עימות חזיתי

מי צריך מסכות מפלסטיק כשאפשר פשוט להלחים על עצמכם את הפנים של הנמסיס. ב"עימות חזיתי" מחליפים ג'ון טרוולטה וניקולס קייג' פנים, בתקופה שבה הן לא היו מורכבות כולן מבוטוקס. "עימות חזיתי" הוא תצוגת ביזאר שמגיעה לשיאה כשניקולס קייג' מנסה למזמז את הבת של יריבו המושפע - ללא ספק השימוש הכי מפוקפק שאפשר לעשות עם זהות של מישהו אחר. הקאלט הפורימי המושלם.

המסכה

ג'ים קארי מגשים כאו את הפנטזיה של כל ילד – להפוך את פורים למה שקורה ביום יום. אז נכון, המסכה הירוקה לא בדיוק מחמיאה וגם מגיעה עם חליפות מכוערות, אבל תחפושת שהופכת את כולנו לאמיצים ומשוגעים יותר זאת כל המטרה של פורים, לא?

גברת דאוטפייר/ טוטסי/ חמים וטעים

אם כבר להתחפש, אז למה להסתפק רק בשינוי הפנים? המשקיענים באמת הולכים על שינוי מין כללי. לא לחינם תחפושת הפורים האהובה על כל תיכוניסט עמוס הורמונים היא אישה (לרוב עם מינימום לבוש), גם בקולנוע הבינו שהליברליזם הזה עובד. החל מהאומנת המגניבה ב"גברת דאוטפייר", דרך "הרקדניות" שבורחות מהמאפייה ומתאהבות במרלין מונרו ב"חמים וטעים" ועד השחקנית האהובה ב"טוטסי" - כולן הן נשים שהם בעצם גברים שהצליחו לעבוד על כל העולם.

מולאן

אם גברים שמתחזים לנשים זה עניין שבשגרה, אז נשים שהופכות לגברים זה קצת פחות שכיח. למה בעצם שאישה תרצה להתחזות לגבר? ובכן, כי לפעמים יש מלחמה ואין ברירה. מולאן מצליחה לגרום לכולם לחשוב שהיא גבר ואפילו אחד די אמיץ וחמוד. על הדרך זוכה היא בהכרה של אביה ובאהבת אמת.

הג'וקר

קשה לחשוב על תחפושת יותר קלאסית מהנמסיס של באטמן. המעטה החיצוני כאן דווקא מאד פשוט, אבל האטיטיוד הפסיכופתי שמלווה אליו הוא סוד הקסם. במדרג הטירוף תוכלו לבחור בין הגרסה החייכנית של ג'ק ניקולסון לצקצוקי הלשון המחליאים של הית' לדג'ר ב"אביר האפל", כולל מגוון סיפורין על איך השגתם את החתכים בפנים. 

גנב עירוני

הכלל הראשון בביצוע הפשע המושלם הוא לא לחשוף את הזהות שלך. מסכה היא הדרך הכי צפויה אבל גם זו שיכולה להיות הכי מאיימת אם הולכים איתה עד הסוף. ב"גנב עירוני" הגנבים משתמשים בנזירות מעוותות במיוחד כדי להסתיר את פניהם, מה שהופך את השוד שיצא מכלל שליטה לקצת יותר מטורף. לשמחת כולם, היחיד שנשאר שם בלי מסכה הוא ג'ון האם.

דוני דארקו

דוני דארקוהוא סרט מעולה וגם אם לא ממש הצלחתם להבין מה קורה בו בפעם הראשונה, השורה התחתונה די ברורה: הישמרו מארנבים ענקיים. תחפושת הארנב אותה עוטה "פרנק", בתפקיד החבר הדמיוני של דוני, מכילה בתוכה את כל המסתוריות של הסרט. מי הוא אותו פרנק שמתחת למסכה? ומי הוא בעצם דוני דארקו? ולמה יש מנוע של מטוס שמתקרב אלינו במהירות?

הטיהור

איך שומרים על אמריקה נקייה מפשע? פעם בשנה נותנים למשוגעים לעשות מה שבא להם. "הטיהור" מתאר בדיוק לילה כזה, בו כולם משתמשים בזהויות בדויות כדי לעשות את כל הדברים הנוראיים שנשארו מודחקים במשך כל השנה. לא ברור למה צריך מסכה כדי לבצע פשע אם רשויות החוק גם ככה מחוץ לתמונה. כנראה שלפעמים אנחנו לא רוצים שיראו את הפנים האמיתיות שלנו כשאנחנו מתכננים לרצוח משפחה.

הצעקה

זו לא פעם ראשונה שרוצחים בקולנוע משתמשים במסכה כדי להסתיר את זהותם, אבל ב"צעקה" הזהות של הרוצחים לא חשובה כמו הכלי בו הם משתמשים – מסיכה שמחווה לציור המפורסם של אדוארד מונק. הרוצח הוא קודם כל האיש במסיכה, וכל עלילת אחד מארבעת הסרטים היא ניסיון לראות מי נמצא מאחוריה. גיליתם? תחכו לסרט הבא בו זה יהיה מישהו אחר לגמרי עם אותה מסכה. יש דברים שלא משתנים, ובצדק.

רורשאך ב"השומרים"

רורשאך, הגיבור היחידי בחבורה שלא הוריד מעולם את המסיכה מפניו, הוא אולי הדמות הכי מעניינת בסרט שמבוסס על הרומן הגרפי הגדול ביותר בכל הזמנים. המסכה של רורשאך היא חלק בלתי נפרד מדמותו הפרנואידית והמטורפת ומבדילה אותו משאר הגיבורים הכל אמריקאים של "השומרים". דרך המסכה אנחנו לומדים על כמה הוא אפל ומורכב, עוד לפני שבכלל למדנו להכיר אותו. מטיבי לכת יגידו שהיא מוסיפה לו סקס אפיל. אנחנו ביניהם.

משימה בלתי אפשרית

מסיכות זה יפה, אבל בולט מאד בשטח. הדרך המגניבה באמת להתחפש היא לגרום לעצמכם להיראות כמו מישהו אחר, מבלי שאף אחד ישים לב להבדל. אית'ן האנט (טום קרוז) והחברים בארגון הביון החשאי, הפכו את גימיק "קריעת הפנים" לאחד הטוויסטים המפתיעים והמגניבים ביותר בקולנוע. ובכך גרמו לנו לפקפק שכל מי שמדבר איתנו על המסך הוא באמת מי שהוא טוען להיות.

ונדטה

מסכות הן לא רק פאן וצחוקים, לפעמים הן סמל להתקוממות של האדם הפשוט מול השלטון האכזר שמנסה לדכא אותו. במותחן הבדיוני מ-2005 ונדטה הוא לוחם חופש שהמסכה היא הדרך היחידה שלו להימלט מגורל אכזר. טוב נו, זה וחרבות. בזכותו נזכור תמיד את החמישי בנומבר ואת נטלי פורטמן הקרבית, שמתרוצצת ברחובות גלוחת ראש.

דארת' ויידר - מלחמת הכוכבים

ויזואליה זה כיף, אבל המהדרין מביאים לפורים גם אפקטים שחושים אחרים יכולים להעריך. כמו סאונד למשל, רצוי אפל ועמוק ומלווה ברעש מקדים של נשימת השטן. אנאקין סקייווקר החליט ללכת על הקסדה כדי להסתיר את מה שעבר עליו בדרך אל הצד אפל, אבל מהפדיחה הזאת יצא אחד מגיבורי התרבות הגדולים ביותר שידענו. 

הנסיכה הקסומה

באמת חשבתם שנדבר על מסכות לפורים ונשכח את ווסטלי? אף חג לא שמח ומבדח באמת לפני שהצלתם את אהובת ליבכם מזרועותיו של נסיך איום ונורא. הנער העני שהפך לפיראט אכזר ועטוי מסכה, נאלץ להילחם באמן חרב, להימחץ על ידי ענק אדיב, לשתות רעל ולאבד שנות חיים במכונה מפלצתית. אבל הכל היה שווה את זה, כי גם בפורים כשהמסכות יורדות בסוף, תמיד טוב שיהיה לצידכם מישהו אהוב. אז יו וויש.