בשנים האחרונות הסטנדאפ בארץ עובר סוג של תחייה. זה לא קורה כי צצו פתאום חומרים חדשים לצחוק עליהם, אלא יותר משום שהחומר האנושי שעומד על הבמות הופך בדיחות "קלאסיות" לרלוונטיות יותר לתקופתנו. עומר בורשטיין הוא ללא ספק סטנדאפיסט מהדור החדש בארץ - אחד כזה שיכול לספר בדיחות על הילדים הקטנים שלו ועל היחסים עם אשתו, ואני (רווק בן 26) עדיין אצחק מהן. 

בשבוע שעבר, בורשטיין העלה את המופע החדש שלו בפעם הראשונה. אני חייב להודות שקצת חששתי לפני שהגעתי כי אני פחות מתחבר לבדיחות זוגיות או "התינוק בעט בי" (מהסיבה ההגיונית שזה פשוט לא מדבר אליי), אבל מתברר שבהומור, ממש כמו במוזיקה, הז'אנר לא משנה, וכשזה טוב - זה טוב. עומר עלה קצת לחוץ ומיד הודיע לקהל שהוא בא היום באהבה לקהל ולא מתכוון להסתלבט עליו, וכנראה ציפה שהקהל יחזיר לו אהבה בחזרה - והוא אכן החזיר.

מה שעושה את המופע של עומר למוצלח הוא בעיקר הגיוון שבחומרים. הוא הצליח לכסות כמעט כל תחום בחיי היומיום שלנו, ואפילו סיפר כמה בדיחות היטלר (שבאופן מפתיע, עבדו גם על היושבים המבוגרים יותר בקהל, שהיה מגוון למדי). אם בכל זאת נתמקד בז'אנרים, הומור עצמי הוא בין המוצלחים ביותר לטעמי. בורשטיין, שהבין את מקומו בעולם בתור "המבוגר", ניצל זאת היטב כשסיפר, למשל, על מערכת היחסים המשונה שיש לו עם השכן בן ה-15. אחד היתרונות הנוספים של עומר כחלק מהדור החדש, הוא בעיקר השפה. השפה יכולה להוות מחסום מאוד גדול כשאתה מנסה לגעת לקהל (תשאלו את כל יועצי התקשורת שעובדים בימים אלה עם הפוליטיקאים לקראת הבחירות הקרובות), ואצלו זה לגמרי עובד. הוא לא נשמע כמו הדוד שמספר על הבעיות שאשתו עושה לו, אלא כמו חבר, וחבר שהוא די מצחיק אפילו.

עומר בורשטיין (צילום: אוהד רומנו, מגזין פורטאר)
יש כאן מישהו מחדרה? בורשטיין | צילום: אוהד רומנו, מגזין פורטאר
 

כשעולים עם מופע חדש, תמיד קיימת התרגשות, ותמיד קורות טעויות שנובעות מחוסר השפשוף של הבדיחות. במהלך המופע, בורשטיין הזכיר שלוש פעמים (לפחות) שהוא מחדרה, מה שנבע כנראה באמת מתוך התרגשות של הופעה ראשונה, ומהרצון לא לפספס שום דבר שנכתב מראש. בהמשך גילינו שהוא גם פספס קצת, כשהנחית פאנץ' שמתחבר לבדיחה שהיה אמור לספר בהתחלה. היו גם רגעים בהם הסטנדאפיסט נתקע, כששאל משהו את הקהל ולא קיבל את התשובה שהתאימה לו לבדיחה. אבל הוא התגבר די במהירות, ונראה שהתקלות ההן יעלמו תוך הופעה או שתיים.בסופו של דבר, חייב להודות שיצאתי מההופעה מעודד בכל הנוגע לסטנדאפ ישראלי, כי דאגתי שעד שאני אתחתן ואביא ילדים לעולם כבר לא יהיה אף קומיקאי שאוכל להתחבר אליו, כמו שאבי מתחבר גם היום לקומיקאים מהדור שלו. טעיתי, ויש לנו אחלה של דור עתידי בארץ.

כמו בכל פרימיירה לרוב הקהל מורכב מבני משפחה קרובים/רחוקים וחברים של חברים. הבעיה במופע סטנדאפ, להבדיל משאר המופעים כמו הופעה של זמר או הצגה, זה שלא משנה אם זה אח שלך או החבר הכי טוב שלך נמצא שם על הבמה, אי אפשר לזייף צחוק אמיתי. למזלו של עומר, הקהל לא היה צריך לנסות לזייף אפילו לא לרגע אחד.