אין תמונה
אז מותר כבר לצחוק? עטיפת הספר
גם אם ממש הייתם מנסים, קשה היה להתחמק מהעובדה שבשנים האחרונות הפך אחד הרוצחים הגדולים ביותר בתולדות האנושות לבדיחת רשת. אחרי הממים, הסרטונים וגרסת ההיפסטר של היטלר, מרגישים כנראה גם בגרמניה שמותר להתייחס לפיהרר גם בהומור. ספר סאטירי חדש שמציג מציאות בה הצורר הנאצי נולד במאה ה-21, הפך לרב מכר עצום במדינה עם מכירות של 1.4 מיליון עותקים.

"Look Who's Back" (תראו מי חזר) של הסופר טימור ורמס, נפתח כשהיטלר פוקח את עיניו ומגלה שהוא שוכב בתוך אתר בנייה בלב ברלין. נסיבות הגעתו למקום מטושטשות ובהמשך העלילה הוא מנסה להשתלב בעולם החדש והמודרני, ונכשל פעם אחר פעם כמו רובנו. אחרי שקריירת הסטנד אפ שלו נוחלת כישלון חרוץ, הוא פונה לכיוון הראפ המחתרתי והופך לסנסציית יוטיוב.

ורמס בן ה-47 נתקל בביקורות קשות למדי בתקשורת הגרמנית, שכינו את יצירתו "בינונית" וטענו שהוא מנסה להפוך את מעשיו של היטלר לטריוויאליים באמצעות הומור, אבל לא נראה שהוא מתרגש במיוחד. "ספרים לא נועדו כדי לחנך אותנו  או להפוך אותנו לאנשים טובים יותר", הוא מסביר בראיון לגרדיאן הבריטי, "הם יכולים גם רק לשאול שאלות. אם הספר שלי הצליח לגרום לכמה אנשים להבין שדיקטטורים לא בהכרח נראים מבחוץ בתור כאלה, השגתי את שלי".

הספר, שיוצא בימים אלה לעולם בתרגום לאנגלית, ייחודי בעיני ורמס מפני שהוא מציג כיצד היטלר עשוי היה להתגלגל לאותו גורל גם בשנת 2011. "אחרי שהחלום להתפרסם במהירות נשבר, הוא בוחר לנסות את מזלו בפוליטיקה ומשם דבר מוביל לדבר והוא שוב בעמדת כוח". ובכלל, נראה שכמו תמיד, יש קצת אמת מאחורי הצחוק. "אנשים המסוכנים באמת בעולם הם אלה שמתחבבים בקלות", מסביר גרהארד פולט, במאי של קומדיה על חייו של היטלר, שעלתה על המסכים במדינה בחודש שעבר, "כשמישהו חביב מחבק אותך ואומר לך משהו נורא באוזן, הרבה יותר קשה לך לשחרר".