מי גיבור העל האהוב עליכם? שאלה קשה, בייחוד אם אתם עוקבים אחריהם גם בקולנוע וגם בטלוויזיה ו/או חובבי קומיקס אדוקים, שיודעים שעם כל התפניות הדרמטיות, הספין-אופים והשיקולים המסחריים שמאפסים קווי עלילה כל כמה שנים – קשה לעקוב. אך מי שעד עכשיו נחשף לגברים ולנשים בגלימות וטייץ רק על המסך כנראה מתחיל להסתבך עם היקום הטלוויזיוני שהולך ומתרחב מחודש לחודש. כמעט כל אחת מהן שונה מהשנייה באווירתה - מכאלה שהן רציניות ואלימות מאוד לאחרות שהן קלילות ומלאות בהומור. חלק מהסדרות קשורות זו לזו ומתרחשות באותו יקום טלוויזיוני, וחלק אף מתכתבות עם היקום הקולנועי של גיבורי העל.

כשירות לציבור ורגע לאחר עלייתה של "Legion" (עליה נרחיב בהמשך הכתבה), אספנו 11 מהטובות ביותר כדי לענות על השאלה המעניינת ביותר: במה באמת שווה לכם לצפות?

 


הפרויקט השאפתני של נטפליקס נמצא בעיצומו כרגע, כשהסדרות המרכיבות אותו קיבלו עד עתה ביקורות טובות עד מצוינות. המודל זהה כמעט לזה של "הנוקמים" – עם סדרות שנבנות לתוך אירוע טלוויזיוני אחד. כל גיבור מקבל סדרה משלו, חלקן עם שתי עונות לפחות, כשבמקביל כבר נערכים הצילומים לקראת המיני-סדרה – "The Defenders" - שתאחד את כולן לעלילה אחת.

"דרדוויל"

איפה משודרת: נטפליקס

משודרת בארץ: נטפליקס ישראל

מה קורה בה: הסדרה בת שתי העונות (נכון לעכשיו) של דרו גודארד התחילה ב-2015, ומבוססת על דמויות שיצרו סטן לי וביל אוורט ומתרחשת ביקום של "הנוקמים". היא אמנם מזכירה פה ושם את האירועים הגדולים שמתרחשים בסרטי הסאגה, אבל אל תצפו מקפטן אמריקה להגיע ולעזור לדרדוויל (צ'ארלי קוקס, "התאוריה של הכל") לנקות את הלס' קיטשן מפושעים מפוקפקים. היא הרבה יותר מקורקעת ואפלה מהסרטים, לראייה - בבקרים דרדוויל הוא מאט מרדוק, עורך דין שמרבה להתלונן עם שותפו על המחסור בלקוחות, ובמקביל לסצנות אלימות ומסוגננות היטב של לחימה בפשע, הם מבלים בפאב השכונתי בו הבירה זולה והריח לא משהו.

בקיצור, דרדוויל הוא גיבור טיפוסי במסכה עם בקיאות מרהיבה באמנויות לחימה, אך הטוויסט שמבדל אותו הוא שביום יום הוא עיוור, נכות שעליה הוא מפצה בחושים מוגברים אחרים, ברמה על טבעית. העלילה בשתי העונות משלבת בין הניסיון שלו לנהל חיים פרטיים כלשהם לבין הצורך שלו, שהוא כמעט דחף בלתי נשלט, להילחם בכל מי שעושה בעיר כבשלו, בדגש על בארגוני פשע שונים. המרתק ביותר מביניהם הוא ווילסון פיסק (וינסנט ד'אונופריו המשובח, "עולם היורה") – נבל עם סיפור רקע מעורר הזדהות שגורם לכם לשכוח מדי פעם עד כמה הוא נוראי.

טריוויה חביבה: אוהבים את איילת זורר? יופי. היא לא רק אמא של סופרמן בסרטים, היא גם האישה שמתאהבת בפיסק המאיים, והופכת להיות אחד הדברים הכי חשובים לו בעולם.

למי היא מתאימה: אנשים שאוהבים דיונים אתיים ואפלה אלימה עם הטייץ שלהם.

היא טובה? הו, כן. בתור יריית הפתיחה של סדרות הקומיקס מבית נטפליקס היא נותנת משהו שלא העזו לצפות לו מסדרה בז'אנר: היא לוקחת את עצמה ברצינות כמו סדרת פשע טובה, כולל כתיבה חדה של דמויות ודיאלוגים שכל תסריטאי יכול להתקנא בהם. בו זמנית, היא מצליחה לשלב באלגנטיות את העובדה שעדיין מדובר בגיבור על בתוך אווירה "בוגרת" יותר. דוגמה אחת קטנה: ישנה סצנת אקשן בעונה הראשונה שמתרחשת כולה במסדרון, בטייק אחד, שהרשימה כל כך הרבה אנשים - שחלקנו מדברים עליה עד היום. מדובר בעליית מדרגה נוספת בכל הנוגע לסדרות טלוויזיה שמתחרות ברמות הפקה קולנועיות.

לראות לפני שצופים: אין איזו צפיית חובה, כל עוד אתם מכירים את העולם של "הנוקמים", ולו לשם ההשוואה. ואם השם של דרדוויל נשמע לכם מוכר – זה כי נוצר ב-2003 סרט כושל מאוד עם בן אפלק באותו השם. אל תראו אותו לפני הסדרה, פשוט אל.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Born Again", הגרסה של דיוויד מזוצ'לי ופרנק מילר (שכתב את הקומיקסים של "באטמן", שהפכו בהמשך לגרסאות הקולנועיות של האחים נולאן) מ-1986 לעורך הדין האדום. הטון של סדרת הטלוויזיה מבוסס על הסגנון של הסיפור הזה.

 

"ג'סיקה ג'ונס"

איפה משודרת: נטפליקס

משודרת בארץ: נטפליקס ישראל

מה קורה בה: הסדרה של מליסה רוזנברג מ-2015 מתרחשת גם היא ביקום של "הנוקמים", אך ברמה של אזכורים פה ושם. יש בה גם אורחים מ"דרדוויל" ו"לוק קייג'" (עליה נרחיב בהמשך), אבל היא בהחלט עומדת גם בפני עצמה. עד כה הייתה עונה אחת בלבד, בה פגשנו את ג'סיקה ג'ונס (קריסטן ריטר, "הביץ' מדירה 23") – חוקרת פרטית עם חיבה לאלכוהול ולרגשות אשם. כוח העל של ג'סיקה הוא חוזק פיזי בצורה חריגה כתוצאה מניסוי משונה עליו עוד נשמע בהמשך, והיא גם עמידה יותר מרוב האנשים לאלימות שמפעילים עליה, אבל  בניגוד לאחרים היא ממש לא מעוניינת להיות גיבורת על.

אחת הסיבות לכך היא דברים שעשתה כשהייתה תחת השפעתו ההיפנוטית של קילגרייב (דייוויד טננט), נבל עם חיבה לבגדים סגולים ויכולת לגרום לכל אחד ואחת לעשות מה שהוא אומר להם לעשות, פשוטו כמשמעו. במהלך העונה ג'סיקה מתמודדת איתו ועם הטראומה שחוותה בזמן שהייתה שבויה שלו.

טריוויה חביבה: טננט, המגלם את קילגרייב, אהוב במיוחד בתפקיד הדוקטור ב"דוקטור הו", סדרת המד"ב הבריטית שמוגדרת כקאלט, ומאז שראו אותו בתור נבל רב עוצמה - חלק מהמעריצים לא מסוגלים להסתכל עליו שוב באותו האופן.

למי היא מתאימה: לכל מי שמעריך טלוויזיה טובה, ולא נבהל מקצת כוחות על.

היא טובה? היא נהדרת. קשה מאוד להחליט מי טובה יותר - היא או "דרדוויל", כי שתיהן יושבות על טון דומה ברצינותן, רק שב"דרדוויל" האקשן הרבה יותר מסוגנן ומרשים, בזמן של"ג'סיקה ג'ונס" יש ערך מוסף של עיסוק בנושאים קשים במיוחד, כמו תקיפה מינית, באופן שמאפשר לדבר עליהם בצורה מכבדת, מעוררת דיון וכזו שמשאירה את מי שעברה חוויה קשה כאדם ומלואו, ולא רק כ"קורבן". בנוסף, מאוד משמח לגלות שרוזנברג, שכתבה בין היתר את התסריטים לסרטי "דמדומים", מסוגלת לכתוב דמות נשית כל כך יותר מעניינת, מורכבת וחזקה מבלה סוואן.

לראות לפני שצופים: את העונה הראשונה של "דרדוויל". זה לא הכרחי, אבל יש אזכורים ומפגש עם קלייר (רוזריו דוסון), שעוזרת לג'סיקה בעקבות היכרות מקדימה שלה עם "דרדוויל".

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Alias" של בריאן מייקל בנדיס ומייקל גיידוס, הקומיקס מ-2001-2004 שמספר את סיפורה של ג'סיקה ג'ונס. הוא שונה מהסדרה מבחינת כמות הפוקוס שקילגרייב מקבל, והוא מעט יותר קליל – אבל עדיין מדובר בקריאה מעניינת שנחמד מאוד להשוות לעיבוד הטלוויזיוני. כמו כן, צפויות חוברות קומיקס חדשות שלה בקרוב. 

 

"לוק קייג'"

איפה משודרת: נטפליקס

משודרת בארץ: נטפליקס ישראל

מה קורה בה: הסדרה של צ'או הודרי קוקר מ-2016 מתרחשת באותו יקום טלוויזיוני של החברים לעיל, אבל הפעם בהארלם. את לוק קייג' (מייק קולטר, "האישה הטובה") פגשנו עוד ב"ג'סיקה ג'ונס", שם היה להם רומן מסובך, שנגמר בכך שקייג' בורח להארלם כדי להיעלם. ניסוי שעבר ושמתגלים עליו פרטים נוספים בהמשך הופך את קייג' לבעל עור בלתי חדיר, ובאופן כללי לחזק מאוד. עד כמה שהוא מנסה לא להתערב, הצרות מוצאות אותו והוא נקלע למאבק בין כוחות שונים של עולם תחתון, פוליטיקה, שוטרים מושחתים וכל מה שביניהם, כולל מהרשלה עלי ("אור ירח") בתפקיד קוטון מאות' - גנגסטר שעלה לגדולה ומנהל מועדון לילה לצד עסקים מפוקפקים.

על הדרך, הסדרה מעלה דיונים פוליטיים מאוד ולא חוששת לגעת, גם אם באופן סימבולי בלבד, במחאת השחורים שהסעירה את ארצות הברית. קייג' הוא גיבור על שחור, שנרדף על ידי החוק בין היתר, ומסתובב ברחוב עם קפוצ'ון מחורר בכדורים שגופו חסין אליהם. מדובר בייצוג שמדבר בפני עצמו.

טריוויה חביבה: בסדרה מתארחים מוזיקאים רבים, בין היתר אפשר לראות את מת'וד מן מה-וו טאנג קלאן בסצנה עם קייג' בתור עצמו, וכשהוא מהלל את קייג' בסצנה נוספת לאחר מכן בתוכנית רדיו ומאלתר ראפ לכבודו.

למי היא מתאימה: למי שיש לו קצת סבלנות ואוהב את הסדרות שלו עם מסר והרבה מוזיקה טובה.

היא טובה? כן, אבל פחות מאחיותיה הקודמות. היא קיבלה ביקורות מהללות, המשחק של קולטר מצוין, העיצוב, הצבעוניות והמוזיקה נפלאים ויש גם סמליות מרשימה. ובכל זאת, באופן יחסי היא נופלת בעלילה שלה ביחס לשתי הסדרות שקדמו לה. חלק מהדמויות כתובות בצורה מעט מרושלת, לסיפור לוקח המון זמן לזוז ויש בו תפניות מעט מגוחכות לפרקים, ומהרשלה עלי מאכזב באופן יחסי לכישורים שלו. אבל עדיין מדובר בחוויית צפייה מהנה למדי.

לראות לפני שצופים: את "ג'סיקה ג'ונס". גם כאן לא מדובר בצפייה הכרחית, אבל נחמד להכיר את קייג' קודם, לקבל עוד קצת רקע ולזכור איפה הוא פגש לראשונה את קלייר (רוזריו דוסון) שמקבלת בסדרה הזו תפקיד הרבה יותר גדול.  

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "!Cage" - מיני סדרת קומיקס (ארבע חוברות) מ-2016 של הכותב והמאייר גנדי טרטקובסקי, שהוא גם היוצר של "המעבדה של דקסטר". היא מאוד שונה בטון שלה מהסדרה כי כצפוי היא הרבה יותר קלילה ממנה, אך מדובר בעוד זווית מעניינת ומבדרת מאוד ששווה להכיר.   

 

בקרוב

במרץ תעלה בנטפליקס "איירון פיסט", עם גיבור נוסף שישלים את החבורה. מדובר בבחור עשיר (בגילום פין ג'ונס - לוראס טיירל, אחיה של מרג'ורי, מ"משחקי הכס") שנעלם כשהיה נער וחוזר אחרי שנים לתבוע בעלות על העסק וההון המשפחתי, כשהוא מיומן באמנויות לחימה ויכולת להשתמש בצ'י שלו (אנרגיה רוחנית, בכלליות) כדי להילחם ולהחלים. מזכיר קצת את "באטמן" ו"החץ"? בהחלט, אבל בקומיקס הוא חובר ללוק קייג', ולא ניכנס לעוד פרטים כי ספוילרים. היא אמנם טרם יצאה אבל המבקרים מעבר לים שכן "זכו" לראות אותה חזרו עם מסקנות די שליליות. באסה.

כמו כן, המיני-סדרה "The Defenders" צפויה לעלות בספטמבר השנה ותהווה מקום לכל הגיבורים חמורי הסבר הנ"ל להיפגש, כנראה לריב קצת ואז להתאחד נגד אויב משותף.

בונוס נוסף הוא "המעניש" ("The Punisher", בגילום ג'ון ברנטל מ"המתים המהלכים") - דמות קומיקס של לוחם לשעבר שהופך למסע נקמה מהלך בגלל טרגדיה אישית וסיבות מאוד טובות. הוא כיכב לצד ונגד דרדוויל, והיה מוצלח מספיק כדי לקבל סדרה משלו. אין עדיין מועד מדויק אבל גם היא כנראה תצא השנה.

