בתי הקולנוע מתאוששים מסוף שבוע רווחי, רועש וצהוב מאוד: להיט הילדים הראשון לקיץ 2022, "המיניונים 2: עלייתו של גרו", השתלט על הכותרות בישראל לאחר הקרנות הבכורה המתוקשרות שלו ביום חמישי - שהתחילו עם אלפי בני נוער לבושים בטוקסידו, בהשראת טרנד טיקטוק עולמי, והסתיימו עם התפרעויות והרס באולמות. הפופולריות של הקרנות הבכורה, שבחלק מהמקרים אף לוו בשירת "התקווה", התבטאה גם במספרים: סרט ההמשך החדש הגיע ליותר מ-100 אלף צופים במהלך סוף השבוע הראשון שלו, שיא של כל הזמנים לסרט אנימציה בישראל. על פי הערכות, נתוני הפתיחה הללו עשויים להפוך את "המיניונים 2" ללהיט האנימציה הגדול בכל הזמנים.

הסרט החדש מבית "המיניונים" זוכה לתנופה ויראלית גם מעבר לים - ומרוויח בעיקר מהשיבוץ שלו בלוח השנה האמריקאי: סוף השבוע הארוך של חגיגות יום העצמאות ב-4 ביולי. לפי נתונים שפורסמו במגזין ההוליווד רפורטר, הסרט החדש צפוי להכניס כ-129 מיליון דולר במהלך ארבעת ימי הבכורה שלו בארה"ב, בנוסף לעשרות מיליונים מסביב לעולם, במה שמסתמן כהצלחה קופתית אדירה - הן בהסתכלות היסטורית והן במדידה מאז התפרצות מגפת הקורונה. ההערכות המוקדמות כבר דיברו על הכנסות של מעל 150 מיליון דולר לסרט בסוף השבוע הראשון שלו על המסכים מסביב לעולם, אך הוא חצה גם אותן. 

מול המספרים האלה, וההבנה שהוויראליות של "המיניונים 2" עשויה להוביל לזינוק במכירות הכרטיסים, בבתי הקולנוע נערכים בהתאם לסופי השבוע הקרובים - גם בישראל. "אנחנו שמחים לראות את הקהל נוהר בהמוניו לאולמות, ושמחנו לראות את בני הנוער משקיעים בחוויה", מסר ל-mako מנכ"ל רשת סינמה סיטי אבי אדרי, "יחד עם זאת, חלק מהילדים חצו את הגבול שבין הטיקטוק לבין המציאות. תגברנו בכוח אדם בכל הרמות - סדרנים, אחמ"שים ומאבטחים - ואף 'חסכנו' בתפאורות מיוחדות שתכננו לשים במתחמים לכבוד הסרט, מתוך הבנה שזה לא ישרוד את ההמון".

"המסר העיקרי שלנו הוא שאנחנו בעד בילוי שמח, אבל הגבולות הם ברורים", הסביר אדרי. "לא נסכים לקבל הפרעה למהלך התקין של הסרט, ואין כל מקום לוונדליזם ואלימות. אנחנו עושים ונמשיך לעשות כל מה שביכולתנו כדי למנוע מקרים כאלה, וקוראים לקהל הצופים והוריהם לחנך ולשמור על תרבות צפייה שתבטיח לקהל הרחב חוויית צפייה עוצמתית ומהנה".

הכאוס באולמות לא התרחש רק בבתי הקולנוע של רשת סינמה סיטי, אלא גם במתחמים אחרים ברחבי הארץ, בהם אלה של רשתות יס פלאנט והוט סינמה. אחת מההתפרעויות הקשות ביותר נרשמה בסניף חיפה של יס פלאנט, אליו הגיעו כוכבי הרשת נבו עמרני ועידן תלם. העדויות מתוך האולמות מילאו את טיקטוק ויתר הרשתות החברתיות, גם מסביב לעולם וגם בישראל. בעוד שהתיעודים המקומיים הציגו מקרים רבים של חציית גבול והשחתת אולמות, הסרטונים הוויראליים מעבר לים התמקדו בהיבט המקורי, והרגוע יותר, של הטרנד - הגעה לאולמות הקולנוע כשבני הנוער לבושים בחליפות. למעט דיווחים נקודתיים אודות זריקת בננות על המסכים, הסיקור מסביב לעולם כמעט ולא הציג מקרי הרס כלשהם. 

ומה המקור לתופעה? כמו ברבים מהטרנדים שנולדים ברשת - קשה לאתר את הנקודה שממנה היא יצאה לדרך. הרעיון מאחורי לבישת החליפות, כך סבורים חלק מהגולשים, נועד לבטא את התבגרותם של בני הנוער מאז יציאת סרט "המיניונים" האחרון לפני חמש שנים. הבחירה בחליפות היא גם מחווה לדמותו של גרו, הנבל הראשי של הסרטים, והאזכורים הראשונים לטרנד נולדו כגלגול של המם האינטרנטי "Tickets to X Please". המם, שמציג תמונות שונות ומשונות בליווי כיתוב המבקש כרטיסים לסרט מסוים, החל לצבור תאוצה בשנת 2019 עם יציאת "ג'וקר", וצף לאחרונה מחדש בצל העיסוק הנרחב ברשת סביב הסרט החדש "ברבי". סרטונים דומים על "המיניונים 2", שעלו בימים ובשבועות האחרונים, צברו מיליוני צפיות בטיקטוק.

@localsigmaguy Top quality film #fyp #sigmas #minionsriseofgru ♬ Originalton - Ok

@maxtaylorlifts

♬ Originalton - Ok

@stephen.healy Intense levels of Sigma #fyp #fypシ #foryoupage #viral #minions #sigma ♬ the way i are - </3