תל אביבים ציניים במיוחד נוהגים לחשוב שבלילה הלבן עדיף להישאר מול הטלוויזיה, כי העיר שלהם מפוצצת באנשים שלא שייכים אליה. השנה, בכל מקרה, עומד ליל חמישי הקרוב בסימן שיתופי פעולה עם התרבות האירופאית, כך שגם אחרון המתנשאים יצליח למצוא משהו ששווה לצאת בשבילו מהבית. בשבילם, ובשביל כל מי שרוצה למצוא את עצמו במהלך הלילה הזה, הנה 11 אירועים שכדאי לשים אליהם לב במיוחד.

לאנשים שלא מפחדים ממסכות: Seven של תיאטרון מסתורין

ניו יורקרים אמורים לדעת במה מדובר: הצגה אחת שלמה שמתרחשת בכמה מוקדים במקביל והצופה יכול לעקוב אחר כל אחד מהם כאוות נפשו, במטרה להבין את התמונה הגדולה. המופע הזה למעשה נע יחד עם הקהל בתוך שבע הקומות של מתחם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, מהקיר הראשי של התחנה המרכזית שהופך למעין שער ענק בפתחו מרחף המלאך "מטטרון", דרך המדרגות הנעות שמדומות לסולמות בהם המלאכים עולים ויורדים תוך שירת הלל ועד מרפסות שמשקיפות על הקומות והמעברים, חנויות ריקות ונטושות וחללים קטנים ועד למרתפי התחנה. ההשראה: שבעת הרקיעים המצוינים בספר הזהר, שבעת החטאים הנוצריים, שבעת הסקרמנטים ועוד. כל אחת מסצנות המופע מתרחשת בחלל אחר בהם פוגש הקהל עולם אקספרסיבי עם חוקיות משלו. מדובר למעשה באינטרפרטציה חופשית ל"קומדיה האלוהית" של דנטה.

איפה ומתי: הקומה השביעית של התחנה המרכזית (ליד מודיעין דן), 20:30

תאטרון המסתורין לילה לבן (צילום: דויד דקטור)
תל אביב - ניו יורק. תאטרון המסתורין | צילום: דויד דקטור

לאנשים שכן מפחדים מהתחנה המרכזית: פופ אפ פארק בנווה שאנן

עושה רושם שזה יהיה הלילה האחד בשנה שבו אתם אשכרה רוצים להגיע לתחנה המרכזית בתל אביב, שכן במתחם נווה שאנן יוקם פארק עירוני דמיוני ללילה אחד בלבד שיכלול מוזיקה חיה, מיצגי אמנות, סדנאות בילוי ופינות לנוח בהן ולכבוש מחדש (לפחות לכמה שעות) את האזור מידיהם של העובדים הזרים. בין היתר יתקיים מיצג סנפלינג מפסגת התחנה המרכזית, יוצע מגרש מיני גולף ויוקרנו קטעי וידאו על גבי התחנה עצמה.

איפה ומתי: רחוב סלמה פינת רחוב השלכת, 20:00-1:00

לילה לבן סנפלינג נווה שאנן (צילום: כפיר סיון,  יחסי ציבור )
בקטנה. סנפלינג בנווה שאנן | צילום: כפיר סיון, יחסי ציבור

למתמזמזים: "גריז" בדרייב אין

חווית הדרייב אין פחות תפסה פה בארץ, וכטינאייג'רים קצת נשללה מאתנו הזכות לקחת בחור או בחורה לסרט שלא ממש מעניין אותנו רק כדי לשלוח ידיים בחושך. מתחם ה"דרייב-אין" ינסה לשחזר לנו את שנות השבעים ויקרין את "גריז" על הקיר הצפוני של אולם הכדורסל החדש בשני סבבים. מוזמנים להירשם מראש בעמוד הפייסבוק, להחנות שם את האוטו בחינם ו"לראות" את הסרט עם פופקורן מהבית.

איפה ומתי: מתחם הדרייב אין, רח' אייזיק רמבה, 22:00 ו-2:00

לאנשים שאוכלים פראדה: דלישואו

על פניו נראה שעולם האופנה ועולם האוכל מנוגדים זה לזה, כי מי לעזאזל מרשה לעצמו לאכול שם, אבל מיצג שייערך בשדרות רוטשילד ינסה להוכיח שהם דווקא הולכים יד ביד כמו פאנקייק ושמלה ורודה. במה גדולה עם מטבח פתוח תוצב בסוף השדרה ממנה ייצא מסלול דוגמנות. במהלך האירוע שפים ישראלים ואירופאים ירכיבו מנות יחד על בימה אחת, ותצוגת אופנה תציג דגמים שעוצבו במיוחד על ידי מעצבים ישראלים ואירופאים. מסכי ענק יעבירו את המתרחש במטבח ועל המסלול, בשילוב ראיונות עם השפים והמעצבים תוך כדי עבודתם. לאורך האירוע יוכל הקהל לטעום אוכל רחוב מרחבי אירופה בדוכנים שיוצבו במתחם. את הלילה תחתום מסיבת מאש-אפ כלשהיא.

ארבעה צוותים של שפים ישראלים ואירופאים יכינו במהלך האירוע מנות שנולדו משיתוף פעולה מקדים. לכל צוות הוצמדה מעצבת אופנה שיצרה פריט לבוש בהשראת אותה מנה או נושא. כך למשל ישתפו פעולה יאיר יוספי (ברוט) והשף הצרפתי Guillaume Delage ממסעדת JADIS בפריז, רימה אולברה (אואזיס) והשף הפורטוגזי Diogo Caldas, תומר ניב (המטבח של רמה) והשף האוסטרי Philipp Inreiter מווינה שעבד בין היתר במסעדת “Noma” בקופנהגן, שף אוראל קמחי (פופינה) והשף הבלגי Davy De Pourcq ממסעדת VOLTA בגנט. בנוסף, בתצוגת האופנה יוצגו דגמים שהכינו במשותף ארבעה צוותים של מעצבות ישראליות ואירופאיות, שישתתפו גם הן באירוע.

איפה ומתי: "קצה השדרה", רחבת רוטשילד 1, 20:30-24:00

טרטר טונה, מסעדת ברוט (צילום: נמרוד סונדרס, mako אוכל)
גם יאיר יוספי (ברוט) יהיה שם | צילום: נמרוד סונדרס, mako אוכל

לחובבי קולנוע סהרורי: לילה לבן בבית אריאלה

על כמה סרטים, אלבומים וספרים שקשורים לירח ולילה לבן אתם מסוגלים לחשוב בעצמכם? ספריית בית אריאלה תעזור לכם עם הקישור הזה באמצעות סדנאות והקרנות מיוחדות של "חור בלבנה", האזנה ל"הצד האפל של הירח", פרקים של הסדרה "סיפורים לשעת לילה מאוחרת" וטרילוגיית "לפני הזריחה" של ריצ'ארד לינקלייטר.

איפה ומתי: בית אריאלה, 20:00-2:00

אין תמונה
הזדמנות להשלים את הטרילוגיה. "לפני הזריחה"

לאמנים שכובשים את יצרם: מרתון ציור עירום

דמיינו שכתבנו משהו מתחכם על גוף האדם: במהלך הלילה לבן יתקיים בבית הספר לרישום וציור "התחנה" ערב אמנותי שיכלול מרתון רישום וציור מודל עירום, לצד הקרנה של סרטים נדירים אודות ציירים ואמנות. האירוע יתקיים בהנחיית ארם גרשוני ודוד ניפו.

איפה ומתי: התחנה, בן אביגדור 20 קומה 3, 19:00

לאנשים עם ילדים קופצניים: לילה לבן במוזיאון ארץ ישראל

אם הילדים שלכם מוצאים את עצמם ערים בלילה הלבן, קודם כל שיהיה בהצלחה עם הסופ"ש שצפוי לכם. אבל פרה פרה, כרגע צריך למצוא להם תעסוקה, ומוזיאון ישראל נחלץ לעזרתכם כבכל שנה. הילדים מוזמנים למסע לילי בביתני ובתערוכות המוזיאון לסיור עששיות על אוצרות וחלומות בשבילי ובתצוגות המוזיאון, ולסיור בלשי דיגיטלי (שהילדים יביאו סמאטרפונים). מעבר לזה, במערת נחושתן שבמכרות שלמה המלך יתאספו הילדים להאזין לסיפור מומחז לפני השינה, ויוכלו גם ליצור גחליליות בסדנה מיוחדת. בנוסף ייערכו מופעים מיוחדים בפלנטריום על כוכבים, גלקסיות ואסטרונאוטים.

איפה ומתי: מוזיאון ארץ ישראל, 19:00-23:00, חינם לילדים ו-25 שקלים למבוגרים (סנדאות ופלנטריום בתשלום נוסף)

אין תמונה
מוזיאון לפני השינה

לטכנולוגים: Screen Reality For Dreams בגלריית המדרשה

כל מי שאומר שאנחנו חיים ממסך למסך וצריך מדי פעם לצאת קצת החוצה ולנשום אוויר, מוזמן להגיע לתערוכה שתוכיח לו שגם לצאת החוצה לא יעזור ושהוא פשוט צריך להתמודד עם המציאות. גלריית המדרשה תהפוך את עצמה בלילה הלבן ל-cloud zone שמופעל בו זמנית על ידי חמישה מוקדים שונים שקשורים לטכנולוגיה. ביניהם: הקרנות של משחקים למציאת השלווה הפנימית, ריקודים ופרפורמנס לצלילי מוסיקת מחשב, עמדת הכנת משקפי מציאות מדומה, תא גרין סקרין שבו המשתתף יוכל להיכנס אל תוך חלל הווידאו, פלוס עמדה שבה טכנאי מחשבים יבדוק את המחשבים שלכם ויציע ניקוי זיכרון וייעול תהליכים לשימוש אופטימלי. הביאו את הלפטופים.

איפה ומתי: הירקון 19, החל מ-20:00

לחובבי דרקונים: הסיפורים האמיתיים מאחורי "משחקי הכס"

אם גם אתם משוכנעים ש"משחקי הכס" יכולה לקרות גם במציאות (ווסטרוז היא לא אנלוגיה לאירופה?), בואו לגלות שהיא כבר קרתה. דורון פישלר, שמפרק את האמא של הסדרה בטורים הקבועים שלו בטיימאאוט, מבטיח לעטות כפפות של משי ולטפל בה הפעם בצורה שתרצה את חובביה, ותאיר את עיניהם בנוגע לאירועים ההיסטוריים שהיא בכל זאת מבוססת עליהם. נגיד.
איפה ומתי: סינמטק תל אביב ב-22:00, 40 שקלים (חינם למנויי הסינמטק, 1+1 לגולשי עין הדג ולמחזיקי דיגיתל)

אין תמונה
תיזהרו מספוילרים

לסקרני ה-BDSM: מסיבת פטיש (קלילה) בדאנג'ן

מועדון הסאדו-מאזו של תל אביב, שבלילות כתיקונם הוא אולי מפקדתם של חובבי העור והפטיש, מנצל את העובדה שאתם במילא לא מתכננים לישון ומציע לכם לטעום טעימה קטנה ולא מחייבת מהעולם שלו, סתם כדי שתדעו אם אתם כמו ריהאנה ובריטני. לאורך הערב יתקיימו במקום הופעות על הבמה ומוזיקה מגוונת של די.ג'יי נדב דב (nadav dove), לצד סשן של מלכת הבית וכמובן, ריקודים אירוטיים על העמוד. כמו כן, במיוחד בשבילכם, הכניסה למועדון תהיה חופשית ולא תהיה הקפדה על קוד לבוש.

איפה ומתי: מועדון הדאנג'ן (רחוב השרון 21) החל מ-23:00

לחובבי הדילים: תפריטים מיוחדים בלילה לבן

טאפאס אחד העם, מקס ברנר, BBB, טשרניחובסקי 6, בית העם, בירגארדן בשרונה, קאסה ורנדה, קפה נטו ועוד יציעו מגוון מבצעים והנחות על אלכוהול במהלך הלילה, אבל כדאי לשים לב במיוחד למנות של הילינק'ה, קפה קטן בארלוזרוב שלמה המלך, ביניהן המבורגר על חלת בריוש עם רוקפור וביצים על הגריל (58 שקלים), טורטליני ממולא באסאדו עם ביצת עין פריכה (63 שקלים) ובריוש ניו אורלינס עם נתחי קורנביף, ביצים עלומות ואיולי צ'יפוטלה (49 שקלים).

לילה לבן ארוחה (צילום: כפיר בולוטין,  יחסי ציבור )
לא למי שמקפיד להפסיק לאכול בערב | צילום: כפיר בולוטין, יחסי ציבור

לאמנותיים: תערוכת הבוגרים של המחלקה לעיצוב במכללת סמינר הקיבוצים

33 בוגרי המחלקה לעיצוב בפקלוטה לאמנות בסמינר הקיבוצים יפתחו את תערוכת הגמר שלהם בלילה הלבן. מכיוון שמדובר בערב פתיחה סביר להניח שהוא יהיה חגיגי במיוחד והלוקיישן - מרכז עמיעד במתחם שוק הפשפשים - רק מוסיף לאפיל האיכותי. העבודות המוצגות ינועו מעיצוב מוצר, תקשורת חזותית ועד לעיצוב לבוש ואביזרים, כך שכל חובב עיצוב ימצא את מבוקשו.

איפה ומתי: ערב הפתיחה של התערוכה יתרחש בשעה 19:30 במרכז עמיעד.

עוד מסיבות: סיקסטיז וניינטיז בדלי, מוזיקה שחורה בפסאז', Ott ומקס קופר בבלוק ואינדי באוזןבר

עוד הופעות: שממל ברוטשילד 42, מאור כהן ונעם רותם בגן הפסגה, ערב טורקי בבארבי, השובבים בעלמה ביץ' וניצן חורש באוזןבר

לאתר "לילה לבן אירופה"

לצירי התנועה שייסגרו הלילה