ההצבעה על תקציב המדינה לשנים 2013-2014 הכניסה את נציגי הציבור שלנו לכוננות ספיגה. בציפייה ללילה ארוך מלא בהסתייגויות ודיונים מרתוניים, הצטיידו רבים מהח"כים באייפדים, משחקים שהורידו לטלפונים הניידים והרבה ספרים של קולגות. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, העדיף לוותר על ההגיגים של חברי המשכן והשקיע את עצמו בביוגרפיה של וינסטון צ'רצ'יל. לאור ההצמדות המרגשת למילה הכתובה, החלטנו להמליץ לנבחרינו על אלטרנטיבות ספרותיות לדיונים הקשים שעוד יגיעו בהמשך.

אין תמונה
הציפור הלאומית של גואטמלה
"שבויים בלבנון: האמת על מלחמת לבנון השנייה" / עפר שלח

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, הביא איתו למליאה את "משמר העמק לא תיפול" של עמירם אזוב. הספר מגולל את קורות הקרב על משמר העמק, שנמשך 11 ימים ונחשב לאחד מנקודות המפנה החשובות של מלחמת העצמאות. כדי לגוון מעט את הפרספקטיבה הצבאית, היינו ממליצים ליעלון על ספרם של חברו לקואליציה, עופר שלח ויואב לימור, שמציג את הכשלים, העובדות והשאלות הקשות מאחורי מלחמת לבנון השנייה. הספר מתמקד בתהליך קבלת ההחלטות של המפקדים הבכירים ומנהיגי המדינה בשעות הקריטיות ומציג תמונת מצב של צמרת מבולבלת ואחוזת חרדה.

אין תמונה
הציפור הלאומית של גואטמלה
"מקום תחת השמש" / בנימין נתניהו

חברת הכנסת מיכל בירן מהעבודה, כמעט ונאלצה להקשיב למה שמתרחש בדיון כששכחה את הספר שהכינה מראש בבית. ברגע האחרון היא קפצה לספריית הכנסת ושאלה את הביוגרפיה "ברל", המגוללת את סיפור חייו של אחד מראשיה של תנועת העבודה בישראל, ברל כצנלסון. בפעם הבאה מומלץ להרחיב אופקים עם הגיגיו של לא אחר מאשר ראש הממשלה. הספר, שיצא לאור ב-1995 ומאז זכה לשתי מהדורות עדכון ב-2001 וב-2005, מציג את ההשקפה ההיסטורית, המדינית והערכית של נתניהו, שמשפיעה דרמטית על החלטותיו גם היום.

אין תמונה
הציפור הלאומית של גואטמלה
"אשת איש" / שלי יחימוביץ'

שר האוצר יאיר לפיד, אמנם היה אמור לעמוד בפרץ מתיש של הסתייגויות וקנטורים של האופוזיציה, אבל גם זה לא מנע ממנו לשמור על קולטורה. לפיד בחר ב"מלחמדיה" של נחמן שי ממפלגת העבודה, העוסק בקרב החשוב על התודעה העולמית וההשפעה של מה שנקלט במצלמה על קבלת ההחלטות. כדי לברוח קצת מהאימג' המדכא למדי שלנו בעולם, החלטנו להמליץ לו על רומן מאת יו"ר האופוזיציה בכבודה ובעצמה. הספר, שיצא לאור ב-2001, מגולל את המחיר של אהבה חסרת גבולות והמחיר שהיא גובה. במרכזו נמצאת נוגה, הנמצאת בחודש החמישי להריונה, שמתאהבת בעופר, נשוי ואב לבת. ההשלכות של מערכת היחסים משפיעות דרמטית על חיי שתי המשפחות.

אין תמונה
הציפור הלאומית של גואטמלה
"זיכרונות אחרי מותי" / יאיר לפיד

חיבור מרגש נוסף וחוצה מפלגות נרשם כשחברתה כנסת גילה גמליאל מהליכוד, בחרה לקרוא את ספרו של חבר "התנועה", אלעזר שטרן. הספר מגולל את הקשיים בהם נתקל קצין חובש כיפה ביחידות המעורבות, את חוויותיו של שטרן מההתנתקות, תכניתו המהפכנית לפתרון בעיית הגיוס של החרדים ומלחמתו חסרת הפשרות במשתמטים. אם טקסטים היסטוריים-פילוסופיים הם כוס התה של הגברת גמליאל, היינו ממליצים לשקול קריאת המשך בספרו של שר האוצר. בספר, שנכתב לאחר מותו של טומי לפיד, חוזר לפיד הצעיר לזיכרונות מבית נעוריו, מאביו ומהחוויות שעיצבו את האיש שהשפיע עליו יותר מכל.

"אקזיט" / נפתלי בנט

חבר הכנסת עפו אגבאריה הגיע למליאה בלי ספר כלל ונצמד למשחק "סוליטייר" נוסטלגי. זה די חבל כי את הזמן הזה אפשר היה לנצל כדי לשדרג את מצבו הכלכלי משמעותית. ספרו של שר הכלכלה ויו"ר הבית היהודי, הוא המדריך השלם ליזם המתחיל. כל הטעויות, הלקחים והתובנות שהובילו את בנט עד לעמדת מנכ"ל חברת סולוטו היוקרתית.

אין תמונה
הציפור הלאומית של גואטמלה
"משחקי הכס" / ג'ורג' ר. ר. מרטין

מבדיקה שערך ציון נאנוס בעמוד הפייסבוק שלו עולה כי נתניהו תקוע עם סיפור חייו של צ'רצ'יל, המחולק לשלושה כרכים, כבר תקופה ארוכה במיוחד. ארבע שנים שלמות אם לדייק. מכיוון שסדרות ספרים היסטוריות ועבות כרכים על דם, יזע ודמעות, מרתקות כל כך את ראש הממשלה, החלטנו להמליץ על קריאת המשך בז'אנר עם נגיעות של פנטזיה. העולם הברברי של ווסטרוז, על שבעת הבתים, האינטריגות, הבגידות והמהלכים הלבנים שלו, יספקו את כל הפאתוס, הטרגדיות והמימרות ההיסטוריות שכל מנהיג אמיתי זקוק להם. אחרי שיצליח לשנן את כל השמות, הקשרים והרפרנסים ההיסטוריים, משא ומתן עם הפלסטינים ייראה כמו משחק ילדים.

>> ביקור החסידה: ברידג'ט ג'ונס הופכת לאמא בספר חדש
בואו לפייסבוק שלנו