mako
פרסומת

האיש שרואה את הסדרות הטובות בעולם לפניכם

יקי ז'אק, מנהל ערוצי הסדרות ביס והאיש שמחליט מה תראו בטלוויזיה, מספר איך מזהים להיט, מה הסדרות שהוא פספס ולמה שוק הטלוויזיה בערוץ מחליף אט-אט את הקולנוע. וגם: איזה שמות חדשים כדאי לכם להתחיל לשנן כבר מעכשיו?

ליטל אבזון
mako
פורסם:
משחקי הכס - פרק 4
משחקי הכס - פרק 4 | צילום: HBO
הקישור הועתק

אין תמונה
הפך תחביב למקצוע

ז'אק מעיד על עצמו שתמיד אהב טלוויזיה. לחברת יס, בה הוא משמש כיום בתפקיד מנהל ערוצי הסדרות, הגיע מיד בסיום שירותו הצבאי, נחוש ורעב לעסוק בתחום האוהב עליו. "ברגע שפתחו את 'יס' זה הרגיש לי כמו רגע חשוב של שינוי בשוק הטלוויזיה בארץ והבנתי שלשם אני רוצה ללכת", הוא מסביר בפשטות, "הגעתי למשרדים ופשוט ביקשתי: תנו לי עבודה, כל עבודה. זה המקום שלי ואני רוצה להשתלב כאן".

יקי ז'אק
יכול לשים את עצמו כל הזמן בנעליים אחרות | צילום: רמי זרנגר

ואם היו אומרים לך: 'מכונת הקפה משמאל, לך על זה'?

עשור וחצי לאחר מכן וז'אק כבר יודע לספר שלא רק האהבה למדיום הביאה אותו לפוזיציה המכובדת בגיל 35 בלבד. "ההבדל העיקרי ביני לבין כל מעריץ טלוויזיה הוא כנראה היכולת לשים את עצמי כל הזמן בנעליים אחרות. לשבת מול סדרה ולהתאהב, או לחלופין, לשנוא ולרדת עליה – וזה אותו הדבר מהבחינה הזו – זה קל מאוד. העניין הוא לשבת ולנסות, תוך כדי הצפייה, להיכנס לראש של פלחי קהל שונים, שטעמיהם שונים משלי, שמחפשים קשה רחבה של דברים. כשאני רואה סדרה, אני צריך לצפות בה עבור האנשים שאני עובד בשבילם, ובטלוויזיה רב-ערוצית, הבוס שלי הוא הקהל."

אין תמונה
נפל מהפיילוט

פרסומת
נשמע כמו בוס תובעני במיוחד

התפקיד של ז'אק דורש ממנו לא רק להכיר כל סטודיו בעולם וכל סדרה בפיתוח, אלא גם להשתתף מדי שנה באירוע הגדול של עולם הטלוויזיה, "אל.איי סקרינינג", בו מוצגים כל הפיילוטים המבטיחים חודשים ארוכים לפני שהציבור שומע עליהם. "כולם מכנים את השנתיים האחרונות 'תור הזהב בטלוויזיה', וזה מאוד נכון.  אנשים אפילו לא יודעים עד כמה", הוא מסביר, "כולם רוצים לעשות דרמה טלוויזיונית, המדיום מעולם לא היה כל כך מוערך ומבוקש. השגשוג מתבטא בשני צדדים. הראשון והברור הוא הצד הקריאטיבי, שמושך יוצרים שפעם לא היו מעלים על דעתם לעשות טלוויזיה – כמו מחזאים למשל, וגם במאים ושחקנים שפעם לא היינו מאמינים שייראו על המסך הביתי.

אם לפני 4 שנים הייתי אומר לך שערוץ ההיסטוריה או דיסקברי יעשו סדרת דרמה, לא היית מאמינה, והנה זה קורה. פסטיבל הסרטים סאנדנס מוציאים עכשיו את סאנדנס טי.וי. והכריזו שהם מפתחים סדרה על רוקנרול עם הרולינג סטונס בבימויו של סקורסזה. זה יוצא דופן, אבל זה לא הכל. הצד השני, שהציבור פחות מודע לו, הוא הצד של הכמות. אם בעונה של 2011-2012 היו מאה-עשרים סדרות בפיתוח, השנה יש כבר שלוש-מאות, ואנחנו רק במרץ.

