1. "רווקים ואלמנות" מאת ירמי פינקוס (כתר)

קובץ הנובלות החדש של פינקוס, מי שהצליח כבר ב"בזעיר אנפין" לאפיין את הדמויות הבורגניות הישראליות, עוקב הפעם אחר ההתרחשויות הקטנות של מספר דמויות על רקע עירוני, ביניהן רוקח שוויצרי, מתווכת דירות ודוגמן תחתונים. וכמו בכל חיים נוחים מדי, הנפילה מגיעה והיא כואבת.

2. "לפני הנפילה" מאת נואה האולי (כתר)

חייהם של שנים עשר הנוסעים שהיו על מטוס פרטי שהתרסק בדרכו לניו יורק הם הבסיס לרומן המסקרן הזה. רק שניים ניצלים מהאסון שהתרחש 16 דקות לאחר ההמראה - צייר כושל וילד בן ארבע. הרומן מתחקה אחר חייהם של הנוסעים והקשרים ביניהם. האולי, אגב, הוא היוצר שאחראי לסדרה "פארגו".

3. "שלום לקנאים" מאת עמוס עוז (כתר)

שלוש מסות על "המצב", דרכן מנסה עוז להתמודד עם השלכות הפלונטר שכולנו חיים בו. עוז משרטט בקובץ הזה את מחשבותיו על היסוד הקנאי של הסכסוך, הקשר לאדמה ולמקומות הקדושים ואת היחסים הבעייתיים של כל אלה לדמוקרטיה. התגובות ל"שלום לקנאים" היו מעורבות, ועדיין כל מסה פוליטית של עוז, ממש כמו ספריו, הם אירוע שמעורר דיון.

4. "אח שלי איוב" מאת שמי זרחין (כתר)

ספרו השני של זרחין לא הגיע להיקף המכירות של ספרו הקודם. אם הרומן הקודם ("עד שיום אחד") היה המשך כמעט ישיר של סרטיו של זרחין, "אח שלי איוב" הוא ההיפך הגמור. יצירה עמוסה ומורכבת ובמרכזה נער יתום ונפשו המסוכסכת. יצירה לא שגרתית שמוותרת ביודעין על המיינסטרים המחבק.

5. "איך להיות לבד" מאת ג'ונתן פראנזן (עם עובד)

פראנזן, שכיכב גם ברשימה הקודמת שלנו, מקבל גם כאן את הכבוד. הפעם דווקא תורגמו בעם עובד קובץ מסות בהן הוא דן במצב האדם שמופצץ בטכנולוגיה וצרכנות.

6. "עקבות ימים שעוד יבואו" מאת נורית גרץ ורז יוסף (עם עובד)

הטענה שהקולנוע הישראלי הוא אחד המשקפים הכי גדולים של הבעיות של כולנו היא לא חדשה. כעת מנסים חוקרי הקולנוע גרץ ויוסף להבין איך הקולנוע שלנו מציף פוסט טראומות ואירועים לאומיים לא פתורים. הכי רחוק מסוף שמח, אבל חשוב להבין.

7. "מפלצת הזיכרון" מאת ישי שריד (עם עובד)

אם סיוטים לפני טיול למחנות ההשמדה בפולין נשמעים לכם כמו תמצית הישראליות, כדאי לכם לקרוא את ספרו האחרון של ישי שריד ("גן נעמי", "השלישי"), שמצליח לרדת לעומק החרדות שלנו כחברה. לא רק עם העבר שרודף אותנו מתמודד גיבורו של שריד, מדריך לאתרי ההרג שהחרדה מהישנות הזוועות משתלטת עליו, אלא גם עם העתיד ועם הסכנה שאורבת גם לנו בהתחזקות הלאומיות המשיחית.

8. "השמידו את כל הפראים" מאת סוון לינדקוויסט - עיון (עם עובד)

המחבר יוצא למסע ביבשת השחורה במטרה לפענח את הגזענות הרצחנית הבלתי מתפשרת של הלבנים כלפי תושביה השחורים. מאין צמחה? מה הייתה מחשבה שהניעה את הכובשים הקולוניאליסטים? ואיך כל זה קשור להשמדת היהודים במלחמת העולם השנייה? יש כאן לא מעט מסקנות מאלפות ומטרידות.

9. "קליפת אגוז" מאת איאן מקיואן (עם עובד)

נקודת המבט המרעננת שבחר מקיואן ("כפרה", "אמסטרדם") היא כל כך מרעננת, שמתבקש לשאול איך לא כתבו את זה קודם. עובר המרחף בבטן אמו מאזין לעולם שמצפה לו בחוץ, ובתוך כך מגלה את סודותיה הכמוסים של המשפחה.

10. "עכשיו יותר ברגש" מאת רן בן נון (ידיעות ספרים)

רובי ירחי, גיבור ספרו הראשון של העיתונאי והמבקר רן בן נון, מתמנה לסגן עורך מגזין נשים ידוע. עד כאן הכל טוב ויפה. אבל מרגע שהוא בודה את גאיה, הדמות הנשית משנה בו את נקודת המבט הגברית ומערערת אותו.

11. "השנה האחרונה" מאת יגאל סרנה (ידיעות ספרים)

בצל הסערות הפוליטיות שעברו על העיתונאי הוותיק (ובסופן פרידה מ"ידיעות אחרונות"), סרנה חוזר עם "השנה האחרונה" למדינת ישראל של רגע לפני מלחמת ששת הימים ולדמויות שעיצבו את חייו המוקדמים. רומן אוטוביוגרפי בחלקו שמביט אל מה שהיה ואבד.

 

12. "משמרת לילה" מאת עודד וולקשטיין (ידיעות ספרים)

נכון שמסות המנתחות יצירות אמנות הוא לא בדיוק ז'אנר שממנו עשויות רשימות רבי המכר המקומיות. אבל כשוולקשטיין, פילוסוף של מילים, עט על המשימה - הקורא מקבל התבוננות חדה ופרשנות שלא מנסה להתחבב.

13. "כפר סבא 2000" מאת ג'וליה פרמנטו (פן ומשכל)

הפרוורים המבוססים והרדומים של ישראל הם התפאורה לאסון של בני נוער משועממים, שרק רוצים למתוח את הגבולות. פרמנטו, שגדלה בכפר סבא בתקופת רצח הנער אסף שטיירמן, משרטטת כאן את האווירה הנפיצה של אותם הימים, בסיפור מעשה בעל יסודות מטרידים. 

14. "פרקי מכונות" מאת סלין אסייג (אחוזת בית)

אחרי שב"צעקה הפוכה" המוצלח עסקה אסייג בדמות נשית צעירה ומתעצבת, ברומן השני שלה היא כבר מביאה בפני הקורא אישה בוגרת וחסרת שם, העובדת במפעל ששוחק את כל ישותה. המפלט היחיד הוא סדנת כתיבה, דרכה היא מנסה למוטט את החומות.

15. "ילדות" - כרך שלישי בסדרת "המאבק שלי" מאת קרל אובה קנאוסגורד (מודן)

אחרי שאלנה פרנטה הרגילה את הקורא המקומי (ושאר העולם) לסאגה אוטוביוגרפית רבת כרכים, הגיעה אלינו המקבילה הגברית - סדרת "המאבק שלי" בה קנאוסגורד שוטח את חייו לפרטי פרטים. החלק השלישי מתוך שישה משאיר את הקוראים שכבר התמכרו צמוד צמוד.

16. "עקוב אחר שינויים" מאת סייד קשוע (כנרת זמורה ביתן)

את קשוע לא צריך להציג. מי שמעמת דרך קבע את הקורא היהודי עם הצדדים הפחות נעימים של הקיום המקומי, מתאר את עזיבתו של הגיבור לאמריקה, את חזרתו בעקבות אשפוז אביו ואת הקריעה בין הבית הישן לארץ החדשה שלא תמיד מקיימת.

