בשבועות האחרונים, הוצבו עבודות אמנות גדולות בשמונה כיכרות מרכזיות בעיר רומא, עבודות שמטרתן הייתה לחגוג את עברה ומסורותיה של בירת איטליה בתקופה שבה החיים בעיר חוזרים לשגרה אחרי המגיפה. אחד הפסלים שהוצגו ברחבי העיר הוא של חזיר נטול עצמות, צלוי וקשור – וכך התעוררה מחלוקת בקרב תושבי רומא, לגבי אמנות במרחב הציבורי והדרך בה אנחנו צריכים לנהל שיח על יחס לבעלי חיים.

את יצירות האמנות שהוצגו בעיר יצרו סטודנטים באוניברסיטת רומא לאמנויות, שהביעו תסכול מכל שפרויקט אמנותי כל כך גדול מסתכם כעת בדיון על פסל אחד. את הפסל פיסל אמדאו לונגו, סטודנט בן 24, שנתן לו את הכותרת (המטרגרת, יש לציין) "From the Sandwich to the Square". הפסל מדמה את המאכל האיטלקי המקומי פורקטה. בשבוע החולף, פעילי זכויות בעלי חיים הקיפו את הפסל ותלו סביבו פוסטרים שעליהם היה כתוב "בעלי חיים אינם סנדוויצ'ים" ו"בעלי חיים הם אחינו". השיא הגיע כשהפסל הושחת בצבע אדום כדם, שכיסה את דמותו של החזיר.

פסל חזיר, רומא 2021 (צילום: Antonio Masiello/Getty Images)
הפסל לאחר ההשחתה. עוד לא ברור אם יוחזר למקום | צילום: Antonio Masiello/Getty Images

מלצר במסעדה סמוכה לכיכר שבה הוצב הפסל הביע ביקורת מכיוון אחר. לדבריו, הפסל מדכא. "הייתי מעדיף שיהיה פסל עם חזיר שמח, עומד ומחייך, מחזיק סנדוויץ' בידו", הוא אמר ל"ניו יורק טיימס". אחרי השחתת הפסל, הוא הוסר. אך לפי סברינה אלפונסי, נשיאת האגף המוניציפלי של רומא, הפסל הוסר כדי לשחזרו ולתקנו. גורלו של הפסל יהיה ידוע "בימים הקרובים", לפי אלפונסי. "(לונגו) לא יצר יצירה שכותרתה 'אני אוהב פורקטה', הוא יצר יצירה שניתן לפרשה. אקטים של חוסר סובלנות אינם מתקבלים על הדעת, בין אם הם מופנים כלפי יצירות אמנות, חיות, בני אדם או כדור הארץ".

לונגו עצמו אמר שהופתע מהתגובה שיצירתו קיבלה. לטענתו, פשוט רצה להציג משהו שהוא לחלוטין איטלקי, והוא הבהיר "שאף חיה לא נפגעה במהלך הכנת הפסל", שעשוי שיש ושוקל 2 טונות. עם זאת, חלק מהתגובות השליליות באו גם ממי שאינם פעילים של זכויות בעלי חיים. סלבטורה טדסקו, בוגר אוניברסיטת בוקוני שבמילאנו, אמר ל"ניו יורק טיימס" שבהשוואה לכמה ששאר הבניינים של רומא "יפהפיים ומלאים בהיסטוריה", הפסל של לונגו מפריע לעיניים. ובכלל, ייתכן שהדיון הציבורי שהתחולל בעקבות הפסל רק יעלה למודעות את הפגיעה בבעלי חיים. ג'וליה אורסו, שניהלה את הפרויקט, אמרה שהפסל גרם לאנשים להתווכח לא רק לגבי אמנות, אלא גם לגבי הדרך שבה החברה "חייבת לשנות את השקפתה לגבי זכויות בעלי חיים, ולאורח חיים יותר צמחוני".