פסטיבל הקולנוע בירושלים יפתח את שעריו השנה, בפעם ה-31. הפסטיבל, שיחל בעשירי ליולי וימשך 10 ימים, הוא אחד מפסטיבלי הקולנוע הגדולים בישראל ומציג סרטים חדשים מהארץ והעולם.

הסרט שיפתח את הפסטיבל השנה הוא "ערבים רוקדים", סרטו החדש של הבמאי ערן ריקליס ("צומת וולקן", "הכלה הסורית"), שנכתב על ידי סייד קשוע ("עבודה ערבית") ומבוסס על ספריו - "ערבים רוקדים" ו"גוף שני יחיד".  בסרט משתתפים, בין היתר יעל אבקסיס, מיכאל מושונוב ודניאל קיציס, והוא יוקרן בבריכת הסולטן.

"ערבים רוקדים" מביא את סיפורו של איאד, ילד ערבי מטירה שנשלח על ידי הוריו ללמוד בפנימייה יהודית יוקרתית בירושלים שם הוא מוצא את עצמו מתמודד עם סוגיות של שפה, תרבות וזהות. איאד חש זר בפנימיה ונאלץ להקריב את עצמו כדי להפסיק להיתפס כחשוד ושונה בעיניי סביבתו.

סרט הנעילה, שיוקרן בבכורה ישראלית ב-17 ביולי לאחר טקס חלוקת הפרסים של הפסטיבל, הוא "הרוח העולה" (The Wind Rises), סרטו של במאי האנימציה היפני הייאו מיאזאקי. הבמאי זכה בעבר באוסקר על סרטו "המסע המופלא" וחתום על קלאסיקות נוספות כמו "הטירה הנעה" ו"הנסיכה מונונוקי". הבמאי המוערך הודיע על פרישתו מהעולם הקולנוע ו"הרוח העולה" צפוי להיות סרטו האחרון. במרכז הסרט סיפור חייו של ג'ירו, שמילדות חולם לטוס ולתכנן מטוסים. ראייתו הלקויה של ג'ירו מונעת ממנו להפוך לטייס של ממש, אך ב-1927 הוא מצטרף ליחידת התעופה של חברת הנדסה יפנית גדולה ונהפך לאחד ממהנדסי המטוסים המוערכים בעולם. הסרט שוזר בתוכו אירועי מפתח היסטוריים כמו רעידת האדמה הגדולה בקאנטו (1923), השפל הגדול, מגיפת השחפת וצלילתה של יפן אל מלחמת העולם השניה.

נועה רגב, מנכ"לית סינמטק ירושלים ופסטיבל הקולנוע ירושלים:  "הסרטים שנבחרו לאירועי הפתיחה והנעילה של הפסטיבל משקפים את האופן שבו פסטיבל הקולנוע ירושלים חוגג מצד אחד את הישגיו המרשימים של הקולנוע הישראלי ומצד שני מציג בהקרנות בכורה מקומיות את מיטב יצירות המופת הקולנועיות שנוצרו בעולם בשנה החולפת".

בנוסף לשני סרטים אלו, יוצגו בפסטיבל יוצגו השנה למעלה מ-200 סרטים בבכורות של קולנוע ישראלי ובינלאומי.