השגרירה הגאה שלנו בהוליווד עושה חיל מעבר לים, את זה כולם יודעים, אבל כמה מאיתנו באמת ישבו וראו את כל הופעותיה הקולנועיות של הכוכבת הישראלית? לכבוד יציאתנו מעבדות לחירות, דירגנו את כל ההופעות הקולנועיות של המשחררת הלאומית, האמזונה מראש העין, האשה הכי קשוחה בעיר הכוכבים והחברה הכי טובה של רותם סלע.

גל גדות הופיעה בפניה וקולה ב-12 סרטים באורך מלא, פרט ל"שושנה חלוץ מרכזי" כל הסרטים דוברי אנגלית, והם נעים בין הופעות אורח בסצנה אחת לבין התפקיד הראשי היחידי שלה עד כה ב"וונדר וומן". התפקידים דורגו על ידי שקלול של איכות המשחק, מורכבות הדמות, מרכזיותה בסרט וחשיבותה התרבותית, וכמובן איכות המבטא ו/או שילובו בעלילת הסרט. מכיוון ששניים מהתפקידים חוזרים בכמה סרטים - ג'יזל ישר ב"מהיר ועצבני" ודיאנה בסרטי היקום הקולנועי של די. סי. - ההופעות בסרטים השונים ידורגו בנפרד. סרטי אנימציה, כלומר "ראלף שובר את האינטרנט", לא נכנסו לדירוג (אמרנו פניה וקולה).

אזכור של כבוד - ג'יזל ישר, "מהיר ועצבני 7" (2015)

ההופעה הקולנועית האחרונה של גל בתפקיד ג'יזל ישר נגנזה, לצערנו, מכיוון שהחלק בהשתתפותה נחתך בעריכה. הסצנה, שחוזרת לאירועים מהסרט הרביעי בסדרה, זמינה לצפייה ביוטיוב, אך לא הופיעה בגרסה הקולנועית. באותה סצנה גנוזה מגלים שג'יזל היא מי שהצילה את חייה של לטי אחרי ניסיון החיסול של בראגה. היא מבהילה אותה לחדר מיון, ובזמן שהרופאים גוררים את מיטתה לניתוח, לטי פונה לג'יזל ומודה לה על כך שהצילה את חייה. ג'יזל לא מתבלבלת ועונה לה במבט מלא משמעות: "אולי זאת את שהצילה אותה".

ג'יזל לא נעדרת לחלוטין מהסרט, כאקט של כבוד אחרון תמונתה מוצגת לרגע חטוף בסרט ואף מוצבת על ארון הקבורה בהלווייתו של אהובה, האן.

גל גדות, מהיר ועצבני 7
גל גדות, מהיר ועצבני 7

12. אלנה ולסלוב, "999" (2016)

גל מגלמת את דמותה של ילנה, אחותה של אשת בוס מאפיה, שחולקת ילד משותף עם אחד מגיבורי הסרט, פושע אפרו-אמריקאי שמבצע משימה בשביל אותה אשת בוס. למרות שדמותה אמורה להיות ממוצא רוסי, מדי פעם עדיין מתגנב לו המבטא הישראלי. לא מדובר בתפקיד זכור במיוחד, היא מופיעה בסצנות בודדות בלבד וכל הופעתה בסרט מסתכמת בפחות משתי דקות.

11. נעמי, "כמו יום ולילה" (2010)

דמותה של נעמי מופיעה לסצנה אחת בלבד בקומדיית האקשן התזזיתית בכיכובם של טום קרוז וקמרון דיאז. היא פוגשת את קרוז למה שנראה כמו דייט רומנטי, וזה בדיוק מה שחושדת בו דיאז, שעוקבת אחריהם. הדייט הרומנטי לכאורה מקבל טוויסט (בסרט עמוס לעייפה בטוויסטים) כשמסתבר שגל מרכיבה אוזניית בלוטות' דרכה קרוז מדבר לא עמה, אלא עם הבוס שלה, הנבל הראשי בסרט. היא עושה את תפקידה נאמנה, אבל זה לא ממש תפקיד ראוי לציון.

10. נתניה, "דייט לילי" (2010)

ההופעה בקומדיה הפרועה בכיכובם של טינה פיי וסטיב קארל קצרה ומצומצמת - אך אפקטיבית. גל מגלמת את דמותה של נתניה, המאהבת הישראלית של איש ביון נטול חולצה בגילומו של מארק וולברג. נתניה מופיעה כשמבקרים בביתו של וולברג, היא יורדת במדרגות ושואלת במבטא ישראלי כבד האם קאל ופיי הגיעו לעשות עמם אורגיה. כמו בסרטים אחרים, גם פה דמותה של גל בעלת עבר במוסד, כפי שוולברג מספר, אך תפקידה בסרט מסתכם בהיותה אובייקט מיני ובשני פאנצ'ים וחצי על חשבונה. המבטא, כאמור, מודגש ותואם את העלילה, והיא אפילו מקבלת הזדמנות להגיד שורה אחת בעברית.

9. דיאנה פרינס/וונדר וומן, "באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" (2016)

זאת ההופעה הראשונה של גל בתפקיד וונדר וומן ולמרות שהיא מקבלת זמן מסך קצר, היא מצליחה להתבלט כנקודת האור המרכזית בסרט המעייף והעגום. היא ממלאת תפקיד מרכזי בהבסת הנבל הראשי וממלאת את המסך בחיים בכל פעם שהיא מופיעה. בשל מיעוט הדיאלוג המבטא כמעט לא מורגש, וליד תצוגות המשחק העציות של בן אפלק והנרי קביל, הופעתה בסרט מלאת חיוניות ושופעת כריזמה.

8. ג'יזל ישר, "מהיר ועצבני 5" (2011)

בהופעתה השנייה בסדרה ג'יזל מפציעה כ-40 דקות לתוך הסרט, כחלק מהחבורה שדומיניק טורטו (וין דיזל) מגייס לביצוע משימה. היא מוצגת כמומחית לנשקים ומגיעה כשהיא רכובה על אופנוע, מה שמאפשר לה להוריד את הקסדה בהילוך איטי חושני. בערך בכל פעם שהיא נראית בסרט, היא תלווה במבטים נלהבים של הגברים מסביב, וכבר ברגע הראשון היא סופגת הערה סקסיסטית מאחד הגברים. תגובתה - לכוון לו אקדח לראש.

אנחנו שומעים לראשונה על מוצאה הישראלי ואף נרמז שיש לה עבר בַמוסד, אבל היא לא יורה כדור אחד כל הסרט ותרומתה לסצנות האקשן - מינימלית. היא נוהגת מעולה באימונים שהם עורכים, אך המשימה העיקרית שהיא ביצעה דרשה ממנה לרדת לביקיני ולשבת על ברכיו של גבר מבוגר. במהלך הסרט היא מפתחת רומן עם האן, למרות שאנחנו לא ממש רואים אותו מתפתח: הם מפלרטטים בשתיים וחצי סצנות, והאן מתפעל ממנה כמה וכמה פעמים, אבל רק באפילוג אנחנו מגלים שהם הפכו לזוג, כשהיא יושבת בחיקו בזמן שהוא נוהג ומנשקת אותו.

7. דיאנה פרינס/וונדר וומן, "ליגת הצדק" (2017)

מצד אחד, גל שלנו מככבת באחד התפקידים המרכזיים בהפקת ענק עתירת תקציב, מצד שני מדובר בסרט מחורבן במיוחד, והגריעות הכללית משליכה גם על דמותה של דיאנה. "ליגת הצדק" הוא סרט מטופש שנראה כמו הגרסה הסינית המזויפת של "הנוקמים". במרכזו יש חבורה מטופשת של גיבורים שלא מתאימים אחד לשני, ומה לעשות שגל היא אחת מהם. היא לא משחקת גרוע, היא ממלאת את תפקידה בצורה ראויה, מה שלא ראוי זה התפקיד שתפרו לה. בניגוד לאקוומן, שמשוטט לו בשולי העלילה ומצליח לשמור על האנרגיה השובבה שלו, לוונדר וומן יש תפקיד מרכזי בסרט והיא לא מצליחה להתעלות על הבינוניות הכללית. סצנות האקשן לא טובות, הדיאלוגים ילדותיים ומפגרים, אפילו בסטנדרטים הנמוכים של סרטי קומיקס, והאינטראקציות התכופות בינה לבין מנהיג החבורה, באטמן (בן אפלק), מעוררות מבוכה. בקיצור, סרט לא טוב ואין הרבה מה לומר מעבר לזה. פאטוץ'.

 

6. נטלי ג'ונס, "השכנים של ג'ונס" (2016)

בליהוק נוסף שמנצל את מורשת האקשן שלה לצרכי קומדיה, גל מגלמת את נטלי ג'ונס, הצלע הנשית (לצד ג'ון האם) בזוג הנוצץ שמגיע לרחוב הפרוורי המנומנם של ג'ף וקרן גפני. אחרי ההתפעלות הראשונית מיופיים, אצילותם וגובהם של השכנים החדשים, הזוג גפני מתחיל לחשוד שהג'ונסים אולי מסתירים משהו מתחת לחזות המושלמת. הם כמובן צודקים, כי הג'ונסים הם זוג מרגלים במסווה, שהגיעו לשכונה כדי לעקוב אחר ג'ף וחבריו לעבודה. עלילת המתח הקלילה מסתבכת ומפה לשם הג'ונסים מסרבים פקודה כדי להציל את חבריהם החדשים.

דמותה של גל היא שוב ישראלית, וגם פה היא זורקת כמה משפטים בעברית. ההקשר הקומי מיטיב עם יכולות המשחק שלה, ונוכחותה המרשימה מבססת את הדימוי האצילי והמסתורי של הג'ונסים בצורה טובה אף יותר משותפה האם. גובהה והמראה העל אנושי שלה מנוצלים לסצנות קומיות אפקטיביות, ובאופן כללי נראה שהתפקיד הותאם בדיוק למידותיה. גל נראית טבעית באותה מידה כשהיא בשמלת ערב או כשהיא מחזיקה אקדח, וקשה לחשוב על שחקנית אחרת שהיתה יכולה לבצע את התפקיד הזה טוב יותר.

5. ג'יזל ישר, "מהיר ועצבני 6" (2013)       

ההופעה השלישית והאחרונה של ג'יזל ישר בסדרת סרטי "מהיר ועצבני" היא מעורבת: מצד אחד, תפקידה צומצם עוד יותר והיא הפכה ל"עוד פרצוף" בחבורה, אבל מצד שני, הסרט מציג לנו את מותה הטראגי ומספק את הרגע הקולנועי הכי טוב של גל בסדרת סרטי האקשן הזו. זה הסרט הראשון בסדרה בו היא אשכרה יורה באקדח, בפעם הראשונה זאת ירייה יחידה ומדויקת שמחסלת אופנוען רשע במנוסה, והפעם השניה מתרחשת שבריר שניה לפני מותה. המוות, אגב, לא מקבל תשומת לב מיוחדת, ואחרי חיבוק קטן להאן שבור הלב כולם עוברים מיד לחגוג את הצלחת המשימה (הבנייה של יחסיהם לאורך הסרט, הנחוצה להדגשת האלמנט הטראגי, מקבלת שלוש שורות דיאלוג בלבד).

סצנת המוות מגיע בשיאו של הסרט והיא יפה ופיוטית כמו שהיא מופרכת לחלוטין. ג'יזל והאן נמצאים על מכונית שתלויה בכבל ממטוס בהמראה. בזמן שהם באוויר, אחד הנבלים נמצא איתם על גג המכונית ומנסה להורגם. הם מתגברים עליו בקושי, אבל במהלך המאבק ג'יזל כמעט נופלת והאן תופס אותה ברגע האחרון. תלויה שם בין שמיים לארץ, היא רואה את הנבל (שהתעורר משנתו ככל הנראה) מתקרב ומאיים להפיל את שניהם. באקט אחרון של גבורה היא עוזבת את ידו של אהובה, ותוך כדי שהיא נופלת למותה היא יורה בנבל והורגת אותו. מי עוד היה מספיק אמיץ ומחושב כדי לקפוץ למותו רק כדי לקבל זווית ירייה מעט יותר טובה? רק יוצאת המוסד ג'יזל ישר. יהי זכרה ברוך.

4. מירית בן הרוש, "שושנה חלוץ מרכזי" (2014)

הסרט מספר על עמי שושן (אושרי כהן), כדורגלן מצליח בקבוצת בני ירושלים, שמתחיל עם דמותה של גדות, מירית (במלעיל). מה ששושן לא יודע זה שמירית נמצאת בזוגיות מתעללת עם המאפיונר האלים כושי בוקובזה (אלי פיניש), שמגלה על הפלרטוט ומכריח את שושן לצאת מהארון באופן פומבי. בעצבות היציאה, שושן מאבד את מקומו בקבוצה ונאלץ להשתתף בקמפיינים של קהילת הלהט"ב. זהו תפקידה היחיד של גל בסרט ישראלי ואכן הנוכחות שלה כל כך זוהרת ומרשימה שהיא מרגישה כמעט הוליוודית מדי לעלילה המקומית.

