אחרי השערורייה שעוררה הסדרה האובדנית "13 סיבות", נטפליקס ממשיכים לייצר דרמות עם תכנים שצוללים לעומקן של בעיות נפשיות נפוצות. גם הפעם מדובר, ולא במקרה, בהפרעה נפשית שנפוצה במיוחד בקרב בנות נוער – אנורקסיה נרבוזה. הסרט החדש "עד העצם" (To The Bone), שזמין לצפייה בשירות הסטרימינג הפופולרי, מתמקד בסיפורה של אישה צעירה שסובלת מהפרעת אכילה ומאושפזת במוסד לבריאות הנפש.

הסרט נכתב ובוים על ידי מרטי נוקסון, שהתבססה על חוויותיה האישיות כשורדת של ההפרעה הנפשית. השחקנית לילי קולינס, שאף העידה כי סבלה בעברה מהפרעת אכילה, מככבת בתפקיד אלן, צעירה שמתאשפזת במוסד ייעודי להפרעות אכילה המנוהל על ידי דוקטור כריזמטי בגילומו של קיאנו ריבס. באופן מפתיע, עיקר הביקורת על הסרט לא נגע לחוסר האמינות בעובדה שקיאנו ריבס מגלם דמות של דוקטור מצליח, אלא לסוגיות רציניות בהרבה. 

בדומה ל"13 סיבות", הדיון שנוצר סביב הסרט עסק ברומנטיזציה וההאדרה של האנורקסיה. הסרט מציג את נקודת מבטה של צעירה הסובלת מההפרעה, ולכן מתווך לצופה את מחשבות השווא שמלוות את המחלה - מה שעלול לחזק מחשבות דומות אצל צעירים וצעירות הסובלים מההפרעה. הסרט גם מציג דרכים מסוכנות לירידה במשקל, וצופים רבים העלו כבר לפני זמן מה חששות שאותן שיטות ישמשו את הצופים הסובלים מההפרעה.


הסרט מציג תמונות רבות של הגוף הרזה והעצמות הבולטות של הגיבורה, שאולי אינן קוסמות לרוב האוכלוסייה, אך הן נתפסות בצורה שונה על ידי אוכלוסיות בסיכון. מומחים לבריאות הנפש מזהירים כי דימויים של רזון קיצוני עשויים לדרדר את מצבן של צעירות בסיכון לפיתוח הפרעות אכילה. קבוצת מחאה אף פתחה עצומה הקוראת לאסור את שידור הסדרה כדי למנוע נזק ובפגיעה בבריאות חלק מהצופים, כמו גם יצירת סטיגמות פוגעניות על הסובלים מההפרעה.

אחת התופעות הייחודיות לאנורקסיה היא רשת תמיכה אינטרנטית רחבה, של אנשים הסובלים מההפרעה ומעודדים אחרים לאנורקסיה. האתרים והפורומים, המכונים בקרב המשתתפים בכינוי "פרו-אנה" (בעד אנורקסיה), מציגים סיפורים ותמונות של צעירות וצעירים שנמצאות בתת משקל קיצוני. הגולשות באתרי "פרו-אנה" משתפות טיפים מסוכנים להרזיה, מעודדות את הסובלות מההפרעה להמשיך ולרזות, ומאדירות דימויים של רזון קיצוני. החשש הוא שלמרות שהסדרה מנסה להציג את ההפרעה בצורה לא נעימה לצפייה, היא תייצר אצל אוכלוסיית הסיכון דימויים קוסמים שעשויים לפגוע בבריאותן הנפשית והפיזית. 

לילי קולינס (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
דווקא מרוצה מהדיון שנוצר. קולינס | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL

השבוע, הגיבה קולינס לביקורות על הסרט בכיכובה, ואמרה כי היא דווקא מרוצה מכך שהיצירה עוררה שיח ער בנושא החשוב. השחקנית טענה שרוב הביקורת הגיעה מאנשים שאפילו לא ראו את הסרט עצמו, וטענה שדווקא אנשים שכן צפו בו - "הרבה מההסתייגות שאולי הייתה להם מהצפייה בטריילר - נעלמה". בראיון לאתר "דיג'יטל ספיי" הוסיפה ואמרה: "אני לא חושבת שהתחלנו את הדיון, רק הפכנו אותו לבולט יותר, ואני חושבת שזה מאוד חשוב. הרבה אנשים צעירים באו ושיתפו את הסיפורים שלהם, ומאוד העריכו את העובדה שהסרט מראה מגוון של קשיים שונים  מהם אנשים סובלים, את העובדה שההחלמה של כל אחד היא שונה, ואת העובדה שהחלמה ושיקום הם דבר אפשרי". 

mako תרבות בפייסבוק