דחייה מפסטיבלים זאת חוויה שיוצרי קולנוע כבר רגילים אליה, אבל הם לפחות מקווים כי מישהו צפה בסרטם לפני שהחליט לדחות אותו. יוצרי הסרט התיעודי "אהבה מתרגשת לבוא", ישראל וינקלר ואלדד בוגנים, הגישו את סרטם לפסטיבל הסרטים בחיפה בתקווה כי יקבל הזדמנות שווה והוגנת, אך לטענתם, אנשי הפסטיבל כלל לא צפו בסרט לפני שדחו אותו. היוצרים שלחו לינק לצפייה שהיה מוגן בסיסמא, והופתעו לגלות שאיש לא צפה בו. כשביקשו הסבר מהנהלת הפסטיבל, הודיעו להם במפתיע כי הם כן התקבלו לפסטיבל.

וינקלר ובוגנים מיהרו לבדוק אם מישהו סוף כל סוף צפה בסרט, אך הלינק ששלחו דרך אתר Vimeo (בו ניתן לצפות בכמות האנשים שצפו בסרט), עדיין היה נטול צפיות. הטענה המרכזית של השניים היא כי למרות הודעת הקבלה המשמחת, איש לא צפה בסרט - לא כשהוחלט לדחות אותו ולא כשהוחלט לקבל אותו. עם זאת, כשווינקלר פירסם את הסיפור בפוסט בפייסבוק, תגובת הפסטיבל הציגה השתלשלות עניינים שונה, שלא מציגה את הפסטיבל באור כל כך רע - לטענת הפסטיבל, שלושת הלקטורים צפו בסרט בלינק הראשון שנשלח. אמנם בשלב מסוים נראה היה לאחת מהלקטוריות כי הלינק שלה לא עובד, לכן ביקשה מהיוצרים לינק חדש, אך עד שהוא הגיע, גם הלקטורית השלישית הספיקה לצפות בלינק הישן, ולכן הלינק החדש ששלחו היוצרים נותר ללא צפיות. הסרט התקבל לטענתם לאחר שסרט אחר פרש מהתחרות מסיבות טכניות, וסרטם של וינקלר ובוגנים היה הבא בתור. 

אלדד בוגנים הגיב לטענות ושלח למערכת mako תרבות צילומי מסך שמראים כי בתאריכים המדוברים לא נרשמו צפיות בסרטונים. הצילומים לא יפורסמו משיקולים משפטיים, אך ניתן לאשר כי הם אכן מראים שלא היו צפיות בשני הלינקים המדוברים בתאריכים בהם נטען כי הלקטורים צפו בסרט. 

בפוסט הראשון שפרסם וינקלר אמנם לא צוינו הלינק הראשון והשני, ותגובת הפסטיבל גובתה גם בכתובות האתר המדויקות ובתאריכים ספציפיים. עם זאת כאמור, צילומי המסך שהגיעו למאקו סותרים את טענות הפסטיבל, כי באתר לא נרשמו צפיות באף אחד משני הלינקים האמורים. יוצרי הסרט טוענים כי לאחר שהתלוננו הם קיבלו בקשה לשלוח לינק נוסף, אך לטענת הפסטיבל - בקשה זו נעשתה רק כדי לאפשר למנהלת הפסטיבל פנינה בלייר לצפות בסרט ולא עבור הלקטורים, שכאמור לטענתם כבר צפו בו באמצעות הלינק הראשוני. לינק אחד, שניים או שלושה, בקיצור אנחנו קצת מבולבלים. למי שרוצה לנסות להבין את הסיפור לעומק, זה הפוסט המקורי של וינקלר:

תגובת הפסטיבל נמצאת בתגובות לפוסט (בציטוט של פוסט של גידי אורשר), והיא ארוכה ומלאה בתאריכים וציטוטים. כך נפתחת התגובה: "נתחיל מהעיקר - טענותיהם של יוצרי הסרט 'אהבה מתרגשת לבוא' מטעות, מרושעות ומשוללות כל בסיס עובדתי בדוק עד סופו. יוצרי הסרט, שלחו לפסטיבל שני לינקים ב-Vimeo, אך בדקו כנראה, רק את הלינק המאוחר. לו היה נבדק גם הלינק שנשלח לראשונה, על ידי היוצרים, היה מתברר להם, כי שלושת הלקטורים צפו בלינק הראשון בלבד. לכן טענותיהם, החוזרות ונשנות בפרסומים שונים, גובלות בהוצאת לשון הרע כלפי צוות והנהלת פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה".

גם אם לא נכנסים להשתלשות העניינים המדויקת שהוצגה, התגובה שוללת באופן מוחלט את טענות היוצרים: "הסרט 'אהבה מתרגשת לבוא', נבחן על ידי שלושה לקטורים שצפו בו בלינק - הראשון (!) שנשלח ע"י היוצרים בטופס ההרשמה, גיבשו את עמדתם בעניין רמתו של הסרט ולפיכך הוא נותר מחוץ לתחרות. כאשר בוטלה, מטעמים טכניים, השתתפותו של אחד הסרטים שהיה על פי דעת הלקטורים, טוב מסרטם של המתלוננים, ניסינו לחזור ולצרף את סרטם של המתלוננים לתחרות, אך לא הצלחנו להשיגם על אף המאמץ. ההחלטה על דחיית סרטם של המתלוננים בפעם הראשונה וקבלתו לאחר מכן נעשתה על פי דעת אותם 3 לקטורים אשר ראו את הסרט וגיבשו עמדתם לאחר שצפו בו. כל טענה ומסקנה אחרת היא שקרית ומשוללת כל יסוד עובדתי!!!".

המשך התגובה היה לוחמני לא פחות: "מודגש בזאת כל צוותי המיון לתחרויות הפסטיבל, צופים בכל הסרטים המוגשים לפסטיבל, וחוות הדעת מתועדות על ידי הנהלת הפסטיבל!!! זהו נוהל קבוע ובלתי מתפשר!!! חבל כי היוצרים לא מצאו לנכון לפנות להנהלת הפסטיבל ולברר את הנושא עד סופו ובמקום זאת בחרו בדרך של שיימינג ומסקנות חסרות כל בסיס. הנהלת פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה מצפה מהיוצרים להתנצל על דבריהם לאחר שקיבלו את כל המידע הדרוש. ככל שלא יעשו כך בתוך 7 הימים הקרובים, יועבר המשך הטיפול למישור המשפטי".

בוגנים הגיב לטענות בתגובות לפוסט וסתר את טענת הפסטיבל. לטענתו, הם בדקו גם את הלינק הראשון, הוא אכן היה תקול, וגם בו לא היו צפיות בכלל (הטענה גובתה בצילומי מסך שנשלחו למערכת מאקו): "חיכינו לתשובה כזו של הפסטיבל. ובכן בלינק הראשון הייתה תקלה טכנית. וכמה ימים אח"כ טלי דגן ביקשה לינק חדש שנשלח אליה. הם לא צפו בלינק החדש. ובכל זאת אנחנו בדקנו את שני הלינקים. ובשניהם אין צפיות. נשמח לשתף את הנתונים בבית משפט או לעיתונאים. אנחנו לא היינו פועלים כך לולא היינו בטוחים ב-100 האחוזים.

מצ"ב צילום מסך של המייל מטלי דגן (לטובת המתעניינים)- ב-23.7.17 שמודיע שהלינק לא תקין. בדקתי אותו והוא אכן היה לא תקין. מעניין איך הלקטורים צפו בסרט שהלינק שלו לא תקין. נשמח מבחינתנו שבית משפט יבדוק את העובדות והראיות".

מעבר לטענות הענייניות, בוגנים העלה שאלות נוספות לגבי התנהלות הפסטיבל, ומתעקש שקבלת הסרט נעשתה כתוצאה מהתלונה שהגישו לאיגוד התסריטאים: "פסטיבל חיפה יודע כבר יותר משבועיים על הסיפור הזה. ומעולם לא שלח לנו מכתב מסביר. אם הסיפור שלהם היה נכון - טלי דגן הייתה שולחת מכתב עם הסבר - נפל סרט אחר והחלטנו לקבל את סרטיכם לתחרות. ובכן לא נשלח שום מכתב כזה. אלא ביום ה-22.8 בשעה 2:11 (שעתיים לאחר פגישתנו עם איגוד התסריטאים) קיבלנו מייל מטלי דגן - בזו הלשון: 'הי אלדד, אנא שלח לינק עדכני דחוף'. לשם מה הם צריכים לינק - הרי נפל להם סרט ואנחנו הבאים בתור. ההסבר שלנו הוא שהם פשוט רצו לצפות בסרט כדי לבנות אליבי. אלא שאנחנו שינינו את הסיסמא לפני כן. לא הגבנו. היו טלפונים, מיילים נוספים, סמסים והודעות וואטסאפ אחרות. לא הגבנו כי חיכינו לפגישה עם הנהלת איגוד התסריטאים - כדי לשמוע את דעתם... לאחר שלושה ימים טלי שלחה לנו הודעה שהתקבלנו לתחרות פסטיבל. ללא הסבר".

_OBJ

תגובת פסטיבל חיפה פורסמה במלואה בתגובות לפוסט, ועיקרי הדברים צוטטו בכתבה. מעבר לכך, נציגי הפסטיבל ביקשו להדגיש: "הפסטיבל עומד על כך שהלקטורים צפו בסרט וחוו את דעתם עליו. יש תיעוד של הכל כולל תאריכים. אין סיכוי שהסרט נדחה בלי שנצפה וקיבל חוות דעת".

תגובתו של בוגנים: "הטענות שלהם לא נכונות, בין השאר מכיוון שבתאריך ב-23.7 הלינק הראשון עדיין לא עבד מסיבות טכניות, וגם ב-26.7 הוא עדיין לא עבד. לטענת הפסטיבל, הם צפו שלוש צפיות שונות בין ה-17.7 ל-26.7, הלינק הראשון לא עבד באותו זמן, וגם בלינק השני לא היו כלל צפיות. יש לנו צילומי מסך שמראים שהם לא צפו באף אחד מהלינקים באותם תאריכים. בנוסף, מתמיהה העובדה שב-22.8 הם ביקשו לינק לצפייה בשביל פנינה בלייר, למרות שכבר קיבלנו דחייה, ושרק ב-23.8 פרש לכאורה הסרט שפינה את מקומו. עולה השאלה מדוע ביקשו לצפות שוב בסרט, אם לא כתוצאה מפנייתנו לאיגוד היוצרים".

mako תרבות בפייסבוק