כמו כל שוחר רכילות וחובב שלום בית, גם אני שמחתי ללמוד בשבוע שעבר על התחממות ביחסים הסוערים בין בן אל תבורי לבין אם בנו אורטל עמר. בשנה האחרונה עברנו עם הזוג כל כך הרבה טלטלות - מרומנים מודלפים (לכאורה?) עם דוגמנית אינסטגרם ניו יורקית, דרך מסרים נסתרים דרך שורות משירים אהובים ואפילו ניידת משטרה שהוזמנה לפי הדיווחים לדלת דירתם הנעולה.

מאז אותם ימים נוראיים זרם מספיק חלב על לחייו של תו פרינס הקטן, ונראה שהזוג מתקדם יחד איתו לקראת יחסים תקינים ובריאים. כמה בריאים אתם שואלים? בריאים כמו מרק ביתי חם שנשלח על ידי אורטל לבן אל כשחש ברע לאחרונה.

כל מי שאי פעם חלה בשפעת או וירוס קטן מכיר את איכויותיו הרפואיות של מרק העוף הקלאסי, אין סמל מובהק יותר לביתיות ישראלית חמה ומנחמת. היינו כמובן יכולים לחייך בסיפוק ולעצור פה, הבעיה היחידה היא שבדיווח כאן אצלנו ב-mako לא נאמר באיזה מרק ביתי מדובר. ההנחה הראשונית שלי היתה כאמור שמדובר במרק עוף, אבל כשמדובר באורטל ובן אל למדנו מזמן שלא צריך להניח הנחות. ואכן, בדיווח המקביל של כתבת mako האגדית יפעת הללי אברהם בחשבון האינסטגרם שלה, נטען כי מדובר בלא אחר מאשר מרק ירקות, אולי הנחות והפשוט מבין המרקים שאינם מרק עדשים (שיא שיאי הפשטות עוד מימי התנ"ך העליזים).

יכול להיות שמרק העוף המכובס היה דלוח (שלא נאמר אשכנזי) מדי לחיכו של בן אל, אבל לאור מהפכת הקולינריה שעברה על ישראל בשנים האחרונות היה ניתן לצפות למרק חרירה מסורתי, טום יאם תאילנדי או אפילו ראמן. אבל באמת אורטל, מרק ירקות פשוט? אין דבר שזועק "אני לא יודעת לבשל" כמו מרק ירקות, תבשיל כללי בלי סדר, כיוון, עבודה קשה או מחשבה. שופכים כמה ירקות לסיר מים, קצת מלח פלפל ויאללה נשלח לבן אל החולה (אגב, בפרסומים השנים לא דווח האם אורטל בישלה או רכשה את המרק, אבל היינו רוצים להאמין שהיא הכינה את התבשיל בעצמה).

אורטל ובן אל כמובן לא היו הראשונים שהתייחסו אל מרק הירקות כסמל האולטימטיבי של חום ביתי ויחסים תקינים. רק בחודש שעבר השתמש אליאב אוזן באותו מרק בדיוק כדי לתאר את יחסיו עם גרושתו דנית גרינברג. לטענת אליאב, כשדנית היתה חולה הוא נהג ללכת לירקן ולקנות לה מבחר עשיר של ירקות למרק. עם זאת לדבריו, כשהוא היה חולה דנית היתה מסתפקת בלקט ירקות קפואים של "טבעול", ופשוט שופכת למים בלי תשומת הלב וההשקעה שהקדיש בן זוגה (הוא הלך לירקן, למען השם!). למרות שלמיטב ידיעתי לא דנית, לא אליאב, לא אורטל לא בן אל צמחונים, אפשר להבין את ההימנעות ממרק עוף או בשר. אבל שוב, למה להסתפק במרק כל כך גנרי במקום להשקיע קצת ולהגיש מרק טיפה פחות גנרי. הייתי מסתפק אפילו במרק מינסטרונה, שזה כידוע פשוט מרק ירקות של האיטלקים, כל דבר שלא יעביר תחושה של קפיטריה בבית יתומים.

View this post on Instagram

A post shared by דנית גרינברג | Danit Greenberg (@danitgreenberg) on

אילו חומרים בדיוק, קפואים או טריים, נכנסו לאותו מרק ביתי וחם של אורטל - לעולם לא נדע כנראה. אבל האם אליאב צודק בטענתו נגד לקט הירקות הקפואים של דנית? גם בלי לשמוע את גרסתה של דנית אפשר לקבוע באופן נחרץ שכמו תמיד גם הפעם אליאב לא צודק ואפילו טועה. "לקט ירקות קפואים לאיש חולה" זה באמת הסיפור הכי קצר והכי עצוב בהיסטוריה (תאכל את זה, המינגווי), אבל הבעיה בטענתו של אליאב היא הרף הנמוך שהוא בעצמו הציב. כדי שיהיה פער בין אפס ההשקעה של דנית לבין ההשקעה שלך אתה צריך לתת קצת יותר מעצמך, וללכת לירקן לבחור ירקות בקושי מדגדג את רף המינימום (ניתן גם להניח שהוא לא באמת הלך ברגל אלא נעזר בכלי רכב כלשהו, הייתי מנחש קורקינט חשמלי). אליאב רצה לצייר תמונה של מערכת יחסים לא סימטרית, של נתינה אינסופית מול כתף קרה. במקום זאת הוא תיאר לנו מערכת יחסים בה שני הצדדים לא ממש סופרים את הצד השני, בטח שלא מפנקים או מספקים חום ביתי.

מרק הירקות שהסלבס מכינים לבני הזוג ולאקסים מראה עד כמה הולך ופוחת הדור. אם נכונים הדיווחים, מצטיירת תמונה לפיה המאמות של היום כבר לא מכינות טבחה בל סלק, מרק קובה או כל מיני מאכלים שאני לא מכיר כי אימי האשכנזיה עבדה עד שבע בערב ולא ממש אהבה לבשל (אבי אהב לבשל אבל כמו כל הגברים במטבח עסק בעיקר בניסויים קולינריים שאפתניים). אין מניעה להכין מדי פעם מרק ירקות פשוט, אבל העובדה שהם התהדרו במרק הירקות כמאכל מפנק מבהירה שנעלמו לחלוטין אמות המידה התקינות לבישול ביתי מחמם לב. בשביל לקדם תדמית של מאמא בתקשורת, כל שדרוש הוא לחתוך כמה ירקות ולזרוק לסיר מים. לא צריך לגלגל עלי גפן, לקפל כיסונים ולקבב קובות, לא צריך להכיר מתכונים שעברו מדור לדור, למעשה, אין צורך בכלל במתכון, כי זאת המהות של מרק ירקות, מאכל נטול מתכון, שיא האלתור והחיפוף, מרק שאפשר להוסיף או להחסיר כל מרכיב, נטול הכנות מוקדמות, אפילו קיצוץ קפדני לא נדרש.

אנחנו יודעים להכין סביצ'ה, קרפצ'ו סלק ואפילו בצק פסטה ביתי, אבל כשאהובנו חולה אנחנו רק עומדים אובדי עצות מול סיר המים הרותחים, זורקים לתוכו מכל הבא ליד בתחושת ייאוש קיומי. בין אם מדובר בירקות טריים או קפואים, מרק ירקות זאת לא אהבה אמיתית, זאת יציאה מידי חובה, המינימום של המינימום. ואם כבר השקעת וקפצת חמש דקות לירקן, אתה יכול להמשיך עם הקורקינט (לכאורה) לסיבוב קצר אצל הקצב ולהגיש לבת הזוג החולה את המרק שבאמת יעזור לה - מרק עוף כמובן.