FanFund (מעריצים מממנים) הוא מיזם חדש עם אג'נדה דמוקרטית חברתית, המציע פלטפורמה חדשנית שמנסה לשנות את צריכת התרבות בארץ, בדגש על מופעים חיים. המנגנון החכם שמציגים יזמי הפלטפורמה מייצר ביקוש והיצע למופעים חיים ומאפשר לראשונה אופטימיזציה בתחום מופעי התרבות. בשבועות האחרונים הציגו היזמים את הכלי החדש לתעשיית המוזיקה והמפיקים בישראל וזכו לתגובות חמות תוך הבטחה לשיתוף פעולה ושימוש במנגנון. בשלב ראשון יפעל המיזם בישראל - ובהמשך בעולם. בתקווה שהשימוש בפלטפורמה יגרום לצמיחה במספר הופעות, יספק יותר עבודה לאמנים ויותר פאבים, ובמות מקומיות יחלו לארח תרבות בהתאם לביקוש הקהל המקומי.

אז איך זה בעצם עובד? FanFund – מבוססת על עקרונות של מימון המונים וכוח הקהילה. האתר יציג ביקוש דה-פקטו למופעים ואמנים פופולריים כמו גם לאמנים הפועלים בפריפריה ובאופן עצמאי. חובבי מוסיקה ותרבות יוכלו להביע ביקוש על ידי פתיחת קמפיין באתר להופעה שהם היו רוצים לראות באזור שלהם, קרוב לבית, ולשתפו בין החברים ובקהילה המקומית במטרה לצבור ווליום והיקף רב של אנשים שישקף ביקוש זה.
הופעות שיצאו לדרך בעזרת FanFund , יאפשרו צמצום משמעותי של הסיכון הכספי ועלויות השיווק למפיקים ולבעלי האולמות. מתוך הבנה ש"לייקים" בפייסבוק משקפים אהדה, אבל לא ביקוש קשיח, יתבקשו משתתפי הקמפיין לשריין לעצמם כרטיס להופעה באמצעות דמי מקדמה קרי התחייבות של הקהל לרכוש כרטיס במידה וההופעה אכן תתקיים. מנגנון זה מטרתו לפזר את הערפל בנוגע לביקוש למופעים חיים בעיקר באזורים מרוחקים ובאזורי ספר.

FANFUND
להביע ביקוש על ידי פתיחת קמפיין באתר | צילום: צילום מסך

בהיבט האידאולוגי המטרה היא להביא יותר תרבות לפריפריה. לא עוד לנסוע לתל אביב בכדי ליהנות מההופעות הכי חמות, אלא שימוש בכוח ההמונים בכדי לייבא את התרבות לכל מקום שנוצר לה ביקוש.

מהפכה תרבותית וגם כלכלית

מטרת כל קמפיין להגיע למימוש ההופעה עד סולד אאוט, ללא סיכון וללא הוצאות שיווק. לכן, בעולם שבו הופעות הבמה מהוות את עיקר פרנסתם של האמנים ומנוע הצמיחה המרכזי בקריירה שלהם, יוזמת המונים זו תפחית את הסיכון באופן משמעותי. בדומה למהפכה שיצר Airbnb בעולם התיירות, ו UBER בתחום התחבורה הציבורית, FanFund מייצרת לראשונה מנגנון חכם אשר מסדיר את הביקוש לטובת האקו-סיסטם כולו.

בתחילת החודש יצאו יזמי Fanfund לליסבון לכנס הטכנולוגיה מהגדולים בעולם- WebSummit, בו הם הוזמנו להציג את האתר ואת המהפכה התרבותית שהוא מציע. הכנס מפגיש פעם בשנה את ראשי קהילת הטכנולוגיה לועידת פסגה, הנחשבת לשוק הטכנולוגי הגדול באירופה. הוועידה נחלקת לעשרות ועידות במגוון תחומים הנעים בין ה”ברור מאליו” – פיתוח ווב, עיצוב, יזמות וסטארטאפים, וגולש למחוזות מרתקים כדוגמת ספורט, תרבות, רפואה, רובוטיקה וכדומה.

יזמים FUNFUND
היזמים מימין לשמאל: אסף לב, יובל גל, קרן שני וענבר עדות | צילום: רוי ביטון

האתר אמנם רק בתחילת דרכו אבל כבר נרשמו בו כמה הצלחות. מספר ימים לאחר שהושק אתר FanFund, נרשמו בו כבר למעלה מ-1,500 לקוחות ונפתחו עשרות קמפיינים. ביניהם קמפיין להרצאה של פרופ' יורם יובל בבאר שבע, שההרשמה אליה נסגרה תוך 48 שעות בלבד, וקמפיין של קהל מעריצי הלהקה השוודית Änglagård שהצליחו לשכנע את הלהקה להגיע לישראל.

הקמפיין להרצאה של פרופ' יורם יובל, שנסגרהבתום קמפיין שיא של 48 שעות ותתקיים בבית הצעירים בבאר שבע ב-18/12, נפתח על ידי איילה פרטוש, תושבת עומר, שביקשה לשמוע את פרופסור יובל קרוב לבית. בקמפיין אותו פתחה כתבה: "לצערי הרב מעט מאוד הרצאות מגיעות לב"ש או לסביבה על אף הצמא הקיים. בסופו של דבר, אותם אנשים שמתאפשר להם לוקחים את רכבם ונוסעים למרכז לשמוע ולהחכים ממך, אבל אין לי ספק שהגעה שלך לב"ש תענה על הצורך של כל כך הרבה אנשים". פרופסור יובל מיהר להגיב בהתרגשות ונענה לקריאה.

גם להקת Änglagård השוודית נענתה לפניית המעריצים להגיע להופעה בישראל, זאת לאחר שקהילת הרוק המתקדם בישראל איחדה כוחות להבאתם. מייסד וגיטריסט הלהקה, ג'ונאס אנגדאגרד, התרגש מההזמנה וכעת שוקלת הלהקה לשבץ את ישראל בראש הרשימה בסיבוב ההופעות הקרוב.