רם כרמי, בימה - קרדיט (צילום: Deror Avi)
"הנהלת התיאטרון שיקרה לנו הלכה למעשה" | צילום: Deror Avi
המאבק של שחקני התיאטרון בישראל כנגד התיאטרון הלאומי הולך ומחריף. אחרי שהכריזו באמצעות ארגון שח"ם על סכסוך עבודה, שצפוי להיכנס לתוקפו החל מה-21 בחודש, דלף בשעות האחרונות מכתב פנימי של הארגון. במסמך, שנשלח מטעם ועד השחקנים של "הבימה" אל כלל שחקני התיאטרון, טוענים ראשיו כי כספים שיועדו לשחקנים על סמך הסכמים עם ההנהלה לא הגיעו מעולם. גורמים בתיאטרון מסרו ל-mako כי במידה ולא תהיה היענות מצד ההנהלה, ישקלו השחקנים שורה של צעדי מחאה נוספים בנוסף לאלו שכבר תוארו במסמך ששוגר אל הנהלת התיאטרון.

"כיוון שהחשב המלווה ואודליה ובני (סמנכ"ל ומנכ"לית התיאטרון), הבהירו כי התיאטרון נמצא במצב כלכלי קשה מאד, ושאיזון צפוי רק בתחילת 2014, הלכנו לקראתם והסכמנו לפריסה של התשלומים עד המשכורת האחרונה לשנת 2013", כותבים אנשי הועד במסמך. "אתמול אחרי שיצא עניין העיצומים לתקשורת ביקש החשב להיפגש איתנו. בפגישה הזאת התגלה כי הוא מעולם לא ראה את המסמך שניסחנו עם ההנהלה לגבי הסדר התשלומים, ומעולם לא התקיימה איתו פגישה בנושא". כלומר – שיקרו לנו. הלכה למעשה. לא הייתה כל כוונה מצד ההנהלה לחתום על המסמך".

"יותר מזה", ממשיכים אנשי הועד בטענותיהם, "בעקבות המכתבים שקיבלו כל שחקני התיאטרון הקיבוציים על אי העברת תשלומי קרן השתלמות בחודשים האחרונים, זאת למרות שההנהלה טענה כי הגיעה להסדר מול חברות הביטוח, ואף הציגה מסמך המאשר זאת, התברר כי הצ'ק לחברת הביטוח בוטל או חזר – גם על זה החשב לא ידע!".

בהמשך המכתב מתואר מקרה בו שחקן, שהגיע עם ההנהלה להסדר לפיו יעביר לה 450 שקלים מדי חודש שישמשו להסדרת מנוי בחניון התיאטרון, גילה כי הכסף מעולם לא הגיע להנהלת החניון ונשאר בידי הנהלת התיאטרון. לאחר מכן נחסמה כניסתו לחניון. בסיום המכתב מציינים השחקנים כי לא יסתפקו עוד בפריסת חובות: "אנחנו דורשים את הכסף עכשיו, אנחנו דורשים שיפור משמעותי בתנאי העבודה שלנו. אנחנו דורשים מהפכה ביחס כלפינו.

מ"הבימה" נמסר בתגובה: "זה לא סוד שתיאטרון הבימה נמצא בעיצומה של תוכנית הבראה ובמצב לא פשוט לאור זה שלא כל ההבטחות שסוכמו בהסכם ההבראה קויימו. התוכנית מלווה על ידי חשב מלווה העובד בעבודה יום יומית ובצמוד להנהלה ולא במקומה. הנהלת הבימה , ועד השחקנים והאיגוד המקצועי היו בשבועות האחרונים בדיאלוג מתמשך, רוב הנושאים שהיו במחלוקת סוכמו לשביעות רצון הצדדים כאשר לנגד עיני הנהלת התיאטרון עומדת מטרה אחת, טובת השחקנים והעובדים בסוף שבוע שעבר ללא כל סיבה מוצדקת החליט האיגוד המקצועי של השחקנים לפוצץ את המשא ומתן ולצאת לתקשורת.

"למרות זאת הנהלת הבימה תמשיך לדאוג לכל אחת ואחד מהעובדים והשחקנים ולכבד עד תום את ההסכמים עם האיגוד וועד השחקנים, חרף הקשיים הכלכליים שנובעים מחובות העבר. צר לנו שבמקום לשתף פעולה במאבק להבראתו של התיאטרון עוסקים ועד השחקנים והאיגוד המקצועי בניסיון להעליל עלילות שווא והפצת אמירות לא מבוססות על הנהלת התיאטרון.

"לעצם העניין, כל כספי קרנות הפנסיה וההשתלמות שולמו וממשיכים להיות משולמים במלואם בהסדרים שהגענו עמם ולכך יש אישורים בכתב. שום צ'ק לא בוטל או חזר כדברי הוועד והאיגוד! החניון קיבל מאתנו המחאות מראש אפילו לחודשים הבאים, תקלה של החניון במקרה של רכב בודד שלא נפתח לו השער שימשה את הועד והאיגוד כקרדום לחפור בו ללא כל סיבה אמיתית. אנחנו בטוחים שוועד השחקנים והאיגוד יפעלו מתוך אחריות למען שחקני התיאטרון ויחזרו במהרה לשולחן המשא ומתן כדי להגיע להסכמות בנושאים השנויים במחלוקת. התיאטרון נמצא בעיצומן של הכנות לקראת העונה הבאה ל-4 הפקות חדשות, וכל השחקנים והעובדים מגויסים להצלחת התיאטרון".

>> בואו לעמוד הפייסבוק שלנו