אנה ניקול סמית (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
החומרים מהם עשויות אגדות אורבניות | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL
אם יש משהו שהוליווד אוהבת יותר מטרגדיות, זה תעלומות טראגיות. כוכבים שמתו באורח מסתורי, היעלמויות שלא נפתרו מעולם, חקירות שנסגרו מחוסר ראיות – אלה החומרים שמהם עשויות האגדות האורבניות המפורסמות של עיר הסרטים.

תעלומה כזו עומדת במרכזו של המותחן החדש "נעלמת" בכיכובם של בן אפלק ורוזמונד פייק, על בעל שנחשד ברצח אשתו הנעדרת. נראה שמפיקי הסרט בנו על החיבה האוניברסלית למסתורין וחידות, אבל אם יש משהו טוב יותר מתסריט בדיוני שבמרכזו תעלומה כזו – זו תעלומה אמיתית מהחיים, והוליווד בהחלט סיפקה לנו כמה כאלה במהלך השנים.

מרילין מונרו- דימוי גוף (צילום: Keystone, GettyImages IL)
התאבדה או הורעלה? | צילום: Keystone, GettyImages IL
מרילין מונרו

אולי התעלומה ההוליוודית הכי מדוברת, שזכתה לאינספור גרסאות טלוויזיוניות וקולנועיות. כוכבת הקולנוע נמצאה מתה בדירתה באוגוסט 1962 ממנת יתר של כדורי שינה, ומותה נקבע כהתאבדות. אלא שנסיבות חייה של מרילין הולידו כמה וכמה תיאוריות קונספירציה שלא ממש הופרכו עד עצם היום הזה: רבים טענו כי היא נרצחה בגלל יחסיה עם הנשיא ג'ון פ. קנדי ועם אחיו רוברט, אחרים תהו אם חוסלה על ידי המאפיה ויש כאלה שסבורים כי מנת היתר שנטלה היתה טעות ולא התאבדות מכוונת. מונרו אמנם סבלה מדיכאון וחרדות רבות בחייה, אבל אחד מחלקי הפאזל שלא מתחברים הוא כמות הסם שהתגלתה בדמה. לפי דוחות רפואיים מרלין נטלה קרוב ל-30 גלולות שינה, אך למרות הכמות הגדולה, שום כוס ריקה לא נמצאה ליד המיטה שבה נפטרה. תוסיפו לכך את עדויות השכנים שטענו כי אמבולנס עזב וחזר פעמיים לביתה של הכוכבת בליל מותה, ותקבלו תעלומה מוזרה במיוחד.

ברוס לי- קונג פו (צילום: Archive Photos, GettyImages IL)
טרגדיה משפחתית | צילום: Archive Photos, GettyImages IL
ברוס לי

סיבת המוות הרשמית של אמן הלחימה המפורסם הייתה אלרגיה למשכך כאבים שנטל שגרמה לשבץ מוחי ממנו נפטר בשנתו ב-1973. אלא שעד היום רבים סבורים שהסיבה האמיתית למוות היתה התנקשות של הטריאדות הסיניות או לחילופין מכה קטלנית מושהית שחטף בסצנת לחימה. גם בסרט על חייו, "הדרקון: סיפורו של ברוס לי", נרמז כי סיבת המוות לא היתה התגובה האלרגית אלא פציעה בקרב. והנה פרט מצמרר במיוחד: פחות מחודשיים לפני שהסרט על אביו יצא לאקרנים, נהרג בנו של ברוס, ברנדון לי, בזמן צילומי הסרט "העורב" מפליטת קליע חי מאקדח שהיה אמור להיות טעון בכדורי סרק.

ג'ורג' ריבס (צילום: Hulton Archive, GettyImages IL)
לא נמצאו שרידי אבק שריפה על ידיו | צילום: Hulton Archive, GettyImages IL
ג'ורג' ריבס

האם סופרמן מקולל? לפי אמונה טפלה שרווחת בעיר הסרטים, מדובר באחד התפקידים הכי מסוכנים בהיסטוריה – ולא בגלל הפעלולים שנדרשים כדי לגלם את גיבור העל המפורסם בעולם. כריסטופר ריב, שגילם את סופרמן בארבעה סרטים, נפל מסוס ונותר משותק עד למותו ב-2004; קירק אלין, שגילם את הדמות בסדרת הטלוויזיה הראשונה, לא הצליח לקבל אף תפקיד מאז; ברנדון רות', שהיה סופרמן ב"סופרמן חוזר" נאלץ להסתפק בתפקידים קטנים בלבד; ואילו ג'ורג' ריבס, שגילם את איש הפלדה בסדרה "הרפתקאות סופרמן", נמצא מת עם קליע בראשו ב-1959. סביב מותו של ריבס, שנקבע כהתאבדות, נרקמו לא מעט תיאוריות קונספירציה כשהפופולארית מביניהן היא נקמה על כך שניהל רומן עם אשתו של מנכ"ל MGM, טוני מאניקס. הראיות התומכות בכך הם שני קליעים שהיו תקועים ברצפת העץ בחדרו, והעובדה שלא נמצאו שרידי אבק שריפה על ידיו. למרבה האירוניה, מי שגילם את ריבס בסרט "הוליוודלנד" היה בן אפלק, שילבש את חליפתו של האביר האפל בסרט "באטמן נגד סופרמן".

אין תמונה
קונספירציה בקנה מידה ממשלתי?
בריטני מרפי

מותה של כוכבת "קלולס" היכה את הוליווד בתדהמה ועצב, אבל ההפתעה האמיתית הגיעה חמישה חודשים לאחר מכן, כשבעלה - התסריטאי סיימון מונג'אק - נפטר אף הוא במפתיע בחדר השינה שלהם. המשטרה קבעה כי סיבת המוות של מרפי היתה שילוב בין דלקת ריאות שהסתבכה, אנמיה חריפה ותרופות ללא מרשם. גם מונג'אק מת מדלקת ריאות ואנמיה קשה, מה שהוביל את אמה של בריטני – שהתגוררה באותו בית – לתבוע את הקבלנים שבנו אותו בטענה כי הוא נגוע בעובש קטלני במיוחד. אלא שאביה המנוכר של מרפי, אנג'לו ברטולוטי, לא ממש קנה את תוצאות נתיחת הגופה של בתו וחתנו ופצח בחקירה פרטית משלו. הוא ערך בדיקת רעלים לשרידי שיערה של השחקנית הצעירה ומצא שם רמות גבוהות של מתכות מסוגים שונים, מה שהוביל אותו למסקנה כי השניים הורעלו "על ידי גורם שלישי". ברטולוטי, שאף תבע את משטרת לוס אנג'לס וחוקר מקרי המוות, סבור עד היום כי מדובר בקונספירציה בקנה מידה ממשלתי - ולא בטרגדיה מיותרת.

דיוויד קאראדין (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
לא ידוע אם אנשים נוספים נכחו בחדר בזמן מותו | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL
דיוויד קאראדין

כוכב "קיל ביל" מצא את מותו ב-2009 בנסיבות שערורייתיות במיוחד – הוא נמצא ללא רוח חיים כשהוא תלוי בארון בבית מלון בבנגקוק, שם צילם סרט. מותו נקבע בתחילה כהתאבדות בתלייה, אבל העובדה שסביב צווארו ואיבר מינו היו כרוכים חבלים הביאה את המשטרה לחקור לעומק – ואכן, שתי נתיחות לאחר המוות קבעו כי קאראדין נחנק בטעות במהלך משחק אירוטי. מה שלא ברור הוא האם הכוכב היה לבדו כשמת או שמא היו איתו פרטנרים נוספים, שמיהרו להסתלק מהמקום לפני שיסתבכו בשערורייה הוליוודית מתוקשרת?

