עונת התרבות 2015, אום סמי (צילום: עיצוב וצילום יאיר מוס, ירון שטיינברג ורחלה אלקלעי)
צילום: עיצוב וצילום יאיר מוס, ירון שטיינברג ורחלה אלקלעי
בכל שנה בסיום סיור העיתונאים המקדים את עונת התרבות בבירה, מין טיול שנתי מתפקע מרוב תרבות שהלוואי שהיו מוציאים אליו גם את כיתות בתי הספר והתיכונים, מוסכם על כל המשתתפים דבר אחד: לאיתי מאוטנר יש את הג'וב הכי שווה בארץ. מאוטנר, המנהל האמנותי שלה זו העונה החמישית, גורם לכל ההפקה המטורללת הזאת, שלוקחים בה חלק עשרות אמנים, מוזיקאים, יוצרים ומפיקים, להיראות ולהרגיש כמו הדבר הכי כיפי בעולם. כמו שזה צריך להיות. כמו שזה עובר הלאה לצרכניה.

שפרה קורנפלד (צילום: צ'ינו פפראצי)
חוזרת לבית. שפרה קורנפלד | צילום: צ'ינו פפראצי

בשנים קודמות כבר הספקנו להשתתף בשירה הודית בבאלבסטה, שוק התרבות של מחנה יהודה; להקשיב לבני בשן מקריא את "הנסיך הקטן" ולרקוד כשאוזניות לראשינו ב"נקודת מגע" במוזיאון ישראל; להתארח בבתי אמנים בשכונת קטמון במסגרת פסטיבל "בבית", להידחק למנזר המבודד והמפעים שבו מתגוררת המלחינה האתיופית אמהוי צגה-מרים גברו; ולראות קריוקי פוליטי בפסטיבל לאמנות ציבורית חדשה "מתחת להר". מה עוד יכולה עונת התרבות הירושלמית לחדש לנו? מתברר שלא מעט. הנה כמה דברים שתוכלו לעשות שם השנה (ואל תשכחו לקחת סוודר):

פסטיבל בבית // 27.7 עד 30.7

לא פחות משבע הפקות מקור, בניהולה האמנותי של דפנה קרון ובהפקת ליה לרר, מתרגשות עלינו בפסטיבל שעושה לנו בדק בית: "אמא של סמי" הוא טקס גלגול עלי גפן בבית בכפר שראפת שתוכלו להצטרף אליו, ותוך כדי לשמוע סיפורים אישיים שעוברים מדור לדור ולגלות את שכבות ההיסטוריה שבשלושת חדרי הבית; "מסיבה חברתית" היא מסיבת דירה נוסח הארלם של תחילת המאה שעברה, ובה יופיע הרכב הסווינג האחיות לוז, והאמבטיה תתמלא בבירות ובוויסקי; "הקול הגלוי" הוא שיטוט פרטי בשבילי הכפר ליפתא מקושטי הפרחים, רגע לפני שהוא הופך לפרויקט מגורי יוקרה, שבמהלכו תשמעו באוזניות עבודת סאונד מהפנטת המורכבת מרחשי המקום, עדויות וקטעי שיחה; "לקסיקון מרלין" יחדור לביתה של מבקרת הקולנוע החרדית מרלין וניג ויקיים בו דיאלוג רב משתפים בהנחיית שפרה קורנפלד; "השימוע", יצירתה של רננה רז, תאפשר לכם להאזין מחדש בשימוע של אדם ורטה, בצורה שונה לחלוטין; ב"מעבדת רדיו" תושק העונה השלישית של תוכנית הפודקאסט "סיפור ישראלי" על מרפסת בנחלאות; וב"סיפור לילה" תשוטטו בספרייה הציבורית בין כתבן שישרבט עבורכם מכתב פיטורים אהבה, טוק שואו עם סופרים פיקטיביים ועד ענייני מילים.

אין תמונה
מרלין וינג. מחכה לשפרה

עונת התרבות 2015, מסיבה חברתית (צילום: עיצוב וצילום יאיר מוס, ירון שטיינברג ורחלה אלקלעי)
מסיבה חברתית. עם כזאת הזמנה, איך אפשר לא לבוא? | צילום: עיצוב וצילום יאיר מוס, ירון שטיינברג ורחלה אלקלעי

נקודת מגע // 6.8

האירוע האהוב במוזיאון ישראל יסחף אתכם שוב בסערה לילית של אמנות ואנשים, הפעם בסימן יובל למוזיאון. בין משבי הבריזה המשובחת תוכלו, בין השאר, לפגוש רובוט בצורת יעל שמסתובב שם, להאזין לאספני תקליטים, לצאת לסיור בעיניים מכוסות או להצטרף לקבוצת ריצה.

עונת התרבות ירושלים 2015, נקודת מגע (צילום: יאיר מוס)
ד"ש לרובוט | צילום: יאיר מוס

עונת התרבות ירושלים 2015, נקודת מגע (צילום: יאיר מוס)
בעיניים עצומות | צילום: יאיר מוס

טוק טוק // 10.8 עד 13.8

מי שלא השכיל להצטייד בכרטיסים פספס, כי האירוע האינטימי רב המשתתפים הזה, נשמע פשוט מעולה, ולמרבה הצער, כבר סולד אאוט. ובכל זאת – אתם מגיעים למלון פרימה רויאל, ניגשים לפקיד הקבלה, עונים על כמה שאלות ומקבלים מפתח. בשעה שלאחר מכן תעברו ארבעה חדרים, בכל אחד מהם תחוו חוויה שונה ומפעימה. במקרה שמענו מה קורה באחד החדרים, וזה אדיר, אבל אם נספר נצטרך להרוג אתכם אחר כך.

עונת התרבות 2015, מיכל ואעקנין עם טוק טוק (צילום: יאיר מיוחס)
מיכל ואעקנין יוצרת "טוק טוק". סודי בהחלט | צילום: יאיר מיוחס

החזית // 17.8 עד 20.8

ארבעה ימים של מוזיקה "לא ארוזה" מירושלים, הפעם תקבלו שם גם את הפנומן האלקטרוני עדי גלברט, את "60 ריבוא" שעושים מטאל יהודי (שמעתי וחזרתי בחיים כדי לספר), וגם מוזיקאי ערבי סופר מוכשר בשם ג'ואן ספדי עם הרכב חיפאי בשם פיש סאמאק, הפייבוריט שלי בינתיים.

עונת התרבות 2015, הקולקציה של הד מיינר
הקולקציה של הד מיינר. מי חשב שטלית זה לוהט

אין תמונה
נוזלים. שחזור ההפנינג של אלן קאפרו

מתחת להר // 25.8 עד 28.8

הפסטיבל לאמנות ציבורית חדשה בניהולו של עומר קריגר מתעסק לראשונה בנושא המורכב והעדין ביותר – הר הבית עצמו, וזאת במטרה להציע הסתכלות שמרחיבה את השיח מזה שאנו רגילים אליו – הדתי והלאומני. למשל, סיור פואטי וריטואלי בתת המודע היהודי. למשל, סיור בוטני בעקבות הצמחייה על הר הבית. למשל, קולקציית אופנה שמעצב הד מיינר במיוחד לפסטיבל (מי היה מאמין מה אפשר לעשות מטליתות) שתוצג בחנות של בילאל אבו כלאף בעיר העתיקה. ויהיה גם שחזור בניית חומת קרח סמוך לכותל על פי הפנינג של אלן קפרו מהאייטיז.

עונת התרבות 2015, עדי גלברט סוחב כמה קלידים
עדי גלברט סוחב כמה קלידים

אין תמונה
ג'ואן ספדי מפיש סאמאק. פייבוריט

מוזיקה מקודשת // 30.8 עד 4.9

החלק הכי מרגש בפסטיבל הוא זה שנוגע בקודש, אם באולמות ובהיכלים שהוא מתרחש בהם (כמו אולם ימק"א המפואר או הקישלה החדש שבתחתית ארמון הורדוס, ואם בצלילים המרטיטים. שי בן צור יחבור שם ללא אחר מגיטריסט רדיוהד ג'וני גרינווד, מתוגברים בנגנים מרג'סטן; שולי רנד יבצע את שירי חברו הטוב המנוח מאיר אריאל, מארק אליהו הגאון ילמד אתכם מהו "מקאם", הפסנתרן עומרי מור יחבור לעומר סוסה לחגיגה קובנית, ועוד ועוד ועוד. שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.

אין תמונה
שי בן צור גוני גרינווד ותזמורת הגרוב מרג'סטן
אין תמונה
ג'וני גרינווד ושי בן צור. סאב קוץ' מילגה

עונת התרבות 2015, מארק אליהו (צילום: Tino Vacca)
מארק אליהו והקמנצ'ה | צילום: Tino Vacca

עונת התרבות בירושלים – לכל הפרטים