17. "מנהרת היונים" מאת ג'ון לה קארה (כנרת זמורה ביתן)

אמן ספרי הריגול מספר את סיפור חייו ואת אינספור החוויות שצבר במשך 50 שנים של שיטוט בעולם. העולם המורכב של לה קארה נחשף כאן דרך שלל אנקדוטות, בין אם אלה המשחקים במרגלים בילדותו, שנטעו בו את האהבה לתחום, או חגיגות סילבסטר עם יאסר ערפאת.

18. "סופה של אליס" מאת גלית דהן קרליבך (כנרת זמורה ביתן)

דוורית וכותבת מכתבים מסתורית מניעה את העלילה של הספר ואת דמויות העיירה הקטנה. דהן קרליבך מרשה לעצמה לכתוב ספר בניחוח אחר, לא מקומי. וזה - מעבר לכתיבה המשובחת - משהו שכל כך חסר פה.

19. "תשאלי" מאת לאה איני (דביר)

עולמה של אשת משפחה מיישוב קטן משתבש בעקבות פרט קטן ולא חשוב. הערעור הזה מוביל אותה לשאול שאלות על המציאות סביבה, בקהילה קטנה בה כל אחד פולש לתחומו של האחר ומייצר מציאות בלתי נסבלת. 

20. "החוצה" מאת אסא אופק (כנרת זמורה ביתן)

שבוע בחייו של צעיר משוחרר שמסתובב בקיבוצו שבעמק בית שאן. משימת השמירה שקיבל גוררת אותו לשוטט ולחבל בכל מה שסביבו, ללא מטרה או תוחלת. אופק מתאר מציאות חלולה וחסרת פשר בשפה פריכה ויוצאת דופן.

21. "חוף הים של ירושלים" מאת עידו גפן (כנרת זמורה ביתן)

קובץ הביכורים של גפן מכיל סיפורים שמביטים בחברה הישראלית באמצעות שיבוש, שמרחיק לעיתים עד מחוזות הפנטזיה. כניסתו המהירה של גפן לרשימות רבי המכר הוכיח שיש בהן מקום גם לפרוזה מקומית וצעירה.  

22. "מאישה לשועלה" מאת דיויד גארנט (תשע נשמות)

נובלה מופרעת מ-1922 במהלכה מתוארת הפיכתה הפתאומית של סילביה, במהלך טיול עם בן זוגה ריצ'רד, לשועלה בשר ודם. הטרנספורמציה המפתיעה משמשת כאן כאלגוריה לשינויים נפשיים, קשיי הנישואים ושפיות. בעוד משמעות השינוי נותרת סתומה, הפרשנות נותרת בידי הקורא.

23. "פחד" מאת שטפן צוויג (תשע נשמות)

תרגום כתביו של צוויג הפך לספורט ספרותי בשנים האחרונות. אירנה היא אשת משפחה לא מסופקת שמתאהבת בפסנתרן צעיר ונשוי אף הוא. הרומן הסודי משתבש כאשר המאהבת נתקלת באשת הפסנתרן ביציאה מביתו ומעתה מלווה אותה ואת הקורא גם יחד הפחד מחשיפה והתמוטטות העולם האישי.

 

24. "בלונדיניות גבוהות" מאת ז'אן אשנוז (לוקוס)

מרדף עולמי אחר גלוריה סטלה - רוצחת משוחררת שהיא גם (ניחשתם נכון) בלונדינית תמירה. במרכז החיפוש עומדים מפיק ריאליטי ובלש פרטי שנשכר לצורך איתורה, המנסים להשיגה עבור הפרק האחרון בסדרה על בלונדיניות גבוהות. המרדף מסתבך והופך מופרע יותר ויותר.

25. "הבאולינג ההוא על הטיבר" מאת מיכלאנג'לו אנטוניוני (לוקוס)

הזדמנות ראשונה עבור הקורא הישראלי להתוודע לפן הספרותי של הקולנוען האגדי ("יצרים", "נקודת זבריצקי"). דרך 33 סיפורים קצרים מתאר הבמאי את מחשבותיו על יצירה, רעיונות וגם את דרכו הייחודית להתבונן בעולם.

26. "שיבה" מאת יא ג'סי (תמיר סנדיק)

המחברת, ילידת גאנה שגדלה בארה"ב, מתארת דרך סיפורה ההיסטורי של משפחה גדולה את צלקות הקולוניאליזם, השיעבוד והמחיקה שהייתה מנת חלקם של התושבים השחורים. דרך תלאותיהם של בני המשפחה נחשף עולם לא ידוע כמעט לאדם הלבן.

27. "מנספילד פארק" מאת ג'יין אוסטן (תמיר סנדיק)

פרוייקט התרגום המחודש של ספרי אוסטן פגש השנה את ציון מאתיים שנה למותה של הסופרת. "מנספילד" הוא ספרה השלישי, ובו פאני פרייס בת ה-10 נשלחת להתגורר באחוזה של דודיה. אלה, בתמורה מבטיחים כי הילדה לא תשכח את זרותה בתוך ההתנהלות המשפחתית.

28. "על הפיוס" מאת מיה סביר (אפיק)

ספרון המתאר את שהייתה של המחברת בדרום אפריקה וברואנדה. סביר שוחחה עם התושבים המקומיים ושמעה מהם על זוועות הג'נוסייד והאפרטהייד, אך בעיקר על הדרך הייחודית בה ניתן לנטרל את האלימות ולהמשיך הלאה. חומר מעניין וחשוב עבור הקורא הישראלי.

 

29. "הריאליסט" מאת אסף חנוכה (פרדס)

המאייר והקומיקסאי המצליח מאגד עשרות סצנות קטנות מחיי הנישואים, העבודה והמשפחה שמקבלות אצלו טיפול מחויך. בעזרת האווירה המרירה-מתוקה מצליח חנוכה ליצור הזדהות ולעורר מחשבה. הספר, שכנראה נוגע בנקודות אוניברסליות, תורגם למספר שפות וזכה בפרסים.

30. "ערות בחיי היומיום" מאת סטיבן פולדר (פרדס)

המורה הרוחני (הישראלי) סטיבן פולדר קיבץ בספר מעין מדריך חיים בודהיסטי להתמודד עם כל מה שאין בו שקט בודהיסטי בחיי השגרה של כולנו: משליטה ברגשות מציפים ועד התמודדות עם קשיים כלכליים. או פשוט עם המציאות הישראלית. בהצלחה לכולנו עם זה.

31. "השבח לשכול" מאת ליאור קסוס (פרדס)

גבריאל בורח מהבסיס הצבאי בו הוא משרת אל העיר הגדולה, בה הוא מתמודד עם, אשמת העריקות, עם רומן חדש ועם האזכרה המתקרבת של אחיו החייל שנהרג כשהיה ילד. רומן ביכורים שמתמודד עם חווית השכול בשפה עשירה וייחודית.

32. "הו! 15", עורך: דורי מנור (הקיבוץ המאוחד)

בתוך התחום המצומק והבלתי יציב של כתבי עת לספרות, הו! בעריכתו של דורי מנור שומר על בסיס יציב ומרתק. הגיליון הנוכחי וה-15 במספר העונה לשם "מָזֶשיר" מקבץ שירה ומסות במקור ותרגום שעיקרן יצירה פרוזאית. 

33. "ליל הנשים השרות" מאת לידיה ז'ורז' (הקיבוץ המאוחד)

הסופרת הפורטוגלית הגדולה ("ניאבק בצללים") מתארת את התהוותה של להקת נשים מגוונת ותוססת בשנות השמונים של המאה העשרים. העלילה נעה בין עבר להווה ומציפה את הדינמיקה המשתנה בין המנהיגה לבין שאר חברות הלהקה.