במקום בעיית המבטא הרגילה, גל נאלצת להתמודד עם הפרשי גבהים משמעותיים עם אושרי כהן, אך אלה נפתרים לרוב בעזרת זוויות צילום יצירתיות. ציר העלילה של מירית מתמקד בניתוח להגדלת חזה שבוקובזה כופה עליה לעבור. היא מסכימה באי רצון לעבור את הניתוח, אך במרפאה פוגשת חברת ילדות בגילומה של אורית פוקס. החברה מספרת שהיא לא מאושרת גם אחרי כל הניתוחים ומירית מחליטה לברוח לזרועותיו של שושן, שמתרשם מאומץ ליבה ושואב ממנו השראה באומרו: "אולי אין לך ציצים, אבל יש לך ביצים".

3. ג'יזל ישר, "מהיר ועצבני 4" (2009)                

ההופעה הראשונה של ג'יזל ישר בסדרת סרטי "מהיר ועצבני" (וההופעה הקולנועית הראשונה של גל) היא גם ללא ספק הטובה ביותר שלה בסדרה. לפני שהפכה לחלק מהחבורה, ב"מהיר ועצבני 4" היא מתפקדת כיד ימינו של הנבל הראשי בראגה. אם בסרטים הבאים ג'יזל היתה מומחית לנשק ואהובתו של האן, המאפיין המרכזי של דמותה ב"מהיר ועצבני 4" הוא משיכה עזה ולא מוסברת דווקא לטורטו (וין דיזל), כאשר כמעט בכל הסצנות היא מנסה להתחיל איתו באופן בוטה בערבוב נועז של עסקים ותשוקה ("דה פואון נאהמבר איז פור מי"). טורטו דוחה אותה שוב ושוב ומסביר לה שהיא לא לטעמו, אך בהמשך הסרט הוא מציל אותה במהלך פשיטה משטרתית והיא כהוקרת תודה מגלה לו היכן בראגה מסתתר.

באופן צפוי להופעה ראשונה, המבטא שלה מוזר ולא ברור כמו שהוא בולט ומודגש, בין השאר מכיוון שבסרט הזה עדיין אין התייחסות למוצאה הישראלי. ניכר שגל עבדה על ה-ר' שלפעמים מתעגלת יתר על המידה, והמאמץ מורגש בדיקציה האוורירית ("נאהמבר"), אך הבעיה המרכזית היא דווקא ה-ס' החדה, שמודגשת בשימושה התכוף בכינוי החיבה "בויז" (Boys).

כבר מהסרט הראשון ג'יזל קשוחה וקולית, אבל היא לא משתתפת באופן פעיל בסצנות אקשן, אנחנו אפילו לא שומעים על יכולותיה ועיקר פעילותה מתמצה בעשיית עיניים לוין דיזל. עם זאת, למרות שהיא עדיין לא חלק מ"המשפחה" ולמרות שאפיון דמותה מתמצה במאפיינים רופפים של פאם פטאל, זהו תפקידה המשמעותי והמורכב בכל סדרת הסרטים. אמנם בסרטים האחרים היא מופיעה יותר על המסך, אבל פה היא מקבלת יותר סצנות דיאלוג ארוכות, היא משפיעה על מהלך העלילה ודמותה עוברת התפתחות מעניינת (יחסית) במעבר מהצד של הרעים לצד של הטובים.

2. ג'יל פופ, "קרימינל" (2016)

התפקיד המרכזי של גל מחוץ ליקום הקולנועי של די. סי. הגיע במותחן מחוכם בכיכובו של קווין קוסטנר, שמגלם רוצח פסיכופת בשם ג'ריקו, שלתוך מוחו הושתלו זיכרונותיו של סוכן CIA כדי לנסות ולאתר האקר מסוכן שהיה בקשר עם הסוכן לפני מותו. ג'ריקו בורח, עוקב אחר הזיכרונות המושתלים ומגיע לאלמנתו של הסוכן: ג'יל, בגילומה של גדות. המפגש מתחיל על רגל שמאל, כשג'ריקו מנסה לכבול את ג'יל למיטה, ובמפגש הבא היא מאיימת עליו באקדח, אבל עם הזמן הם מתקרבים ומגלים שהבעל המנוח הותיר אחריו גם רגשות אוהבים במוחו של הרוצח.

התפקיד מרכזי לעלילה וגל מופיעה לאורך כל הסרט, גם אם לרוב מדובר בסצנות חלומיות ללא מילים בהבזקי הזיכרונות במוחו של ג'ריקו. עלילת המתח נותנת לה הזדמנות להפגין קשיחות וכישורי החזקת האקדח, וזאת הדמות היחידה שלה שלא מתהדרת במוצא ישראלי או אמזונאי, היא פשוט אמריקאית מן השורה. התפקיד גם מאפשר לה להציג טווח רחב של רגשות, לשחק בסצנות דרמטיות מעניינות מול קוסטנר ולבכות על משהו שאינו מעשה ידיו של האל היווני ארס. אם מישהו אשכרה היה רואה את הסרט החביב הזה, התפקיד אולי היה מקבל את המקום הראשון ברשימה.

1. דיאנה פרינס/וונדר וומן, "וונדר וומן" (2017)

אם מדברים על מרכזיות הדמות בסרט וחשיבותה התרבותית, אין ל"וונדר וומן" מתחרים. זהו הסרט היחיד בו גל משחקת בתפקיד הראשי, ודמותה של וונדר וומן הפכה לסנסציה עולמית עם צאת הסרט. כשילדות מכל העולם רוצות להתחפש לדמותה של גל גדות, היא מתארחת ברחבי העולם לקול תשואות ומככבת בטקס האוסקר בעקבות התפקיד - אי אפשר שלא להציב את ההופעה במקום הראשון. למרות שאחרים עקפו אותה בקופות, אין ספק שוונדר וומן של גל היא הגיבורה האהובה ביותר בסרטי די. סי., וגיבור העל הנשית הפופולארית ביותר. ברי לארסון רכבה על גל האהדה למארוול, בעוד שגל הצילה כמעט לבדה את היקום של די. סי. מדעיכה לתהום הנשייה. היא גם זאת שסללה את הדרך לאותה קפטן מארוול אנמית שהגיעה אחריה.

הסרט עצמו נחמד מאוד והופעתה של גל חיננית להפליא. במקום להפוך את דמותה לישראלית כדי להתגבר על בעיית המבטא, יוצרי הסרט מצאו פתרון יצירתי ונתנו לכל האמזונות מבטא מוזר ומעורבב שישתלב עם שלה (הן אמזונות בכל מקרה, מי יודע איזה מבטא אמור להיות להן). הזרות והקלולסיות מנותבות לעלילת הסרט, כשגל לומדת בעיניים פעורות על פלאי וזוועות העולם המודרני. היא מרשימה בסצנות האקשן, מתוקה בסצנות הרומנטיות והקומיות ואפילו מצליחה לרגש בשיא הדרמטי בסיום הסרט.

כמו רבים מסוגו, הסרט מגיע לשיאו בעימות כמעט פילוסופי בין הגיבורה והרע הראשי, כשבין האפקטים והפיצוצים מתנהל דיון מהותי ופומפוזי על טבע האדם וגורלו. גם כותב שורות אלו, שהתעייף כבר מזמן מאינספור סרטי הקומיקס הילדותיים שנפלו עלינו בעשור האחרון, לא הצליח להסתיר את המחנק בגרון כשדיאנה הגנה על זכות הקיום של המין האנושי מול אל המלחמה שונא האדם. אחרי שנחרדה מזוועות המלחמה, התאהבה וחוותה אובדן והקרבה, היא רואה כמוהו את כל הרע שבני האדם הביאו לעולם, אבל לצד זה גם את כל הטוב, האומץ והחמלה שהאנושות צופנת בחובה: "הם כל מה שאתה אומר, אבל הרבה יותר מזה". אני התרגשתי, אתם התרגשתם, ילדות ונערות בכל העולם התרגשו. רצינו לבחור בסרט אחר אבל באמת שאין מנוס מלהכריז - תנו לאשה המופלאה הזאת את הפרס שמגיע לה.