20 שנה אחרי שיצא לאקרנים, אחד מהסרטים המצליחים ביותר בכל הזמנים בישראל, "סוף העולם שמאלה", הגיע לאחרונה גם אל הבמה. הסרט האייקוני בבימויו של אבי נשר כבש את הקהל הישראלי, הרבה בזכות העובדה שסימל את המתחים הגלומים בחברה הישראלית. "זו אומת הגירה עם פצעים על גבי פצעים. בנקודה מסוימת צריך להתמודד איתם", הסביר לאחרונה נשר.

אחת הדמויות הזכורות ביותר מהסרט היא של ג'נט, האם המרוקאית שגילמה רובי פורת שובל. בעיבוד החדש על הבמה בתיאטרון חיפה ובשיתוף התיאטרון הארצי, נכנסה לנעליה אוולין הגואל - שהסרט המקורי היה בשבילה ההופעה הראשונה בקולנוע. היום הגואל הגיעה ל"חדשות הבוקר" וסיפרה על הסצנה הזכורה מהסרט ועל ההתמודדות שקיימת בהעברת הקסם אל הבמה. "הקהל מקבל את זה בחום", אמרה. "התיאטראות גילו בשנים האחרונות שמה שהביא אנשים לקולנוע יכול להביא אותם גם אליהם. מה שהביא קהל בהמוניו לקולנוע מתורגם לבמה, עיבודים מקסימים ובמאים מדהימים וצעירים. אתה מגיע להצגה ורואה אולם מלא זה מרגש, במיוחד בימים כאלה".

ספרי על התפקיד שלך.
"אני מגלמת את ג'נט, שגילמה רובי פורת שובל בגאונות רבה. הודעתי לה ב-SMS שאני מבצעת את זה כי היא הביאה אותי לסרט. שם התחלתי כמקוננת, והיא דאגה שאעשה זאת. כשהציעו לי את התפקיד הזה חשבתי כקולגה לכבד ולהגיד לה שאני הולכת לגלם אותה".

רבים זוכרים את הסצנה שבה ג'נט הזמינה מקהלת מקוננות לקראת מותה, שהפכה לזכורה ואפילו משעשעת בזכות הבימוי. "הסצנה עצמה גאונית ולא יכולה לקרות במציאות", התייחסה הגואל שגילמה את המקוננת הראשית.

מה כללי הקינה הנכונים ואיך ממחישים את זה על הבמה?
"אותו הדבר, גם אני מבקשת שהדבר ייעשה באופן תרבותי ולא ב'ברבריות'. הקהל מטורף על זה".

היית בחיים שלך באירוע עם מקוננות?
"בוודאי. ידעתי צער בחיי, עברתי הלוויות. אנשים שלא היה להם משפחה אז הביאו מקוננות שקיבלו כסף לפאר את המת. בסצנה הזו ג'נט ממש מביימת את המקוננת. בסרט זה היה התפקיד הראשון שלי בקולנוע, ובאמת הרבצתי לעצמי, היום לא אעשה את זה. מבחינתי זו סגירת מעגל שזה מה שיפה במקצוע שלי: אני עושה דרך וזה מרגש אותי".

הסתכלת על רובי וחשבת שאת תהיי שם מתישהו?
"לא, מי חשב על זה אז. הודיתי על ההזדמנות לעבוד עם אבי נשר. יש לי חלומות, אבל רק התחלתי ולא הייתי שם בכלל".

"סוף העולם שמאלה" הביא לקהל הרחב פיסת מציאות שרובנו לא היינו מעורים בה, העימות שבין המרוקאים וההודים.
"זה בעצם עימות בין שני מהגרים, מרוקאים והודים. כל אחד מהם דרש את השליטה באזור. המרוקאים הגיעו עשר שנים לפני לארץ, כמוני, והם 'צרפתים' אז זו התמודדות להיות במדבר. הבריטים, ההודים, ורואים שני מהגרים שנלחמים על התרבות והקיום שלהם. הם הגיעו למדבר, ובגלל שנזרקו אי שם אז הם אימצו לעצמם את התפיסה שהם הקלאס: המרוקאים מדברים צרפתית וההודים הם בריטים עם הקריקט והכל. התיאטרון הזה מביא מציאות שקיימת עד היום".