המשורר ישראל אלירז הלך לעולמו בביתו בירושלים. אלירז היה משורר, מחזאי ומתרגם. ב-1994 וב-2009 זכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים, וב-2008 זכה בפרס ביאליק. הוא זכה גם בפרס ברנר, בפרס אלתרמן, ובמספר פרסי אקו"ם. מחר היה אמור אלירז לחגוג את יום הולדתו ה-80.

אלירז נולד בירושלים למשפחה דתית. בבגרותו שימש כמורה בגימנסה העברית רחביה וכמנהל בית ספר. בגיל צעיר החל לפרסם את יצירותיו. ספרו הראשון, "נדנדות פח", ראה אור ב-1963. במקביל כתב אלירז גם מחזות שהועלו בין השאר בהבימה, בחאן, בתיאטרון חיפה ועוד. אלירז כתב גם ליבריות לאופרות שהלחין יוסף טל והועלו בארץ ובעולם.

רק ב-1980 התפרסם ספר שיריו הראשון של אלירז, "דרך בית לחם". אז הפסיק אלירז לפרסם סיפורת ולכתוב מחזות, והתמקד בשירה. הוא פרסם 27 ספרי שירה, כשהאחרון שבהם – "אלזה", ראה אור לפני שנתיים בהוצאת אפיק. כמה מספריו נכתבו בצרפתית והופצו בצרפת, ורבים משיריו תורגמו לשפות זרות.

כל-כך נעצבנו לשמוע על פטירתו של המשורר ישראל אלירז.בתוך בערת היום הזה, חשוב לנו להקדיש גם לו רגע אחד.כמה זמן עוד נשאר...

Posted by ‎תולעת ספרים‎ on Tuesday, March 22, 2016

ב-2003 כתב המבקר גבריאל מוקד בביקורת על "הלדרלין" שפורסמה ב"וואלה" כי אלירז הוא "מוותיקי דור המדינה בספרות. תחילת פרסומו היתה כמחזאי וכותב מוביל בתחום ליבריות לאופרה. הוא זכה בהדרגה להכרה בינלאומית הן בתחום האחרון הזה והן כמשורר, אבל נוסף לכך הוא מצטייר יותר ויותר בעיניי כמשורר הפעיל המרכזי של "דור המדינה" עכשיו".

הסופר והמשורר מירון ח. איזקסון כתב ב-2010 על שירת אלירז (בביקורת על ספרו "דברים דחופים" שהתפרסמה ב"הארץ"): "רק שירה בעלת ערך מתחזקת כאשר אוספים אותה לאורך זמן ועניין מגוונים. חלק מייחודה של שירה זאת נעוץ בתרכובת המרשימה בין עמדות מאוד קלאסיות וזהירות ובין פתיחות המתאימה למדע המודרני ביותר. לא פעם מתברר כי עיקר ההתבוננות בחפצים היא כמובן ההתבוננות הפנימית. גם אצל אלירז אפשר לחוש לא פעם, שהעצם שלפניו יקבע את מהותו רק בדיעבד, ורק לאחר שהמשורר יתייחס אליו בשפת השיר. לפתע מתברר אפוא, שגם החלק ההסתכלותי מורכב הרבה יותר, אך למרבה השמחה עדיין אפשר לשוב ולקרוא את השירים של ישראל אלירז בהנאה של 'פלא פשוט'".

באחרית הדבר ל"דברים דחופים" כתב הסופר דרור בורשטיין כי אלירז "יכול לשנות את חייך. אין הכוונה לשינוי חיים במובן הדרמטי, החד-פעמי. השינוי המדובר הוא שינוי מתמיד, שינוי של תנועות 'קטנות' אך משמעותיות בקיום היומיומי".

דניאלה ספקטור שרה את "הלא יאמן פשוט ישנו" של אלירז:

אלירז השאיר אחריו את רעייתו נעמי ושלושת ילדיהם. הלווייתו תיערך ביום חמישי בבית העלמין קרית ענבים.