הסופרת אורלי קסטל בלום זכתה הערב בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס. בטקס שנערך בנמל תל אביב הוכרזה קסטל בלום, מחברת "הרומאן המצרי", כזוכה בפרס הגדול והמתוקשר בישראל בתחום הספרות, וששוויו 150 אלף שקלים. קסטל בלום התמודדה מול ארבעה סופרים נוספים שהופיעו ברשימה המקוצרת שפורסמה בינואר האחרון: "סיפור הווה על פני הארץ" מאת סמי ברדוגו, "תמונות עירום" מאת ענת עינהר, "האוטוביוגרפיה של ז'אן ריבן" מאת יותם ראובני ו"עריק" מאת עילי ראונר. בפרס ספר הביכורים זכה איתמר אורלב על ספרו "בנדיט" שיצא בהוצאת עם עובד, שזכה גם ב-40 אלף שקלים.

פרס ספיר עורר בשנה שעברה ביקורת לאחר שוועדת הפרס החליטה כי סופר שלא חי בישראל לא יוכל להגיש את מועמדותו לפרס. באותה שנה התקבלה בחשד גם רשימת המועמדים, מתוכה נעדרו סופרים בולטים כדורית רביניאן וניר ברעם, וכן העובדה שארבעה מן הספרים המועמדים היו של הוצאת "כנרת זמורה ביתן" (שהיא חלק משלוש הוצאות משותפות שזכו להגיש לפרס מספר ספרים גדול מהמותר). עוד קודם לכן, ב-2009, התחוללה סערה סביב הענקת הפרס לאלון חילו על ספרו "אחוזת דג'אני" וניגוד העניינים של יו"ר ועדת הפרס, יוסי שריד ז"ל, שעורכת הספר רנה ורבין היא אחייניתו ושהוא עצמו פירסם את ספרו בהוצאה של חילו, "ידיעות ספרים". באותה שנה הוחלט לבטל את הפרס.

אורלי קסטל בלום פרצה בתחילת שנות התשעים והפכה במהרה לקול יוצא דופן, ברור ומקורי שסימל את הספרות החדשה בשנות ה-90 בישראל. היא גיבשה שפה חדשה, סוריאליסטית, צינית וחדת אבחנה, והיא נחשבת היום לסופרת מהשורה הראשונה. בין ספריה: "לא רחוק ממרכז העיר", "דולי סיטי", "הספר השני של אורלי קסטל בלום", "טקסטיל" ו"הרומן המצרי". בשנת 2011 עוררה דיון ציבורי כשסיפרה בראיון לשי גולדן במעריב שמכרה את דירתה לאחר שהגיעה לחוסר אונים כלכלי, וכי היא מרוויחה מספרות כמה מאות שקלים בשנה ונאלצת לבקש כסף מאמה.

בראש חבר השופטים השנה עמדה ד"ר עדנה רפלן-הגלר, ובוועדה ישבו העיתונאית מיה סלע, חוקר הספרות דן לאור מאוניברסיטת תל אביב, חוקר הספרות אברהם בלבן מאוניברסיטת פלורידה והסופרת תמר גלבץ. מנימוקיהם על הבחירה ב"הרומאן המצרי": "אורלי קסטל-בלום מנסה בספר זה את כוחה בנארטיב קלאסי ובסיפור משפחה מסורתי, סיפור משפחתה שלה שעלתה ממצרים. אבל אצל קסטל-בלום כמו אצל קסטל-בלום: דבר איננו כפי שהוא נראה ממבט ראשון. סיפור המשפחה המקובל פונה לנתיבים מקוריים ופרועים. סיפורה של המשפחה המגיעה ממצריים לקיבוץ של השומר הצעיר משקף מצד אחד את העיסוק העכשווי בביוגרפי ומצד שני מפרק את העיסוק הזה ובועט בו. בסיפורה זה מרחיבה הסופרת את יריעת הספרות העברית ומכוננת בדרך ייחודית את ה'רומאן המצרי', שהוא סיפור ישראלי מובהק, שלא סופר על ידה מעולם".

הפרס הוענק זו השנה ה-15. בין זוכי הפרס בעבר: חיים סבתו ("תיאום כוונות"), דויד גרוסמן ("מישהו לרוץ איתו") ויורם קניוק ("תש"ח"). מלבד הפרס הכספי תזכה קסטל בלום גם בתרגום ספרה לערבית ולשפה זרה נוספת על פי בחירתה.