אין ספק שהשתתפותה של סלמה הייק ב"דספרדו" הייתה אבן דרך בהפיכתה לשחקנית המצליחה שהיא היום. הסרט ההוא הזניק את הקריירה שלה ושריין לה מקום של כבוד בזירה הבינלאומית, כשהפכה מדמות לא מאוד ידועה לשם דבר בקנה מידה בינלאומי. גם הייק עצמה הודתה בעבר ש"דספרדו" שינה את חייה מקצה לקצה: בזמנו, אמרה השחקנית כי היא צפתה בסרט הראשון בטרילוגיית מקסיקו של רוברט רודריגז, "אל מריא'צי", וידעה כבר מאז שהשניים נועדו לעבוד יחד. הרגע המיוחל הגיע ב-1995 עם הגעתו של סרט ההמשך "דספרדו": הייק קיבלה את התפקיד, התיידדה במהרה עם רודריגז ובת זוגו דאז, המפיקה אליזבת אוולאן, והשאר - היסטוריה.

"דספרדו" מגולל את סיפורו של נגן הגיטרה אל מריאצ'י (אנטוניו בנדרס) שאהובתו נהרגה על ידי אנשיו של ברון סמים בשם בוצ'ו. אל מריאצ'י שצמא לנקמה, מגיע לעיירה קטנה במקסיקו בה ממוקם מרכז פעולתו של העבריין, ובמטרה להשיג את תשומת ליבו - הוא רוצח רבים מאנשיו. באחד מעימותיו עם אנשיו של בוצ'ו, אל מריאצ'י נפגע אנושות - וקרולינה (הייק), מוכרת ספרים ובעלת קשרים עם הברון, לוקחת אותו תחת חסותה. בוצ'ו לא סולח לה על בגידתה ושורף את חנות הספרים שלה, שבזמנו עזר לה להקים. יחד עם אל מריאצ'י היא יוצאת למסע נקמה בברון, והשניים מתאהבים זה בזו.

אבל כעת נחשף כי חלקים מסוימים בחוויית הצילומים של "דספרדו" היו לא נעימים ואפילו טראומתיים עבור הייק. בריאיון חדש עם דקס שפרד ומוניקה פדמן בפודקאסט "Armchair Expert" סיפרה השחקנית כי כשהחלה ההפקה, סצנת הסקס הידועה הידועה של קרולינה ואל מריאצ'י  - לא הייתה כתובה בתסריט: "הסטודיו דרש את זה כשהם ראו את הכימיה, והיה לי ממש קשה עם זה", הסבירה. לדבריה, כיוון שהייתה ביחסי חברות עם רודריגז ואוולאן - היא הסכימה להשתתף בסצנה למרות שזו לא הייתה בתכנון, אבל ביקשה שהצילומים יתרחשו בסט סגור עם ארבעה אנשים בלבד על הסט, כך שהייק, בנדרס, אוולאן ורודריגז היו היחידים שנכחו במקום.

השחקנית הודתה כי "מעולם לא עשיתי דבר כזה קודם לכן", ולדבריה, כשהגיע הרגע לצלם את הסצנה הזכורה ההיא, היא נלחצה. "אמרתי, 'אני לא בטוחה שאני יכולה לעשות את זה. אני מפחדת'. התכוונו להתחיל לצלם, והתחלתי להתייפח", סיפרה הייק. "אחד הדברים שפחדתי מהם היה אנטוניו, כי הוא היה ג'נטלמן מוחלט וסופר נחמד ואנחנו עדיין חברים קרובים מאוד, אבל הוא היה מאוד חופשי. אז זה הפחיד אותי שבשבילו זה היה כמו כלום". הייק המשיכה וסיפרה כי היא הייתה "כל כך נבוכה" לבכות על הסט, ובנדרס, שחש במצוקתה, הודה כי הוא מרגיש "נורא". 

הייק אמנם טענה כי רודריגז ובנדרס היו "מדהימים" על הסט, וכי הבמאי לא גרם לה להרגיש לא בנוח ו"מעולם לא לחץ עליה"- ובכל זאת, למרות התמיכה האבסולוטית שזכתה לה מהקולגות, היא עדיין לא הייתה יכולה ליהנות מהסצנה ההיא. "לא שחררתי מהמגבת", סיפרה על חוסר הנוחות שחשה נוכח הדרישה להתפשט, "הם ניסו להצחיק אותי ודברים כאלה, ולהוריד אותה לשתי שניות - אבל אז הייתי מתחילה לבכות שוב". ואכן, סצנת הסקס ההיא מורכבת משוטים קצרים, כשלדברי הייק, הבחירה האומנותית ההיא נגמרה עקב הקושי שלה להצטלם לסצנה במשך דקות רצופות. "כשאתה לא אתה, אתה לא יכול לעשות את זה. המשכתי לחשוב על אבי ועל אחי", אמרה והסבירה שכל שרצתה היה שאביה יהיה גאה בה. ובכל זאת, הודתה הייק, כשבני משפחתה צפו לבסוף בסרט בכיכובה - היא לא הסכימה שהם יצפו בסצנה ההיא, ואפילו ליוותה אותם אל מחוץ לאולם הקולנוע עד שזו תגיע לסיומה.