רגע לפני שהתפוצצה פרשת משה איבגי, אלמה דישי עוד הספיקה לשחק לצידו בהצגה "שלא תתעורר הילדה". ההצגה רצה זמן קצר מאוד עם איבגי לפני שהשחקן הודיע על פרישה זמנית והוחלף על ידי איציק כהן.

"היינו יחד בחזרות חמישה חודשים, והוא לימד אותי המון", מספרת דישי. "זאת הפעם ראשונה שעבדתי איתו ומאוד נהניתי לעבוד יחד. הוא לימד אותי דברים על המקצוע ועל במה שלא שמעתי או ידעתי".

מה את חושבת על הפרשה?

"אני לא מרגישה ששחקן או אמן צריך להיות פרשן לעניינים חברתיים. חשוב לי להגיד שבאופן אישי, העבודה שלי איתו הייתה נעימה וטובה. אני לא בקיאה בפרטים ולא מכירה אותו מלפני אך בהחלט פרטנר ושחקן מוערך. אני עדיין דורשת בשלומו וכותבת לו״.

חלק מהתלונות נגד איבגי הגיעו מפרטנריות, חלק מהמקרים נעשו במסגרת סצנות אינטימיות. איך מצליחים לבצע את ההפרדה כדי שמקרים כאלה לא יקרו?

״קודם כל, זה באמת נושא בעייתי, גם עבור הזוגיות - אני מכירה לא מעט סיפורים מחברות שבני הזוג שלהן בכלל לא ידעו איך לאכול את זה שהן בסיטואציה אינטימית עם גבר אחר. כשקיבלתי את התפקיד ב׳איש חשוב מאוד׳ היה לי בן זוג מדהים שפירגן לי ונתן לי את החופש המלא שהייתי צריכה. לגופו של עניין - צריכה להיות הגדרה רחבה וחד-משמעית לאיך מתנהגים בסצנות סקס על הסט. זה בדיוק המקום בו צריך להתערב שח״ם (ארגון שחקני המסך – ב.ב.) כדי לתת גב לשחקניות ולשחקנים שיבינו שהם תמיד יכולים לבוא ולהתלונן, גם אנונימית״.

כשקראת את התפקיד של רונה ״באיש חשוב מאוד״ וראית שיש בו סקס ועירום, נלחצת?

״היוצרת שירלי מושיוף, הבמאי תומר שני ואני ישבנו על התסריט וסימנתי את כל האזורים שנראו לי בעייתיים – איפה אני מוכנה שיראו לי ומי אני מוכנה שיהיה על הסט. התייעצתי גם עם אבא שלי (איש הקולנוע שאול דישי – ב.ב.) והוא עזר לי מניסיונו של מי שהיה בהרבה סטים סגורים. כשעבדתי עם יהודה לוי היה ברור שאין שם שום דבר לא נעים, היה שם כבוד והייתה אינטימיות. בסך הכל מדובר על אחריות של שני הצדדים: של השחקנים שחייבים לעמוד על שלהם, ושל האנשים החזקים על הסט – במאי, מנהל הפקה וכדומה. לבוא היום ולהגיד 'איפה הנשים האלה היו עד עכשיו? למה הן לא התלוננו קודם?' - אני יכולה להבין איך זה כשאת מרגישה שכל הקריירה שלך נמצאת בסיכון, זה מאוד מפחיד״.

אלמה דישי שחור לבן רוקדת (צילום: הילה שייר, צילום: הילה שייר)
ההתעסקות במראה החיצוני היא מקרית. אלמה דישי | צילום: הילה שייר, צילום: הילה שייר

"קרין גורן? לציבור תמיד יהיה מה להגיד"

"איש חשוב מאוד", שהייתה בשעתו אחת הסדרות הכי מדוברות בישראל, הפכה את דישי האלמונית לפנים מוכרות בן לילה: האקדמיה לטלוויזיה העניקה לה את פרס שחקנית השנה, חברה להלבשה תחתונה גייסה אותה כפרזנטורית, ובעיתונות התפרסמו טורי דעה (וטורי דעה נגדיים) על המראה הלא שגרתי של הכוכבת החדשה. מאז עברו בסך הכל שנתיים, ודישי לא הפסיקה לעבוד לרגע, אבל התחושה הרווחת בציבור היא שהשחקנית פשוט נעלמה. אפילו פקחי החנייה של תל אביב חשים כך, מספרת דישי: "דווקא הם שואלים את זה הכי הרבה".

