תיאטרון פְרִינְג' הוא תיאטרון שוליים, שמנסה לספק אלטרנטיבה לתיאטרון הרפרטוארי. מאחר והוא אינו ממסדי, יוצריו אינם מוגבלים אומנותית וכך הם יכולים להעביר אמירה אחרת וגם ליצור חללים חדשים להפקות. בניגוד לתיאטרון הרפרטוארי, הפרינג' אינו מחויב לנורמות שמכתיב הממסד, ולכן הוא מרשה לעצמו להתעסק עם טקסטים חדשניים, בייחוד כאלה העוסקים בנושאים קיצוניים, לא שגרתיים או מופשטים. הצגות הפרינג' בדרך כלל דלות באמצעים טכנים, השואו הוא על כתפי השחקנים ופחות נשען על אפקטים מיוחדים. עוד בשורה טובה למי שקשה לו להכיל הצגות של כמה שעות, הפקות הפרינג' נוטות להיות קצרות ולרוב הן בעלות מערכה אחת.

בישראל פועלים גופי פרינג' רבים, ביניהם תיאטרון תמונע, תיאטרון נוצר, תיאטרון הפרינג' באר שבע, צוותא 2, תיאטרון חי-פה, תיאטרון הסימטה ועוד. הכנו לכם רשימה של 10 הצגות פרינג' מומלצות שמציגות במסגרת מיזם "ימי תרבות 2014". זוהי יוזמה משותפת של מפעל הפיס, משרד התרבות והספורט ופורום מוסדות תרבות ואמנות. האירועים יתקיימו בין התאריכים ה-9-15 בספטמבר, ובמהלכם יפתחו עשרות מוסדות וגופי תרבות את שעריהם לקהל הרחב, בעשרות יישובים ברחבי הארץ. במסגרת אירועי "ימי תרבות" יוצגו מיטב הצגות תיאטרון מוכרות ומבוקשות, מופעי מחול, מופעים מוזיקליים, סרטים, תערוכות מוזיאונים ועוד מופעים רבים ומגוונים. האירועים יינתנו לקהל הרחב במחיר כניסה מצחיק של עד 20 שקלים, כאשר בדרום הארץ הכניסה ללא תשלום.  

הנשים של בשביס זינגר

מתוך ההצגה הנשים של בשביס זינגר (צילום: כפיר בולוטין)
מתוך ההצגה הנשים של בשביס זינגר | צילום: כפיר בולוטין
מתי ואיפה: 9.9 בית הכרם, ירושלים

כשגדול סופרי היידיש וחתן פרס נובל לספרות, יצחק בשביס-זינגר, נפגש עם גיבורות סיפוריו על הבמה: רייזל מ"תיק", הזקנה מ"הקורבן", תמר'ל מ"תחפושת", בסי מ"המפתח" וגם ינטל האגדית, שויתרה על נשיותה והתחפשה לגבר כדי לא להחמיץ את הזכות ללמוד ולהתפתח. יחד עם הנשים זינגר לוחם בעולם השמרני והדתי על זכותן לשוויון, השכלה וחופש.

מה יוצא לכם מזה? הדרמה המרגשת על הגבר שניסה להבין נשים לעומק, תגרום לכם להסתכל על העולם שלנו קצת אחרת.

יעקובי ולידנטל

מתי ואיפה: 9.9, 14.9 תיאטרון הספריה, רמת גן

יצירת המופת על שני גברים חמוצים ואישה חמוצה שמחמיצים את החיים, נחשבת בין מחזותיו הטובים ביותר של חנוך לוין, מגדולי המחזאים שידעה ארצנו (השנה מלאו 15 שנים למותו).

מה יוצא לכם מזה? רות שחש והביג תוכעס הנצחי שלה שעומד לגלגל אתכם מצחוק כמו שהרבה זמן לא צחקתם.

כסף בריאות ושלום עולמי

מתוך ההצגה כסף בריאות ושלום עולמי (צילום: ניצן בקשי)
מתוך ההצגה כסף בריאות ושלום עולמי | צילום: ניצן בקשי
מתי ואיפה: 10.9 אולם בקיבוץ להב, בני שמעון

עיבוד לשבעה סיפורים קצרים ושנונים מבית היוצר של אתגר קרת, כשעל המסך אנשים אמיתיים יספרו לכם על חלומות, ועל הבמה יראו לכם מה קורה כשהחלומות הופכים למציאות.
מה יוצא לכם מזה? צפו לחוויה מצחיקה, מרגשת ובעיקר לא שגרתית.

פנים אחרות

מתי ואיפה: 10.9 תאטרון תמונע, תל אביב

הסיפור הקלאסי של ש"י עגנון על מערכת היחסים בין זוג, שמגלה פנים אחרות ביחסיהם אחרי הגירושין. שפתו של עגנון, כולל הדיבור בגוף שלישי שמאפשר לנהל דיאלוג שבו כל צד מדבר על עצמו, מרגשת בפני עצמה.

מה יוצא לכם מזה? ההצגה האינטימית והרומנטית הזאת עשויה לחזק (או להחזיר) לכם את האמון באהבה.

הקמצן לאן

מתי ואיפה: 11.9 מועדון פיס לנוער, פרדסיה

זוכת פרס קיפוד הזהב להצגת הפרינג' הטובה ביותר של 2012, היא קומדיה פרועה שמשלבת קטעי פנטומימה, ליצנות ונונסנס עם סאטירה חריפה. ההצגה מספקת לכם הצצה אל מאחורי הקלעים של הפקת תיאטרון, שם בדרך כלל הדרמה האמיתית מתרחשת.
מה יוצא לכם מזה?
מובטחת לכם חוויה תיאטרלית יוצאת דופן.

התקפת לב

מתוך ההצגה התקפת לב (צילום: בן פלחוב)
מתוך ההצגה התקפת לב | צילום: בן פלחוב
מתי ואיפה: 10.9 אולם אשכול, מועצה אזורית אשכול

אנסמבל ציפורלה, שהוקם בשנת 2005 על ידי 10 בוגרי בית הספר למשחק ניסן נתיב (ביניהם דאנה איבגי הנהדרת), במופע מקורי ומצחיק שלוקח את הצופה למסע מרגש בנבכי ליבו דרך 18 מערכונים שזורמים כמו נסיעה ברכבת הרים.

מה יוצא לכם מזה? אתם הולכים להתאהב, לקבל התקפת לב קטנה ובעיקר להיקרע מצחוק.

הוא הולך בשדות

מתי ואיפה: 11.9 תיאטרון הידית, פרדס חנה-כרכור

הגרסה החדשה לרומן "הוא הלך בשדות", שנחשב לאחד הטקסטים המכוננים של החברה הישראלית לאחר קום המדינה, מספקת התבוננות מחודשת בטקסטים שניסחו את החלום הציוני ועיצבו את דמות הצבר המיתולוגי, אך הכילו בתוכם, באופן מפתיע, גם את שברו של החלום ואת תשליל דמות הצבר.

מה יוצא לכם מזה? ערב מלא הפתעות, בעיקר אם אתם מכירים את הרומן המקורי.

מתים מאהבה

מתי ואיפה: 11.9 סדנאות הבמה, תל אביב

סיפור שלא שומעים כל יום על אהבה מעוותת וחסרת גבולות. את הדרמה המצמררת כתב אחד מגדולי המחזאים האמריקנים וזוכה פרס פוליצר, סם שפרד, שלוקח אותנו למסע מחשמל אל גבולות האהבה, למקום שהטאבו החברתי נכנס לתמונה. על הבימוי הופקד עודד קוטלר.

מה יוצא לכם מזה? תזכו לראות מה זה יצירה פרינג'אית במלוא מובן המילה וגם תזכו לצפות בשחקן הוותיק והמצוין אמנון מסקין.

מדוע הרגתי את אימא שלי

מתי ואיפה: 13.9 בית מזי"א, ירושלים

השחקן דור צויגנבום (אהרל'ה מ"בלוז לחופש הגדול") בהצגת יחיד, שזכתה השנה בפסטיבל "תיאטרונטו", בה הוא מתאר את מערכת היחסים הסבוכה בין הגיבור לאמו.

מה יוצא לכם מזה? המחזה השנון בשילוב עם הכריזמה של צויגנבום הולכים לרתק אתכם לכיסא.

פרויקט S

מתי ואיפה: 15.9 מרכז הפרינג', באר שבע

מקבץ מונולוגים ודיאלוגים שמבוססים על וידויים אמיתיים של גברים ונשים בני עשרים עד שישים על התבגרות מינית, הגוף, פנטזיות, אורגזמה, טאבו ובושה. בין קאסט השחקנים תמצאו גם את אסתי זקהיים המופלאה.

מה יוצא לכם מזה? הפרויקט המיוחד הזה מבטיח לכם פרספקטיבה חדשה ומאוד מעניינת לסקס.

להצגות נוספות ולפירוט על יתר האירועים במסגרת "ימי תרבות 2014">>>