לא ממש ברור מתי התחילה המסורת של חלוקת מתנות גם בפסח. אפשר לטעון שמדובר בהתפתחות של מגמה מדאיגה, שעלולה להתרחב גם לסתיו, לחורף, לקיץ וסתם לאמצע השבוע, אבל לצרות האלה נדאג כשיגיעו. כרגע עם ישראל נחוש בדעתו למצוא ספרים להעביר איתם את חול המועד, ובדיוק בגלל זה אנחנו כאן.

חוק הסופרים, שנכנס לתוקפו בפברואר, גרם לחשש מסוים בשוק הספרים. מפני שאחד מעיקריו קובע שספר שיצא זה עתה לאור, לא יימכר במבצע במשך 18 החודשים הראשונים, אבל הסירו דאגה מלבכם. מרבית ההוצאות הורידו את המחיר הקטלוגי של הספרים החדשים באופן משמעותי, כך שאפשר למצוא גם כעת ספרים חדשים במחיר סביר לחלוטין. הנה כמה שכדאי בהחלט לשים אליהם לב.

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
ימים של בהירות מדהימה / אהרון אפלפלד

אהרון אפלפלד הוא לא רק אחד הסופרים הפוריים בישראל, אלא גם אחד המעניינים והטובים שבהם. ספריו מתמקדים בדרך כלל בתקופה שלפני או אחרי מלחמת העולם השנייה, השפה תמיד בהירה וקריאה, מלאת יופי פשוט. ספרו החדש מתרחש מיד עם תום המלחמה, כשהגיבור, תיאו, מחליט לצעוד אל ביתו הישן ברגל, מרחק של כמה מאות קילומטרים. אגב צעידה הוא מנסה להשיב לעצמו את זכרונותיו מלפני המלחמה. העניקו במתנה לדוד או לדודה שחייבים לקרוא כל ספר שקשור לשואה, או לחובבי אפלפלד.

הוצאה: כנרת זמורה - ביתן

מחיר: 69 שקל

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
יהודים ומילים / עמוס עוז ופניה עוז-זלצברגר, מאנגלית: ברוריה בן-ברוך

עמוס עוז ובתו, פניה עוז-זלצברגר, כתבו את "יהודים ומילים" באנגלית. הסיבה היא שהספר מתאים באמת למי שיהדותם מעסיקה אותם ולא בהכרח ישראליותם. נקודת המוצא היא הטקסט, המילים, אבני הדרך שליוו את היהודים גם כשלא הייתה להם פיסת אדמה להיאחז בה. הספר עוסק בנושאים מגוונים שסובבים את עניין המילים והיהדות וכתוב באופן קולח מאוד, כיאה לדו-שיח שהאב והבת מעידים שהם מנהלים כבר שנים רבות. מעניין לראות אם הספר יהפוך לרב-מכר כפי שהיה בארה"ב, אבל מה שבטוח הוא שכל מי שמתעניין ביהדות במובן הרחב שלה, ימצא בו ערך רב.

הוצאה: כתר

מחיר: 96 שקל (יצא לאור לפני חוק הסופרים) 

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
אני ליאונה / גיל הראבן

הספר החדש של גיל הראבן מסקרן בעיקר משום שהיא לא חוששת לנסות סוגה ספרותית קלאסית: הרומן הפיקרסקי. זו נשמעת כמו מילה גדולה, אבל רוב הסיכויים שקראתם כמה וכמה כאלה מבלי לדעת זאת. העניין פשוט למדי, ברומן פיקרסקי תמצאו בדרך כלל שילוב של רומן התבגרות עם מסע ונדודים. כאן, ליאונה עוברת עם סבתה מאפריקה לישראל, מתגלגלת מחיים בקיבוץ לחברה החרדית ומשם לקהילה האקדמית הירושלמית ועוד. במהלך המסע היא כמובן מגלה את עצמה ואת מניעיה. הראבן כותבת בסגנון נפלא סיפור שיתאים לכל חובבי הספרות העולמית הקלאסית, וגם לחובבי הספרות הישראלית העכשווית.

הוצאה: אחוזת בית

מחיר: 68 שקל 

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
מלאכים / יורם קניוק

ספרו האחרון של קניוק משלב, כמו תמיד, רצינות וחקרנות עם שובבות וכישרון סוחף של מספר סיפורים. כאן הוא משתמש בשילוב הזה היטב, כשהוא מתעמק מצד אחד בדמויותיהם של מלאכים בתנ"ך ובשלל נכסי צאן ברזל תרבותיים, ומצד שני בהופעתם של מי שנדמו לו כמלאכים לאורך חייו. "מלאכים" יתאים לכל מי שאוהבים את הספרות שלהם חוצת-ז'אנרים, אדג'ית, או למי שחושבים שהם מלאכים בעצמם.

הוצאה: ידיעות ספרים

מחיר: 50 שקל 

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
המחברת האדומה / פול אוסטר

"המחברת האדומה" אמנם ראה אור באנגלית ב-1992, אבל הגיע אלינו בדיוק בזמן לפסח 2014. כשאתם מחפשים ממתק קטן שמתאים פחות או יותר לכל הקוראים (כי כמה קוראים לא אוהבים את פול אוסטר?), זאת הבחירה הבטוחה מכולן. בספרון האדום הזה מקובצים סיפורים אוטוביוגרפיים קטנים מחייו של אוסטר, כולם כתובים כמו שרק הוא יודע, מאורגנים בפורמט חמוד ויפה לעין.

הוצאה: עם עובד

מחיר: 50 שקל 

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
אידיופתיה / סאם ביירס, מאנגלית: יואב כ"ץ

סאם ביירס הוא סופר בריטי צעיר ומדובר שספר הביכורים המצליח שלו יצא לאור לפני כשנה. משמח לראות שבהוצאת "פן" ו"ידיעות ספרים" הבינו את הפוטנציאל ומיהרו לתרגם את הספר לעברית. כמו לא מעט יצירות בקולנוע ובטלוויזיה של הזמן האחרון, "אידיופתיה" עוסק בחייהם של שלושה צעירים באזור גיל ה-30, כשכל אחד מהם, כמובן, דפוק בדרך כזו או אחרת, עם הומור ציני וכתיבה משובחת.

הוצאה: פן וידיעות ספרים

מחיר: 88 שקל (יצא לפני חוק הסופרים)

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
שפן
/ גלעד סופר

אם גלעד סופר מצלצל לכם מוכר, זה כנראה בגלל שקראתם את "החופשה" (ואם לא, רוצו לחפש אותו). הוא גם אייר כמה ספרי ילדים שאינם שלו, ובספר החדש יש כל כך הרבה קריצות להורים ולתרבות פופולארית שאינה בהכרח מובנת לילדים, עד שכל חובב איורים בכל גיל יתאהב בו. אם הילדים שלכם כבר מכירים את השטיקים של רוב ספרי הילדים והם נבונים ומצחיקים ומעל גיל חמש, הם כנראה יעריכו את "שפן", או "שפן". ספר שבנוי בעיקר מתלונותיו של ארנב שנמאס לו שכולם מתייחסים אליו כאל שפן.

הוצאה: עם עובד

מחיר: 54 שקל

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
למה לובשת הזברה פיג'מה?/ ע הלל, איורים: אביאל בסיל

לפעמים יש תחושה שההוצאות קצת ממחזרות שירי ילדים לכדי ספרים, פשוט כדי לדגדג את רגשות הנוסטלגיה של ההורים. אבל לא במקרה הזה. אמנם יש הרבה מאוד וריאציות על הזברה והפיג'מה שלה, אולם אף פעם לא נמאס מהטקסט המכונן הזה של ע. הלל. הפעם, המאייר אביאל בסיל (שאייר בערך 70% מכלל ספרי הילדים שיצאו לאור השנה, או לפחות כך נדמה), מגיש את הווריאציה המקסימה שלו לסיפורה של הזברה. הנאה גדולה לקטנטנים עד גיל שלוש ולהורים שלהם, שיעריכו את האיורים ויוכלו לשיר את הלחן.

הוצאה: ספרית פועלים

מחיר: 50 שקל

אין תמונה
ביבי, איצקו וחפר
הגדה של פסח

חנות העיצוב היפואית "אסופה" מוציאה זו השנה השנייה את גרסתה להגדה של לפסח. ב"אסופה" חילקו כל כפולת עמודים מתוך ההגדה למעצבים, מאיירים וטיפוגרפים ישראליים, ונתנו להם לעשות בה ככל העולה על רוחם. התוצאה נהדרת. מדובר בהגדה מרהיבה שתשמח כל חובב עיצוב כמו ספר עיצוב יקר בהרבה, ומעורר השראה, ופרט לזה, כשאתם באמת לא יודעים מה לקנות למישהו לפסח, גרסה חדשה ויפה להגדה של פסח היא ככל הנראה השקעה בטוחה.

הוצאה: אסופה

מחיר: 85 שקל