וזה לא פוגע?

״לרוב אני פשוט שואלת בחיוך ׳לאן אתה נעלמת?׳ וממשיכה הלאה״.

אלמה דישי שחור לבן חצי פרופיל (צילום: הילה שייר, צילום: הילה שייר)
רצה למרחקים ארוכים. אלמה דישי | צילום: הילה שייר, צילום: הילה שייר

כשהתפרסמת עם "איש חשוב מאוד", המשקל שלך הפך לנושא שיחה. אם הייתה תקווה כלשהי שאנחנו במגמה של שיפור בנושא הזה – גם אחרי הקמפיין שקיבלת – הגיע הפט-שיימינג האחרון שנעשה לקרין גורן ב"בייק אוף ישראל". זה תמיד יישאר אישיו?

״כמי שהייתה שם אני יכולה לומר לך שההתעסקות במראה החיצוני היא כמעט מקרית. אתה לוקח דמות שנמצאת כרגע בפריים טיים, יש עליה פוקוס ואנשים אוהבים לדבר. אני לא מכירה את קרין גורן באופן אישי, אבל היא אשת מקצוע מדהימה, היא עשתה את התכנית שלה זמן רב, והיא מוכשרת ולכן גם מצליחה. היא נראית כמו אישה ממש חזקה שלא נסוגה ובטוחה בעצמה בטירוף. לציבור תמיד יהיה מה להגיד, השחקנים שנמצאים בפרונט וגם אלה שמלהקים הם אלה שצריכים לעשות את השינוי, וזה מה שקורה״.

איפה את רואה את השינוי?

״שינויים קורים לאורך זמן. יש איזה פער בין התגובה של הקהל - שהיא מאוד אותנטית, לא משנה אם היא מכעיסה או הרסנית או נבזית - למה שקורה מאחורי הקלעים. זה שפאולה רוזנברג מעבירה כרגע את הערכים הבריאותיים שלה לבני נוער וקרין גורן היא המנחה הכי מדוברת ב׳בייק אוף׳ זה לא מקרי. גם הפמיניזם לא נוצר ביום אחד. אני אופטימית וחושבת שזה מתקדם. זה הולך לכיוונים טובים״.

אלמה דישי מתוך "יומן" (צילום: רוסלו שמריה, צילום: רוסלו שמריה)
מי האישה הזאת? אלמה דישי מתוך "יומן" | צילום: רוסלו שמריה, צילום: רוסלו שמריה

מאורלי קסטל בלום לתאומות שירי והילי סובול

עד שיתחולל השינוי, דישי ממשיכה לעבוד. היא משלימה תואר באמנות רב תחומית באוניברסיטת תל אביב (בעבר סיימה לימודי משחק בסמינר הקיבוצים), מופיעה בתיאטרון, ומעלה השבוע הצגת יחיד בפסטיבל תיאטרונטו (שמתקיים ביפו ובעכו בין ה-24 ל-27 באפריל). "יומן" בבימוים של איתי פלאוט ותמר גורן, המבוססת על סיפור מאת הסופרת זוכת פרס ספיר אורלי קסטל בלום, לא יביא לדישי עוד קמפיין, אבל כבר עכשיו הוא גורם לה להתרגשות גדולה.

״זה התחיל מפוסט של רועי חסן שראיתי בפייסבוק", מספרת דישי. "הוא כתב משהו על אורלי קסטל בלום וזה היה ממש לפני יום הכיפורים, אז אמרתי לעצמי שאלך לקנות ספר שלה. מאז שאני לומדת באוניברסיטה הבנתי כמה יצירות מדהימות אני לא מכירה רק בגלל שהן יצאו בעבר הרחוק, אז בחרתי דווקא בספר הראשון של אורלי, 'לא רחוק ממרכז העיר', כדי להתחיל בהתחלה. מרגע שקראתי את הסיפור 'יומן' היה לי ברור שיש שם חיבור. אני גם קצת אדם של סימנים והספר יצא בשנת 1987, שנת הלידה שלי, וזה רק גרם לי להרגיש יותר שזה נכון. קראתי את השורה הראשונה והיא זרקה אותי לאיזה עולם מסויט - ׳בארבע לפנות בוקר כשהשעון שלי הראה שתיים עשרה ועשרים הוא פרץ לתוך החדר ואמר: חזרתי מבאר שבע, הרגתי את בוני׳. ישר קפצו לי המון שאלות: מי האישה הזאת? מי האיש שהיא מספרת עליו? מה הוא עשה בבאר שבע? ומי זה בוני? הבנתי רק שיש כאן אישה שמטורפת אחרי איזשהו גבר וזה לא הולך למקום טוב״.

_OBJ

בחירה מורכבת. לא העדפת לבחור סיפור שיחליק קצת יותר בגרון של הצופים?

״משהו בסיפור הזה, שאני לא רוצה להרחיב עליו יותר מדי כדי לא להרוס למי שיבוא לראות את ההצגה, מתגלה שכבה אחרי שכבה. משהו שמאפיין את הסיפורים של אורלי ושהיא עושה נהדר. ובעיקר, וזה גם מתחבר לכל מה שהתחלתי לראות בעולם שסביבי, הוא מסופר ממקום של זרם תודעה. החיים מורכבים מרצף של טלאים לא הגיוניים. זה ישר זורק אותי לסיפור המזעזע של התאומות שירי והילי סובול, שאחת מהן רצחה את השנייה. אני זוכרת שראיתי בחדשות את הודעת הוואטסאפ ששירי שלחה ׳דקרו את אחותיייייי אני בהלם׳, והבנתי שזה באיזשהו מקום גם מתחבר לסיפור שרצינו לספר, על העידן הזה עם הפוליפוניה הבלתי פוסקת. גם הגיבורה של ׳יומן׳ היא בחורה עם אומברה בשיער שאוהבת את החיים, משוגעת על בן זוג הרסני שגורר אותה למטה. זה בעצם סיפור שמדבר עלינו כחברה״.

הטריילר להצגת היחיד "יומן":

"אם יקראו לי מ'איש חשוב מאוד' – אני אבוא"

אם זה לא היה ברור, דישי רואה בעצמה הרבה יותר משחקנית-כוכבת לרגע, ולראיה - את הרווחים המקצועיים של "איש חשוב מאוד" בחרה להשקיע בתיאטרון. אבל גם היא יודעת שתפקיד גדול אחד בטלוויזיה או בקולנוע שווה יותר חשיפה (וכן, גם כסף) מ-20 תפקידים ראשיים על הבמה.

מתי נראה אותך שוב על המסך?

״יש כמה דברים שייסגרו בקרוב. אני מאוד שמחה שזה מגיע דווקא עכשיו. יש לי תחושה של קריירה שנמצאת בתהליך בנייה ולא רצה ממומנטום למומנטום״.

רונה תהיה בעונה השנייה של "איש חשוב מאוד"?

״אני אשמח אם כן. אני יודעת ששירלי כותבת בימים אלה ואני כל כך סומכת עליה, כך שלא משנה מתי היא תקרא לי - אני אשמח להגיע״.

עדיין בקשר עם יהודה?

״מדי פעם. הייתה לנו לאחרונה שיחה מאוד מרגשת על זוגיות - הוא עם שלומית מלכה המהממת ונראה מאושר. הוא קצת אח גדול עבורי, הוא הכניס אותי לתעשייה. הפרגון שלו במהלך העשייה של הסדרה היה מדהים״.

ומה עם הזוגיות שלך? בראיון הקודם שלך ל-mako לפני שנה וחצי אמרת שאת רוצה הרבה ילדים ולהיות אמא עד גיל 30.

״אני לא בזוגיות כרגע, אבל לגמרי מעוניינת. וכן, אני עדיין רוצה להיות אמא עד גיל 30. בחודש הבא אני אהיה בת 29. זה משאיר לי רק כמה חודשים״.

צילום: הילה שייר. עיצוב שיער: עידן בן חמו. שמלה: גמלא.