אין תמונה
מדוע מחירי כרטיסי הקולנוע מגיעים ל-38 ש"ח?
לא ביליתם הרבה זמן בקולנוע? לרגל "יום הקולנוע הישראלי" שיתקיים ביום חמישי הקרוב, תוכלו לקפוץ לסרט ולשלם 10 שקלים בלבד, 14 שקלים אם תבחרו לצפות בסרט בתלת מימד. היום המיוחד יערך תחת היוזמה "Movie Time" בו הציבור ייקח חלק בחגיגת קולנוע ויהנה מכרטיסים במחירים מוזלים לכל הסרטים המוצגים החל מהשעה 11 בבוקר. אך מדוע מדובר ביום חד פעמי שבו עם ישראל יוכל לשבת מול המסך הגדול בלי לשבור את הכיס? והאם הישראלים בכלל נוהרים לקולנוע כשניתן להוריד כל סרט באופן פיראטי באינטרנט?

"רק ברגע שהקהל יצא לרחובות, מחירי כרטיסי הקולנוע ישתנו"

"תעשיית הסרטים עדיין מצליחה והבילוי של צפייה בסרט נחשב להכי זול, בבית הקולנוע הצעירים יכולים להחזיק ידיים, להחליף חוויות וזה הבילוי הכי מרגש", מסביר דוד ליבקינד, מנהל ההפקות והכספים של קרן הקולנוע הישראלית. לדבריו חלה עליה במכירות כרטיסי הקולנוע בארץ, "12 מיליון איש צפו בסרטים השנה לעומת 10 מיליון צופים בשנה שעברה". גם הקולנוע הישראלי משגשג, "100 אלף איש צפו בסרט 'בית לחם' וכך גם בסרט 'פלאות', מדובר בנתוני צפייה מרשימים", הוא מוסיף.

עלות כרטיס קולנוע מסתכמת ב-38 שקלים ורכישת כרטיס באינטרנט אף מייקרת את המחיר עד 42 שקלים לאחר תוספת עמלה. המחיר היקר שהצרכן נאלץ לשלם נובע לדברי ליבקינד מעלויות הרבות שכרוכות בהפצת סרט בארץ שכוללות תשלום עבור זכויות ההקרנה, תשלום מסים לרשות המקומית בו נמצא הקולנוע וכמובן תשלום לצוות הקולנוע. 

"כרגע מחירי הכרטיסים בכל רשתות הקולנוע אחידים ואין שום סיבה לתחרות ביניהם", המצב יכול להשתנות", הוא מדגיש, "רק ברגע שהקהל יצא לרחובות, כמו שמחירי הסלולרי והכבלים השתנו, כך גם מחירי כרטיסי הקולנוע עשויים להשתנות במידה והצופה יאבק בכך וישפיע".

בית קולנוע (צילום: RichLegg, Istock)
מנהל ההפקות והכספים של קרן הקולנוע: "המחירים ישתנו רק אם הקהל יצא לרחובות" | צילום: RichLegg, Istock

מדוע צריך לשלם עמלה על רכישת כרטיסים?

בהתאחדות ענף הקולנוע הישראלי טוענים כי מחיר כרטיס הקולנוע בישראל זול יותר מרב המדינות בארה"ב ובאירופה. "מחיר כרטיס הקולנוע הינו העממי והזול ביותר בהשוואה לכל מופעי בידור ותרבות אחרים בארץ, תיאטראות, מופעי בידור, פסטיבלים, פסטיגלים וספורט".

בנוסף, בהתאחדות מדגישים מחיר הכרטיס לצרכן כולל הוצאות שלא ניתן להימנע מהם "על מחיר הכרטיס לצרכן חלים מיסים כגון מע"מ ועידוד הסרטים הישראלים, המפחיתים את המחיר בכ-20% בעת גבייתו. מהיתרה הנ"ל מועברים כ-50% בממוצע לבעלי זכויות היוצרים של הסרט". מהשאר בית הקולנוע אמור לממן את ההשקעה והוצאות התפעול ולהישאר רווחי"

למרות שרכישות מוצרים המתבצעות באינטרנט נחשבות לזולות ומשתלמות, מקניית בגדים ועד הזמנה למופעים והצגות, מי שיחליט לרכוש מראש כרטיס לסרט יאלץ לשלם תוספת של ארבעה שקלים דמי עמלה במקום להרוויח מהעסקה המוקדמת. בהתאחדות ענף הקולנוע מוסרים כי "עמלת השרות באינטרנט, מגלמת בתוכה את העלויות הרבות, הכרוכות בהפעלה ובתחזוק השירות".

מחאת הפייסבוק כשלה

הצופים בישראל ניסו בעבר למחות על מחירי כרטיסי הקולנוע היקרים במסגרת מחאות שונות שהחלו בפייסבוק. בשנת 2010 נפתח עמוד פייסבוק שכותרתו "שבוע מחאה על מחירי הקולנוע" שבו הגולשים הצהירו כי לא ילכו לקולנוע אך המחאה לא הצליחה לעורר הדים והמחיר עמד בזמנו על 35 שקלים.

גם ב-2011 הצופים ניסו להיאבק על מחירי כרטיסי הקולנוע אך לא זכו להצלחה. עמוד פייסבוק שכותרתו "לא לקנות כרטיסים לקולנוע" קרא אמנם לא לרכוש כרטיסים עד שיבוטלו העמלות על רהרכישה, אך העמוד זכה לתמיכה של 5,323 גולשים בלבד.

למרות זאת, בהתאחדות ענף הקולנוע מצהירים שבשנת 2013 חלה עלייה במכירת כרטיסי הקולנוע, "עפ"י הנתונים שבידינו ובהשוואה ל-2012 אנו צופים שימכרו השנה כ-14 מיליון כרטיסים".

סינמה סיטי, רמת השרון (צילום: קובי קנטור)
אמון הציבור: "מחירי הקולנוע בארץ יקרים בהשוואה למדינות אחרות בעולם" | צילום: קובי קנטור

מחירי כרטיסי הקולנוע בישראל יקרים בהשוואה לעולם

מנגד, מבדיקה שערך ארגון "אמון הציבור" לדירוג ענף הקולנוע בישראל בשנת 2011 נמצא כי מחירי הכרטיסים ורב המוצרים הנמכרים במזנון הקולנוע מאוד יקרים בנוסף לתופעת "גביית העמלה" שלפיהם אין בה כל הגיון כלכלי.

לפי הנתונים, מחירי הכרטיסים בישראל יקרים בממוצע ביותר מ-30% בהשוואה למדינות קנדה, ארה"ב, בריטניה, ספרד, אירלנד וניו זילנד. בנוסף, נמצא כי מגוון המחירים וההנחות לכרטיסי קולנוע בישראל (כרטיסים לגמלאים, לילדים וכ"ו) מצומצמים לעומת מגוון המחירים בחו"ל.

בנוסף, ב"אמון הציבור" מדגישים כי תופעת גביית העמלה בישראל אינה ראויה, מההשוואה הבינלאומית נמצא כי בחלק מהמדינות לא נהוג לגבות עמלה עבור כל כרטיס אלא עבור כל עסקת רכישה, עם זאת, גם בעולם נמצא הנוהג הפסול של גביית עמלה לכל כרטיס. 

נראה כי במידה וצופי הסרטים המושבעים מעוניינים לשבור את מחירי הקופות עליהם לנקוט בצעד דרסטי שיזעזע את עולם הקולנוע בישראל. כוחו של הפייסבוק ידוע אך כאמור, מחאה צרכנית של שבוע אינה מספיקה כדי לשנות את מחירי כרטיסי הקולנוע בישראל. בינתיים יצטרכו הצרכנים להסתפק ביום אחד בשנה שבו ניתן להנות מחוויה קולנועית מוזלת.