ידוע שעל השואה לא צוחקים בישראל, אבל האם על שואת המזרחים מותר לצחוק? ב"גב האומה" חושבים שכן. במערכון ששודר בתכנית הסאטירה של ערוץ 10 (שרק בשבוע שעבר זכתה בפרס האקדמיה לטלוויזיה לתכנית הסאטירה הטובה של השנה) צחקו חברי הפאנל (ליאור שליין, אורנה בנאי, רמי הויברגר, עינב גלילי ותם אהרון) על המלצות ועדת ביטון להטמעת תכני יהדות המזרח במערכת החינוך. "לא ידענו עד עכשיו שהיתה שואה של מזרחים", הסביר שליין בפתיחת הדיון, ואז צחק על המקבילות שהציעה הוועדה לבנימין זאב הרצל ("הם רק יצאו למרפסת בלי חולצה") ולמחייה השפה העברית ("הוא החיה את הח' ואת הע'").

המערכון הרלוונטי שודר כבר לפני שבועיים, אבל רק ביממה האחרונה, לאחר העלאתו לדף הפייסבוק של התכנית, התעורר סביבו שיח שלילי שבו לקחו חלק גולשים זועמים רבים, וכן חברים בקבוצות כמו מזרחים עילאיים ומתנשאיםתור הזה - עכשיו תורנו ועוד. רבים טענו כי הדיון בפאנל היה גזעני ומתנשא, ויש אף מי שקרא להחרים את התכנית.

הסרטון, שזכה לתגובות זועמות ולשיתופים רבים, הוסר מדף הפייסבוק (ואיתו התגובות, כמובן). אולם "גב האומה" העלו בהמשך את הסרטון שוב, בגרסה ארוכה יותר שכוללת גם את ההסבר של שליין: "אני לא גזען, אף אחד פה לא גזען. ברור שצריך לתקן את תכנית הלימודים, אבל תלמדו את העובדות. ככה אתם מבטלים את האפליה? בתחרות מסכנות?".

"לגב האומה כנראה נהיה לא נעים מהתגובות למפגן הגזענות היפה של שליין, אז הם הורידו את הסרטון והעלו אותו מחדש, עכשיו קצת יותר ארוך", כתבה העיתונאית תמר קפלנסקי. "כאילו שאם שליין יגיד בסוף, אני לא גזען, לא ישימו לב שהוא סיפר פה בדיחות ארצ'י בנקר-לא-נעים-אבל-כולם-יודעים-שזה-ככה על המרוקנרים האלה, או איזה עדה שלא תהיו".

"מה הפאנל הזה אומר - ההשוואה הזאת (בין שואת האשכנזים לשואת המזרחים - ב.ב), למי היא טובה? למה אנחנו צריכים להפנים את הנרטיב האשכנזי הזה? רק ככה יש לזה לגיטימציה?", אומרת ל-mako גלית חוגי, שכתבה בעבר ל"גב האומה", יוצרת הסדרה "האחיות המוצלחות שלי" וקומיקאית שעוסקת לא מעט בשיח המזרחי. "רק אם יהיה לנו גם יהיה מחיה השפה העברית משלנו וחוזה מדינה משלנו, רק אז נעמוד בפרמטרים שמאפשרים ללמד את ההיסטוריה שלנו? מה-זה לא!".

את עצמך חברה בקבוצות של השיח המזרחי. מה היה לך חשוב לומר בפאנל הזה?

"אין שום ספק שלא רק שהתרבות של יהודי המזרח חייבת להיות מטופלת. כמובן שחובה ללמד את תרבות יהודי המזרח. ושליין גם אומר את זה בתחילת הפאנל. אבל ההשוואה הזאת היא מגוחכת. בוא כבר נשווה את כל הדברים, בוא נראה איך בהכל אנחנו זהים. בשביל מה צריך לשלוח תיכוניסטים לטיול שורשים בספרד וצפון אפריקה? לראות איפה הם זיינו יותר? אני חושבת שגם הטיולים לפולין מיותרים. יכול להיות שיש אנשים שנפגעים משיחות פוגעניות יותר או פחות אבל אם אנחנו רוצים על דברים שפוגעים בי אפשר לדבר גם על דדי דדון ב'ארץ נהדרת'". 

לדעתך דדי דדון היא דמות גזענית?

"שלא יהיה ספק שאני חושבת שדדי דדון מצחיק. גם המערכון של 'טרנספרץ'. האם יש שם דברים שאידיאולוגית קשה לי איתם? שאידיאולוגית אני נגדם? פי אלף מהפאנל הזה. דדי דדון יוצא נגד זמרים מזרחיים בטענה שהם עושים מוזיקה שהיא נחותה. כאילו שאת כל הפופ העולמי כתב גתה, ואת הפופ המזרחי כותבים בדקה וחצי. לפעמים כמה שהדבר מצחיק ולפנים זה אולי קצת מערבל את האג'נדות שזורמות מתחת לזה". 

מה את רוצה לומר לצופים שנפגעו מהמערכון?

"למה הדרך לספר את הסיפור של התרבות המזרחית הוא רק בהשוואה לתרבות האשכנזית? למה אנחנו גם צריכים מחיה השפה העברית? אצלנו יש משהו אחר. זה לא צריך לעמוד בהשוואה. זה צריך לעמוד בפני עצמו כמו כל סיפור של כל תפוצה שבאה הנה והקימה את הציונות, והסיפור שלהן ראוי להיות מסופר. אני לא צריכה בשביל זה שיעשו לי תנאי סף של 'כמה שואה הייתה לך?' כי אני הולכת להפסיד בזה. זה לא פייר לראות את התרבות שלי בפרמטרים המרדדים האלה. בתוך הפאנל עצמו אין לי שום בעיה להשוות בין אשכנזים למזרחים כל עוד כולם יודעים מי הדוברים. זה עוד הבדל בין זה לדדי דדון - ב'גב האומה' אין דמויות. אולי זה גם יותר מעורר להקשיב למה גזעני בזה ולא לראות מה פאן. אני חושבת שבסופו של דבר הפאנל הזה היה נשכני במקום טוב, וטוב שהדיון התעורר". 

"יום האהבה זה יום סיוט ומפגר" (צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת)
לדעתה דדי דדון יותר גזעני. גלית חוגי מכותבות "גב האומה" | צילום: מתוך היום בלילה, שידורי קשת

ממערכת "גב האומה" נמסר: ״אנחנו כמובן מאד מצטערים אם פגענו ברגשותיו של מישהו. לא פעם עלה נושא השואה בתכניות שלנו, ותמיד (כמו הפעם) הקפדנו שלא לצחוק מאסונם של היהודים. אחרי הכל נפגעי השואה (בארצות המזרח כמו בארצות אירפה) הם הורינו, סבינו וקרובינו. אין לנו כל כוונה ללעוג לסבל של בני משפחותינו. לעומת זאת, הניצול של זיכרון השואה לצרכים פוליטיים נראה לנו בהחלט נושא ראוי לסאטירה. בכל פעם שנתקלנו בתופעה כזאת חשבנו שנכון להוקיע אותה.״

צפו בקטע המלא: