אלפונסו קוארון בטקס פרסי הבמאים (צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL)
בדרך להיסטוריה? קוארון וסנדרה בולוק | צילום: Alberto E. Rodriguez, GettyImages IL

המירוץ הכי צמוד זה שנים רבות באוסקר, הגיע היום לאחד מנקודות השיא הגדולות שלו. אחרי שבוע שכלל את גלובוס הזהב, פרסי גילדת המפיקים והשחקנים, לא הצליח אף אחד מבין שלושת הסרטים המובילים לפרוץ קדימה. כזכור, "חלום אמריקאי" זכה בפרס האנסמבל של השחקנים ותיקו היסטורי בין "כוח משיכה" ו"12 שנים של עבדות" בטקס המפיקים, הוביל את כולנו לטקס שובר השוויון: פרסי גילדת הבמאים.

רק שבע פעמים בעבר לא המשיך הזוכה בגילדת הבמאים לזכות גם באוסקר. ומכיוון שפרסי הבמאי והסרט הולכים בדרך כלל יחד, מדובר גם בניבוי די בטוח של הזוכה בפרס הגדול. אחרי טקס שארך לא פחות משלוש שעות ו-10 דקות (כמה הם יכולים לדבר שם בהוליווד?) עלה לבמה הזוכה של השנה שעברה, בן אפלק, כדי להכריז על אלפונסו קוארון, במאי "כוח משיכה", כזוכה הגדול. קוארון גבר על סטיב מקווין ("12 שנים של עבדות"), מרטין סקורסזה ("הזאב מוול סטריט"), פול גרינגראס ("קפטן פיליפס") ואלכסנדר פיין ("נברסקה").

עבור קוארון המקסיקני זוהי המועמדות והזכייה הראשונה בפרס היוקרתי עבור דרמת החלל פורצת הדרך, עליה עבד בשנים האחרונות בהפקה שידעה לא מעט קשיים בדרך אל המסך. הניצחון של קוארון מעביר את "כוח משיכה" באופן רשמי לעמדת הפייבוריט הגדול ודוחק הצידה כמעט לחלוטין את "חלום אמריקאי", שרק לפני שבוע איים להפוך לסוס השחור של המירוץ השנה.

סטיב מקווין בטקס פרסי הבמאים (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
יפסיד גם בטקס הגדול? סטיב מקווין | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL

עם זאת, לאור חוסר ההחלטיות של גילדת המפיקים והתחושה ש"12 שנים של עבדות" הוא סוג של מבחן עבור האקדמיה בהערכה של יוצרים אפרו-אמריקאיים, אי אפשר עדיין לסגור סופית את המירוץ של השנה. לכך צריך להוסיף את העובדה ש"כוח משיכה" הוא סרט שמתבלט בויזואליות ובקטגוריות הטכניות, אבל חסר תסריט משמעותי. סרטים כאלה היו תמיד הקריפוטנייט של האקדמיה וגם בחירה בו תיחשב פריצת דרך.

מומחי האוסקר המובילים מעלים בשבוע האחרון שוב ושוב את אופציית הפיצול הנדירה, שהתרחשה בשנה שעברה. אז פרס הבימוי הלך לאנג לי עבור "חיי פיי" ואפלק (שלא זכה למועמדות באופן מעורר מחלוקת) הסתפק בפרס הנחשב יותר: הסרט הטוב ביותר. האם גם הפעם תחלק הוליווד את הפרסים בין שני הסרטים המובילים שלה? הוליווד יוצאת לפגרת טקסים של קצת יותר מחודש, עד שנדע את התשובות בטקס האוסקר ב-2 במרץ.