קרן פרלוב
אישי וקצת פואטי
הערב ב-21:00 ייערך בסינמטק תל אביב אירוע הגמר של תחרות קרן פרלוב ליצירה דוקומנטרית. השנה נמנים עם חבר השופטים העיתונאי אלון עידן, הבמאי והתסריטאי גבריאל ביבליוביץ', נציג קרן יהושע רבינוביץ' לאמנויות יואב אברמוביץ', מנהלת מחלקת דוקו ואקטואליה ב"קשת" עדי גרתי-נער, וכמובן העורכת והמפיקה, בתו של דוד, יעל פרלוב.

בראיון מיוחד לרגל האירוע - שהשנה יציין עשור לפרויקט - לא מסתירה פרלוב את התלהבותה. "אני מקרינה את הסרטים של הפרויקט בכל אפשרות", היא מספרת. "הסרט האחרון שיצא, של מיקי פולונסקי מ'מנשר' ("בניין אחד וארבעים אנשים רוקדים") - הקרנו אותו לאנשים מקרן רבינוביץ' ואחד מהם אמר לי: 'אני בטוח שאבא שלך היה אוהב את זה'. נו, מה אני יכולה לבקש יותר?"

עשר שנים עברו מאז נולד הפרויקט. האם הוא הגשים את המטרה שלו בעינייך?

 "כן, בצורה מוחלטת. הרבה יותר מהציפיות. יצרנו זרם שעושה קולנוע דוקומנטרי אחר – ברוח של אבא שלי, סוג של התבוננות אחרת. אישית יותר, קשובה לסאבטקסט. אז כן".

יש סרטים מהפרויקט שהתבלטו במיוחד לדעתך?

 "הסרט 'טרריום' מ'בצלאל'. הוא צילם את מיני ישראל, עשה מיצג כזה שפתאום אתה רואה את עם ישראל דרך מיני ישראל, ואתה רואה איך הוא רואה את המדינה. ואתה צוחק ומתרגש כשאתה שומע ילדים אומרים דברים כמו 'אנחנו אוהבים אותך, טנקי'. כי ככה אנחנו נראים".

קרן פרלוב
''בניין אחד וארבעים אנשים רוקדים'', הזוכה של השנה שעברה

ונקודת ההשקה לאבא שלך היא נקודת המבט?

"כן. בצורה אסוציאטיבית, הסטייט אוף מיינד מזכיר לי בכל מיני דרכים את היצירה של אבי. זה לא צריך להיות קופי פייסט, אוי ואבוי אם זה יהיה – אנחנו רוצים חופש. אבל אופן ההתבוננות שלו, שאומר שהעלילה נמצאת מעבר לפינה, אם אתה רק פותח את העיניים ויש לך קצת מזל.

"מעבר לזה יש גם בקרן הזאת איזו התעוררות של חבר'ה צעירים בתחילת הדרך שלהם. זאת קרן רק לסטודנטים. הם עוד לא עשו סרט דוקו ארוך שיש לו את התהודה הזאת, ויש להם חתיכת מתנה לעשות את הסרט ברוח אבא שלי. הקרן מאוד מקפידה על משהו בקול של אבא שלי, הכבוד לבן אדם שמצטלם, וגם - אם אני אעז להגיד את המילה - שיש בו משהו קצת פואטי".

למה בעצם זאת קרן המיודעת רק לסטודנטים?

"אני רוצה שזה יגיע לצעירים, כי אבי מאוד אהב את הסטודנטים שלו. לא סתם כל כך אהבו אותו, כי הוא נתן להם המון כוח שלא יחקו אותו, שילכו בדרכם, בחופש מוחלט. וששם ברקע יגידו לעצמם 'פרלוב היה אוהב'".

את מרגישה שיש לכם בחירה קשה?

"כמו כל שנה, יהיה פייט. הפעם מתוך חמישה מועמדים, שלוש הן נשים. משמח שיש הרבה במאיות, וגם רעיונות יוצאי דופן. הכל צריך להיות אישי - לא בקטע של קריינות, אלא שהקול שייצא מהסרט הוא קול אישי שהוא רק של הבמאי".

עדכון (שלישי בערב): מיה צרפתי היא הזוכה בתחרות עבור "היפה בנשים". צרפתי מבקשת לספר בסרטה את סיפורן של האחיות ציטרון, שהצעירה מביניהם שבתה את ליבו של קצין אס.אס. במהלך השואה והצילה את אחותה. בנימוקי השופטים נכתב כי "מדובר בסיפור יוצא דופן (...) ואנחנו בטוחים שבסופו של תהליך יעמוד מולנו סרט שלם, חשוב ומרגש".

עוד ב-mako תרבות: