שנת 2018 עברה חלפה לה, והחלטנו לבדוק אילו ספרים קראנו השנה. במבט חטוף על רשימות רבי המכר של רשת "צומת ספרים" ושל רשת "סטימצקי", משמח לראות שבשתיהן מככבות סופרות במקומות הראשונים -  "אדל" של יוכי ברנדס, "ממשיכה בדרכי" של ג'וג'ו מויס ו"חיימשלי" של עינת נתן, שהגיע למקום הראשון בשתי הרשימות. לצד המקומות הגבוהים, לכל אורך הרשימה ניתן למצוא נוכחות נשית מכובדת. בין אם מדובר בפרוזה, עיון או ספרי ילדים, נראה שהסופרות תופסות את מקומן הראוי בשוק הספרים.

עינת נתן, שכתבה את "חיימשלי", ספר הדרכת הורים המבוסס על סיפורים אישיים שלה, סיפרה ל-mako תרבות על התרגשותה כשלמדה שספרה ניצב בראש הרשימות: "זה מרגש ברמה שאין בה מילים ואני בנאדם של מילים. זה נורא מרגש שהמסרים האלה קיבלו שופר כזה גדול ומצאו את דרכם ללבבות של הרבה הורים, כי באיזשהו אופן תמיד הרגשתי שזאת השליחות שלי".

קיבלת תגובות על הספר?
"אני מקבלת אלפי תגובות, כל הזמן. אני חושבת שמה שמעניין ומרגש בתגובות, זה שבאמת יש משהו בספר הזה שהוא כנראה רב שכבתי, הוא גם מספר את סיפור ההורות האישית שלי, הוא גם מספר את נקודת המבט של הילדים, והוא גם מדייק הרבה קשיים בהורות. אני חושבת שכל אחד פוגש רובד אחר שהוא מתחבר אליו, יכול להיות שדווקא סיפור שינה למישהו מחשבה או תודעה, או מישהו שעושה משהו אחר מול הילדים שלו, או מישהו שהוא סתם באמת מבין את הילדים שלו קצת יותר טוב".

יוכי ברנדס, שספרה "אדל" הגיע למקומות השני והשלישי ברשימות, מסרה ל-mako תרבות: "אני אסירת תודה מאוד מאוד מאוד לציבור הקוראים הישראלי, שנותן בי אמון כזה פעם אחר פעם, ומתאמצת מאוד לתת לו את הספרות הכי טובה שאני יכולה לתת. אסירות התודה שלי לקוראיי עזה במיוחד משום שאני כותבת על התרבות היהודית העמוקה והמורכבת. ספריי אינם נבלעים בן רגע, אלא תובעים מאמץ. אני יודעת".
חגית ביליה, שכתבה את "ספר המטבח של לייזה פאנלים: יומן מטבח קטן של עקרת בית גדולה", מסרה: " הריח הנעים והטוב מהמטבחים שלכם מגיע כל יום עד אלי. תודה. זה מרגש ומשמח ולא מובן מאליו".

ספרים בולטים נוספים בשתי הרשימות היו "הראיון האחרון" של אשכול נבו, ספר הילדים "כשסבא אליהו היה קטן" של ינץ לוי והספר הרביעי בסדרת "החברה הגאונה" של אלנה פרנטה, "הסיפור של הילדה האבודה". אתגר קרת, שקובץ הסיפורים שלו, "תקלה בקצה הגלקסיה", התברג במקומות הגבוהים בשתי הרשימות, מסר בתגובה ל-mako תרבות: "כתיבה היא תמיד מין ניסיון נואש לתקשר. זה לגמרי לא מובן מאליו שחוויה אישית ומשונה שסופר מתאר תעניין קוראים רבים וכשזה קורה זה תמיד מפתיע ומרגש".
אשכול נבו, שכתב את "הראיון האחרון", מסר: " משמח אותי שספר שהמבנה שלו לא שגרתי, והטון שלו לא שגרתי, והאמת שלו לא שגרתית, זוכה לאהבת הקוראים".

הרשימות המלאות:

 באדיבות צומת ספרים

באדיבות סטימצקי