שלוש מאות מיליון דולר - זה התקציב המשוער של הסרט היקר ביותר שהופק בהוליווד, "שודדי הקאריביים 3: סוף העולם". שלוש מאות מיליון דולר, וזה רק קצה הקרחון: תקציבי הסרטים בהוליווד הולכים ותופחים למימדי ענק, ונעים סביב ה-150-250 מיליון דולר לסרט. כמעט תמיד מדובר בסרט אקשן או סרט קיץ, לרוב בכזה שהופק גם בתלת מימד – ולעיתים קרובות בהימור בטוח שמחזיר את ההשקעה בקופות. "סוף העולם", למשל, נחשב לסרט הרווחי ביותר באותה שנה (2007) כשגרף יותר מ-960 מיליון דולר בקופות.

אם תקציב ליום צילום בסרט אקשן נע בין 100 ל-300 אלף דולר, לאן הולך הכסף? זה לא סוד שהפקות הסרטים בהוליווד הפכו למסובכות ומאתגרות יותר, הכוכבים הפכו לתובעניים מתמיד והבמאים הפכו לכוכבים בעצמם. אבל מעבר למשכורות העתק שמקבלים המפורסמים, כמה באמת עולה להפיק סרט אקשן שכולל פיצוצים, מרדפים, פעלולים מטורפים ואנימציה ממוחשבת?

את הנתונים שלא תוכלו למצוא ברשת סיפקו לנו מקורות אמיתיים מהוליווד, כאלה שעבדו על הסטים של "פיץ' פרפקט", "סנגור במבחן", "דודג'בול", "גברים בשחור 2" וסרטים מצליחים אחרים. המספרים שנזרקו לאוויר הדהימו גם אותנו והוכיחו שלא צריך להיות בראד פיט כדי להתפרנס בכבוד בהוליווד – אחרי הכל, ה- MPAA (איגוד הסרטים האמריקני) העריך כי תעשיית הסרטים בארה"ב תורמת לכלכלה האמריקנית כ-100 מיליארד דולר במשכורות מדי שנה. זה הזמן לשקול הסבת מקצוע.

הצורך במהירות (צילום: באדיבות yes)
אופס, תרשמו עוד 30 אלף דולר | צילום: באדיבות yes
מרדף מכוניות בשווי 11 מיליון דולר

בהנחה שלא נולדתם עם גוף כמו של מייגן פוקס או כישרון כמו של ג'ניפר אניסטון, היינו ממליצים לכם לאמץ קריירה של טייס מסוק. מסתבר שלשכור הליקופטר עם טייס, צוות קרקע וכל המשתמע מכך לצורך צילומי סרט יעלה להפקה כ-40 אלף דולר ליום, לא משנה אם המסוק עצמו מצטלם לסצנה או מטיס צלם שמצלם את הסט מלמעלה.

גם מאמן שמומחה באמנויות לחימה או בקרב מגע ירוויח לא מעט תמורת שיעורים פרטיים לכוכב האקשן של הסרט – שכר שבועי של מדריך כזה נע בין 5,000 ל-7,000 דולר לשבוע. פעלולן או כפיל שנשכר לבצע סצנות פעולה מסוכנות יקבל על עבודתו שכר של 1,400 דולר ליום.

אם אתם פחות אתלטיים והרפתקניים ויותר אמנותיים, נסו להשתלב בתחום עיצוב התלבושות לסרטים. עבור תחקיר, עיצוב והפקת תחפושת לגיבור על כמו איירון מן או באטמן תקבלו עשרת אלפים דולר – שלא לדבר על מדידות צמודות עם רוברט דאוני ג'וניור או כריסטיאן בייל. בהפקה יקרה ומושקעת ישלמו לא פחות מ-7,000 דולר עבור פאה איכותית לדמות ראשית, ויש לכך סיבה טובה: מדובר במלאכת שזירה מסובכת שאורכת שעות ארוכות ודורשת מיומנות של איש מקצוע.

עלייתו של האביר האפל
הבא שמלכלך לי את החליפה ישלם על זה ביוקר
אבל הרי לא לשם כך התכנסנו, נכון? אם תמיד תהיתם כמה עולה לפוצץ מכונית, חנות או מסעדה בסרט אקשן, התשובה היא - 20 אלף דולר. רוצים לצלם מרדף מכוניות? זה ייקח לכם כיומיים ויעלה כרבע מיליון דולר. אגב, המחיר הזה גמיש ותלוי במורכבות הסצנה. ב"מת לחיות 4", למשל, תמצאו סצנת מרדף שעלתה 11 מיליון דולר (!) ובמהלכה נהרסו כליל 132 מכוניות, ו-518 נוספות נזקקו לתיקונים רציניים.

אם אתם רוצים לסגור לתנועה רחוב ראשי (באורך של שישה בלוקים בערך) בלוס אנג'לס או ניו יורק כדי לצלם סצנה סטייל כיבוש וול סטריט ב"עלייתו של האביר האפל", תשלמו עשרים אלף דולר ליום צילום. אם תחליטו לבנות תפאורה מושקעת לפרטי פרטים של רחוב כזה באולפן הוליוודי גדול כמו "סוני", התענוג יעלה לכם פי עשרה – כלומר 200 אלף דולר לפחות.

מעדיפים ים על יבשה? מסתבר שיום צילום על ספינה בלב ים יוסיף לתקציב ההפקה לפחות 15 אלף דולר. אבל הנה נתון מעודד: אם סרט הקיץ שלכם הוא סרט אימה עקוב מדם, סביר להניח שתצאו בזול: שקית דם מלאכותי תעלה לכם עשרים דולר בלבד.

שכר של 50 מיליון – לא כולל אש"ל ונסיעות

הקפיצה הטכנולוגית שעשתה תעשיית הסרטים בעשור האחרון הכפילה אמנם את ההכנסות מכרטיסי הקולנוע, אבל גם את ההוצאות. טכנולוגיית ה-CGI, שאחראית ליצירת עולמות ממוחשבים ודמויות אנימציה שנראות אמיתיות לחלוטין, מייקרת במיליוני דולרים את הפקת סרט האקשן; יצירת דמות כמו גולום מ"שר הטבעות" או בני הנא'בי ב"אווטאר" תעלה כ-700 אלף דולר, כך על פי המקורות.

אחד הסעיפים המשמעותיים ביותר בתקציב סרט הקיץ הוא ההמרה לתלת ממד, שעלותה כ-30 מיליון דולר בממוצע. היתרון? מחיר כרטיס לסרט תלת מימד יקר ב-50 אחוז מכרטיס לסרט רגיל, כך שההשקעה הזו לרוב משתלמת כשמדובר בהצלחה בטוחה.

כדי להבטיח את ההצלחה הזו צריך בראש ובראשונה שמות ידועים שיביאו את הקהל לאקרנים – ועל השמות הללו, כמו שאפשר לנחש, משלמים לא מעט. מגזינים כמו "פורבס" ו"דה הוליווד ריפורטר" מפרסמים מדי שנה את רשימות השחקנים והבמאים המרוויחים בהוליווד, ומדובר במספרים מדהימים למדי. אגב, הסכומים הללו לא כוללים הוצאות כמו פנסיה, אש"ל, לינה וכדומה.

מחירון במאים (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
תנסו עוד פעם, עם צ'ק גדול יותר | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
שכרם של במאים בעלי שם נע בסביבות ה-10 מיליון דולר – סם ריימי הרוויח סכום כזה על "ספיידרמן" ומרטין סקורסזה על "הוגו", ואילו ג'וס ווידון ("הנוקמים") וסטיבלן שפילברג ("סוס מלחמה") גרפו 20 מיליון כל אחד. רוב השמות הגדולים מצליחים להשיג חוזה שמבטיח להם גם אחוזים מהכנסות הסרט וממוצרים נלווים, כמו למשל כריסטופר נולאן שגרף כ-70 מיליון דולר על חלקו בסרט "התחלה".

הפריבילגיה הזו שמורה גם לשחקנים מסוימים, שעומדים על זכותם לחלק מההכנסות העתידיות של המותג. כך, למשל, הצליח רוברט דאוני ג'וניור לגזור קופון של 50 מיליון דולר על "הנוקמים", עם דיבידנדים של 5-7 אחוז מהכנסות הסרט. זאת, בניגוד לקולגות סמואל ל. ג'קסון וסקרלט ג'והנסון, שהסתפקו ב-4-6 מיליון דולר כל אחד, וכריס אוונס, ג'רמי רנר ומארק רופאלו שהרוויחו רק 2-3 מיליון.

מחירון שחקנים (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
איירון מן? תנסו גולדן מן | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
ג'וני דפ קיבל על תפקידו ב"שודדי הקאריביים: זרמים זרים" שכר של 35 מיליון דולר, ואילו סנדרה בולוק גרפה 20 מיליון על תפקידה ב"כוח משיכה" – ממש כמו וויל סמית' על "גברים בשחור 3". טובי מגווייר קיבל 17 מיליון על "ספיידרמן", בניגוד לקירסטן דאנסט שתלוש המשכורת שלה הסתכם בשבעה מיליון בלבד. כוכבי "דמדומים", הנאהבים לשעבר רוברט פטינסון וקריסטן סטיוארט, קיבלו 25 מיליון דולר כל אחד, עבור השתתפותם בשני הסרטים האחרונים בסדרה.

כמה מיליונים נוספים מתקציב הסרט ילכו לתסריטאי, ואם הסרט מבוסס על קומיקס יצטרכו בחברת ההפקה להיפרד מעוד 20 מיליון דולר עבור הזכויות. שני מיליון דולר יקבל גם המלחין של הסרט, שיכתוב לו מוזיקה מקורית.

ועכשיו, אחרי שעשיתם את החשבון לבד והגעתם למספר אסטרונומי, קחו אותו והכפילו בשניים - כיוון שתקציב השיווק של הסרט מהווה, לרוב, חצי מהסכום הסופי. אם לא הגעתם למאתיים מיליון דולר, ברכותינו - יצאתם בזול.