"הפכו את השנה הזו לשנה שבה תגלו יעדים חדשים". כך נפתח סרטון חדש שעלה אתמול רשת ומזמין את צופיו לקחת חופשה, ולעלות על מטוס ולטוס ליעד אקזוטי חדש – עזה.

יוצר הסרטון הוא אמן הגרפיטי הבריטי בנקסי, שרותם את האמנות שלו לתיווך רעיונות ומסרים פוליטיים באופן קבוע. הסרטון מציג באירוניה את הקסמים שמציעה עזה למבקרים, עם סיסמאות "מפתות" והסברים סרקסטיים המלווים אליהם: "הרחק מנתיב התיירים (הכניסה היא באמצעות מערכת של מנהרות לא חוקיות)"; "המקומיים אוהבים אותה כל כך עד שהם לעולם לא עוזבים (בגלל שלא מתירים להם)"; "נהנית ממיקום אקסקלוסיבי (מוקפת בחומה משלוש צדיה וקו של ספינות ירי בצד האחר)"; "נצפית על ידי שכנים ידידותיים (ב-2014 מבצע 'צוק איתן' הרס 18 אלף בתים)"; "אפשרויות לפיתוח בכל מקום (אין אפשרות להכניס מלט לעזה מאז ההפצצה)", וכן הלאה.

את הסרטון מלווים שלל דימויים מעזה: חיילים, צילומי אוויר של הפצצות, ובתים הרוסים. בחלקו האחרון מופיעה עבודת גרפיטי שצייר בנקסי בעזה – חתולה ש"אומרת לעולם שאין לה אושר בחיים". "החתולה מצאה משהו לשחק אתו", מסביר תושב המקום, "מה עם הילדים?". הסרטון מסתיים בכיתוב גרפיטי על חומה: "אם אנו רוחצים את ידינו מהסכסוך בין בעלי הכוח לחסרי הכוח, אנחנו מתייצבים לצד בעלי הכוח – אנחנו לא נשארים ניטרליים".

זו אינה הפעם הראשונה שבה בנקסי נוקט עמדה בסכסוך הישראלי-פלסטיני. כבר לפני עשר שנים הגיע בנקסי לאזור וצייר על חומת ההפרדה. גם בכרטיס ברכה לחג המולד שפירסם ב-2012 התייחס בנקסי לישראל, כשצייר את הוריו של ישו הנתקלים בחומת ההפרדה בדרכם לבית לחם. אי אפשר להגיד על בנקסי שהוא לא נאמן לכיתוב הגרפיטי שהציג בסרטון ה"תיירות". ניטרלי הוא לא.

יצירות של בנקסי
עבודה קודמת של בנקסי

עוד ב-mako תרבות: