כל במאי קולנוע יספר לכם שמומנטום חיובי הוא הקידום הטוב ביותר לסרט חדש. לפי ההנחה הזאת "רוק בקסבה", סרטו החדש של יריב הורוביץ, לא יכול היה לבקש תאריך בכורה מוצלח יותר מאשר בחמישי הקרוב (21.2), אחרי שחזר מעוטר מפסטיבל ברלין היוקרתי. במסגרת פרסי המשנה לסרטים עצמאיים, שחולקו בטקס הסיום (שבת), בחרה הקונפדרציה הבינלאומית לסרטי איכות (C.I.C.A.E) להעניק את הפרס לסרט הישראלי. בנימוקיהם הדגישו השופטים את עוצמת המיזנסצנות בסרט וכן את האומץ של הבמאי להציג את הסכסוך הישראלי-פלסטיני מנקודת מבט אנטי מלחמתית.

אין תמונה
איך יקבל אותו הקהל הישראלי?
"רוק בקסבה" מתאר את סיפורה של קבוצת חיילים, שנשלחת למחנה הפליטים "שאטי" בעזה, נקודת חיכוך משמעותית במהלך האינתיפאדה הראשונה, זאת למרות שסיימה רק זה עתה את הטירונות. תומר (יון תומרקין) בן ה-18.5, שלוקח חלק בפעילות, מנסה לבדל את עצמו מהמתרחש ולהישאר נאמן לערכיו. אלא שהחיכוך עם האוכלוסייה המקומית העוינת והרצון לנקום את מות חברו שנרצח על ידי נערים מקומיים, מובילה אותו לתפקיד השליח הנוקם.

הורוביץ, בוגר יחידת ההסרטה של חיל החינוך, עשה את הפריצה הגדולה כבמאי "החרצופים" ב-1996. בתחילת שנות ה-2000 נסע ללוס אנג'לס לצורך לימודי קולנוע ושם גם ביים את סרטו התיעודי הראשון, "האינתיפאדה שאחרי", המציג עדויות של חיילים על הקשיים שחוו בפעילות המבצעית בקסבה של שכם. הסרט הופק על ידי ערוץ 4 הבריטי וזכיינית ערוץ 2 "טלעד", והצלחתו הניחה את היסודות לסרטו העלילתי הראשון. בימים אלה משמש הורוביץ גם כיו"ר ארגון הבמאים הישראלי.

אין תמונה
גדול בברלין. יריב הורוביץ במהלך צילומי הסרט
צילומי הסרט, שהופק בקופרודוקציה ישראלית-צרפתית, נעשו בג'סר א-זרקא ובקלנסוואה, והקרנת הבכורה שלו התקיימה במסגרת פסטיבל ירושלים. "רוק בקסבה" זכה לשמונה מועמדויות בטקס פרסי אופיר האחרון, אולם יצא ממנו עם פרס אחד בלבד (העריכה הטובה ביותר). שמו של הסרט נלקח משמו של השיר שמשמיעים החיילים ברדיו שלהם בניסיון להחריש את קולות המואזין הבוקעים מהמסגד הסמוך.

אתר הקולנוע המוביל "Vulture" העניק ביקורת מפרגנת במיוחד לסרט, כשהוא משבח את העריכה התזזיתית ורוח הנעורים הבועטת שלו. "בהשוואה לסרטי מלחמה ישראליים אחרים, התסריט של 'רוק בקסבה' מסרב להזדהות עם החיילים או לייצר דמוניזציה של זורקי האבנים. במקום אלה הוא מעדיף לעסוק בצרכים הבסיסיים של החיילים (שינה, ארוחה טובה, שירותים) והפחד שלא יצליחו להגשים אותם".

בנוסף ליון תומרקין מככבים ב"רוק בקסבה" גם אנחל בונני, יותם שי, ח'אולה אלחג'-דיבסי, עדל אבו ריא, יותם שי, רועי ניק ויפתח רווה.

אין תמונה
כשערכים ונקמה מתנגשים. יון תומרקין
>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו