1. ב"ממנטו", כשלני נמלט מדוד, הוא קופץ למכוניתו ונוסע משם כשברקע אפשר לראות חנות קומיקס עם הסמלים המפורסמים של "באטמן" ו"סופרמן". שנים לאחר מכן, נולאן יביים את טרילוגיית "האביר האפל" ויפיק גם את "איש הפלדה".

2. מסתבר שדמותו של ראס-אל-גול ב"באטמן מתחיל" התבססה על אוסמה בן-לאדן – כך לפחות טוען אחיו של נולאן ושותפו לכתיבת התסריט, ג'ונתן. הסיבה: שניהם טרוריסטים ומנהיגים כריזמטיים שרואים בעצמם שליחים שאמורים "לרפא את העולם" באמצעות טרור.

3. שיתוף הפעולה המוצלח בין כריסטופר נולאן ומייקל קיין הוא לא מקרי: נולאן טען שקיין הכניס לראשו את הרעיון שהוא מין "קמע מזל" שלו, ולכן כעת הוא חייב ללהק את השחקן הבריטי הוותיק לכל סרט שהוא מביים.

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
סירייסלי כריסטופר, לא יכולת להיות יותר מקורי איתי? | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
4. דמותו של ליאונרדו דיקפריו ב"התחלה" נקראת דומיניק קוב. "קוב" הוא גם שמו של הפורץ בסרטו הראשון של נולאן, "לעקוב".

5.ראשי התיבות של הדמויות ב"התחלה" – דום, רוברט, איימס, ארתור/אדריאן, מאל וסאטו – מאייתים את המילה Dreams ("חלומות").

6. בסרט "אינסומניה", שמו של הבלש (המגולם על ידי אל פצ'ינו) הוא וויל דורמר. "דורם" הוא השורש הלטיני למילה "לישון".

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
קסם | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
7. ראשי התיבות של הדמויות הראשיות ב"יוקרה", אלפרד בורדן ורוברט אנג'ייר, הן "אברה" – אתם יודעים, כמו במילות הקסם "אברה קדברה".

8. לאורך "ממנטו", כל הדמויות קוראות ללנארד "לני" למרות שהוא חוזר ואומר שהוא שונא את הכינוי הזה. הפעם היחידה שבה מישהו משתמש בשמו המלא, היא כשנטלי מנסה לתמרן אותו כדי שיתנקש בדוד.

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
מזל שהחזרתי את הג'וקר. כריסטופר נולאן | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
9. במקור, לא היו אמורים להיות המשכונים ל"באטמן מתחיל" והופעתו של קלף הג'וקר בסוף הסרט נועדה רק לרפרר לסיפור המוכר של באטמן ולתת לקהל משהו לדבר עליו. 

10. בזמן צילומי סרטי "האביר האפל" שמו של כריסטיאן בייל לא הופיע על דלת הקרוואן שלו, אלא השם "ברוס וויין".

11. כריסטיאן בייל כמעט ולוהק לתפקיד רובין בסרט "באטמן לנצח" ב-1995 (לצידו של ואל קילמר כבאטמן), אבל בסופו של דבר הפסיד את התפקיד לכריס או'דונל.

כריסטיאן בייל לפני אחרי
הפרעת אכילה מהלכת
12. כריסטיאן בייל לוהק לתפקיד באטמן זמן קצר אחרי שסיים את צילומי "המכונאי", שלקראתם השיל ממשקלו 27 ק"ג. הוא החל במשטר אימונים מפרך שנועד לגרום לו לעלות במשקל ובמשך כארבעה חודשים הצליח לעלות כמעט 45 קילוגרמים של שרירים. אלא שנולאן חשש שבאטמן לא יהיה זריז במיוחד אם ישקול מאה קילו ובייל נאלץ לרדת שוב במשקל, לא לפני שזכה לכינוי החיבה "פאטמן" מחברי הצוות וההפקה.

13. החליפה של באטמן ב"באטמן מתחיל" לא ממש אפשרה לכריסטיאן בייל להזיז את הצוואר וגרמה לו לכאבי ראש עזים, אותם הוא תיעל לטובת המשחק שלו – או לפחות כך הוא טוען. בייל סיפר שהחליפה עצמה היתה כל כך כבדה וקלסטרופובית עד שכשמדד אותה בפעם הראשונה הוא כמעט החליט לפרוש מהסרט.

14. השיר שמופיע לאורך "התחלה" ומאפשר לחבורת הגנבים להיכנס לשכבות החלום הוא השאנסון הצרפתי "Non, je ne regrette rien" ("לא מתחרטת על כלום") של אדית פיאף. הוא אף היווה בסיס לפסקול המקורי שהלחין האנס זימר, וכולל לא מעט רפרנסים שבאים לידי ביטוי בסרט. נולאן הסביר שבחר בשיר כי הוא עוסק בהשפעה ההרסנית של הזיכרונות מאהובינו שעזבו על תת המודע, ממש כמו שדמותה של מאל משפיעה באופן הרסני על דום.

15. למעשה, השיר כולל את השורה "אני לא מתחרטת על הדברים הטובים שעשיתי וגם לא על הרעים" ("מאל", בצרפתית).

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
פעמיים אדית | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
16. השחקנית מריון קוטיאר מגלמת את מאל ב"התחלה" (2010). ב-2007, היא קטפה את פרס האוסקר על תפקידה כאדית פיאף בסרט "החיים בוורוד".

17. ולבסוף – אורכו של "התחלה", שעתיים ו-28 דקות, הוא רפרנס לאורכו המקורי של "Non, je ne regrette rien" – שתי דקות ו-28 שניות.

18. לפני תחילת צילומי "באטמן מתחיל", נולאן הזמין רבים מאנשי ההפקה והקאסט להקרנה פרטית של "בלייד ראנר", סרט המד"ב פורץ הגבולות של רידלי סקוט מ-1982. הוא הסביר להם שהאסתטיקה האורבנית הריאליסטית היא ההשראה שלו לסרט החדש. "ככה אנחנו הולכים לעשות את באטמן", הבטיח.

19. ריקי ג'יי, שמגלם את הקוסם מילטון ב"יוקרה", לימד את כריסטיאן בייל ויו ג'קמן את תעלולי אחיזת העיניים שהם מבצעים בסרט.

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
באו לתקתק עבודה | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
20. צילומי "ממנטו" ארכו רק 25 ימים.

21. נולאן שתל ב"ממנטו" כמה וכמה רמזים לעובדה שסאמי ג'נקינס הוא למעשה לנארד: אחד מהם נמצא בסצנה שבה לנארד מספר בטלפון על סאמי, ותוך כדי סיפור אנו רואים את שהתרחש. אם לא תמצמצו תבחינו שכשסאמי יושב במוסד הפסיכיאטרי, יש רגע שבו מישהו עובר מול המצלמה ומסתיר אותו לרגע מעיני הצופים. ואז, למשך כמה פריימים, לנארד הוא זה שיושב בכיסא ומביט בחוסר הבנה סביבו.

22. חברת הטכנולוגיה הצבאית BAE התרשמה כל כך מהבאטמוביל שנוצר עבור הטרילוגיה – שילוב של טנק ולמבורגיני עם מנוע סילון אמיתי שיכול להגיע למהירות של 160 קמ"ש – עד שהשתמשה בו כהשראה לאחד מדגמי הטנקים הרובוטיים שלה.

23. בזמן צילומי הסרט בשיקגו, נהג שיכור התנגש בבאטמוביל שחנתה ברחוב. על פי הדיווחים, הוא היה בפאניקה טוטאלית כיוון שחשב שפגע בחללית מכוכב אחר.

ג'ק וג'ופרי
אין מה לומר, גדל יפה הילד
24. זוכרים את הילד הבלונדיני הקטן מ"באטמן מתחיל", שמדבר עם הגיבור וניצל על ידי רייצ'ל במתקפה הכימית? מדובר בשחקן ג'ק גליסון, שלימים גדל והפך למלך הסאדיסט ג'ופרי ב"משחקי הכס".

25. אחרי שגילם את תפקיד האיש הרע הלא-אופייני לו ב"אינסומניה", רובין וויליאמס הביע עניין בגילום דמויות נבלים אחרים. וויליאמס טען שתפקיד הג'וקר המקורי בסרט "באטמן" של טים ברטון הוצע לו לפני שג'ק ניקולסון לוהק לתפקיד, וכי הוא היה מועמד לגלם גם את איש החידות ב"באטמן לנצח" לפני שג'ים קארי תפס את מקומו. השמועה האחרונה שהפיץ היתה שנולאן עצמו מעוניין בו לתפקיד הנבל ד"ר הוגו סטריינג' ב"עלייתו של האביר האפל" – דמות שבסופו של דבר לא הופיעה בסרט.

26. אגב, בסצנת השיא של "אינסומניה", פינץ' (וויליאמס) מדבר על קלף הג'וקר כשעל פניו מרוח דם מאוזן לאוזן, בדומה לאיפור המפורסם של הג'וקר מ"באטמן".

כריסטופר נולאן (צילום: אקסטרנל: באדיבות yes)
טום, שחרר | צילום: אקסטרנל: באדיבות yes
27. בניגוד למה שאולי חשבתם, קייטי הולמס לא פוטרה מתפקידה כרייצ'ל אלא החליטה שלא לחזור לסרט השני בטרילוגיה והוחלפה על ידי מגי ג'ילנהול. השמועות טענו כי הסיבה היתה שבעלה דאז, טום קרוז, קינא בכריסטיאן בייל, אבל יש לנו תחושה שאנשיו של קרוז היו אלה שהפיצו אותן.

28. סנטור פטריק ליהי מוורמונט מופיע ב"האביר האפל" בסצנת מסיבת הקוקטייל, כשהג'וקר מאיים עליו. ליהי הוא מעריץ מושבע שדיבב בסדרת האנימציה של "באטמן", הופיע ב"באטמן ורובין" ב-1997 וחוזר להופעת אורח נוספת גם ב"עלייתו של האביר האפל".

