עורבני חקיין, הסרט הלפני האחרון של טרילוגית "משחקי הרעב" (שהורחבה מטעמים מסחריים לארבעה סרטים) לא מחדש הרבה. הוא מרגיש כמו משחק מקדים ארוך מדי, עם מינימום שיאים עליליים וקטניס אוורדין מושלמת מדי. עם זאת, הבאזז ברשת שמטנף על העלילה לא יכול להתעלם מהחידוש הווקאלי בסרט הנוכחי: ג'ניפר לורנס שרה את "עץ התלייה", שגם מקפיץ גם את הפסקול (היחסית משובח לז'אנר) וגם מסתמן כלהיט ויראלי שאולי ימשוך עוד אנשים לצפייה. לכבוד לורנס, וגם כי אנחנו במצב רוח נוסטלגי, הנה עוד כמה שירים שנשזרו בסרטים אהובים והפכו לחלק מהפסקול שלנו.

 

1. שומר הראש (1992) - וויטני יוסטון שרה "I Will Always Love You"

כשבני משפחתה של וויטני יוסטון נאלצו לתכנן את הלווייתה של בת משפחתם האומללה שמתה ממנת יתר של קוקאין, לאף אחד לא היה ספק איזה שיר ילווה את חפירת הקבר הטרי. ליוסטון היו חיים סבוכים שנעו בין שיאים מקצועים לאלימות בוטה מצד בעלה ושימוש מתועד בסמים, אבל הסרט "שומר הראש" שבו גילמה את בת דמותה נותר זיכרון חד וברור, למרות השערוריות שליוו את שמה תדיר. השיר, שנשמע בפעם הראשונה בריקוד הסלואו של השחקנית עם קווין קוסטנר ובפעם שנייה בסצנת הסיום של הסרט, יצא כסינגל של דולי פרטון ב-1974 (עובדה קטנה שמתעלמים ממנה בסרט עצמו) וזכה להצלחה מסחרית, אבל החידוש של יוסטון הפכה אותו לאחד מהסינגלים הנמכרים ביותר בכל הזמנים וכמובן, הצמרמורת כבר בפנים.

2. החתונה של החבר שלי (1997) - רופרט אוורט שר את "I'll say a little pray for you"

כידוע, בסרטים אמריקאים ניתן לפרוץ ספונטנית בשיר באמצע מסעדה הומה אנשים ואף אחד לא ישתיק אותך. אם כבר יצטרפו אליך בהרמוניות. רופרט אוורט (שקצת נעלם בשנים האחרונות) הוא ה-BFF של ג'וליה רוברטס, שמצידה החליטה שהיא מאוהבת ב-BFF שלה (דרמוט מלרוני), בזמן שהוא מאוהב בארוסתו לעתיד (קמרון דיאז). הסרט מלווה במחוות מוזיקליות, במיוחד כשרוברטס מתעקש שדיאז הזייפנית תשיר קריוקי, אבל השיר הזה, במקור של ארית'ה פרנקלין, שהופך לחגיגה משפחתית דביקה באמצע המסעדה בזמן שרוברטס רק רוצה לתקוע לעצמה מסמרים לתוך העיניים, הוא הממתק האמיתי והוא מהווה גם מנוע דרמטי להסתבכות העלילה. שזה תמיד כיף. ליתר ביטחון, השיר נדחף בקלילות גם לסצנת הסיום, כדי שנבין את הרמז.

3. ארמגדון (1998) - בן אפלק שר את "Leavin' On a Jet Plane"

בן אפלק הוכתר כבמאי בעל פונטציאל, שחקן בינוני ואב השנה, אבל אף אחד מעולם לא טען שהוא יודע לשיר.  על כן סצנת העלייה לחללית בארמגדון שבה הוא מניף את ליב טיילר באוויר ומתחיל לשיר לה בקול כואב (סטיב בושמי עושה קול שני!) את Leaving on a jet plane האייקוני, הופך אותה לכל כך אייקונית וזה עוד בפסקול שבו סטיבן טיילר שר את שיר הנושא. השיר עצמו, שנכתב ב-1966 על ידי ג'ון דנבר מלהקת פיטר פול ומרי, נקרא בהתחלה "בייב, אני שונא ללכת" וחודש לאורך השנים. הוא נכלל בפסקול הסרט, שהיה אחד מהפסקולים הנמכרים ביותר בניינטיז. אז אפלק, אם קריירת הבימוי לא תצליח..

4. ארוחת בוקר בטיפני - (1961) אודרי הפבורן שרה את "Moon River"

"ארוחת בוקר בטיפני" נחשב לסרט אייקוני בתולדות הקולנוע האמריקאי. הוא ניקז לתוכו את הכישרון של טרומן קפוטה, את פריצתה של אודרי הפבורן והלך רוח ספציפי של אותה תקופה, שקרוב לוודאי לא תחזור שוב. הפבורן גילמה בסרט את הולי גולייטלי: נערת חברה אלגנטית וקצת מרחפת אשר חיה את חייה על פי רצונה ואוספת בדרך לבבות שבורים. השיר "moon river" נכתב במיוחד לסרט על ידי ג'וני מרסר והולחן על ידי הנרי מנסיני כדי להתאים לקולה הקטן של הפבורן. השיר זכה באוסקר ובגראמי ולעשרות גרסאות כיסוי מאז. ואי אפשר בלי קצת טריוויה – לאחר הקרנת מבחן בסן פרנסיסקו הודיעה הנהלת אולפני פרמאונט כי היא מוחקת את השיר מהסרט. הפבורן הגיבה בתגובה "על גופתי המתה" והשיר נשאר אך לא נכלל בקולה בפסקול המקורי. רק לאחר מותה ב-1993 שוחרר השיר בקולה באלבום אוסף של סרטיה. השיר מופיע גם בסרט "נולד ב-4 ביולי ובעונה השישית של 'מד מן'".

5. עולמו של וויין - (1992) - רפסודה בוהמית

"אני חושב שנלך על קצת רפסודה בוהמית", מודיע וויין (מייק מאיירס) לחבריו ומכניס את הקלטת לרדיוטייפ באוטו. "בחירה מצוינת", עונים לו החבר'ה ומתחילה סצנת פתיחה נהדרת שמכניסה את הצופים לעולמו של וויין בדרך הכי קולית שאפשר (שעשור אחר כך תזכה למחווה בפתיח של הסופרנוס). בלדת הרוק של קווין נכתבה על ידי הסולן פרדי מרקורי ב-1975 ונשלחה לחברו, שדר הרדיו קני אוורט, ששידר אותו 14 פעמים בתוך יומיים. השיר הפך להצלחה אדירה, שהה 14 שבועות במצעד הבריטי והיה אחד מהוידאו קליפים הראשונים שהופקו לטלוויזיה.

 6. כמעט מפורסמים (2000) - "Tiny Dancer"

הסרט הכמעט אוטוביוגרפי של קמרון קרואו המבוסס על חוויותיו ככתב נוער במגזין הרולינג סטון, מחזיק פסקול משובח וחד פעמי שמעיד על הזיקה המוסיקלית וההבנה הרחבה של יוצריו בתחום. "טייני דאנסר" של אלטון ג'ון, לא בדיוק השיר הראשון שקופץ לכם לראש בסרט על להקת רוק, מתיישב בדיוק בסצנה שצריכה איחוד לבבות והפשרת כעסים. באוטובוס, אחרי הופעה מחורבנת וכשהזמר הראשי כמעט התאבד אחרי לילה קשה, נשמע השיר ברדיו. הלהקה מתחילה לזמזם אותו בקול קטן, שהופך להרמוניה מושלמת ולרגע שהדרך הכי טובה לתאר אותו הוא קסום. לקמרון קרואו יש השפעה כזו על אנשים.

7. 10 דברים שאני שונאת לגביך (1999) - הית לדג'ר שר את "Can't Take My Eyes"

הו, הית', אם יש סרט שמעיד על פונטציאל מבוזבז שיכולנו ליהנות ממנו עוד שנים רבות, הרי זה "10 דברים שאני שונאת לגביך". לדג'ר, על תקן הבחור הרע, עורך מחווה רומנטית לנערה ג'וליה סטיילס ומתחבר למערכת הכריזה בבית הספר, שמשמיעה לפתע את "can't take my eyes" בזמן אימון כדורגל של הבנות. לדג'ר שר, רוקד ומראה גם יכולת ארגונית יוצא דופן, כשהוא רותם את תזמורת בית הספר לסייע לו בהפקה. השיר עצמו יצא כסינגל של פרנקי וויל ב-1967 ובוצע מאז על ידי יותר מ-200 אמנים. אנחנו עדיין הכי אוהבים את הגרסא של לדג'ר. 

8. עלובי החיים (2012) - אן התאוויי שרה את "I Dreamed a Dream"

יש סצנות שנמצאות בסרט רק כדי שהשחקן יוכל לקבל כבר את האוסקר שלו והשיר של אן התאוויי (שזיכה אותה גם באוסקר וגם בגלובוס הזהב) ב"עלובי החיים" הוא בהחלט כזה. שיר הקינה של פנטין המיוסרת, שזה עתה פוטרה ובדרך להפוך לזונת רחוב, הפך בידיו של הבמאי טום הופר לקלוזאפ של דקות ארוכות על פניה היפות של התאוויי. כל זה כשראשה חצי מגולח, היא לובשת שמלה חושפת כתפיים ומוכיחה איך כל שיעורי פיתוח הקול משתלמים בדרך לפסלון הזהב.