רומן פנטזיה לנוער בשם "Handbook for Mortals" (המדריך לבני תמותה) הוסר מרשימת רבי המכר של "ניו יורק טיימס", לאחר שהתגלתה "חוסר התאמה בדיווחים על המכירות". רומן הביכורים של הסופרת לני סארם, המספר על צעירה הניחנת בכוחות קסם ועוברת ללאס וגאס כדי לעבוד בעסקי השעשועים, תפס במפתיע את המקום הראשון ברשימת רבי המכר. הנסיקה הפתאומית לא חמקה מעינם של העמיתים, שהעלו את החשד שמדובר בתרמית.

סופר ספרי הנוער פיל סטמפר כתב בטוויטר על הנתונים המוזרים, לפיהם הספר נקנה (ככל הנראה על ידי הוצאת הספרים עצמה) אך ורק בחנויות ספציפיות, שבמקרה הן אלה המדווחות לדירוג הספרים של "ניו יורק טיימס", וכך נופחו המספרים. האתר "Pajiba" יצא בתחקיר מקיף וגילה את התרמית שהעלתה את הספר לראש הטבלה: הוצאת הספרים, או מישהו מטעמה, עשה הזמנות גדולות (אך קטנות מספיק כדי שלא להעלות חשד) מחנויות נבחרות ברחבי ארה"ב - אותן החנויות שמדווחות את נתוניהן לטבלת רבי המכר. מספר רב של חנויות סיפרו לאתר כי הם קיבלו שיחות מאנשים שביררו האם החנות מדווחת את נתוניה לטיימס, ואז הזמינו מספר רב של ספרים מהחנויות המתאימות.


סארם אמרה למגזין "הוליווד ריפורטר" כי לא הייתה מודעת לשום ניסיון קנייה מרוכז או לשום תרמית לכאורה: "אני סוּפר מתוסכלת. לא קיבלנו שום הסבר רשמי חוץ מהדיווח על חוסר התאמה. אף אחד לא דיבר איתנו. לדעתי האישית זה קרה כי זה ספר ביכורים, והוא קיבל מספרים מעולים. הם [הטיימס] שמו אותי ברשימה, הם לא היו חייבים. ואז כשאנשים עשו מזה עניין גדול, הם אמרו לעצמם 'זה יותר מדי מאמץ'". למרות ההיתממות של הסופרת הצעירה, קשה ליישב את הנתונים, לפיהם באתר כמו אמאזון הספר היה במקום ה-34,765 ברשימת הספרים המוזמנים, בעוד שסקר של חנויות ספרים עצמאיות הציב אותו במקום השני. קשה לראות איך תופעה כזו יכולה להתרחש ללא התערבות מכוונת וקנייה אסטרטגית של בעלי עניין בקידום הספר.

ההצלחה "המפתיעה" של הספר אף הובילה לדיווחים על עיבוד לסרט קולנוע, ולכתבה מפרגנת במגזין "הוליווד ריפורטר". כעת נראה שהסופרת ואנשי ההוצאה יאלצו ללחוץ על הבלמים על פיתוח הסרט, וכי צופי הקולנוע ברחבי העולם יוכלו לנשום לרווחה – לא נאלץ לצפות במה שמתואר כ"משולש רומנטי של הגיבורה עם קוסם גבוה ושרמנטי ומנהל טכני מחוספס". תודה לכל הדקדקנים הנודניקים שחשפו את התרמית, וחסכו מהעולם את השטות חסרת המעוף הזאת. שנאמר, כל החוסך חתיכת זבל אחת, כאילו חסך עולם ומלואו. 

mako תרבות בפייסבוק