אליזבט שורט (צילום: ap)
יותר משישים אנשים הודו ברצח | צילום: ap
אליזבת' שורט

גם סיפור הרצח של אליזבת' שורט, הידועה בכינויה "הדליה השחורה", הותיר את הוליווד חסרת מנוחה והצית את דמיונם של כתבי בידור ותסריטאים. ב-2006 הוא אף הפך לסרט קולנוע בכיכובה של סקרלט ג'והנסון. גופתה המבותרת והמושחתת של שורט התגלתה במגרש חנייה בדרום לוס אנג'לס ב-1947, כשפניה חתוכים מאוזן לאוזן וגופה מנוקז מדם. שורט היתה שחקנית מתחילה שעבדה כמלצרית וחלמה על קריירת כוכבות, אבל הפכה למפורסמת רק אחרי מותה הטראגי. יותר משישים אנשים הודו ברצח שלה, ועשרות נחקרו במשטרה כחשודים אפשריים – אבל אף אחד לא הורשע בפשע הנורא.

נטלי ווד (צילום: Hulton Archive, GettyImages IL)
סיבת המוות לא ידועה | צילום: Hulton Archive, GettyImages IL
נטלי ווד

מי שכיכבה ב"מרד הנעורים", ב"סיפור הפרברים" וב"זוהר בדשא" סיימה את חייה בנסיבות טראגיות במיוחד, אם כי רק שלושים שנה לאחר מותה הפך הסיפור לתעלומה של ממש. ווד, ששהתה על יאכטה מול חופי קטלינה יחד עם בעלה רוברט ואגנר והקולגה של לסרט "סערת מוחין", כריסטופר ווקן, טבעה בליל ה-29 בנובמבר 1981 כשנפלה מהסיפון. לטענת הנוכחים על הספינה, ווד ניסתה לקשור בעצמה סירת הצלה שהתנגשה בדופן הספינה והפריעה לה לישון, אך מעדה למים האפלים. מותה נקבע כתאונה, אבל ב-2011 פרסם קברניט הספינה דניס דאברן ספר ובו תיאר באופן שונה את מאורעות אותו לילה: הוא טען כי ווד ובעלה התווכחו בקולי קולות לפני הנפילה וכי ווד לא ידעה לשחות, ולכן לא סביר שניסתה לקשור את סירת ההצלה בעצמה. בעקבות פרסום הספר פתחה משטרת לוס אנג'לס את התיק מחדש ושינתה את סיבת המוות ל"בלתי ידועה".

אנה ניקול סמית (צילום: Carlo Allegri, GettyImages IL)
הותירה אחריה מיליונים | צילום: Carlo Allegri, GettyImages IL
אנה ניקול סמית'

שרשרת של צירופי מקרים מסתוריים הובילו למותה בטרם עת של הכוכבנית הבלונדינית: בספטמבר 2006 היא ילדה את בתה הצעירה דניאלין, ויומיים לאחר מכן בנה הבכור דניאל שם קץ לחייו כשנטל מנת יתר בחדר בית החולים שבו שהתה. חצי שנה אחרי מותו נמצאה סמית' ללא רוח חיים, כשסיבת המוות היתה מנת יתר של תרופות מרשם. רצח, התאבדות או תאונה? בן זוגה ועורך דינה של סמית', הווארד קיי. סטרן, הואשם ב-2012 בקשירת קשר, כשהמשטרה טענה שידע ואף סייע לאנה בהשגת מרשמים מזויפים ותרופות לא חוקיות. בסופו של דבר, בית המשפט לא הרשיע אותו בגרימת מותה. אגב, סטרן טען שהוא אביה האמיתי של דניאלין וניהל מאבק משמורת עם אביה הביולוגי של דניאלין, הצלם לארי בירקהד, אך לבסוף הפסיד. בתה של סמית' היא היורשת החוקית של ההון שצברה אמה, שכולל בין השאר את המיליונים שירשה מבעלה המיליארדר הקשיש.