אחת ההצלחות הגדולות ברשימת המחנה הציוני לכנסת היא ריבוי הנשים שנבחרו במסגרתה. עם זאת, מסתבר שלא כולם מתרשמים מההצלחה. אתמול פורסמה ב"ישראל היום" קריקטורה של מאייר הבית של העיתון, שלמה כהן, המציגה את "המטבח החדש במפלגת העבודה". בקריקטורה נראות ארבע המועמדות המובילות ברשימה – ציפי לבני, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר ומרב מיכאלי – כשהן יושבות ליד השולחן ומשוחחות ביניהן, בעוד יצחק הרצוג, יו"ר המפלגה, שוטף את הכלים. "דבר ראשון נחזיר לו את זכות השתיקה", אומרות הנשים, במה שכהן מציג כהיפוך התפקידים במפלגה.

הקריקטורה הצליחה להכעיס קוראים רבים. אחת מהם, מאירה פרידמן, פרסמה את הקריקטורה בפייסבוק לצד קריקטורה מ-1906 שנשאה את הכותרת "כשנשים מצביעות". בקריקטורה, שנושאת דמיון מפתיע לזו של כהן, מופיעות שלוש נשים המסבות אל השולחן, מעשנות ומשחקות קלפים, בעוד הגבר נושא בזרועותיו תינוק ומטפל בכביסה. "חשבתי שקריקטוריסטים אמורים לאתגר את החברה ולא להפך", כתבה פרידמן, שביקשה "להפיץ בכל הכוח" את התמונה אותה הפיקה בשיתוף דניאל הלטובסקי מבצלאל.

פרידמן, חברת "תא ירושלמיות - התא הפמיניסטי לקידום נשים ושוויון מגדרי באוניברסיטה העברית", סיפרה ל-mako כי הקריקטורה של כהן "מבישה, ולא פלא שהזכירה לרבים תקופות חשוכות יותר שבהן נאבקו נגד יכולתנו כנשים להצביע". פרידמן הוסיפה כי "הזוי בעיניי שכאשר רואים ארבע נשים בעשירייה הפותחת של מפלגה - כשאנו מהוות את רוב האוכלוסייה בפועל - הדבר נתפס כמסרס גברים ומעורר ביקורת".

‎‎פרסום‎ by Meira Friedman.‎

נגה כהן, בלוגרית בעיתון "הארץ", הגיבה אף היא לקריקטורה של כהן, כמו גם לקריקטורה שפרסם עמוס בידרמן "הארץ" (לפיה סתיו שפיר חייבת את ניצחונה לח"כ ניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי) ולתמונה שפורסמה בדף הפייסבוק של "ארץ נהדרת" (שהציג את נשות המפלגה כגיבורות הסדרה "בנות"). "הפוליטיקה היא אחד ממוקדי הכוח המשמעותיים ביותר בספירה הציבורית", הסבירה כהן, ו"וככזה, הוא נשאר בקנאות כמעוז גברי". כהן טענה כי תגובות הנגד לבחירת הנשים במפלגת העבודה, שהחליפו את הפרגון הראשוני, מציגות את הנשים "כחסרות יכולות או כישורים משל עצמן, או כמיניות, או כרכלניות שזוממות איך לפגוע בגברים ושלוח אותם לעשות את התפקיד שלהן, שהוא טיפול במשק הבית". היא ציינה שהתגובות עושות עוול גם לגברים: "סלומיאנסקי שלא הצליח לרסן את סתיו שפיר מוצג כחסר כוח (...) והרצוג מוצג כנשי".

‎‎פרסום‎ by Noga Cohen.‎

מאוחר יותר הגיב כהן עצמו לסערה שחולל. הקריקטוריסט פרסם בפייסבוק קריקטורה נוספת, המבוססת על זו המקורית, ובה הוסיף את דמותו עם דברי הסבר. כהן הזכיר כי במפלגת העבודה כבר היה מטבחון בעבר – המטבחון של גולדה מאיר – מקום ש"נפלו בו החלטות הרות גורל ואיש לא חשב שזה שוביניסטי". הוא העלה את השאלה אם אחת מנשות מפלגת העבודה תהפוך בעתיד לגולדה בעצמה. באשר להרצוג ולזכות השתיקה, הבהיר כהן כי הוא התייחס לביקורתו של יו"ר מפלגת העבודה על בחירתה של פאינה קירשנבאום לשמור על זכות השתיקה בשעה שהוא עצמו עשה דבר דומה בפרשת העמותות של אהוד ברק. דבריו, עם זאת, לא הרשימו את הקוראים. "אני לא חושבת שהבנת על מה אנשים כועסים", כתבה לו העיתונאית והמאיירת רחלי רוטנר מ"וואלה!", ונגה כהן עצמה סיכמה את העניין בכך ש"אולי לא הייתה לך כוונה שוביניסטית, אבל זו התוצאה. אנחנו נעריך מאוד אם תתנצל עליה". 

עוד ב-mako תרבות: