10.FOX - בר ונועם מתפשטים (2008, זרמון גולדמן)

הפרסומות של בר רפאלי ונועם טור לפוקס כבר לא ממש מרגשות אף אחד, אבל כולנו עוד זוכרים את הסרטון הראשון בכיכוב השניים, אי שם ב-2008. היא – הכוכבת הבין לאומית והבלתי מושגת, זאת של לפני ציון ברוך ו"האקס פקטור". הוא – החתיך מ"הישרדות" שרוב הזמן שותק, מה שרק הוסיף לסקס אפיל הפראי של לפני קרן פלס והראיונות המשותפים. הסרטון הזה, שבו הם מתפשטים, מתלבשים ומתלטפים היה כל כך סקסי, שהוא נאסר לשידור במהלך היום. כבר סיבה מצוינת לפתוח איתו את הרשימה.

9. קמפיין ישראל מתייבשת (2009, לפ"מ)

אחד הסרטונים שהותירו רושם עז במיוחד, היה התשדיר של ישראל מתייבשת, שבמסגרתו רננה רז הדגימה לנו הזדקנות מוקדמת. זו אולי לא הייתה פרסומת שנונה או כיפית או שנויה במחלוקת, אבל רק בגלל שהיא הייתה עסוקה במשהו יותר חשוב – לגרום לנו ללכת ולסגור את המים. תאמינו או לא, אבל צריכת המים במשק הישראלי ירדה ב-20% בעקבות הפרסומת, מה שמוכיח שהפחדה דווקא עובדת. ככה אנחנו, מבינים רק כח.

8. מועצת הפירות - קיווי עסיסי עם ויטמין סי ( 1995 שירה שקולניק)

הסלוגן "קיווי עסיסי עם ויטמין סי" נדבק כמעט לכל מי ששמע את הפרסומת המושקעת והזכורה הזאת, גם אם הוא בכלל לא אוהב קיווי. היא הציבה רף די גבוה מבחינה ויזואלית והפקתית, עם סיפור שלם בהשראת זהבה ושלושת הדובים, ששילב השקעה והומור והציב רף גבוה מאוד לכל פרסומות הפירות שהגיעו אחר כך.

7. פלאפון- הקרחת של נינט (2007, אדלר חומסקי)

בואו נודה, זאת לא הייתה פרסומת מוצלחת במיוחד. כל אחת אחרת שהייתה מככבת בה על תקן הבחורה שלא האמינה שפלאפון יתנו לה טלוויזיה שטוחה, התערבה על זה, הפסידה ונאלצה לעשות קרחת, בטח הייתה מתקבלת בפיהוק אדיש, אבל זאת לא הייתה כל אחת. זאת הייתה נינט. ארבע שנים אחרי ניצנים נינט עדיין הייתה הכוכבת הגדולה בארץ, ורק התחילה את הזליגה האיטית שלה לשוליים האלטרנטיביים של המוזיקה (ושל הקיום). כל דבר שהיא עשתה עדיין ריתק אותנו, ובטח שהוא כרוך בסכום הבלתי נתפס –מיליון וחצי שקלים. זה מה שהיא קיבלה עבור הקרחת, תודו שגם אתם הייתם זורמים.

6.מועצת הפירות מכה שנית - צריך שניים למנגו (1997, שירה שקולניק)

למרות המסר של הפרסומת האלמותית הזו, לפיו ראוי כי שני אנשים יחלקו מנגו, כולנו יודעים שגם אדם אחד יכול בקלות להשתלט על הפרי המתוק. או במילים אחרות, הפרסומת הזו קראה לנו שמנים. ולמרות זאת, מקצב הרגאיי, הפזמון המדבק והניינטיזיות העזה, הפכו את "צריך שניים למנגו" לאחד מנכסי הצאן הפרסומיים שהיו כאן. עשית זאת שוב מועצת הפירות, עשית זאת שוב. 

5. פלאפון נקסט- עד שיגמרו לך המילים (2000, מקאן קשר בראל)

לא ברור למה החברות הסלולריות אימצו בכזאת התלהבות את ז'אנר פרסומות הבכי, אבל אין ספק שהם לא חסכו עלינו באף מניפולציה. חיילת אתיופית, חייל פצוע, מורה קשישה או בחור שמתגעגע הביתה, כולם מצאו את עצמם בשלב זה או אחר לוחצים לנו על בלוטות הדמע באופן חסר בושה, אבל אין ספק שהזכורה ביניהם וגם בין הראשונות שהובילו את הקו, היא זו של הפעוטה טובת הלב שנותנת את הדובי שלה לקבצן הומלס ברחוב. כמובן שהפרסומת נפסקת רגע לפני שהוא רודף אחרי, משליך עליה את הדובי המסריח ודורש כסף לסמים, אבל זו כבר גרסת המציאות. בעולם של פלאפון ושות' כבר געינו בבכי והתקשרנו לחפור על זה למישהו, עד שנגמרו לנו המילים.

4.פלפל- רואים שיש פלפל (1995 )

הפרסומות לבגדי הים של פלפל הפכו למיתולוגיות ועד היום הן מקושרות אצלנו ליעל בר זוהר, למרות שהיא כבר מזמן לא הפרזנטורית שלהם. הפרסומת הראשונה, שבה כיכבה יחד עם כוכב תקופתי לוהט לא פחות – אלון ריינהורן, הפכה את יעל בר זוהר למגה בייב ולסמל המין הגדול ביותר של הניינטיז. היא סינוורה אותנו עד כדי כך שלא שמנו לב שמי שמככבת לצידה בקטלוגים היא לא אחרת מאשר בר רפאלי הצעירה.

3.נודלס - נודלס תלמה קה נשנש בליסטיקה(2000, ליניאל DDB)

בוליווד בישראל - מי חשב שאחת הפרסומות הכי זכורות ואהובות תהיה בכלל בג'יבריש? הפרסומת הזו רק מוכיחה שלא צריך מסר קוהרנטי, או אפילו מוצר טעים (בכל זאת, מנה חמה נודלס), אלא רק לתת קצב ופאן, אנחנו כבר נמשיך משם. הפרסומת נחשבה לאהובה במיוחד בקרב ילדים ובאופן כללי סיפקה שפה ויזואלית ייחודית לתקופה ולא מעט השקעה. מגיע להם.

2. תפוזינה – הכי תפוז בעיר (1994, משרד פרסום: ראובני פרידן)


סביר להניח שאחד האימג'ים שעיצבו את מוחותיהם הרכים של ילדי הניינטיז, היו צמד הפטמות הזקורות של הלן הידינג, דוגמנית תפוזינה הראשונה. השילוב של הגופייה הלבנה הרטובה, זרנוק מכבי האש והגברים הבוהים הביא למסך אטיטיוד פרסומי חדש, נועז וחטוב. פלא שאחרי זה כולן צבעו את השיער לאדום? מעבר לחרמנות הכללית שייצרה הפרסומת, היא גם עוררה דיון פמיניסטי על שחרור האישה ועל מיניות בפריים טיים, אבל אנחנו זוכרים בעיקר את הפטמות.

1. קסטרו- המעיל  (1995, משרד פרסום: ראובני פרידן)

הפרסומת המושלמת. פרסומת כל הפרסומות, זאת שכל החלקים בה השתלבו לכדי 27 שניות של אושר. ליאור מילר בחזה שעיר? יש. יעל אבוקסיס במעיל אדום שגרם לנו לחשוב שאין כלום מתחת? בהחלט. שיר של רדיוהד שהפך ללהיט בישראל בעקבות הפרסומת ואפילו לשיר השנה? למה לא. אין אף אחד שלא זוכר את הפרסומת הזאת, והיא אחת הסיבות העיקריות לכך שרשת קסטרו מיתגה את עצמה כבית אופנה מוביל בארץ. שנים אחרי זה, כשיעל אבוקסיס וליאור מילר גם התחתנו, זאת בכלל הייתה סגירה מעגל היסטרית. 

תחקיר: מירי קירשהיימר