פלאייר נגד נשות גואל רצון המשתתפות ב"חרוט לגופי"
פלאייר נגד נשות גואל רצון המשתתפות בסרט "חרוט לגופי"

אמש הוקרן בפסטיבל דוקאביב לסרטים תיעודיים הסרט "חרוט בגופי" - סרטה של הבמאית נילי טל ("עזה כמוות", "בת 60 מחפשת אהבה") על אחת מנשותיו של גואל רצון. האישה נפלה בקסמיו של רצון ואף שיכנעה את שלוש בנותיה להצטרף אליה ולהפוך לבנות זוגו של האיש. 

לפני ההקרנה עמדו מחוץ לאולם נשים שחילקו פלאיירים וטענו שהנשים המופיעות בסרט הן "נימפומניות" שאהבו את רצון, וכעת הן יוצאות נגדו רק כדי לקבל דירה ממדינת ישראל לאחר שתכיר בהן כנפגעות כת. אחד הסדרנים סיפר ל-mako כי הנשים "עמדו ברחבת הסינמטק, שהייתה מפוצצת, כבר מ-21:00 וחילקו את הפלאיירים לכל מי שנכנס ויצא. אחר כך אותן נשים נכנסו לסרט עם כרטיסים שקנו - לא היה לנו מה לעשות. הן התיישבו בשורה הראשונה. בדקה הראשונה אחת מהן זרקה הערה, אבל במהלך הסרט הן לא הפריעו".

פלאייר נגד נשות גואל רצון המשתתפות ב"חרוט לגופי"
פלאייר נגד נשות גואל רצון המשתתפות בסרט "חרוט לגופי"

בסיום ההקרנה, בשלב השאלות ותשובות עם הבמאית והמשתתפות בסרט, פרצה מהומה באולם שכמעט והתפתחה לתגרה. הסדרן סיפר כי הנשים בשורה הראשונה לא השתתפו בדיון, עד שלבסוף אחת המשתתפות בסרט - מנפגעותיו של רצון - "אמרה שהיא יודעת שיש פה כמה שיושבות שאכפת להן רק כמה דירות היא קיבלה. ואז הן קמו והתחילו לצעוק עליה שהיא משקרת כי המשטרה הבטיחה לה דירות. הם אמרו לה 'את שקרנית, את בגדת, אם באמת היית מוכה, היית פשוט הולכת'".

לאחר שהקהל התפזר, סיפר הסדרן, שתי קבוצות הנשים שוב החליפו דברים וקללות, ו"אנשים באו להפריד לפני שתהיה אלימות. הגיעו כמה צופות לדבר עם הנשים שהפריעו, לנסות להבין, אבל בשלב מסוים כולם נפרדו".

מעיין סמידי, שהייתה אחת מנשותיו של רצון, סיפרה ל-mako כי היא סירבה לקחת חלק בסרט. לטענתה, האמת המוצגת בסרט היא "אמת חלקית ושנויה במחלוקת". לדברי סמידי, "הסיבה לגרסה הלקונית היא העובדה שהנפש של אותן בנות עדיין לא נרפאה ולכן הן ינסו לצייר את הדברים קצת יותר טוב ממה שהיה". על הפלאיירים שחולקו אמרה סמידי כי "כשמדובר בדברי אמת שחלים על הנשים שחיו בבית זה מקומם אותי, ועובדה שזה (הפלאיירים) לא מקומם אותי. אני יכולה להגיד שאני לא נצבטת, כי אני יודעת שזה לא חל עליי".

סמידי התקשתה להעריך מיהן הנשים שחילקו את הפלאיירים. "אף אחת מהנשים לא תעשה דבר כזה כי כולנו היו קורבנות בסיפור. מי שכן יכול להיות זה יכול להיות יגאל (בנו של רצון) וחבורת עדי ההגנה של גואל - גברים שהוא ריפא אותם בזמנו ונשארו החסידים שלו. יכול גם להיות שאלה תושבות שכונת התקווה, שראו אותנו כל השנים שם בבית ושהגרסה הזאת שמוצגת בסרט מכעיסה אותן. הגרסה שאומרת שלמעשה שלכל רק גואל אחראי ואין להן חלק בזה, שלא מספרת את האמת הכואבת עד הסוף". 

תגובות נוספות

"חרוט בגופי" הופק על ידי נילי טל עבור yes דוקו. טל מסרה ל-mako ש"במהלך התחקיר פגשתי כמעט את כל נשותיו של רצון ובחרתי לעשות את הסרט על שולי ובנותיה שרי, אילנית וגלית, שהן המשוקמות היחידות. הן הולכות קדימה. הן יפות, אינטליגנטיות ורהוטות. תמוה בעיניי שסמידי חולקת על התובנות שלהן. לדעתי, הן המשוקמות האמיתית, והן יגיעו רחוק".

מהמרכז לנפגעי כתות נמסר כי הנשים שהפגינו מחוץ לרחבת הסינמטק היו נשותיו של דניאל אמבש. אמבש הנהיג כת ירושלמית, הורשע ב-2013 באונס ובהתעללות בנשותיו ונידון למאסר. רחל ליכטנשטיין, מנהלת המרכז, סיפרה ל-mako כי "ארבע מנשותיו של אמבש עדיין מעריצות אותו, והן שעמדו וחילקו את הפלאיירים בתואנה שנשותיו של רצון 'התהפכו' עליו כדי לקבל דירה מהמדינה". ליכטנשטיין סיפרה כי "הכת הפוליגמית מירושלים, שכונתה 'הכת הסדיסטית' בשל המעשים הקשים שנעשו בתוך הכת. הכת כבר פורקה לפני כשנתיים ונגד המנהיג הוגש כתב אישום על סעיפים רבים וגזר דינו 27 שנים בכלא. לצערנו חלק מהנשים עדיין לא התפכחו ולא הבינו עד היום שהן שבויות. עדויות רבות של ילדים בגירים שחיו בכת ונשים אחרות שהיו בכת - העידו על המעשים הקשים שנעשו בה".

ליכטנשטיין הבהירה כי היא יודעת בוודאות שנשותיו של רצון לא חילקו את הפלאיירים: "אנחנו מכירים את כל נשות גואל רצון, ואין אף אישה שחושבת כך". באשר לסרט "חרוט בגופי" (שישודר ב-27 במאי ב-21:00 ב-yes דוקו) אמרה ליכטנשטיין כי היא "מקווה שצפייה בסרטה המרגש של נילי טל יעזור לאותן נשים להבין שהמדינה לא מחלקת דירות כדי שנשים יעידו נגד בני זוגן, ומאחלת להן שיתפכחו במהרה ויתחילו בחיים חדשים".

עו"ד צבי זר, המייצג את נשות דניאל אמבש בבית המשפט לנוער, מסר ל-mako כי "משפחת אמבש הייתה משפחה פוליאמורית ולא כת. נשות אמבש מנסות לחלץ את הילדים שלהם מפנימיות ששם הילדים עוברים גיהנום, כי מלמדים אותם לשנוא את ההורים ולא מוכנים לשמוע שלא הייתה התעללות, ומדובר בסיפורים שבושלו ונתפרו מראש במרכז לנפגעי כתות, שהוא גם זה שמונה ע"י משטרת ירושלים לנהל את החקירה. בלפחות 2 תיקי "כת", השופטים התייחסו לחוות דעת מטעם נציגי המרכז לנפגעי כתות כבדיחה נלעגת. אחרי שתייגו קבוצה קבליסטית בתור "כת", הם נתבעו ופרסמו הודעת התנצלות. כיום הם מתייגים מדרשה לבנות בירושלים ככת, וזה מתברר כבלוף. בתיק "כת" מלפני 6 שנים, הם בעצמם היו מעורבים בסחיטת כספים ממי שאותו תייגו כמנהיג כת. בית המשפט המחוזי בת"א קבע שגבר איננו יכול לשדר מסרים טלפתיים של השתלטות על המוח של נשים, והתיאוריה הזו מופרכת. כל אדם וכל אישה אחראים למעשיהם הם".