מכללת עמק יזרעאל אירחה אמש את פסטיבל התקשורת "שובר מסך" ה-12, שהופק ונערך על ידי סטודנטים מהחוג לתקשורת במכללה. הפסטיבל הורכב ממספר רב של פאנלים בנושאים שונים, בהם: תכניות תחקירים וצרכנות, מצבה של ההסברה הישראלית, מקומן של נשים בתקשורת, סדרות ופורמטים מקוריים וגם נושאים טעונים יותר כמו – פרשת רומן זדורוב והיחסים בין משפחת נתניהו לתקשורת. כדי לדאוג שבאירוע יהיו גם צבעים קלילים יותר הוענק פרס "כד החלב" על שם מוטי קירשנבאום ז"ל לתכנית הסאטירה "גב האומה" על תרומה לטלויזיה הישראלית, הפרס ניתן למנחה התכנית – ליאור שליין ובנוכחות החברות הקבועות אורנה בנאי, עינב גלילי, רותם אבוהב וגם עידו רוזנבלום ותם אהרון. מלבדם, פקדו את הפסטיבל גם עשרות אנשי תקשורת בין אם כמנחים, פאנליסטים או "סתם" מבקרים. לרגע נראה שמרכז הברנז'ה התקשורתית  נמצא רק 5  דקות מעפולה.

הפאנל שסיפק את העניין הרב ביותר היה זה שהנחתה אילנה דיין על משפחת נתניהו – ונקרא "משפחת נתניהו והתקשורת – סיפור על אהבה וחושך" – בפאנל לקחו חלק העיתונאים בן דרור ימיני ("ידיעות אחרונות"), אמנון אברמוביץ' (חדשות 2), ברוך קרא (חדשות 10) וגם הדוקטור ורד מלכה ויועץ התקשורת, יהושע מור יוסף, מי שנחשב בעבר למקורב מאוד למשפחת נתניהו. דיין, הצליחה לנהל דיון ער ואנרגטי בין קבוצה של עיתונאים ותיקים שמאחוריהם שנים רבות של סיקור ממשלת נתניהו. כאשר אברמוביץ' מילא את תפקיד "השמאלן" שמקפיד לבקר את נתניהו על התנהלותו, קרא מדבר בשם כל העיתונאים שעובדים בערוץ 10, שיחסו של נתניהו אליו סיפק גם את הכותרת הגדולה של הפאנל וימיני ומור יוסף שנתנו ייצוג לצד הימני של התקשורת הישראלית.

אין תמונה
הובילה את הפאנל הסוער ביותר. אילנה דיין

התקשורת הישראלית Vs בינימין נתניהו

כאשר נשאלו על ידי דיין "מדוע התקשורת הישראלית 'מחפשת' את משפחת נתניהו?" הודה מיד אברמוביץ' בכנות, כי אכן "בכהונתו הראשונה של נתניהו כראש ממשלת ישראל, בשנת 1996 היחס כלפיו היה לא הוגן, בגלל כעסים שהופנו אליו אחרי רצח יצחק רבין", יחס שלדבריו לא קיבלו פוליטיקאים אחרים כמו ראש הממשלה המנוח, אריאל שרון ורחבעם זאבי ז"ל שפעלו בדרכים "פחות לגיטימיות" נגד רבין אבל נתפסו על ידי התקשורת הישראלית כ"חלק מאיתנו" ולכן זכו ליחס מועדף. כולם הסכימו שמלחמת נתניהו מול התקשורת אינה מקרית ומדובר בטקטיקה של הפרד ומשול שנתניהו בחר בה עוד בשנותיו הראשונות בתפקיד. מלכה ציטטה מתוך מחקר שערכה בשנת 1999, בו אחת המרואיינות אמרה לה "בינימין נתניהו מעוניין ליצר מציאות של טובים ורעים. התקשורת אצלו היא בצד של הרעים" והסכימה עם חברי הפאנל כי לא רק שנתניהו לא מפסיד מכך שהתקשורת הישראלית לא "אוהבת" אותו אלא רק מרוויח מכך בוחרים נוספים שמאמינים שהוא קורבן לרדיפה של אליטות שמאלניות.

"אם היועץ המשפטי יהודה ויינשטיין לא היה מתערב נתניהו היה סוגר את ערוץ 10 ממזמן -  חד משמעית", הכריז ברוך קרא מעל הבמה ואישר את מה שאנשי תקשורת רבים חשבו מזמן. לדבריו "בזמן שערוץ 10 עמד בפני סגירה מסיבות רגולטוריות, נתניהו אמר בנוכחות היועץ המשפטי לממשלה – כי הוא רוצה שערוץ 10 יסגר". אברמוביץ' אישר את דבריו ואמר כי למרות הביקורת הרבה כלפי ויינשטיין "הוא האחראי הבלעדי לכך שערוץ 10 עדיין באוויר". בן דרור ימיני, שמזוהה עם דעות ימניות, ציין כי יש לו "ביקורת רבה" על הדרך בה מקום העבודה שלו ("ידיעות אחרונות", שבעליו הוא נוני מוזס) סיקר את נתניהו ומשפחתו בתקופת הבחירות אך אמר שהוא קיבל את החופש המלא לבקר את ההתנהלות הנ"ל במאמרי הדעה שפרסם.

ברוך קרא-  יום הולדת לטלי בן עובדיה (צילום: אלעד דיין)
"בלי יהודה ויינשטיין ערוץ 10 היה נסגר". ברוך קרא | צילום: אלעד דיין

בשולי הדיון הצליח יועץ התקשורת – מור יוסף, להכעיס נוכחים רבים כאשר אמר "התקשורת מנותקת מרחשי הציבור. אני אשים את נפשי בכפי ואומר – גם ביחס החיובי לגמרי שזוכה לו קהילת הלהט"ב בתקשורת יש ניתוק מחלק רחב מהציבור בישראל". אמירה זו זכתה לקריאות מן הקהל וגם גינויים מצד חבריו לפאנל. כנראה שתזמון האמירה לא מקרי – השבוע החל חודש הגאווה ומצעד הגאווה המסורתי בתל אביב יתקיים ביום שישי הקרוב.

הנשר מוטי קירשנבאום

מה עוד? בפאנל שנקרא "הפיצוץ בצרכנות" שהנחה העיתונאי והפעיל הסביבתי, אביב לביא ("יהיה בסדר" בגל"צ) התארחו כתבי הצרכנות של כלי התקשורת הבולטים בישראל, בהם חיים הכט ("יצאת צדיק"), מנחם הורוביץ ולי אברמוביץ' (חדשות 2) ונגה ניר נאמן ("ברקוד" בערוץ 10) כשלצידם ישב אחד ממושאי התחקירים הבולטים השנה החולפת, איש העסקים רמי לוי. לוי הגיב בציניות לתחקירים נגדו ושיתף כי מאז ששמו עלה לכותרות בהקשרים שליליים (העסקת עובדים בשכר נמוך, אפליית עובדים ערבים ועוד האשמות שלא הוכחו בבית משפט – ב.ב) המכירות שלו דווקא עלו. משפט שגרם להכט להתייחס אליו כאל "רמי נתניהו" – ככל שהתקשורת אוהבת אותו פחות, הציבור אוהב אותו יותר. את טקס הענקת "כד החלב" לתכנית "גב האומה" הנחתה רבקה מיכאלי כאשר במהלכו הוקרן קליפ מיוחד עם מיטב הקטעים של מוטי קירשנבאום מתוך התכנית. ואם זה לא מספיק מרגש – גן החיות התנ"כי בירושלים קרא לנשר צעיר על שמו של קירשנבאום, שהיה חובב טבע ידוע וביים סרטי טבע רבים. אורנה בנאי הצליחה להביא את הסרקזם המפורסם שלה אל העמק, כאשר השיבה לשאלה "על מה לא צוחקים?" בפשטות: "על מה לא צוחקים? זה מצחיק לצחוק על השואה, מה רע בזה?".

חברות של פעם בחיים, קירשנבאום ז"ל (צילום: Moshe Shai/ flash90)
פרס "כד החלב" על שמו. מוטי קירשנבאום ז"ל | צילום: Moshe Shai/ flash90