אנדרטה סובייטית (צילום: ap)
סובל מעצירות? אנדרטת הנופלים בבלרוס | צילום: ap
יותר מ-20 שנה חלפו מאז סיום המלחמה הקרה, אבל השבוע היה נראה שהיא עושה קאמבק לפחות לרגע אחד. הכל החל כשרשת CNN בחרה באתר ההנצחה לנופלים במלחמת העולם השנייה, הממוקמת בעיר ברסט שבבלרוס, לאחת מהאנדרטאות המכוערות ביותר בעולם. בנימוקי הבחירה נכתב שהחייל המפוסל נראה כאילו יש לו עצירות.

האנדרטה, שהוקמה לזכר תרומתם של חיילי המדינה להדיפת הנאצים ולניצחון במלחמה, היא מקור של גאווה לתושבי בלרוס, שנעלבו מאד מהדברים. כעבור מספר ימים הסירה הרשת את הכתבה ופרסמה התנצלות קצרה על הפגיעה בזכר הנופלים. "CNN מתנצלת על הפגיעה הלא מכוונת שנגרמה בעקבות המאמר שהיה אמור להיות הומוריסטי", נכתב בהודעה של הרשת, "אנחנו מבינים של"אנדרטת האומץ" משמעות עמוקה ושהיא מכבדת את החיילים שהקריבו את חייהם למען האומה". נשכח ונסלח? ממש לא ברוסיה.

יום לאחר פרסום הכתבה, זימן משרד החוץ הרוסי, בצעד בלתי רגיל, את כתב ה-CNN במוסקבה לשיחה. לכתב נאמר ש"לצחוק על זכרם של חיילים סובייטים שהקדישו את חייהם למלחמה בפאשיזם, הוא מעשה שלא יישכח או ייסלח". הצהרה דומה התפרסמה גם באתר האינטרנט של המשרד. 

אנדרטה לזכר הקרב באיוו ג'ימה (צילום: Chris Greenberg, GettyImages IL)
"תנו לתת מודע לקודח לעבוד". אנדרטת חיל הנחתים | צילום: Chris Greenberg, GettyImages IL
אבל המחלוקת לא הסתיימה שם. הנקמה הרוסית הגיעה במהלך השידורים מאולימפידת סוצ'י. במהלך טקס הענקת מדליית הזהב בענף ההחלקה האמנותית הקבוצתית על הקרח, בה זכתה רוסיה בזהב, הופיעה על המסך האנדרטה בבלרוס והשדר הסביר לצופים כיצד האמריקאים לעגו לפסל המפורסם. מיד לאחר לאחר מכן התחלפה התמונה לאנדרטה המפורסמת של חיל הנחתים האמריקאי, בה נראים החיילים מניפים את הדגל לאחר הקרב המפורסם באיוו ג'ימה. "קל מאד ללעוג", אמר המגיש בחיוך, "כשנותנים לתת המודע הקודח לעבוד שעות נוספות. קחו מבט מקרוב, מאד מודרני, נכון?".

מאחורי האנדרסטייטמנט המתוחכם הזה עומד דימטרי קיסליוב, מגיש מוכר הידוע בדעותיו האנטי אמריקאיות וההומופביות, מקורב לפוטין ומי שמונה לאחרונה לראש סוכנות החדשות הרוסית. השילוב בין שני הנושאים השנואים עליו והאופן בו הוצגה התמונה על המסך, רמזו שהחיילים האמריקאים למעשה מדמים יחסי מין הומוסקסואליים. דיון בוגר לכל הדעות.