פרופיל האינסטגרם של האמנית תאה מאי באומן הוא מיקס צבעוני וכיפי של סלפיז בגווני ורוד, ממים מתמונותיו של דיוויד בואי, תיעודים של יצירות ההולוגרמה שלה, צילומים של גורדי שחקים בשנגחאי ותמונות של חברים שעברו תחת מכבש הפילטרים "ולנסיה", "אמארו" ו"טוסטר", אותם אתם בוודאי זוכרים מימיו הראשונים של הרשת החברתית הפופולרית.

חשבון האינסטגרם של באומן זכה בזמנו לשם המשתמש @metaverse (מטאברס), שם לא שגרתי עבור חשבון אינסטגרם של אדם פרטי: המונח מטאברס הוא הלחם של המילים "מטא" ו"יוניברס", ונעשה בו שימוש בדרך כלל כדי לתאר את הרעיון של "השלב הבא" באבולוציה של רשת האינטרנט, שתהיה מורכבת ממרחבים וירטואליים משותפים ותלת-ממדיים שיהיו מקושרים ומרכיבים יקום וירטואלי כוללני. המעבר מהאינטרנט "הנוכחי" למטאברס מתאפשר בזכות הבשלתן של טכנולוגיות כמו מציאות מורחבת, אינטראקטיביות מלאה אדם-מחשב, בינה מלאכותית, בלוקצ'יין ועוד.

אותו פרופיל אינסטגרם תוסס בניהולה של באומן מציג את עשר השנים האחרונות בחייה ובעבודתה, אבל לצערה הרב כל התמונות שאי פעם עלו אליו הפכו לבלתי נגישות עבורה: יום אחד, גילתה באומן שחשבונה הושבת. כפי שנכתב בכתבה של עיתון הגרדיאן, זה קרה ב-2 בנובמבר, ימים ספורים לאחר שפייסבוק, שבבעלותה גם אינסטגרם, שינתה את שם החברה ל-Meta. פייסבוק שינתה את שמה כניסיון להציג תדמית חדשה, רעננה יותר, מותאמת לעולם הדיגיטלי כפי שהוא מתחיל להתנהל כיום וצפוי להתנהל בעתיד – אבל באומן מצאה את עצמה מודרת מאותו עולם זוהר וחדש.

הודעה מבהילה הופיעה על מסך הטלפון של באומן: "החשבון שלך נחסם בגלל שהוא מתחזה למישהו אחר". באותו רגע, כפי שאפשר בוודאי לדמיין, חשכו עיניה – זו הייתה הפתעה, שהפכה לפאניקה, ואז להתבאסות על אובדן אינספור תמונות שייצגו עשור שלם של חוויות ויצירה. "אני מניחה שהופתעתי, אבל הייתה לי תחושה שמשהו עומד לקרות", אמרה האמנית מסידני בריאיון לגרדיאן. "כמה ימים לפני שהחשבון שלי הושבת, הרבה אנשים פנו אליי, ביקשו לקנות את שם המשתמש שלי או רצו את החשבון שלי", הודתה באומן.

פייסבוק, מטא, מארק צוקרברג (צילום: facebook)
מארק צוקרברג מציג את שמה החדש של החברה | צילום: facebook

באומן עשתה מה שלדעתה יעזור להבטיח שהיא תישאר הבעלים של שם המשתמש המדובר. ימים לפני השבתת החשבון שלה, היא יצרה NFT של התמונה הראשונה שאי פעם עלתה לחשבון האינסטגרם @metaverse, תמונה של פלמינגו מזויף בוחן צמח. "פשוט הייתה לי הרגשה שהנדל"ן הדיגיטלי של @metaverse עומד להתפשט בנוף המדיה החברתית", אמרה באומן. "רציתי ליצור תיעוד דיגיטלי של החשבון שלי ולהוכיח את הבעלות שלי על שם המשתמש @metaverse".

זה לא עזר: אינסטגרם השאירה את החשבון של באומן הרחק מהישג ידה. בשבועות שלאחר מכן, ניסתה האמנית להחזיר את החשבון לבעלותה ויצרה קשר עם מרכז העזרה של אינסטגרם – אך ללא הועיל. לבסוף, היא פנתה לניו יורק טיימס, שיצרו קשר עם חברת Meta ב-2 בדצמבר ושאלו מדוע החשבון נסגר. דובר מאינסטגרם אמר כי החשבון "טעינו כשהשבתנו את החשבון הזה עקב התחזות", ומסר כי "אנחנו מצטערים על כך שהשגיאה הזו אירעה".

"אני חושבת שאם לא הייתי פונה אליהם, הייתי נשכחת בתוך כל התהליך הזה, היו פשוט מתעלמים ממני. הייתי נעלמת. הייתי נעלמת בתוך המטאברס הזה, בתוך המיתוג מחדש של Meta", אמרה לגרדיאן. החוויה של באומן משקפת את החששות המתגברים של אמנים שמרגישים מקופחים בזמן שחברות טכנולוגיה ענקיות סוללות את דרכן לעבר המטאברס ודורסות על הדרך לא מעט אנשים. או ליתר דיוק, נשים: "אנחנו נכנסים לאבולוציה הבאה של האינטרנט, ולצערי התהליך הזה לא שם במרכז שלו אמנים ונשים. אנחנו נדחקות לשוליים. לא רציתי שהעבודות שלי בחלל הזה ימחקו על ידי הטכנולוגיה". 

בעיני באומן, כדי להתקדם לכיוון הנכון ולהפוך את המטא-וורס לשייך לכולם ולכולן, חברות טכנולוגיה גדולות צריכות להשקיע באמנים. "לא רק ביצירת הפלטפורמות, אלא ממש בהשקעות... ובשיתוף פעולה עם אמנים, כדי לעצב את התשתיות החדשות של המרחב הוירטואלי הזה".