אמניות "הברביזון החדש" מציגות 100 דיוקנאות במרכז תאו

שלוש מהאמניות שמרכיבות את קבוצת "הברביזון החדש" - נטליה זורבובה, אנה לוקשבסקי ואולגה קונדינה – עבדו בעיצומה של מגפת הקורונה, שגבתה מחירים כבדים מנשים רבות שאיבדו את עבודתן או נפלו קורבן לאלימות במשפחה, על פרויקט אמנותי שאותו יציגו לראשונה ביום האישה הבינלאומי במרכז תאו לתרבות בהרצליה. 

ההבנה שהנגיף משתיק ומשתק את מי שגם ככה מתקשות הוביל את זורבובה, לוקשבסקי וקונדינה לפרויקט נוסף של ציור במרחב הציבורי - כפי שעשו בעבר, בין השאר, באזור התחנה המרכזית בתל אביב, במחנה פליטים, בעיר רהט ובמחאה החברתית של 2011. הן פנו למכון גתה עם בקשה למימון של חומרי עבודה ויצאו לרחוב עם כן ציור, צבעים וכיסאות – שם פנו לנשים וביקשו לצייר אותן. הבקשה להנכיח נשים על הקנבס נובעת מהשלוש באופן טבעי, שכן הן למדו על בשרן מאבק נשי מהו: הן עלו לבד לישראל ממדינות ברית המועצות, ושתיים מהן אימהות חד-הוריות.

כך, השלוש ציירו נשים בירושלים, אשדוד, תל אביב ובערים נוספות, ופעלו בעיקר במקומות הומי אדם. הן הקפידו לתעד במכחולים שלהן נשים מכל הקהילות החיות בישראל: אתיופיות ורוסיות, ערביות ויהודיות, מבוגרות וצעירות, נשות קריירה ועקרות בית. במעשה שלהן, מבקשות נשות "הברביזון החדש" להילחם על מקומה של האישה בחברה הישראלית. הן נחושות לתת לנשים נוכחות ונראות משמעותית יותר במרחב ולהזכיר שהמאבק הפמיניסטי ממש לא הגיע לסיומו. אחרי שנה של עבודה מאומצת ברחבי הארץ, השלוש יציגו את מאה הדיוקנאות שציירו ביום האישה הבינלאומי.

פתיחה חגיגית: 8.3.2022 בשעה 19:30

נעילה: 29.4.2022

מרכז תאו – תרבות אמנות ותוכן, וינגייט 168 הרצליה, הכניסה חופשית

שעות פעילות : ימים א'-ה' : 09:00-20:00 יום ו' : 09:00-13:00

הפרויקט של נשות "הברביזון החדש" (צילום: סדריק דורין, באדיבות מכון גתה,  יח"צ)
הפרויקט של נשות "הברביזון החדש" שיוצג במרכז תאו | צילום: סדריק דורין, באדיבות מכון גתה, יח"צ

"הם כלאו אותי בפרוזה": תערוכה קבוצתית בחלל האמנות נסימה לנדאו

בחלל האמנות נסימה לנדאו שבתל אביב חוגגים את יום האישה עם תערוכה קבוצתית של שש אמניות. שמה של התערוכה, "הם כלאו אותי בפרוזה", לקוח משירה של המשוררת האמריקאית אמילי דיקינסון, שבו היא מתייחסת לאופן בו היא נענשה כשהשתוללה בתור ילדה קטנה. בתערוכה מוצגות עבודות על טהרת החוויה הנשיות על כל מורכבויותיה, עבודות שממסגרות כל אחת בדרכה את הזהות הנשית ומנסחות לה זוויות חדשות. המכנה המשותף לכל שש האמניות המציגות בתערוכה הוא האופן שבו הן מאתגרות סטריאוטיפים חברתיים ותרבותיים בכל הנוגע למאפיינים "נשיים".

ג'יליאן וורינג יוצרת כבר במשך שלושה עשורים עבודות פרובוקטיביות החוקרות נושאים של זהות. הדיוקנאות העצמיים שלה עוסקים במידה רבה באופן בו הקשרים חברתיים והיסטוריים משפיעים על התגבשות הזהות של הפרט; האנה סטארקי מביימת תרחישים נשיים ואורבניים, ותצלומיה מתחקים אחר חוויות עירוניות יומיומיות כפי שהן נחוות מנקודת מבט נשית; גרייס וויבר מציגה דיוקנאות של נשים כארכיטיפים של ייצוג עצמי; קיי דונאצ'י יוצרת דיוקנאות אפלים שמתארים עולם שבין הזיה לאמת; מריה פארר לוכדת בעבודותיה שברי זכרונות, רגעים קונקרטיים ואשלייתיים; גא-הי פארק מציעה הצצה לרגעים אינטימיים ולפנטזיות אירוטיות של זוגות.

8.3.22 – 15.4.22

נסימה לנדאו - אחד העם 55,  תל אביב - הכניסה חופשית

שעות פתיחה : שני, שלישי, רביעי, חמישי 10:30-18:00. שישי 10:30-14:30

עבודה של האנה סטארקי, "הם כלאו אותי בפרוזה" (צילום: האנה סטארקי)
עבודה של האנה סטארקי שתוצג בנסימה לנדאו | צילום: האנה סטארקי

מרתון כתיבת ערכי ויקיפדיה לנשים במרכז ארטפורט

ויקיפדיה נוסדה בשנת 2001 והפכה במהרה למקור ידע מרכזי על כל מה שקרה וקורה בעולם, ומתיימר לספק מידע ועל כל מי שאי פעם עשו משהו חשוב. אבל מתוך כל הערכים על אישים בעברית ובאנגלית, פחות מ-20 אחוז הם ערכים העוסקים בנשים. ובעולם שנשלט על ידי גברים, כדי לעשות שינוי צריך להיות אלה שלוקחות את המושכות לידיים שלנו. ובמקרה הזה, להיות אלה שכותבות בעצמנו ערכים בוויקיפדיה שמתארים את פועלן של נשים משמעותיות שלא הונצחו במאגר המידע הענק והגברי במהותו.

היוזמה של אמנות+פמיניזם, המתקיימת כל שנה סביב יום האישה הבינלאומי היא צעד במסע לתיקון העוול המתמשך של ויקיפדיה – והיא מאפשרת לנו לכתוב יחד את ההיסטוריה כפי שהיא באמת התרחשה, ובלי להדיר מדפיה הווירטואליים את הנשים. מרתון כתיבת הערכים לאישיויות נשים מתמקד באמניות ומתקיים בכל העולם. הוא מתארח במוסדות דוגמת מוזיאון MoMA בניו יורק, מוזיאון ברוקלין ואוניברסיטת ברקלי בסן פרנסיסקו ומתקיים גם במוסדות בניגריה, יפן ובמדינות נוספות.

במהלך מרתוני הכתיבה שנערכו כאן בישראל, שהתקיימו בשנים האחרונות (כפי שיתקיים המרתון גם השנה) במרכז האמנות ארטפורט שבתל אביב, הוספו עשרות ערכים חדשים על אמניות. ביניהן, זכו לערך ויקיפדיה משלהן האמניות יעל פרנק, פאטמה שנאן, ליהי תורג'מן, הינדה וייס, נעמה ערד, פיפילוטי ריסט, תמר הרפז, איליין דה קונינג ועוד רבות אחרות. בתוכנית: היכרות עם ויקיפדיה ולימוד כללים בסיסיים, כתיבת ערכים חדשים ותרגום לעברית של ערכים קיימים.

יום שישי, 11.3.2022, משעה 10:00 ועד 14:00

ארטפורט, כניסה מהמנור 10, קומה 1,  תל אביב

הפרויקט של נשות "הברביזון החדש" (צילום: באדיבות מכון גתה,  יח"צ)
הפרויקט של נשות "הברביזון החדש" שיוצג במרכז תאו | צילום: באדיבות מכון גתה, יח"צ

קטגוריית VOD לסרטים שעומדים במבחן בכדל בפרטנר

היוזמה הבאה אידאלית עבור מי מכם שלהוטה לחגוג את יום האישה בצריכה של תרבות נשית אבל פחות להוטה לצאת מפתח הבית. לכבוד יום האישה הבינלאומי, פרטנר השיקה קטגוריה ייחודית וקבועה בספריית ה-VOD המציגה רק סרטי קולנוע העומדים במבחן בכדל לייצוג נשי הולם.

כדי לעמוד במבחן בכדל סרט צריך לעמוד בתנאים הבאים: יש בסרט לפחות שתי דמויות של נשים, הן משוחחות ביניהן – ונושא השיחה אינו גברים. עם השנים, מבחן בכדל הפך לאמצעי בולט לזיהוי אפליית נשים בקולנוע, ולאיתור יצירות שבהן נשים משמשות כלא יותר מאשר קישוט או כלי שמשרת את הגיבור הגברי. התופעה הזו אמנם הולכת ומצטמצמת עם הזמן, אבל היא עוד חיה ובועטת: בשנת 2021, כ-30% מסרטי הקולנוע לא עברו את מבחן בכדל.  

בין הסרטים שיוצגו בקטגורייה החדשה ב-VOD של פרטנר אפשר למצוא את "נקמה חריפה", "אופליה", "נוכלות בלי חשבון", "אנה", "ג'קי", "הקריאה", "כוננות עם שחר", "גדולה מהחיים", "סודות מדינה", "המורה לאנגלית", "לייט נייט", "פנים רבות לאמת", "מאמא מיה 2", "מעודדת הזהב", "לסדר את אמא", "מיה והאריה הלבן" ועוד רבים אחרים.

נוכלות בלי חשבון (צילום: יח"צ באדיבות פורום פילם)
"נוכלות בלי חשבון", אחד הסרטים בקטגורייה החדשה ב-VOD של פרטנר, שכוללת רק סרטים שעמדו במבחן בכדל | צילום: יח"צ באדיבות פורום פילם

חודש של קולנועי נשי בסינמטק תל אביב

סינמטק תל אביב יחגוג את יום האישה הבינלאומי בתוכנית הקרנות ואירועים מגוונת, הנפרשת על פני חודש שלם ומבקשת להפנות את תשומת הלב של הקהל לקולנוע נשי ולקולנוע שעוסק בנשים. בהתאם, במהלך החודש יתקיימו בסינמטק למעלה משלושים אירועים מיוחדים והקרנות ישראליות ובינלאומיות של קולנוע עלילתי ודוקומנטרי. נוסף על כך, יתקיימו במסגרת החגיגות גם אירועי מחווה לקולנועניות חשובות ומפגשים עם יוצרות קולנוע ישראליות בולטות.

במהלך החודש תתקיים בסינמטק מחווה למפיקה הישראלית אוסנת טרבלסי, ששואפת בעבודתה לאחד את מאבקיהן של הקבוצות המוחלשות באוכלוסייה ובוחרת בפרויקטים שהולכים יד ביד עם האג'נדה. במחווה לכבודה יוקרנו כמה מהסרטים שהפיקה, דוגמת "הילדים של ארנה" ו"עזה שדרות – החיים למרות הכל". עוד תתקיים מחווה לבמאית הקולנוע האמריקאית קתרין ביגלו, האישה הראשונה לזכות בפרס האוסקר בקטגוריית הבימוי הטוב ביותר. במחווה לכבודה יוקרנו בין הסרטים "מטען הכאב", "פלדה כחולה" ו"נקודת פריצה". 

בנוסף, ארבעה סרטים תיעודיים שביימו יוצרות ישראליות יוקרנו בסינמטק בהקרנת במכורה במהלך החודש: "מזרחים בקיבוץ" בבימויה של גליה שילוח, "הסוד של רשב"י" בבימויה של שירלי צ'צ'יק, "הרביעי בטרילוגיה" בבימויה של דבורית שרגל ו"אף מילה אמת" בבימויה של נועה אהרוני. כמו כן תתקיים הקרנת טרום בכורה לסרט "סינמה סבאיא" בבימויה של אורית פוקס רותם. גם סרטים בינלאומיים יוקרנו במהלך החודש בסינמטק בהקרנות טרום בכורה – "אמא קטנה", "נשים מתות מהלכות" ו"חתונתה של רוזה". ערב מיוחד יוקדש לספרה של ענת לב אדלר "אישה בעונת מעבר" עם פאנל בהנחייתה בו ישתתפו יעל אבקסיס, שולה שפיגל ורחל אסתרקין – וישוחחו על ייצוגים של נשים בגיל המעבר על המסך הגדול.

מה הלוז – 2.3  - סרטים - חודש קולנוע נשי בסינמטק תל אביב (צילום: באדיבות רד קייפ)
"אמא קטנה", אחד מתוך עשרות הסרטים הנשיים שיוקרנו בסינמטק בחודש הקרוב | צילום: באדיבות רד קייפ