מיתון? משבר עולמי? על המושגים האלה לא שמעו באלפיון העליון של תעשיית הסרטים החשובה בעולם. השבוע פרסם מגזין "פורבס" את רשימת השחקניות המרוויחות ביותר בשנה האחרונה, אבל הסכומים האלה מתבססים בחלקם על רווחי עבר, תמלוגים ואחוזי רווח כתוצאה משותפות בהפקה. אחרי שניקינו את כל המיותר, נותרנו עם הסכומים שרשומים על הצ'קים של חמשת השחקנים וחמשת השחקניות היוקרתיים ביותר.

רוברט דאוני ג'וניור (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
הראשון שיגיע ל-100 מיליון? רוברט דאוני ג'וניור | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
רוברט דאוני ג'וניור

גיל: 48

מצב משפחתי: נשוי +  2

רווחים בקריירה: 85 מיליון דולר

סרט אחרון: איירון מן 3 (2013)

קשה להאמין, אבל ב-2008 כשנכנס לראשונה לנעליו של טוני סטארק, חתם רוברט דאוני ג'וניור על חוזה בשווי חצי מיליון דולר בלבד. ימי המעצרים, השתייה הסמים וההתפרצויות האלימות של שנות התשעים אמנם חלפו, אבל אף אולפן גדול לא מיהר לשתף פעולה עם הטראבל מייקר. פרמאונט היו הראשונים לקחת הימור והציבו אותו גם בחליפת הברזל וגם בתפקיד ראשי ב"רעם טרופי". התוצאות ידועות: ג'וניור סחף את שני הסרטים לרווחים עצומים וזינק לתהילה של כוכב רוק. בחוזה ל"איירון מן 3" נוספו שני אפסים למספר ההוא מ-2008, או בחשבון פשוט: 50 מיליון דולר. לקראת "הנוקמים 2" ב-2015 ההערכות הן שגם הסכום המטורף הזה יוכפל.

לאונרדו דיקפריו (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
25 מיליון דולר לפני תמלוגים. לאונרדו דיקפריו | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
לאונרדו דיקפריו

גיל: 38

מצב משפחתי: רווק

רווחים בקריירה: 200 מיליון דולר

סרט אחרון: גטסבי הגדול (2013)

למרות שפיזר לאחרונה רמזים עבים על כוונה לקחת חופשה ארוכה ממשחק, הסימנים בשטח מלמדים שליאו לא באמת הולך לאף מקום. במסגרת המרדף הבלתי נגמר שלו אחרי פסל האוסקר הוא יחזור לשתף שוב פעולה עם מרטין סקורסזה בחורף הקרוב עם "הזאב מוול סטריט", שם הוא צפוי להרוויח כ-25 מיליון דולרים (לפני תמלוגים). גם השנה הבאה כבר סגורה עם תפקיד במותחן The Secret Service של מת'יו ווהן. תג המחיר? דיקפריו מיצב את עצמו כבר לפני שנים במועדון ה-20 מיליון לסרט. זה מה שהיה כתוב על הצ'ק במרבית סרטיו האחרונים, למעט ג'יי אדגר, שם הסכים להוריד את הדרישות ל-2 מיליון בשביל הסיכוי לפסלון המוזהב, ששוב ברח. היוצא דופן השני הוא "התחלה", בו היה מושקע כאחד המפיקים. התוצאה הייתה רווח של 59 מיליון דולר.

טום קרוז (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
מחורפן, אבל לפניכם. טום קרוז | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
טום קרוז

גיל: 51

מצב משפחתי: גרוש + 3

רווחים בקריירה: 270 מיליון דולר

סרט אחרון: אבדון (2013)

בחלקן השני של שנות ה-90, לפני ההתעללות בקייטי הולמס, הריקודים על הספה של אופרה ותחושת החרפון הכללית, היה טום קרוז הכוכב הגדול ביותר בעולם הבידור. כמה גדול? עבור סרטים כמו "דו"ח מיוחד" ו"עיניים עצומות לרווחה" קיבל קרוז 25 מיליון דולר + אחוזים נוספים מסך הרווחים של הסרט. במקרה של "משימה בלתי אפשרית 2" הסכום הסופי האמיר עד לסכום של 75 מיליון דולר. כדי להבין בכמה כסף מדובר, אתם מוזמנים לבקר באתר הממכר הזה שמחשב את כמות הכסף שקרוז עושה בכל שניה, דקה, שעה ושנה. למרות הירידה במעמדו בשנים האחרונות, גם בסרטיו הבאים הוא צפוי להרוויח הרבה מעל 10 מיליון לכל תפקיד. 

אדם סנדלר (צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL)
כמה שיותר גרוע, יותר רווחי. אדם סנדלר | צילום: Frederick M. Brown, GettyImages IL
אדם סנדלר

גיל: 46

מצב משפחתי: נשוי + 2

רווחים בקריירה: 300 מיליון דולר

סרט אחרון: מגודלים 2 (2013)

במקרה של אדם סנדלר הנוסחה ההוליוודית הרגילה פשוט הפוכה. ככל שהמבקרים קוטלים יותר, כך הוא הופך פופולארי יותר. ככה זה כשאתה מפיק את הסרטים של עצמך, אין גבול לתהומות הזוועה שאפשר לרדת אליהן כל עוד יש לך את היכולת המימון. וזה כמובן לא אומר שהאיש עובד בחינם. בשביל לצרף את אדם סנדלר לסרט הבא שלכם תצטרכו 20 מיליון דולר, סנט לא פחות. למעשה, בסרטים האחרונים שלו שודרג הסכום ל-25 מיליון, שבחלק מהמקרים היוו כמעט מחצית מהתקציב של הסרט כולו. לא רע עבור מי שהיה מועמד עד היום ל-20 פרסי ראזי ו"זכה" בארבעה.

ג'וני דפ (צילום: Mark Davis, GettyImages IL)
אל תעירו אותו בשביל 10 מיליון. ג'וני דפ | צילום: Mark Davis, GettyImages IL
ג'וני דפ

גיל: 50

מצב משפחתי: גרוש + 2

רווחים בקריירה: 350 מיליון דולר

סרט אחרון: הפרש הבודד (2013)

כדי להבין כמה ג'וני דפ לא מוכן לקום מהמיטה בשביל "פרוטות", מגיע הסיפור של "Black Mass", דרמת פשע תקופתית בה היה אמור לככב בתפקיד הגנגסטר ווייטי בולגר בשנה הבאה. התקציב הקטן יחסית של הסרט (60 מיליון דולר) אילץ את המפיקים לפנות לדפ ולבקש ממנו לקצץ את המשכורת מה-20 מיליון הרגילים (גם בכישלונות מביכים כמו "התייר") ל-10 "בלבד". דפ בתגובה עזב את הסרט מידית. עבור ההשתתפות בסרט האחרון בסדרת "שודדי הקאריביים" דרש וקיבל סכום של 35 מיליון דולר עוד לפני שצילם סצנה אחת. בשנתיים הבאות הוא עתיד לחזור לתפקיד ג'ק ספארו בפעם החמישית וגם לתפקיד הכובען המטורף ב"אליס בארץ הפלאות 2". יש סיכוי שהשיא של דאוני ג'וניור בסכנה.

קריסטן סטיוארט (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
הבעה אחת, 12.5 מיליון. קריסטן סטיוארט | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
קריסטן סטיוארט

גיל: 23

מצב משפחתי: רווקה

רווחים בקריירה: 70 מיליון דולר

סרט אחרון: דמדומים: שחר מפציע – חלק 2 (2012)

הקריירה האלמונית למדי של סטיוארט השתנתה ברגע כשלוהקה לתפקיד בסרט המבוסס על רומן פופולארי לבני נוער. 2 מיליון הדולר שקיבלה אז עבור תפקיד בלה סוואן ב"דמדומים" נראו כמו שכר מופרז, אבל באולפני סאמיט כנראה ידעו מה יש להם ביד. הרווחים של הסרט הסתכמו ביותר מפי 10 מתקציב ההפקה וסטיוארט הפכה לשחקנית שמקבלת הכי הרבה כסף יחסית לרפרטואר ההבעות הפוטנציאלי שהיא מסוגלת לייצר. עבור כל אחד מהסרטים האחרונים בסדרה לקחה הביתה 12.5 מיליון דולר, הוסיפו לזה 10 מיליון עבור "שלגייה והצייד" ו-2.5 עבור "בדרכים" וקיבלתם את השחקנית הכי מצליחה בהוליווד בשנים האחרונות.

ג'ניפר אניסטון (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
קומדיות רומנטיות לנצח. ג'ניפר אניסטון | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
ג'ניפר אניסטון

גיל: 44

מצב משפחתי: נשואה

רווחים בקריירה: 120 מיליון דולר

סרט אחרון: אנחנו המילרים (2013)

מלכת הקומדיות הרומנטיות ממשיכה לשמור על קצב קבוע של שני סרטים בשנה. כשהממוצע עומד על 8 מיליון דולר לתפקיד, נראה שזה מספיק כדי לשלם את החשבונות. המשכורת המקורית שקיבלה אניסטון עבור התפקיד של רייצ'ל גרין בעונה הראשונה של "חברים" עמדה על 22,500 דולר לפרק. בעונת 7, 8 ו-9 גדל הסכום הזה למיליון דולר פר פרק (או 24 מיליון לעונה) וזה בלי להזכיר את התמלוגים מהסדרה, שזורמים לחשבון הבנק שלה עד היום. מאז 2005 (שנה אחרי סיום חברים) היא לא יורדת מסכום של 6 מיליון לפרויקט.

אנג'לינה ג'ולי (צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL)
תחזור לפסגה? אנג'לינה ג'ולי | צילום: Andreas Rentz, GettyImages IL
אנג'לינה ג'ולי

גיל: 38

מצב משפחתי: מאורסת + 6

רווחים בקריירה: 130 מיליון

סרט אחרון: קונג פו פנדה (2011)

אם לא לוקחים בחשבון את "התייר" (ובבקשה אל תיקחו, אף אחד אחר לא עושה את זה), אחת מהכוכבות הגדולות ביותר של הוליווד נעדרת מהמסך הגדול כבר כמעט שלוש שנים. לצורך ההשוואה היא כיכבה בחמישה סרטים בין 2007 ל-2008 בלבד. ב-2010 הגיע הסטאר קוואליטי שלה לשיא עם שני סרטים עליהם זכתה לתשלום של 20 מיליון דולר כל אחד ("סולט" ו"התייר"). במונחים של הפער העצום בין גברים ונשים בתעשיית הקולנוע, מדובר בתופעה כמעט חסרת תקדים. השאלה הגדולה היא עד כמה התקרר המותג ג'ולי מאז. ב-2014 היא מיועדת לככב בגרסה אפלה במיוחד של "היפהפייה הנרדמת" (עליו קיבלה לפי ההערכות 15 מיליון דולר) וב-2015 תשוב לתפקיד הסוכנת החשאית ב"סולט 2". הימור שלנו? גם שם זה ייגמר עם צ'ק גדול יותר מזה של אניסטון.

סנדרה בולוק (צילום: Ethan Miller, GettyImages IL)
לא יורדת מ-8 מיליון. סנדרה בולוק | צילום: Ethan Miller, GettyImages IL
סנדרה בולוק

גיל: 49

מצב משפחתי: גרושה + 1

רווחים בקריירה: 125 מיליון דולר

סרט אחרון: עצבניות אש (2013)

מה שאוטובוס בלי בלמים יכול לעשות לקריירה. ההצלחה של ספיד (ושל "הרשת" שהגיע מיד אחריו) הזניקה את סנדרה בולוק ממשכורת של חצי מיליון דולר לרף ה-8 מיליון שממנו לא ירדה מאז. בניגוד לאדם סנדלר, הסרטים של בולוק הצליחו להיות גם כישלונות מסחריים וגם שנואי הביקורת באופן כמעט קבוע. אבל זה לא מנע מהכסף לזרום. בסופו של דבר אולפני וורנר קטפו את פירות הטיפוח של בולוק ב-2009 עם "הזדמנות שנייה". מסחטת הדמעות הפכה להצלחה קופתית היסטרית וזיכתה את בולוק בפרס השחקנית הטובה ביותר באוסקר, שרק הגדיל את רף הדרישות שלה. כל זאת לאחר שהאולפנים הסכימו לשלם לה את הסכום הגבוה אותו קיבלה בקריירה: 20 מיליון דולר. על פי הערכות בהוליווד הסכום הזה גדל ב-20 אחוזים לפחות לקראת הסרט הגדול הקרוב שלה: "כוח משיכה"

ג'ניפר לורנס (צילום: Samir Hussein, GettyImages IL)
בקרוב בראש הרשימה? ג'ניפר לורנס | צילום: Samir Hussein, GettyImages IL
ג'ניפר לורנס

גיל: 22

מצב משפחתי: רווקה

רווחים בקריירה: 22 מיליון דולר

סרט אחרון: אופטימיות היא שם המשחק (2012)

סיפור ההצלחה הכי גדול של תעשיית הקולנוע ב-20 השנים האחרונות. הפריצה הגדולה של לורנס לתודעה הגיעה ב"קר עד העצם" הקטן, שהביא אותה עד למועמדות לפרס השחקנית הטובה ביותר באוסקר בגיל 19. אבל הרגע בו העולם גילה אותה באמת היה כשאחזה לראשונה בקשת של קטניס אוורדין, גיבורת "משחקי הרעב". למרות היוקרה של האוסקר קיבלה לורנס חצי מיליון דולר עבור התפקיד בסרט הראשון. אבל מאז הכל השתנה. ההצלחה העצומה של "משחקי הרעב" בקופות בתוספת הזכייה באוסקר בשנה שעברה, הפכו את לורנס לשחקנית של 10 מיליון דולר לסרט. בשנתיים הקרובות מתוכננים לה כבר עכשיו שישה סרטים (מהם שניים נוספים בסדרת "משחקי הרעב" ואחד בסדרת "אקס מן") ואם לשפוט לפי מגע הזהב שלה, זאת כנראה רק ההתחלה.

הגיעו קרוב אבל לא נכנסו: וויל סמית' (הון בקריירה: 215 מיליון, משכורת ממוצעת: 20 מיליון), ניקולס קייג' (הון בקריירה: 150 מיליון, משכורת ממוצע: 7.5 מיליון), כריסטיאן בייל (הון בקריירה: 60 מיליון, משכורת ממוצעת: 8 מיליון), מריל סטריפ (הון בקריירה: 70 מיליון דולר, משכורת ממוצעת: 5 מיליון), אמה ווטסון (הון בקריירה: 40 מיליון, משכורת ממוצעת: 4 מיליון).

>> בואו לפייסבוק שלנו