 

הסדרות של CW (רשת כבלים המשותפת של האחים וורנר ו-CBS) הן עיבודים טלוויזיוניים פחות אפלים לגיבורי העל הקולנועיים של DC, שמיועדים לקהל צעיר יותר ברוחו (וגם בגילו, יש שיגידו). הן פועלות ביקום טלוויזיוני משותף, הדמויות מהסדרות השונות מכירות ומבקרות זו את זו מדי פעם. אין קשר ליקום הקולנועי, שבו שחקן אחר לגמרי יגלם את הברקץ יש להם סופרמן משלהם וגם לא תשמעו כאן על בטמן (כי החץ גם ככה דומה לו מדי). כן תקבלו טריילרים משותפים ארבעה פרקי קרוסאובר שחיברו את כל הסדרות לאירוע גדול ומלא אקשן, ואת קווין סמית' (הבמאי של "קלרקס" ועוד ועוד) כבמאי אורח בפרקים נבחרים.

"החץ"

איפה משודרת: CW

משודרת בארץ: yes Action, ימי א', 22:00

מה קורה בה: הסדרה של גרג ברלנטי, מארק גוגנהיים ואנדרו קרייסברג משודרת מ-2012 ונמצאת בעונתה החמישית בימים אלה. "החץ" עוקבת אחרי מעללי אוליבר קווין (סטיבן אמל, "מרפאה פרטית") וחבורתו. אוליבר היה בחור עשיר, מעצבן ומאוד יהיר, עד שהיאכטה שבה שט טבעה והוא מצא את עצמו על אי נטוש. חמש שנים אחר כך הוא חזר לעיר שלו, סטרלינג סיטי, כשהוא מצויד בסודות אפלים וכישורי לחימה. הוא שומר את שניהם בסוד, אבל אוסף סביבו חברים חדשים וישנים, כולל פליסיטי המבריקה (אמילי בט ריקרדס, "ברוקלין") וכל מי שיכולים לעזור לו לנקות את העיר מפושעים. בהתחלה הוא מחסל אותם מבלי למצמץ, אבל עם הזמן הוא מפתח מצפון ומפסיק לעבוד כמו מתנקש.

טריוויה חביבה: למרות שמדובר בסדרה קלילה, לאחרונה שודר פרק פוליטי בצורה בוטה וחריגה עם עלילה שעסקה ברגולציות לנשיאת נשק בעיר, כשמישהו חיסל אנשים כנקמה על כך שמשפחתו שלו נרצחה ביריות בעבר. הפרק לא קשור ישירות לעלילה של העונה וכולל ויכוחים בין הדמויות על הזכות לשאת נשק, ואפילו את ההצהרה: "פעם היינו מנהלים דיון על דברים, היום אנחנו נותנים לפוליטיקאים לדבר בשמנו. אולי זו חלק מהבעיה".

למי היא מתאימה: צעירים בגילם או ברוחם, שאוהבים וייבים של טלנובלה ודושים חתיכים עם האקשן שלהם.

היא טובה? בגדול, כן. שתי העונות הראשונות מוצלחות ומשלבות צירי זמן מהעבר של אוליבר על האי, שמקבילים בצורה מחוכמת ומעניינת למתרחש בהווה, בסגנון "אבודים". לאחר מכן היא קצת קפצה את הכריש עם הבלאגן בניסיון להמציא את עצמה מחדש. מצד שני, הסדרה ממשיכה להציג דמויות חדשות, לא מפחדת להיפרד מדמויות אהובות ומלאה במודעות עצמית + בדיחות על שרירי הבטן של אוליבר.

לראות לפני שצופים: כל סרט של באטמן שבא לכם, סתם בשביל לצחוק על אוליבר אחר כך שהוא האביר האפל, מינוס הערכים ועם מלא חיצים.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Green Arrow: Year One" של אנדי דיגל וג'וק מ-2007. דמותו של דיגל בסדרת הטלוויזיה קרויה על שם דיגל הכותב כאן, ומציגה את סיפור המקור של אוליבר קווין, עם הספינה הטובעת והאי – כולל הרפתקאות ותלאות שיהפכו אותו לחץ הירוק.

 

"הברק"

איפה משודרת: CW

משודרת בארץ: לא

מה קורה בה: הסדרה של גרג ברלנטי, ג'אוף ג'ונס ואנדרו קרייסברג משודרת זו העונה השלישית מאז 2014 ועוקבת אחרי בארי אלן (גרנט גאסטין, "glee") והמשפחה שלו – הביולוגית והנבחרת. אחרי שפיצוץ במאיץ חלקיקים גרם לו לקבל כוחות של מהירות יוצאת דופן ויכולות החלמה, בארי הופך להיות "הברק" - האיש הכי מהיר שיש, שמציל את היום בכל הזדמנות ועל הדרך מאוהב באייריס (קנדיס פאטון), איתה גדל כמו אחות לאחר שאביו נכנס לכלא על רצח אימו. הסדרה עוסקת בכוחות על ובהרפתקאות שכוללות מסע בזמן ודילוג בין יקומים מקבילים, אבל מעל לכל - היא עוסקת בחברות ובמשפחה.

הייחוד שלה הוא שהדמויות ההוריות הבולטות בה הן של אבות, והם מנהלים שיחות רגישות וחמודות במיוחד עם הבנים והבנות שלהם. זו סדרה מבודחת מאוד, שכוללת גיק אינהרנטי לעלילה (סיסקו, המגולם על ידי קרלוס ואלדס) שנהנה להמציא שמות לכל נבל חדש שהברק צריך להתמודד איתו.

טריוויה חביבה: הברק מסדרת הטלוויזיה של שנות ה-90, השחקן ג'ון ווסלי שיפ ("דוסון קריק"), מגלם את אבא של בארי, ובהמשך גם את הברק מיקום מקביל. וגם - את הדמות של רוני מגלם רובי אמל, בן דודו של סטיבן אמל שמגלם את החץ.

למי היא מתאימה:  לבנים ולבנות שלכם, כדי שיקבלו מודל לחיקוי מקסים במיוחד, ולכל מי שרוצה לנקות את הראש עם האבות הטלוויזיוניים הכי טובים בעולם.

היא טובה? כן! אבל תלוי את מי שואלים, ויכול להיות שזו פשוט שאלה של גיל. יש מי שסולדים ממנה, ויש מי שיגידו שמדובר בגילטי פלז'ר לעילא, שלפעמים צריך לסלוח לו על כתיבה קלישאתית ומעט מרושלת ולקבל בתמורה דיאלוגים שנונים ותחושה אמינה שהדמויות בסדרה הן חברות אמת. יש בה הברקות כמו דמותו של האריסון וולס (טום קוואנה המעולה), מדען שעוזר לבארי, שבכל עונה הופך לדמות עם אופי אחר. זה מתאפשר כשיש מסע בזמן, יקומים מקבילים וחייזרים מסוכנים.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: אפשר לראות את העונות הראשונות של "החץ", כי הדמויות מתארחות זו אצל זו ויש אפילו פרק שלם עם קצת מתח מיני בין בארי לפליסיטי.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Crisis on Infinite Earths" של מארב וולפמן וג'ורג' פרז מ-1986. העלילה של הסיפור הזה נרמזת מזה זמן מה בסדרה עם כותרת עיתון מהעתיד שמספרת על כך שהברק נעלם. בקומיקס הנ"ל מתרחש אירוע קטסטרופלי גדול, במהלכו הברק עושה משהו הירואי במיוחד שלא נרצה להרוס.

 

"סופרגירל"

איפה משודרת: CBS (והחל מהעונה השנייה ב-CW)

משודרת בארץ: לא

מה קורה בה: הסדרה של עלי אדלר, גרג ברלנטי ואנדרו קרייסברג עוקבת אחרי בת הדודה של סופרמן, קארה (מליסה בנואה) שעובדת גם היא במערכת של עיתון עם עורכת ראשית קשוחה (קליסטה פלוקהארט, "אלי מקביל" בשבילכם) ונעזרת באחותה (קיילר לי, לקסי מ"האנטומיה של גריי") שעובדת בארגון סודי ובחברים נוספים כדי לשמור על העיר ולנסות לאזן בין חיים רגילים לבין הצלת חיים ולוחמה באיומים אנושיים יותר ופחות. אחרי שבעונה הראשונה דיברו הרבה על סופרמן אבל לא הראו אותו מעולם (בגלל ענייני תקציב וחוזים שונים) החליטו בעונה השנייה להשתחרר לגמרי מהיקום הקולנועי ולהוסיף סופרמן טלוויזיוני אורח, בגילום טיילר הוקלין ("זאב צעיר").

טריוויה חביבה:. זוכרים את "לויס וקלארק"? אז דין קיין מגלם כאן את אביה האנושי המאמץ של סופרגירל, וגם טרי האצ'ר הצטרפה זה עתה כדמות מרושעת במיוחד.

למי היא מתאימה: אופטימיים נצחיים, וחובבות וחובבי גירל פאוור מחויך.

היא טובה? היא סבירה. בנואה היא ליהוק מצוין לתפקיד ולאחרונה יש גם קו עלילה מעניין עם אחותה, שנותן ייצוג מעולה לקהילה הגאה בסדרת טלוויזיה מיינסטרימית. אפשר בהחלט להבין למה CBS העבירו אותה הלאה אחרי עונה אחת ל-CW המזוהה עם קהל צעיר יותר, אבל שווה לתת לה צ'אנס ולו בשביל פרקי הקרוסאובר.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: כמה פרקים של "הברק", כי הדינמיקה של סופרגירל עם האיש הכי מהיר שיש מאוד מוצלחת ומבדרת.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: ויתרנו על הקומיקסים של "סופרגירל", אבל אם בכוח נשי מאויר עסקינן, נסו את "Gotham City Sirens" של פול דיני וגיליאם מארץ' מ-2011. בקומיקס הזה משלבות כוחות פויזן אייבי, הארלי קווין וקאטוומן והוא עתיד לעבור בשנים הקרובות עיבוד לקולנוע.

 

"Legends of Tomorrow"

איפה משודרת: CW

משודרת בארץ: לא

מה קורה בה: הסדרה של גרג ברלנטי, אנדרו קרייסברג ומארק גוגנהיים משודרת זו העונה השנייה מאז 2016. היא ליקטה דמויות משנה מ"החץ" ומ"הברק" וחיברה אותן לסדרת מסע בזמן. הגיבורים והאנטי גיבורים מלוכדים תחת ריפ האנטר (ארתור דארוויל, "דוקטור הו") – סוג של אדון זמן (Time Master) שנוסע בין תקופות כדי לוודא שההיסטוריה עושה את מה שהיא אמורה לעשות, ומונע מאסונות להתרחש. ברקע נמצא הדיון האם התערבות בהיסטוריה הוא משהו שאפשר לעשות או שתמיד הוא יוביל להשלכות גרועות יותר. אבל בדרך כלל הוא מושהה לטובת סצנות אקשן וסיטואציות מבדרות/מותחות שהגיבורים מוצאים את עצמן בהם.

טריוויה חביבה: בעונה השנייה היה פרק שלם שכל כולו מחווה לג'ורג' לוקאס, יוצר סרטי "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס" וכו'. החבורה מגיעה לסבנטיז ופוגשת בג'ורג' לוקאס הצעיר, ומבהירה עד כמה הוא משמעותי לחיים שלהם. בנוסף, אפשר לראות בה את וונטוורת' מילר ודומיניק פרסל (הצמד חמד ששיחק יחד ב"נמלטים") שמגלמים כאן שני שודדים רעים: האחד אוהב לשחק באש, השני נהנה להקפיא דברים. הם הגיעו ל"לג'נדס" מ"הברק", וההצלחה שלהם היא אחת הסיבות שסדרת ההמשך ל"נמלטים" יוצאת לפועל השנה.

למי היא מתאימה: מעריצי "אסירים" וחובבי "דוקטור הו", אם אתם סלחניים למדי.

היא טובה? היא השתפרה משמעותית בעונה השנייה. הסדרה התחילה עם עלילה לא מעניינת, שלא באמת חגגה את המסעות בזמן אלא התמקדה בנבל די משעמם. בעונה השנייה היא מתמקדת בשלושה נבלים שפועלים יחד, שניים מ"החץ" ואחד מ"הברק" – כך שגם איתם כבר יש היכרות מוקדמת והבטחה להרבה בלאגן. מה שעובד טוב במיוחד בסדרה הם היחסים בין הדמויות, שכוללים הרבה התחכמויות קטנות ומבדרות. היא עדיין פחות טובה מאחיותיה הוותיקות בעולם הטלוויזיוני, אבל היא מספקת ניקוי ראש חביב.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: היכרות עם "הברק" ו"החץ" יעזרו להתחבר יותר לדמויות אבל היא לא הכרחית, כל עוד תדאגו לצפות בכל פרקי הקרוסאובר.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: אין משהו ספציפי לדמויות האלו יחד. קיבלתם פטור.

בעבר: ב"החץ" מתארח מדי פעם קונסטנטין (מאט ריאן), דמות קומיקס של בחור בריטי עם חיבה לקסם אפל. היא מוכרת לכם כי גם קיאנו ריבס גילם אותו בסרט מ-2004. הסדרה בוטלה אחרי עונה אחת, אבל ריאן ממשיך להיות קונסטנטין ב"החץ", וגם בסדרת אנימציה בה הוא נותן את קולו.

 

בגדול: כאן יש סדרה אחת בלבד, "סוכני ש.י.ל.ד", שהיא מעין ספין-אוף לסרטי "הנוקמים". היא כוללת את הסוכן פיל קולסון (קלארק גרג) אבל פועלת בלי הופעות אורח של הדמויות האחרות מהסרטים.

"סוכני ש.י.ל.ד"

איפה משודרת: ABC

משודרת בארץ: yes Action, ימי א', 22:45

מה קורה בה: הסדרה של ג'וס ווידון, ג'ד ווידון ומאוריסה טנצ'רואן משודרת זו העונה הרביעית מאז 2013. הסוכנים שלה פועלים בעולם שאחרי סרט "הנוקמים" הראשון ומלווה סוכנים הפועלים כדי לשמור על ארצות הברית והעולם מאיומים מבית ומחוץ לעולם הזה. היא עוסקת גם בתככים ומזימות פנימיות, אינטיליגנציה מלאכותית ואנשים עם כוחות על שאסור לקרוא להם "אקס-מן" בגלל ענייני זכויות כאלה ואחרים, ולא מפחדת לגעת במקומות אפלים לצד ההומור שלה.

טריוויה חביבה: היות ובעונות אמריקאיות ארוכות יש הפסקה של מספר שבועות באמצע העונה, במקרה הזה התחכמו ושידרו את שתי העונות של סדרה נוספת, "הסוכנת קרטר". היא התמקדה בפגי קרטר (היילי אטוול), דמות משנות ה-40 שהופיעה ב"קפטן אמריקה", ובעבודה שלה אחרי המתרחש בסרט הראשון, כולל עבודה עם אביו של "איירון מן", הווארד סטארק (דומיניק קופר).

למי היא מתאימה: אוהבי ווידון ומי שזקוקים למילוי זמן בין הסרטים של "הנוקמים".

היא טובה? היא משתפרת. העונה הראשונה התקבלה בקולות אכזבה מוצדקים, במיוחד כי קשה להיות ספין אוף של סרטים גדולים מהחיים, כשהם מגבילים את קווי העלילה כדי שיישארו מתואמים עם ההתרחשויות הקולנועיות, אך בלי יכולת להפגיש בין הדמויות בסדרה עצמה. מצד שני, יש שיפור משמעותי הדרגתי וכיום היא כבר נמצאת במקום מוצלח יותר גם מבחינת קווי עלילה יותר משכנעים ומעניינים, וגם מבחינת הקשר בין הדמויות.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: את סרטי "הנוקמים", ואולי כמה פרקים של "באפי ציידת הערפדים", בשביל הכיף.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "S.H.I.E.L.D" של ג'ונתן היקמן ודאסטין וויבר מ-2010 שמתחקה אחר המקורות של הארגון אל העבר עוד מתקופת הרנסנס.

 

בגדול: יש כאן שתי סדרות שקשורות לעולם של DC ובפרט ל"באטמן", אבל הן לא מתקשרות עם היקום הקולנועי, לא אחת עם השנייה ולא עם הסדרות של CW שמנינו קודם. שתיהן מיועדות על פניו לקהל מבוגר יותר, או לפחות בוגר יותר. הראשונה רצינית ועוסקת בעבר שלפני באטמן, השנייה קומית במהותה ומתרחשת במקביל, ואפילו בשולי ההווה.

"גותהאם"

איפה משודרת: FOX, נטפליקס

משודרת בארץ: נטפליקס ישראל

מה קורה בה: הסדרה של ברונו הלר משודרת זו העונה השלישית מאז 2014. היא מתמקדת בעיר גותהאם לפני שברוס וויין גדל והפך להיות איש העטלף והבלש הטוב בעולם. היא עוקבת בעיקר אחרי ג'יימס גורדון (בן מקנזי, ראיין מ"האו.סי") בדרכו להפוך לחוקר משטרתי מהמעלה הראשונה, וגם אחרי נבלים שאנחנו יודעים שיהפכו להיות צרות צרורות בהמשך. הסדרה התחילה עם בסיס של הליך משטרתי סטנדרטי של פתרון מקרה בשבוע, ועכשיו התפתחה מעט יותר והפכה גם ליותר רצינית בטון שלה.

טריוויה חביבה: ג'דה פינקט סמית' החליטה לקחת את התפקיד של הנבלית פיש מוני מאוד ברצינות. היא הגיעה לאודישן הראשון בדמותה: לבושה בשמלה ארוכה, עם פיאה שחורה קצרה ואקססורי - בחור בלי חולצה שהיא הוליכה ברצועה, עם הכיתוב "שקרן" על המצח שלו בליפסטיק. "אמרתי להם - במקום לדבר על מי היא פיש מוני, פשוט תנו לי להראות לכם אותה". וזה עבד. 

למי היא מתאימה: חובבי סדרות משטרה וחובבי "באטמן" ממש מושבעים.

היא טובה? לא ממש. הסדרה פשוט לא מצליחה להתעלות על הטעם הטוב שנשאר לנו מהסרטים (של כריסטופר נולאן, לא של זאק סניידר חלילה), ולא מורכבת או מעניינת כמותם.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: עזבו, תראו את הסרטים של נולאן שוב.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Batman Year One" של פרנק מילר ודיוויד מזוצ'לי מ-1986. האביר האפל לא תמיד היה כל כך אפל, ואז הגיע מילר וסיפר את סיפור המקור הידוע שלו שוב, בטון הרבה יותר קודר, עם מונולוג פנימי שמעבד את התחושות של ברוס וויין שהופך לגיבור שהוא גם קצת אנטי גיבור, אדם רדוף שמשתמש בשדים שלו כדי להילחם בשדים אחרים. הקומיקס הקאנוני הזה היווה את ההשראה לסרט הראשון של נולאן, והוא עדיין מרתק לקריאה.