 

34. "פולשת - נובלה בלשית" מאת אורנה קזין (הקיבוץ המאוחד)

ספר שני בסדרה הבלשית במרכזה עומדת החוקרת-הצפרית אליאנה דוידוב. הפעם איל נדל"ן שצונח מבניין אל מותו הוודאי פותח צוהר למאבקי הכוחות בעולם הנדל"ן הקשוח של תל אביב.

35. "מדליונים" מאת זופיה נלקובסקה (הקיבוץ המאוחד)

"מדליונים" הוא קובץ הראיונות וכתבי ההתרשמויות שאספה נלקובסקה מיד לאחר סיום מלחמת העולם השנייה בפולין ונחשב לאחד הדיווחים הראשונים על הזוועות. התיאור החד, היבש והדיווחי הופך את קרבי הקורא ומצליח לחדור יותר מכל ספר סוחט רגש בנושא. 

36. "כי גי" מאת סמי ברדוגו (הקיבוץ המאוחד)

גי חוזר לעיירת הולדתו אותה עזב לפני ארבעים שנה, כשהיה בן שבע עשרה. הוא מסתבך ומנסה להימנע מפגישות מיותרות ומדחיפת האף לנסיבות חזרתו. פרשת השיבה של הגיבור החידתי מתוארת בלשון ייחודית ווירטואוזית המוכרת למי שכבר קרא את ברדוגו. 

37. "רק שנינו" מאת אלחנן ניר (הקיבוץ המאוחד)

ספר הביכורים של העיתונאי, הרב והמשורר מתאר את הניסיון הסיזיפי של הגיבור, יונתן להבי להקדיש את ימיו לזוגיות עם אהובתו אליסה. בדרכו עומדים שני אחיו - זכרון זה שמת רודף אותו ושיגעונו של האחר מסיטים אותו מחיי הנורמה והשקט.

38. "אלו הם מים" מאת דיוויד פוסטר וואלאס (הקיבוץ המאוחד)

הרצאה שנשא פוסטר וואלאס בפני תלמידי קולג' ב-2005 ובה הוא קצת מקלקל להם את החגיגה של היציאה לחיים האמיתיים של השיממון האמריקני. המסאי והסופר המבטיח התאבד, כזכור, ב-2008.

39. "הבז" מאת ג'. א. בייקר (כרמל)

תרגום מופתי של עודד וולקשטיין ליצירה הייחודית של בייקר - סופר ואיש טבע שתיאר את הצפייה היום-יומית בציפור הטורפת. ספר ייחודי שסוחף את הקורא להתמזגות עם הטבע ועם נפשו של המתבונן.

40. "פתח גדול מלמטה" מאת אסתר פלד (בבל)

אשה במיטב שנותיה נאלצת להיפרד מבן זוגה. היא לא נענית לבקשת המחוייבות שלו ונאלצת להתמודד עם השדים הפרטיים שלה שמגיעים בעקבות התפרקות הקשר.

41. "הדרך הצרה אל הצפון העמוק" מאת ריצ'רד פלנגן (מטר)

סיפור חייו של דוריגו אוונס מאז ימי מלחמת העולם השנייה, אז היה כלוא במחנה שבויים יפני בבורמה וחייו בהווה באוסטרליה. הספר, שזכה בפרס מאן בוקר ב-2014, מעמת את אוונס עם הניגוד שבין היותו גיבור מלחמה לבין עולמו הפנימי הרגשי חרטה.

42. "ציפורים גדולות גדולות" מאת עידו אנג'ל (בלה לונה)

הוצאת בלה לונה, שיצאה לדרך ביולי השנה, בחרה בספר של אנג'ל כיריית הפתיחה ולא בכדי. הכתיבה על נושאים ארציים כמו גירושים ויחסי הורים-ילדים עם שפה שירית ומרובה בדימויים היא הצהרה מלאת ביטחון שמעוררת סקרנות לקראת הבחירות הבאות של לונה.

43. "תזכירי לי מי את" מאת נטע חוטר (תכלת)

ספרה של חוטר (גילוי נאות: הסופרת היא חברת מערכת mako) היתה הבחירה הראשונה והמסקרנת של הוצאת תכלת של רשת סטימצקי. דידי המתוסכלת מהקריירה המדשדשת שלה מקבלת הצעה נדיבה לכתוב את הביוגרפיה של קשישה דמנטית ומלאת סיפורים שספק אם התרחשו אי פעם.

 

44. "שמי לוסי בארטון" מאת אליזבת סטראוט (ידיעות ספרים)

סטראוט אוהבת לגעת במוגלה הדלקתי שזולג מתאים משפחתיים (היא חתומה גם על "אוליב קיטרידג'" שהפך לסדרה בכיכובה של פרנסס מקדורמנד). הכאב הזה מיתרגם כאן להעלאת זיכרונות מרירים בין אם ובתה, במהלך אישפוזה של האחרונה עקב סיבוך רפואי. סטראוט וגם אנחנו יודעים, כל המשפחות מכאיבות זו לזו, כל אחד בדרכה. לפעמים יוצאת מזה ספרות מעולה.

45. "ווקמן" מאת מעין בר הגיא (עם עובד)

זיו היא בחורה צעירה, משוחררת טריה שחולמת על לונדון ועובדת באתר מעיינות חמים. היא מתנתקת מן הסביבה בעזרת האוזניות והמוזיקה, אך אלה מחדדים אצלה את ההבחנה בריקבון האנושי של המקום המכתימים גם את נפשה העדינה.

46. "תמיד גרנו בטירה" מאת שירלי ג'קסון (טל מאי)

מריקט בלקווד גרה עם אחותה קונסטנס ועם דודה ג'וליאן בטירה מבודדת מחוץ לעיירה קטנה. שאר בני המשפחה מצאו את מותם בנסיבות מסתוריות. עתה עליהן להתמודד עם החשדות של בני הכפר ועם בן דוד מאיים שמגיע לבקר. מופת של בניית מסתורין ומתח.

47. "שיר ענוג" מאת לילה סלימאני (מודן)

כש"שיר ענוג" זכה בפרס הגונקור צרפת הופתעה מהפרופיל של הסופרת הצעירה ילידת מרוקו. סלימאני רקחה מותחן פסיכולוגי מצמית שעוקב אחר מטפלת צעירה שנשכרת לעבוד אצל זוג בורגני. לאט לאט אמת שונה ומדאיגה מתחילה לצוץ. היד של הסופרת המוכשרת בהחלט נענעה את העריסה.

48. "פרנקנשטיין בבגדאד" מאת אחמד סעדאווי (כנרת זמורה ביתן)

משל אנטי מלחמתי. סוחר רהיטים מבקש לנקום את מותם של הרוגי הפיגועים בבגדאד המדממת שלאחר הפלת סדאם חוסיין. ההחלטה שלו להרכיב מעין פרנקנשטיין נקמני מחלקי גופות מתברר כהרסני כשהעניינים יוצאים משליטה.

49. "ספר על אוכל" מאת הדיי עפאים (לאנצ'בוקס)

מי שמבין באוכל יודע שתמיד יש מאחוריו גם סיפור טוב. הדיי עפאים, בעל משק עפאים בערבה מחבר בצורה מוצלחת בין אדמה-אנשים ומזון. הספר שלו הוא הרבה יותר מספר מתכונים, יותר כמו תעודת זהות קולינרית מקומית.

50. "פאני וגבריאל" מאת נאוה סמל (כנרת זמורה ביתן)

סיפור אהבתם של פאני וגבריאל, סבתה וסבה של המחברת, שהתארסו ב-1914 וחוו מלחמות, פרידה ואיחוד. סמל המיומנת טוותה סיפור היסטורי ואישי כאחד. עוד הוכחה לכך שהיא אחת הסופרות המרתקות שצמחו פה.

>>50 הספרים הכי טובים שראו אור ב-2017 - חלק א'