הסיפור הבא נשמע כמו משהו שיכול להתרחש רק באזור המטורף של העולם שבו אנחנו חיים. באמצע מבצע "צוק איתן", בין הפצצות חיל האוויר לירי הטילים לכיוון הדרום, צולם בעזה לא פחות מאשר סרט על חייה של אנה פרנק. צוות ההפקה שוטט בין ההריסות במהלך הפסקות האש וניסה להשלים את צילום הסצנות האחרונות, שכוללות בין היתר מונולוגים על הצורך בשלום והאבסורד שבמלחמה.

"מה משמעותה של אנה פרנק כיום" (What Does Anna Frank Mean Today) הוא סרט בבימוי של יעקוב סדלר הקרואטי, שביקש להביא את סיפורה של הנערה היהודייה במלחמת העולם השנייה לעולם הערבי, בו מאמינים רבים שהשואה לא התקיימה כלל. צילומי הסרט הדוקו-דרמטי, נדחו בעקבות מחלה של אחת השחקניות הראשיות וכשהתחדשו פרץ העימות בין ישראל לחמאס.

"אנחנו מאמינים שהסרט הזה יכול לתרום להבנה טובה יותר בין שני העמים", הסביר סדלר בראיון ל"דדליין", "רק חלק קטן מהצוות הפלסטיני שעבד איתי על הסרט שמע על אנה פרנק או על השואה. זאת הייתה הפעם הראשונה שבה הם הבינו שגם היהודים היו פעם קורבנות, הם נרצחו והוגלו מבתיהם. עד היום הם ראו את ישראל רק בחזות של החיילים והאגרסיביות".

יעקוב סדלר (צילום: Michael Buckner, GettyImages IL)
מדברים על שלום בתוך המלחמה. יעקוב סדלר עם בנו, דומיניק, שסייע לו בבימוי | צילום: Michael Buckner, GettyImages IL
סדלר מספר שלפני הצילומים ישב עם הצוות והסביר להם בפירוט על המאורעות שהתרחשו באירופה במהלך תחילת שנות ה-40, פרטים שמערכת החינוך הפלסטינית החליטה לדלג מעליהם במסגרת החומר שמועבר בשיעורי ההיסטוריה. "באחד מימי המלחמה ניגש אלי הסאונדמן ואמר לי: 'אני מאוכזב מאד שהיהודים שסבלו במהלך מלחמת העולם השנייה, הורסים את עזה והורגים אזרחים'", חושף הבמאי.

לאחר שבוע של צילומים בעזה חזר סדלר לזאגרב כדי לערוך את הסרט. "זה היה אבסורד לראות את התמונות האלה מרחוק", הוא אומר, "חבורה של שחקנים מדברת למצלמה כשמאחוריה אנשים עם מסיכות גז רצים אל תוך ומחוץ לפריים. שום דבר מזה לא היה מתוכנן, אבל זה רק מוסיף לתחושה של המציאות הבלתי אפשרית של הסרט הזה".

במסגרת הסרט יגלמו לא פחות משש שחקניות שונות (כולן ילדות תושבות עזה ורמאללה) את אנה פרנק בין הגילאים 12-14.