 

"Powerless"

איפה משודרת: NBC

משודרת בארץ: לא

מה קורה בה: הסדרה של בן קווין התחילה בפברואר ומתרכזת באנשים הפשוטים שצריכים להמשיך בחייהם אחרי שגיבור על כזה או אחר מפיל בניין על המכונית שלהם בזמן שהוא לוכד חייזר מפלצתי. הסדרה שמה פוקוס על מי שבדרך כלל נמצאים ברקע של סרטי גיבורי העל, כשהיא מתרחשת בחברת ביטוח של משפחת וויין (כן, העטלף שוב) אותה מנהל בן דודו של ברוס, ואן (אלן טיודיק מ"פיירפליי" האגדית). הוא בחור מעשי ובסך הכל רוצה שהחברה תעמוד על הרגליים, או תיסגר – כדי שהוא יוכל להמשיך הלאה לתפקיד טוב יותר. הסדרה מתחילה עם יומה הראשון בעבודה של אמילי (ונסה האדג'נס), מנהלת צוות חדשה ונחושה שרוצה להצליח במקום שבו ההמצאה המוצלחת האחרונה הייתה מזרק עם חיסון נגד ההשפעה של הג'וקר.

טריוויה חביבה: מתגעגעים ל"קומיוניטי"? תפגשו כאן את דני פודי (עאבד). כמו כן, אלן טיודיק גילם בקולו מגוון גיבורי על בסרטים ובסדרות המצוירות של DC.

למי היא מתאימה: ציניקניים עם חוש הומור טוב באשר הם.

היא טובה? בינתיים כן. בינתיים היא מזכירה קצת את "קומיוניטי" לטובה בטון ובקצב והיא מצליחה להיות אנרגתית ומבדרת.

מה לראות לפני שצופים בה: אין חובת צפייה, אבל אם אתם מתגעגעים – תראו קצת "קומיוניטי".

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: אין משהו שקשור ישירות אליה.

 

"Legion"

איפה משודרת: FX

משודרת בארץ: לא

מה קורה בה: עד כה שודרו רק חמישה פרקים מהסדרה החדשה של נוח הולי ("פארגו" הטלוויזיונית), אבל היא כבר מייצרת עניין. מי שמכיר את הקומיקס יודע שדיוויד הלר (דן סטיבנס) הוא הבן של פרופסור צ'ארלס אקסבייר ושהוא סובל מהפרעת אישיות דיסוציאטיבית (או בלשון הפשט, פיצול אישיות) ושהוא גם מוטנט חזק מאוד. עוד לא ברור אם הסדרה הולכת לכיוון הזה במדויק, כאשר היא נוטה בינתיים להציג את דיוויד כדמות חיובית מאוד וכסובל מסכיזופרניה, ולא מפיצול אישיות. עוד קשה לדעת אם ידובר על מי הוא אביו ואיך היא תתקשר לעולם הקולנועי, אם בכלל.

אנחנו כן יודעים שהיא מתרחשת בשנות ה-70, ושדיוויד גדל כל חייו בתחושה שמשהו מאוד שבור אצלו. הוא מאושפז ומרגיש אבוד, לא מסוגל להשתלט על הקולות בראשו. תוסיפו לכך את אוברי פלאזה ("מחלקת גנים ונוף") בדמות חברה ספק דמיונית, מיסתורין, פס קול ועיצוב פסיכדלי וקיבלתם בינתיים סדרה מסקרנת ביותר.

טריוויה חביבה: לחברה של דיוויד קוראים סיד בארט (רייצ'ל קלר) על שם חבר להקת פינק פלויד עם אותו השם שעזב את הלהקה עקב מצב נפשי רעוע, ושהשפיע מאוד על הולי, היוצר.

למי היא מתאימה: חובבי "אקס-מן", חובבי סבנטיז, חובבי תיאוריות קונספירציה וכל מי שנהנה לצפות בסדרת הקונספירציה הבריטית "אוטופיה".

היא טובה? בינתיים כן. הפרק הראשון היה פשוט מופתי. הוא הכניס אותנו לראש של דיוויד ברמה כזו שלא היה ניתן להבחין מה מציאות, מה דמיון, מה תיאוריית קונספירציה ומי באמת רודפים אחריו. כל זה ברמת משחק גבוהה של כל המעורבים, ויכולת להמשיך לסקרן ולהישאר דבוקים למסך לאורך כל הפרק, מבלי שבאמת גילו לנו שום דבר. הפרק השני כבר היה פשוט יותר ולכן פחות מסעיר באופן משמעותי. אם הרמה של הסדרה תתייצב אי שם באמצע בין שניהם, היא יכולה להיות מצוינת.

מה כדאי לראות לפני שצופים בה: אין חובת צפייה, אבל אפשר לבלוע כמה פרקים ישנים של "אקס-מן: סדרה האנימציה" – רק בשביל לפתח תיאבון.

למיטיבי לכת – קומיקס מומלץ: "Age of Apocalypse" של מגוון כותבים ומאיירים מ-1996. הסיפור עוסק בעולם חלופי שנוצר כאשר ליג'ן מייצר בלאגן טוטאלי כשהוא מנסה לחסל את מגנטו בעבר, כדי למנוע ממנו לזרוע הרס בהווה. ולא, אין כל קשר ל"אפוקליפסה" מהסרט האחרון והנורא.