משחקי הכס 4
תקציבי ענק | צילום: צילום מסך / HBO

פרסומת
אתה לא חושש מהצפה טלוויזיונית, אינפלציה של סדרות?

הטלוויזיה כבר די גדלה למימדי הקולנוע, לפחות מבחינת התקציב
"המספרים שמשקיעים בהפקות בחו"ל הם לא פחות ממדהימים. מספיק להסתכל ארבע, אפילו שלוש שנים אחורה ולראות כמה הרשתות מעזות להשקיע פתאום בסדרות. "משחקי הכס", למשל, מצולמת בארבע יבשות. זו גם הייתה הסדרה ששברה שיא של אלף ניצבים. לפני פחות מחמש שנים, מי היה מעלה בדעתו יותר ממאה ניצבים? ו"אימפריית הפשע", רק הסט שלהם עלה 15 מיליון דולר. ולא נשכח את בית הקלפים שהושקעו בה 100 מיליון דולר. הסכומים הפכו להיות עצומים, וזה רק מעיד על חשיבותו ומקומו המרכזי של המדיום, לא כבידור, כאמנות ממש".

אין תמונה
פספוס כואב

איך יודעים שסדרה מסוימת הולכת להיות להיט?

"אני לא יכול גם לשכוח את הפיילוט של 'בנות'. אי אפשר לחשוד בי שאני היפסטר או שייך לקבוצת הגיל המדוברת בסדרה, אבל הקרינו לנו את הפיילוט כמעט שנה לפני עליית הסדרה בארה"ב ופשוט נפלתי ממנו. זה כמעט היה מביך, הסתובבתי במשך 11 חודשים ובלבלתי לעולם את השכל על הסדרה הזו, וחזרתי אלף פעם על המשפט הזה עם קולו של דור כלשהו. כשהסדרה עלתה, 'בנות' באמת פרצה את גבולות הסקטור והז'אנר. את יודעת שבארה"ב למשל, יש לסדרה ייצוג יתר בגילאי 55-65 פלוס? אף אחד לא יכול היה לצפות את זה".

פרסומת

אין תמונה
כל כך מקסים שלא יכולנו שלא לקנות

ומה עם מקרים הפוכים? קרה שלא זיהית פיילוט שהניב אחריו להיט?

בתור מי שאחראי על קניית הסדרות מארה"ב והבאתן לשידור כאן, אחת המשימות החשובות בתפקיד כמו זה של ז'אק היא לעמוד על הבדלי הטעם בין ישראלים לאמריקאים. במקרים לא מעטים, ההבדלים האלה עשויים לקבוע אם סדרה תגיע לישראל או תישאר מעבר לים. "אם את לוקחת סדרה כמו 'דם אמיתי', 'המתים המהלכים' או 'אימה אמריקאית' – מדובר בתופעות תרבות בארה"ב, יש היסטריה אמיתית סביבן, קאלט של ממש. כאן יש לסדרות האלו את הקהל הקבוע שלהן, אבל ממש אין את אותו הבאזז. זה בגלל שז'אנר האימה מאוד טבוע בתרבות האמריקאית, וכאן פחות מתרגשים ממנו או מתחברים אליו.

בלש אמיתי
קיבלה הרבה תשומת לב | צילום: Michele K. Short HBO
פרסומת

 אחרי שהוביל מהלך להקמתו של ערוץ HBO בישראל (yes Oh), חתום ז'אק על עוד מיני מהפכה בכל הנוגע לצמצום הפערים מול העולם. לאחרונה השיקה החברה מתכונת המכונה "משקימי קום", שבמסגרתה ישודרו כמה מהסדרות המובילות בעולם בשידור חי, במקביל לשידור האמריקאי. "מי שעוקב אחרי סדרה באדיקות, כמו נניח משחקי הכס", אומר ז'אק, "יודע מה זה להעביר יום וחצי בהתחמקות מספוילרים בפייסבוק, טוויטר, וואטסאפ, וכל דרך אחרת שבה אפשר לקלקל את הצפייה. אנחנו כבר לא באייטיז, כשכל המדינה עצרה את נשימתה לשאלה מי ירה בג'יי אר, למרות שהתשובה כבר שודרה בארה"ב שנתיים לפני כן".

אין תמונה
מחכה שיחזור במאי

ולגבי התכנים החדשים, בעונה החדשה של הערוץ, שעולה עכשיו, מה אתה מסמן כלהיטים הבאים?