"הפתיחה הטובה ביותר", "הסרט ששבר את שיאי ההכנסות", "הרווח הגדול ביותר לסופ"ש חג", בשנים האחרונות כותרות מהסוג הזה מלוות אותנו בערך אחת לשבוע בתקופת שוברי הקופות של הקיץ. טבלאות שיאי ההכנסות מחולקות לכל כך הרבה תתי קטגוריות, אזורים גיאוגרפיים ותקופות חשובות בלוח השנה, עד שכל ניסיון להבין מי הם באמת הסרטים הרווחיים ביותר בהיסטוריה הופך למשימה בלתי אפשרית. ובכל זאת החלטנו להיענות לאתגר ולעשות קצת בבלאגן אחת ולתמיד כדי למצוא את הסרט הרווחי מכולם.

כסף גדל על העצים

אין תמונה
אנשים כחולים שווים הרבה מאד ירוקים. אווטאר
הסוגיה הבעייתית ביותר כשמנסים לפענח את העניין הזה היא האינפלציה. הרי הקולנוע של שנות ה-40 היווה אטרקציה הרבה יותר גדולה מאשר היום. אפשרויות הבילוי והבידור אז היו מעטות משמעותית וההמונים נהרו לאולמות בכל הזדמנות אפשרית. גם למחיר היה חלק בפופולאריות הגדולה של הקולנוע. מי שביקש לשכוח את צרות היומיום לשעתיים באותם ימים נאלץ להיפרד מסכום של 25 סנט (נכון ל-1940). אותו התענוג נכון לשנת 2013 עולה בממוצע 7.94 דולר (גידול של יותר מ-3,100  אחוז).

כאן זה לא נגמר כמובן. אל המחיר הממוצע הזה תתחילו להוסיף את מגוון הפורמטים וטכנולוגיות ההקרנה שנוצרו לאחרונה. צפייה בסרט שנוצר או הומר לתלת ממד מייקרת את הכרטיס בשיעור שבין 20 ל-100 אחוז (היחס משתנה בעיקר בהתאם לאולם בו תצפו בסרט. אולמות ה-IMAX, שהפכו פופולאריים בשנים האחרונות, מייקרים עוד יותר את תוספת הפרימיום לכרטיס). כשלוקחים את כל אלו בחשבון, בתוספת חישוב שערי חליפין ונוסחאות פיננסיות שונות, מגיעים למסקנה שסרט רווחי הוא לא בהכרח כזה שמכר יותר כרטיסים מאחרים.

רשימת הסרטים הרווחיים ביותר (על פי אתר "Box Office Mojo") מדרגת במקום הראשון בהיסטוריה את "אווטאר" של ג'יימס קמרון מ-2009 עם הכנסות של 2.78 מיליארד דולר. מעט אחריו נמצא סרטו הקודם של קמרון, "טיטאניק"  מ-1997, שנעצר על 2.18 מיליארד. "הנוקמים", שיצא בשנה שעברה הצליח לפלס לעצמו דרך עד למקום השלישי בהיסטוריה עם 1.51 מיליארד, כש"הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק 2" (הסרט האחרון בסדרה) ו"איירון מן 3", שמוקרן בימים אלה על המסכים ברחבי העולם, סוגרים את חמשת הגדולים עם 1.34 ו-1.14 מיליארד דולר בהתאמה.

הכל נראה לכם טרי מדי? זה לא מקרי כמובן. כל הסרטים בטופ 10 יצאו לקולנוע בשנים האחרונות. בכדי למצוא סרט רווחי בולט מהתקופה שלפני שנות האלפיים תצטרכו לרדת עד למקום ה-13 ברשימה ("מלחמת הכוכבים: אימת הפאנטום"). השריד הראשון לעידן טרום הניינטיז נמצא רק במקום ה-41 ברשימה ("אי.טי"). 70 שנות הקולנוע הקודמות? אלו נמחקו לחלוטין מהתיעוד. חלק מהסרטים ברשימה, אגב, שוחררו מחדש שנים לאחר שירדו מהאקרנים בפעם הראשונה, עוד סיבה לעיוות ההיסטורי של רשימת הסרטים.

ובכלל, האם אנחנו מדברים על הגדרה של רווח בצורה נכונה? תקציב ההפקה המוערך שהשקיעו אולפני "פוקס" כדי לייצר ולשווק את "אווטאר" עומד על כ-500 מיליון. מה שאומר שהרווח הנקי שלו עומד "רק" על 2.28 מיליארד. נראה מינורי? לא עבור סרט כמו "מתקפת המשובטים" (הסרט השני בטרילוגיה החדשה של "מלחמת הכוכבים"), שם מדובר בירידה מ-302 מיליון סה"כ לרווח "צנוע" של 72 מיליון כשמפחיתים את תקציב ההפקה שעמד על 115 מיליון. בצד השני של המשוואה נמצא "פרויקט המכשפה מבלייר" (60 אלף דולר תקציב, 249 מיליון דולר הכנסות) שהכפיל את ההשקעה פי 4,150.

אחרי הכל, מחר תהיה ריבית חדשה

כאב הראש כבר התחיל? הנה אנחנו מגיעים לנקודה. המשימה לנקות החוצה את כל המשתנים נדונה לכישלון. כל פרמטר מטה את הנתונים בצורה קצת אחרת, אבל הנוסחה המקובלת היא תיקון שערי הדולר לפי מדד המחירים לצרכן (CPI) של היום. ומתוך הנחה שהדולר הוא עדיין המטבע הפופולארי שמייצג את כוח הקנייה הגדול בעולם, זו גם הדרך שבה בחרנו.  אחרי כל המילים הגדולות האלה מגיעה הנוסחה הבאה:

(מדד המחירים לצרכן בשנה המקורית לחלק למדד המחירים לצרכן בשנה הנוכחית) כפול המחיר המקורי

לפי החישוב הזה, "חלף עם הרוח" מ-1939, שהסתפק ב-400 מיליון דולר בקופות העולם כשיצא לראשונה, צבר לאורך השנים סכום מדהים של כ-6.7 מיליארד דולר, שמציב אותו בודד במקום הראשון של כל הזמנים. גם הסרט השני ברשימה הוא כזה שנוצר הרבה לפני זמננו. "במבי" של אולפני דיסני, שיצא לקולנוע ב-1942, היה שווה במונחים של המטבע של היום כמעט 4 מיליארד דולר. גם במקום החמישי ברשימה המתוקנת נמצא סרט אנימציה קלאסי: "שלגייה ושבעת הגמדים" עם 2.98 מיליארד דולר.

הסיבה לשוני הגדול ברשימות ברורה: סרטים ישנים צוברים עוד ועוד ריבית ככל שהשנים חולפות. לכן צמרת רשימה המתוקנת מכילה לא פחות מ-5 סרטים שנוצרו לפני שנות ה-80. "מהיר ועצבני 6"? "איירון מן 3"? ייקחו כנראה עוד כמה שנים טובות עד שנראה אותם מתקדמים למעלה. בפעם הבאה שמישהו מנסה לספר לכם ששוב נקבע שיא הכנסות חדש, תזכירו לו לבדוק קודם מה קרה ב-1939.

מקומות 11-20 ברשימה המתוקנת (במיליוני דולרים): "האימפריה מכה שנית" (1,519), "מלך האריות" (1,493), "מלחמת הכוכבים: אימת הפנטום" (1,433), "שר הטבעות: שיבת המלך (1,415), "גריז" (1,408), "הסנדק" (1,363), "הארי פוטר ואוצרות המוות: חלק 2" (1,386), "הארי פוטר ואבן החכמים" (1,280), "שודדי הקאריביים: תיבה של איש מת" (1,229), "היום השלישי" (1,211).

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו