אין תמונה
תשלמו?
באתר "הארץ" התפרסם היום מכתב מעמוס שוקן, מו"ל העיתון, שסיפר כי החל מהשבוע הבא אתר "הארץ" יהפוך להיות בתשלום.

הגישה לאתר תמשיך להיות חופשית למנויי העיתון, ומנויי יום שישי בלבד יהיו זכאים למנוי דיגיטלי ב-50% הנחה. מחיר מנוי יהיה39.90 שקלים בחודש, או 399 בשנה.

"העסקה של רכישת מנוי אינה רק התקשרות מסחרית. זו גם השקעה חשובה בעתידה של עיתונות איכותית בישראל. עיתונות עצמאית שרואה לנגד עיניה אך ורק את האינטרס הציבורי כפי שהיא מבינה אותו בתום לב, ובמקרה של "הארץ", גם עיתונות שמקדמת בישראל ערכים חברתיים, תרבותיים, דמוקרטיים וליברליים ומגינה עליהם ככל יכולתה" כותב שוקן במכתבו.

"הארץ" הוא עיתון המרכזי הראשון שיגבה מקוראיו תשלום חודשי גם באינטרנט, ולא רק על העיתון המודפס. המודל הזה עובד בהצלחה בחו"ל בעיתונים כמו ה"ניו יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל", "פייננשל טיימס" ו"בוסטון גלוב", שגובים בין 15-40 דולר לחודש (חודש ראשון ב-99 סנט!), כולם הצליחו לשמור על תפוצת קוראיהם ואף להרחיב אותה, למרות תרבות התוכן החינמית של הרשת שלרוב גורמת לגולשים לראות בתשלום על תוכן כמיותר.

אצלנו בארץ היה ניסיון כזה שכשל בשנת 2010 – מגזין "אחר", של רון מייברג, היה מגזין רשת בתשלום שנסגר לאחר חצי שנה כי מייברג לא הצליח עוד לממנו. יכול להיות שמדובר בהבדלים תרבותיים וחברתיים, ובישראל פשוט אין מספיק אנשים שמוכנים לשלם על תוכן ברשת, באופן שיצדיק מודל כלכלי כזה, או שאולי התנאים הבשילו, הרשת הפכה למרכזית יותר וכיום זה יהיה המודל הנכון שיציל את "הארץ", ואולי גם את העיתונות?