סקרלט ג'והנסון ביוקרה (צילום: באדיבות yes)
איפה רבקה? | צילום: באדיבות yes
29. סקרלט ג'והנסון ורבקה הול, ששיחקו ב"יוקרה" את התפקידים הנשיים הראשיים, גילמו גם שתי צלעות במשולש האהבה "ויקי כריסטינה ברצלונה" ועשו את הופעת הבכורה שלהן בעולם של "מארוול" בסרטי ההמשך של "איירון מן".

30. השורה שצועקת שרה בורדן (רבקה הול) בסרט, "אני יודעת מה אתה באמת", לא נכתבה במקור בתסריט אבל נשארה בסרט כשהיא נשמעת בקושי מצידו האחר של הבית. הול סיפרה שהתחרטה מיד לאחר שאמרה אותה בקול, כי חשבה שבכך הסגירה את סופו של הסרט.

31. בסצנה ב"האביר האפל" שבה הג'וקר יוצא מבית החולים והבניין מאחוריו מתפוצץ, נולאן לא השתמש באפקטים. מדובר במפעל ממתקים ישן שבאמת התפוצץ והתמוטט, והפיצוץ המרשים גרם לאזרחים מקומיים רבים להתקשר בבהלה למשטרה ולדווח על פיגוע טרור.

32. על מדי האחות שלובש הג'וקר מופיע תג השם "מתילדה". זהו שמה של בתו של הית' לדג'ר.

33. הילדה שמגלמת את בתו של בורדן ב"יוקרה" היא בתו של כריסטופר נולאן.

34. כהכנה לתפקיד הג'וקר ב"האביר האפל", הית' לדג'ר כתב יומן אישי בבידוד במשך שישה שבועות וניסה לחפור באישיותו של הנבל המטורף. בין השאר הוא כתב שם רשימות של דברים שלדעתו יצחיקו את הג'וקר – כמו תינוקות עיוורים, מוקשים ואיידס.

הית' לדג'ר האביר האפל (צילום: יחסי ציבור)
בוא לסופר פארם | צילום: יחסי ציבור
35. לדג'ר היה גם זה שעיצב את האיפור של הג'וקר בעצמו בעזרת תכשירים שקנה בדראגסטור. צוות האיפור של הסרט יצר חותמות סיליקון מתוחכמות המבוססות על העיצוב שלו, שאפשרו לשחזר את המראה במדויק לאורך כל ימי הצילום.

36. זוכרים את הסרטים הביתיים ששולח הג'וקר לרשת הטלוויזיה GCN? הית' לדג'ר ביים את שניהם בעצמו. נולאן פיקח על צילומיו של הראשון, אבל נתן ללדג'ר יד חופשית בסרטון השני.

37. הזכייה של הית' לדג'ר באוסקר על "האביר האפל" היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שסרט קומיקס קיבל פרס אוסקר בקטגוריה חשובה.

כריסטופר נולאן (צילום: באדיבות moviemistakes)
טעויות כאמנות | צילום: באדיבות moviemistakes
38. בתחילת "ממנטו", לנארד מביט בעותק של רישיון הנהיגה של ג'ון ג'י. תאריך התפוגה של הרישיון הוא ה-29 בפברואר 2001, אבל בפברואר אותה שנה היו רק 28 ימים.

39. בכלל, הסרט משופע בטעויות מכוונות – למשל, לוחית הרישוי של הרכב מתחלפת בין סצנה לסצנה, הפתק שכותבת נטלי ללנארד משתנה כשלני בוחן אותו, והתמונות של נטלי ושל דוד נראות שונה לחלוטין ממה שמצלם לני. למעשה, במקרה של דוד מדובר בשחקן אחר לגמרי.

אין תמונה
אז זה באמת החלל?
40. ב"בין כוכבים", נולאן העדיף לבנות סטים גדולים של החללית ושל הנוף הנשקף דרך החלונות שלה במקום ליצור הכל במחשב. לדבריו, הוא מאמין שהצופים מבחינים כשמשהו נמצא שם והשחקן לא מביט אל עבר מסך ירוק.

41. "האביר האפל" הוא הסרט הראשון באורך מלא שכלל סצנות שצולמו במצלמות איימקס. בתחילת הצילומים היו רק ארבע מצלמות כאלה בעולם - ואז אחת מהן נשברה במהלך סצנת מרדף.

42. למרות שהוא מחלוצי השימוש בטכנולוגיה הזו, נולאן הוא אחד הבמאים האחרונים בעולם שעדיין משתמשים בפילם - והוא גם מסרב להכניס טכנולוגיות נוספות לחייו: אין לו טלפון סלולרי, הוא לא פעיל ברשתות החברתיות ובמשך תקופה ארוכה לא ידע בכלל שאולפני "וורנר" פתחו עבורו תיבת אימייל. כשפתח אותה לבסוף הוא גילה שם אלפי הודעות שלא נקראו, "חלקן מאנשים חשובים מאוד" בתעשייה, לדבריו. 

>> למתחם הסרטים של גלובוס גרופ