אין תמונה
"חלום מתגשם של בחורה שטחית במיוחד"
"צ'אנינג טייטום הוא הגשמת חלומה של בחורה שטחית במיוחד", כתב לפני שנתיים מגזין התרבות  complex.com בנימוקים לדירוגו במקום ה-27 ברשימת השחקנים הגרועים של כל הזמנים (קיאנו ריבס מקום ראשון, תודה ששאלתם). טייטום היה אז רק בן 32, אבל עם יותר מ-20 ברזומה וטייפ קאסט של שרירן חתיך וגנרי. המבקרים נהנו לחבוט בו בכל הזדמנות עם "פנינים" כמו: "השחקן בעל שתי ההבעות" ו"חסר חיים ומבולבל", ולזכותם ייאמר שטייטום דאג להרים להם להנחתה בכל הזדמנות. מבט על בחירת הפרויקטים שבהם השתתף מגלה ש-11 מתוכם זכו לציון משוקלל של פחות מ-40 אחוז ב-"Rotten Tomatoes". כש"ג'י איי גו" בכיכובו "זכה" למועמדות לשישה פרסי ראזי, התלהב טייטום ושאל: "זכינו במשהו? גם אני קיבלתי מועמדות?", וכשהכריז על פרישה לשנה לפני "מג'יק מייק", היה מי שטרח לשאול: "צ'אנינג טייטום פורש ממשחק? אף פעם לא ידעתי שהוא התחיל". כמו בכל סיפור סינדרלה טוב כל זה השתנה בתפנית בלתי צפויה אחת.

צ'אנינג טייטום (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
החל את דרכו כדוגמן מבוקש | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
מחשפן לשחקן

צ'אנינג טייטום נולד בקולמן, עיירה בת 14 אלף תושבים באלבמה שבדרום ארה"ב. בניסיון להתמודד עם הפעלתנות הבלתי פוסקת של הילד, ניסו הוריו לשדך אותו לכל חוג ספורטיבי שהיה בסביבתם. טייטום, שהיה תלמיד בעייתי, התאהב ברעיון להפוך למקצוען והחל להשקיע שעות בפיתוח הגוף ובאימונים. כשהגיע לתיכון הוא נראה כמו הקלישאה הגדולה של כוכבי מגמת הספורט: שרירי, אתלטי ואליל הבנות. בין היתר הוא שיחק פוטבול, כדורגל (שם נחתך מקבוצת התיכון אחרי שנהג לפצוע את חבריו מתוך אימפולסיביות) וכדורסל. בשלב מסוים החליט שהלימודים מפריעים לו והחליט לפרוש, רק כדי לגלות שחלומו להפוך למקצוען נגוז. אחרי שאף אחד מענפי הספורט בהם עסק לא הוביל אותו לחוזה, החל לעבוד בחשפן. את החוויות שצבר בתקופה ההיא הוא יהפוך בעתיד לסרט שישנה את הקרירה שלו.

בניגוד למה שאפשר היה לחשוב, טייטום מעולם לא היסס לדבר על התקופה בה נהג לספק לאפ דאנסים לכל דורשת. "מה שמצחיק זה שבנות לא שואלות אותי על העבר שלי כחשפן, אבל בחורים סטרייטים רוצים לדעת הכל. זה חלק מהפנטזיה. זו בטח הסיבה שנשים מתחפשות לגרסה זנותית של קטשופ בהלוואין, או אחות זנותית. אני אוהב ומכבד את זה – זה משחרר", סיפר בפרמיירה של "סטפ אפ" ב-2006. השלב הבא היה קריירת דוגמנות. כשהיה בן 20 כבר הופיע בקליפ "She Bangs" של ריקי מרטין, לפני שהמשיך לעבודות בבתי אופנה ומתגים מובילים כמו ארמני, דולצ'ה וגבנה, אמריקן איגל ואברקרומבי אנד פיץ'. "התקופה הזאת הפכה את החיים שלי ואת חיי משפחתי לקלים הרבה יותר", הסביר בראיון למגזין 'Modelswim', "הם תמיד דאגו שלא אמצא את המקום שלי ובזכות העבודות האלה קיבלתי הזדמנויות נפלאות. ראיתי עולם, חוויתי את החיים וגיליתי שאני אוהב אמנות ורוצה לעסוק בה. לא כולם מקבלים הזדמנויות כאלה"

לצד עבודות הדוגמנות החל טייטום לנסות את מזלו על המסך הגדול. ב-2005 קיבל את ההזדמנות לשחק ליד שמות כמו אן הת'אווי וג'וזף גורדון-לוויט בדרמת הפשע "Havoc", אבל זו הסתברה ככישלון חרוץ כשהסרט יצא ישירות ל-DVD. באותה שנה יצא גם סרטו השני, "Supercross", שהפך אף הוא לכישלון קופתי. גם הפעם טייטום לא אמר נואש ובשנת 2006 יצאו שני סרטים שהכניסו אותו לתודעה: "יש לה ביצים" ו"סטפ אפ". המבקרים והקהל הרחב לא התלהבו גם הפעם, אבל טייטום קנה לעצמו מקום כשם שמושך לבתי הקולנוע נערות צעירות, שרוצות לראות אותו בפעולה. השלב הבא היה לפנות גם לנערים עם מגוון שוברי קופות ("ג'י.איי.ג'ו כוח המחץ", "אויבי הציבור" ו"קרב בסיאטל"). המיתוג הצליח וטייטום הפך לשם שמפיקים אוהבים להציב על הפוסטר, רגע לפני ששלף את הקלף המנצח.

אין תמונה
שלף את הקלף המנצח
"אני לא השחקן הכי טוב בסביבה"

ב-2010 התראיין טייטום לראשונה למגזין אוסטרלי והביע את רצונו להפוך את החוויות שצבר כחשפן לסרט. "זה צריך להיות משוגע ואני חושב שאפשר יהיה להפוך אותו גם לחמוד ואולי אפילו קצת רומנטי", סיפר בהתלהבות. טייטום גם בחר את הבמאי שהוא רצה לעבוד על הפרויקט - ניקולס וינדינג רפן הדני ("ברונסון"), שלימים יביים גם את "דרייב". לצערו של השחקן, הפרויקט נתקע במשך שנים במעמקי הבירוקרטיה של האולפנים ועד שהצליח לקבל אור ירוק, רפן כבר לא היה פנוי בגלל אילוצי לוחות זמנים. טייטום הציע את הפרויקט לסטיבן סודרברג ("ארין ברקוביץ", "אושן 11", "טראפיק"), שאיתו עבד על "בגידה כפולה". סודרברג, פריק של סרטי אינדי מחתרתיים, התלהב והסכים לקחת על עצמו את הסרט שזכה למימון של 7 מיליון דולר מ"האחים וורנר". מה  שקרה מכאן והלאה היה התגשמות חלומו הרטוב של מפיק בהוליווד. מיליוני נשים ברחבי העולם נהרו לצפות בטייטום, מת'יו מקונוהיי, אלכס פטיפייר וג'ו מנגניילו, מענטזים על המסך הגדול. המבקרים הגיעו אחריהן ושיבחו את המשחק והבימוי, וכשהאבק התפזר הראו נתוני הקופות סכום של 167 מיליון דולר (רווח של 2300 אחוז).

צ'אנינג טייטום (צילום: Sakchai Lalit | AP)
מביס את ריאן גוסלינג | צילום: Sakchai Lalit | AP
את שנת המפנה בקריירה השלים טייטום עם תפקיד ברימייק לקומדיית האקשן משנות ה-80 "רחוב ג'אמפ 21", לצידו של ג'ונה היל. גם הפעם הצליחו השניים להפוך תקציב צנוע יחסית (42 מיליון דולר) למפלצת מזומנים (201 מיליון דולר) שזכתה לשבחי המבקרים. למרות ההצלחה, היו עדיין מי שהתעקשו להרוס את החגיגה. כשמגזין "פיפל" בחר בטייטום כגבר הסקסי ביותר בעולם לשנת 2012, האינטרנט התפוצץ. אתרים משפיעים כמו ההאפינגטון פוסט, הטיים והנאשיונל, יצאו נגד הבחירה. בבאזפיד הגדילו לעשות כשפרסם תמונות לא מחמיאות של טייטום לצד תמונות של ריאן גוסלינג כמועמד אלטרנטיבי לתואר, וכינו את הבחירה בו  "מפגרת". מעריציו של גוסלינג לקחו את המאבק צעד אחד קדימה כשהתאספו ליד ההוצאה לאור והפגינו נגד בחירתו של טייטום.

צ'אנינג טייטום (צילום: Michael Buckner, GettyImages IL)
לא חושב שהוא שחקן גדול | צילום: Michael Buckner, GettyImages IL
טייטום הודה בחסרונות של עצמו, בראיון שנערך למגזין "Details" באותה שנה. "אני לא השחקן הכי טוב בסביבה, אבל אני מקווה שהדמויות שאני מגלם ילכו וישתפרו. "לא הלכתי לבית ספר למשחק, לכן הידע שלי על יצירת סרט, כתיב סיפור ובניית דמות מגיע ממה שאני רואה על הסט". טייטום טוען גם שחלק מהתפקידים הפחות מצליחים שלו במהלך הקריירה, נלקחו מתוך רצון ללמוד תוך כדי תנועה. "אתה חייב לעשות את 'ג'ון היקר', אתה חייב לעשות את 'השבועה'. בחרתי במודע בתפקידים האלו. רציתי ללמוד מרייצ'ל (מקאדמס) ומלאסה הלסטרום (במאי 'תקנות בית השיכר' ו'מה עובר על גילברט)". גם במסיבת העיתונאים שנערכה בפסטיבל קאן לכבוד "Foxcatcher", סרטו החדש, דיבר טייטום על הספקות שלו: "אחרי הטייק הראשון הרגשתי כאילו אני הורס את הסרט, הרגשתי שאני לא עושה שום דבר כמו שצריך". הנטייה של השחקן להצטנע חוזרת בראיונות רבים. ב-GQ  טען שהסיבה היחידה שסודרברג מלהק אותו לסרטיו היא שהוא "כמו האח הקטן והמציק של הבמאי" ושסודרברג בטח אומר לעצמו: "זין, אני אקח אותו לאחד הסרטים שלי".

חביב הפסטיבלים

על פניו, שום דבר במיתוג הבעייתי של טייטום לא הכין את הקהל לליהוקים האחרונים שלו. הכוכב, שפרץ כבחור היפה ב"סטפ אפ", עתיד להשתתף בחלק מהסרטים הכי מדוברים בשנים הקרובים. "Foxcatcher" של בנט מילר ("קפוטה", "מאני בול) מתאר את סיפורו האמיתי של מיליונר סכיזופרן (ג'ון דו פונט, בגילומו של סטיב קארל) שרצח את המתאבק האולימפי שלקח תחת חסותו. הסרט זכה לתשואות בפסטיבל קאן ובפרס הבמאי הטוב ביותר, ונחשב כמועמד בכיר להתברג גם במועמדויות לאוסקר הבא. מילר, שזהו סרטו העלילתי השלישי, ידוע כבמאי שבוחר את הטובים ביותר לשחק בסרטיו. "מאניבול" העניק לג'ונה היל ולבראד פיט מועמדות באוסקר ולפיליפ סימור הופמן את הפרס המיוחל על "קפוטה. גם האחים וואשובסקי ("מטריקס", "ענן אטלס") שמו עין על טייטום וליהקו אותו ל"יופיטר בעלייה" (שהיה אמור לצאת בקיץ הקרוב, אך נדחה לפברואר 2015). במקביל הוא לוהק גם לתפקיד גמביט, אחת מהדמויות האהובות ביותר בסדרת "אקס-מן", וצפוי לערוך את הופעת הבכורה שלו ב"אקס-מן: אפוקליפסה" שייצא ב-2016.

צ'אנינג טייטום (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
"הוא הגבר" - טייטום וסודרברג | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL
אז מה סוד הקסם של טייטום? אין כמו הקולגות להעיד. "יש לו את האיכויות שמצאתי באנשים כמו ג'ורג קלוני, מאט דיימון ובראד פיט. הוא מפוכח, גברי ועובד קשה", טוען סודרברג תוך שהוא סותר את טענותיו של טייטום. "הוא הגבר, הלוואי והייתה לי דרך אחרת לומר את זה אבל הוא הגבר וככה הוא נראה על המסך". גם מת'יו מקונוהיי, שותפו ל"מג'יק מייק", שיחזור כנראה להופיע בסרט ההמשך ללהיט, טען בעבר שמדובר בבחור חרוץ במיוחד. "הדרך בה אתה מחבק את ההצלחה שלך, אין לך גישה בעייתית, אתה מסתגל למה שקורה מסביבך. זה נדיר", אמר בראיון משותף עם טייטום שנערך במסגרת מסע יחסי הציבור לסרט. טייטום כמובן מיהר לדחות את המחמאות שלו ולהסית את תשומת הלב חזרה למקונוהיי.

טייטום מתחזק זוגיות יציבה עם ג'נה דוואן, אותה פגש בצילומים ל"סטפ אפ". אין הרבה דברים שעוזרים לקידום של סרט כמו זוג כוכבים שהופך לזוג גם בחיים, וטייטום ודוואן סיפקו את הסחורה. הזוג התחתן בשנת 2009 ולפני כשנה נולדה בתם הבכורה. טייטום אוהב להשתפך בראיונות שהוא מקיים על אהבתו לדוואן והאושר שבאבהות, מה שרק מעניק לו נקודות זכות. "מעולם לא הייתי בחור של סטוצים, אני בחור רומנטי", סיפר ל-OK Magazine, שם גם הודה שהוא אוהב להשאיר פתקים רומנטיים לבת זוגו. השחקן שמח לחלוק את הסוד שלו לנישואים מאושרים: "ג'נה ואני שואלים את עצמנו כל הזמן כמה אנחנו אוהבים אחד את השנייה מ-1 עד 10", סיפר לקוסמופוליטן.

צ'אנינג טייטום (צילום: Jason Merritt, GettyImages IL)
הזוג טייטום בטקס האוסקר - בקרוב אצלכם | צילום: Jason Merritt, GettyImages IL
בינתיים העתיד של טייטום נראה מבטיח, שינוי מרענן לשחקן שעד כה זכה לכבוד בעיקר בטקסי ה-MTV ו"Teen Chocie". למרות שייתכן שטייטום עדיין רחוק מהקונצנזוס ההוליוודי (ויעידו התגובות של מעריצי "אקס-מן" בטוויטר שהזדעזעו מבחירת היפיוף לתפקיד גמביט), נראה שהדרך שלו לשם לא כל כך רחוקה. הבחירות של טייטום מוכיחות שהוא יודע איך עושים את זה: מצד אחד, תפקיד בדרמת אוסקרים מדוברת ומצד שני דמות אהובה בשובר קופות עצום. בין לבין הוא נהנה גם מהאקספרימנטליות הבדיונית של האחים וואשובסקי ועובד על התסריט לסרט ההמשך ל"מג'יק מייק" (שייצא בקיץ הבא). כרגע נראה שטייטום נתלה באילנות גבוהים, ויש לו סיבה. גם ג'ורג קלוני וגם בן אפלק הצליחו לשדרג את עצמם עשרות מונים בזכות התפקידים שכתבו לעצמם. טייטום אפילו לא צריך להסתכל רחוק, מספיק שישאב קצת השראה מהקולגה, מת'יו מקונוהיי, כדי ללמוד איך הופכים מהנער היפה עם תדמית הטיפש לשחקן מבוקש זוכה פרס האוסקר. עם קצת מזל ושכל, לטייטום זה ייקח פחות שנים.