דון בנאום של הרשי (עונה 6, פרק 13)

מה הופך איש פרסום סביר לגאון? היכולת לשקר. דון מברבר לאנשי הרשי על אהבה והורות וזכרונות ילדות מעורבים בסוכרים, והם מתים על זה. ברגע שדון מטיל ספק ביכולות שלו ומספר את האמת' הוא מלמד לקח חשוב. האמת לא יפה לאנשי פרסום ומי שמסתיר את האמת שלו יותר מדי זמן, בסופו של דבר יחשוף אותה ברגע הכי לא נכון. העולם של "מד מן" מלא בשקרים, חלקם גרמו לנו להצטמרר, אבל הוא גם מלמד אותנו שהאמת היא לא תמיד הדבר הנכון. הנזק האמיתי הוא לא להתגלות כשקרן, אלא ההתמודדות עם מה שהסתרת כל הזמן.

השיחה של ג'ואן ופגי (עונה 4 פרק 13)

השיחה של פגי וג'ואן אולי לא נראית כמו רגע משמעותי בסדרה. שום דבר לא השתנה, רק עוד מונולוג בין 2 נשים כועסות. אם תקשיבו טוב תשמעו עשרות שיחות כאלו מתנהלות במשרד שלכם מדי יום וזה בדיוק הכוח שלה. פגי על תקן העובדת המתוסכלת שהערכים שלה לא מסתנכרנים עם מה שקורה מסביבה, ג'ואן מיואשת לא פחות, מנסה להרגיע אותה ולהסביר לה שככה זה תמיד היה ותמיד יהיה. שתי נשים חזקות ברגע של חולשה יושבות על סיגריה. מושלם.

בטי דרייפר יורה ביונים (עונה 1, פרק 9)

8 עונות של "עקרות בית נואשות" ואין ספור וריאציות ל"עקרות בית אמיתיות" לא יצליחו להעביר את ייאושה של עקרת בית משועממת, כמו הסצנה בה בטי דרייפר יוצאת מהבית המושלם שלה רק כדי לירות ביונים שמטרידות אותה. מיסיס דרייפר, עם הפן הבלונדיני והלק המושלם, היא רק עוד שק של אגרסיות שמחכה להתפוצץ. אז היא נפרדת מהבעל בנשיקה, בודקת שהילדים אוכלים והולכת לירות ביונים. מה עוד יש לה לעשות בחיים? בעונות האחרונות בטי דרייפר הפכה לאחת הדמויות היותר משעממות בסדרה, אולי גם כי את רגע השיא שלה היא חוותה בעונה הראשונה.

מייגן דרייפר רוקדת את הזו ביזו (עונה 5, פרק 1)

על פניו מייגן דרייפר היא עוד מזכירה שדון כובש. יפה להחריד, צעירה והגיעה לעיר במטרה להיות שחקנית. הסטראוטיפ הקלאסי של המאהבת התמימה. בסוף עונה 4  דון בוחר במייגן על פני דוקטור פיי מילר. אם לרגע חשבנו שדון יתרצה ויבחר באשת הקריירה המצליחה, היחידה שיכולה להציע לו קונטרה, אנחנו מתבדים מאוד מהר. דון ג'אסט וונה הב פאן. אבל אז מגיע הזובי זו המפורסם, הגרסה הכי לוהטת לקריוקי שנראתה בטלוויזיה ואנחנו לומדים להתאהב במייגן. המיניות של הזובי זו, מוכיחה מהו כוחו של טיזינג אמיתי. והטיזינג כאן נמצא לא רק בשמלה הקצרה של מייגן, צעדי הריקוד או הצרפתית, אלא דווקא במשחקי הכוח בין דון למייגן, שספק רצתה לשמח אותו, ספק רצתה להביך אותו ליד הקולגות שלו. רק כדי להזכיר שיש דון אחר ושהוא שלה.

רוג'ר רואה פסיכולוג (עונה 6, פרק 1)

"זה כמו לראות דלת. בפעם הראשונה אתה מתרגש ממנה ואז אתה פותח כמה דלתות ואומר לעצמך שאתה בכלל רוצה לעבור גשר ושנמאס לך מדלתות" – תפיסת העולם של רוג'ר סטרלינג על רגל אחת, כפי שסיפר לפסיכולוג שלו. סטרלינג הוא דמות מעולה. מאחורי ענן ההדוניזם מסתתר אדם שהכל מוגש לו על מגש של כסף והוא כבר לא מבין מה הטעם. בזמן שדון מתייסר, רוג'ר אומר את האמת  - כל החיים אנחנו הולכים בכיוון אחד לשום מקום. כל דמות אחרת ב"מד מן" חוותה את זה, רובן עברו לא מעט פרקים ועונות בהם ניסו להדחיק את התובנה הזו. רוג'ר פשוט אומר את זה בדקה וחצי לפסיכולוג שלו, וממשיך הלאה לכיבוש הבא. הכל כדי להעביר את הזמן.

סאלי דרייפר מעשנת במכונית (עונה 6, פרק 12)

היו עוד לא מעט דמויות שאהבנו ושנאנו ב"מד מן", אבל אף אחת מהן לא צמחה מולנו כמו סאלי דרייפר. לסאלי היה את הפוטנציאל להפוך לילדה הבלונדינית המפונקת והמעצבנת, ואולי זו מה שהיא, אבל עם הורים כאלו היא תקבל את החיבה שלנו בכל מקרה. החל מחוגי הבלט, דרך ההברזה לניו יורק להיפגש עם החבר שלה (ולקבל מחזור על הדרך) ועד החברה שברחה מהבית כי לא התקבלה לבית הספר לאומנויות – הכל הוביל לרגע בה סאלי מיואשת, מדליקה סיגריה ליד אמא שלה ומקטרת על אבא שלה. אמא רגילה הייתה גוערת בה על ההרגלים הרעים, אבל בטי מחייכת לעצמה, כי אין דבר שמרגש אגו מניאקית כמו בטי מאשר לגלות שהבת שלה הפכה להיות היא.

דיק וויטמן הופך לדון דרייפר (עונה 1, פרק 12)

הרגע הכי חשוב ב"מד מן" התרחש עוד הרבה לפני שהתכנית החלה. דיק וויטמן הוא חייל פשוט משום מקום שמחליף את הזהות שלו עם דון דרייפר, שנהרג לידו בשדה הקרב במלחמת קוריאה. מלבד העובדה שדון דרייפר הוא שם הרבה יותר אטרקטיבי מדיק וויטמן, עצם החלפת הדיסקיות מולידה את דון דרייפר שאנחנו מכירים. לא איזה קאנטרי בוי שגודל על ידי זונות, אלא איש מחושב שמסוגל לדרוך על גופות (או לפחות להוציא מהם חלקים) רק כדי להשיג את מה שהוא רוצה). לא מדובר כאן רק בהחלפת שמות, אלא ביצירת זהות שהייתה אמורה להיות של דון מלידה, רק שהוא נולד במקום הלא נכון. גרסה סוטה לחלום האמריקאי: אתה יכול להיות מי שבא לך, כל עוד אתה לוקח את הזהות מאדם שהתפגר לידך. 

דון מבקר את פגי בבית החולים אחרי שילדה (עונה 2, פרק 5)

לאורך כל עונות הסדרה משחקים הצופים של "מד מן" במשחק דומה-שונה בין דון דרייפר לפגי אולסן. הראשון, התחיל כגבר הכי חזק שיש לשדרות מדיסון להציע – אישה יפה, משפחה, רומנים ורזומה של גאון. השנייה, צעירה מבולבלת שמנותבת לתפקיד המזכירה הזוטרה, תוך כדי שהיא מנהלת רומן עם הבחור הכי זחוח במשרד. המתח הזה בין שתי הדמויות הכי שונות, מייצג את אחת מערכות היחסים הכי מעניינות בסדרה, אבל לאט-לאט אנחנו מגלים שהמתח נובע לא רק מהשוני בין הדמויות, אלא מהדמיון הרב שלהן.  כשפגי מוותרת על התינוק שלה, היא בוחרת בכל מה שלשדרות מדיסון יש להציע לה. היא בעצם בוחרת להיות דון דרייפר, בדיוק כמו שדיק וויטמן בחר להיות דון דרייפר.

ג'ואן שוכבת עם האיש מיגואר (עונה 5, פרק 11)

רוב סצנות הסקס ב"מד מן" יהיו בסופו של דבר הגרסה העירומה למאבקי כוחות, יותר מאשר הגברים אוהבים לזיין, הם אוהבים לשלוט. בעידן משתנה בו אפילו נשים שחורות מסוגלות להיות מזכירות, סקס הוא הדרך הכי טובה להחזיר את הסדר הישן. אם לרגע העזנו לשכוח שזה עולם של גברים, מגיע החוזה של יגואר ומזכיר לנו. הגברים של "מד מן" רוצים את התקציב של הגברים של יגואר, רק כדי שיוכלו למכור מכוניות אחד. כדי שזה יקרה, ג'ואן צריכה לשכב עם אחד הבכירים של יגואר. הוא מצידו קונה לה שרשרת ומבקש ממנה להראות לו את הציצים בתמורה. הסצנה הזו מחזירה אותנו לקרקע, לא רק בגלל חוסר המוסר שבה, אלא כי ג'ואן עצמה משתפת פעולה. היא יודעת שלא משנה כמה היא טובה ומשכנעת, הישגים היא תוכל להראות רק אם היא באמת תראה לו את הציצים. אז היא מראה.

ובונוס: